Werk & Studie alle pijlers

Toekomst van de arbeidsmarkt

18-12-2014 22:03 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
De werkloosheid stijgt nog steeds. En ik vrees dat, dat nog wel gaat doorzetten. Zelf werk ik in de zorg, en wat daar staat te gebeuren is echt rampzalig. Vele duizenden mensen gaan daar hun baan verliezen. Ondertussen staan we ook aan de vooravond van de robotrevolutie. Steeds hogere werkloosheid denk ik. En voorlopig zie ik dat niet goedkomen. Vriendinnen van me die in de commerciële sector werken, vinden me negatief en zijn optimistisch: de economie is aan het herstellen. Ik merk er weinig van, sterker nog: ik denk dat t ergste nog moet komen voor veel mensen.

Hoe zou het er over tien jaar uitzien? Mensen die overbodig zijn geworden door de techniek? Blijft er werk voor iedereen? Grote groepen mensen in de bijstand? Ik maak me best zorgen.

Ben ik de enige? Ben ik nou zo negatief? Of zijn anderen te optimistisch/naïef?



Erg benieuwd hoe anderen hier over denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 20 december 2014 @ 00:12:

[...]





Hier ben ik het absoluut niet mee eens.



Je hoeft in de techniek niet altijd met je handen te werken. Dat doe ik ook niet (meer). Er zijn ook heel erg veel dingen die ontworpen moeten worden en daarbij functioneel en technisch op papier gezet moeten worden en getekend moeten worden.



Juist in dat deel van de techniek kan je vaak een behoorlijk stukje creativiteit kwijt.Ook daar moet je bepaalde kennis en vaardigheden voor hebben, ik vrees dat zoiets mij helemaal niet ligt. Even puur uit nieuwsgierigheid: aan welke functies moet ik dan denken? "De techniek" klinkt natuurlijk heel erg algemeen
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het graag een beetje globaal,



Zelf werk ik in de industriële automatisering maar ook in de elektrotechniek heb je dit werk.

Bijvoorbeeld alle regelkasten bij de verkeerslichten moeten ontworpen en op tekening gezet worden zodat een monteur (met 2 rechter handen ;) ) hem kan maken.



Zo zijn er verschrikkelijk veel kasten in de industrie, petrochemie, utiliteit en infratechniek.

De industriële automatisering houdt zich meer bezig met de besturing zelf. Ook dat weer in de industrie, petrochemie, utiliteit en infratechniek.



Je zou voor de gein eens moeten kijken hoe verschrikkelijk veel besturing en bewaking er zit bij tunnels, bruggen, sluizen en dergelijke. Zeker nu tegenwoordig alles op afstand bediend wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Daarbij heb je ondanks alle hoogopgeleide technische kennis toch altijd mensen nodig die met hun handen kunnen werken. In de zorg de handen aan het bed maar ook in de techniek. Ik vergeet nooit dat ik op een school werkte en een van de docenten haar auto deed het niet meer, monteur met aansluiting op computer erbij wist wat het was maar maken dat moest eerst naar een garage etc. etc. Een van de leerlingen (die zijn reken en taaltoetsen maar niet kon halen) heeft uit het technieklokaal gereedschap gehaald en de auto gemaakt. Best vervelend dat hij een hele goede ongeschoolde monteur is geworden, en dus onderbetaald omdat hij zijn taal gewoon niet kon halen. Verder gouden handjes.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de uitleg, Bit
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 19 december 2014 @ 14:38:

[...]





En wat gaat er dan voor inkomsten zorgen als dat niet meer uit arbeid komt? Zonder belastinginkomsten voor de staat kan dat basisinkomen maar heel even blijven bestaan.

Wat moeten we gaan verkopen als dat niet meer onze arbeid is? Onze kennis, denk ik. Dus uiteindelijk moeten we echt wel iets blijven doen. Als we allemaal niks meer gaan doen dan stopt de boel en gaan we dood van de honger.Basisinkomen gaat verder dan iedereen krijgt geld en niemand werkt meer. Het idee bij basisinkomen is dat mensen gewoon blijven werken. Het gaat wat ver om hier het hele principe uit te leggen. Volgens mij bestaan er ook diverse varianten van. Google maar eens als je geïnteresseerd bent. Ik zeg ook niet dat het DE oplossing is. Alleen als we zo doorgaan zoals nu, dan zit straks zo een groot deel van de bevolking in de bijstand dat dat ook niet meer op te brengen is. Er moet dus wel iets veranderen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Crimson. Steeds meer mensen de bijstand in, dat kan toch. niet? Naast veel armoede krijgen we dan denk ik ook veel maatschappelijke onrust. Want steeds grotere verschillen tussen arl en rijk zorgt voor onrust.

Een basisinkomen zou mooi zijn, maar ik vraag me af of dat wel betaalbaar is.
quote:Crimson schreef op 20 december 2014 @ 06:23:

[...]





Basisinkomen gaat verder dan iedereen krijgt geld en niemand werkt meer. Het idee bij basisinkomen is dat mensen gewoon blijven werken. Het gaat wat ver om hier het hele principe uit te leggen. Volgens mij bestaan er ook diverse varianten van. Google maar eens als je geïnteresseerd bent. Ik zeg ook niet dat het DE oplossing is. Alleen als we zo doorgaan zoals nu, dan zit straks zo een groot deel van de bevolking in de bijstand dat dat ook niet meer op te brengen is. Er moet dus wel iets veranderen denk ik.



Maar of je het nu bijstand of basisinkomen noemt, die eerste 800-1000- 1200 euro voor iedereen moet opgebracht worden door degenen die werken. Hoe je dat eerste stukje van het inkomen ook noemt, de staat moet alle inkomsten gaan herverdelen, en voor dat herverdelen heb je in eerste instantie inkomsten nodig. Uit arbeid of uit kennis.

En waarom zou dan bijstand niet meer op te brengen zijn, maar het basisinkomen wel? Er moet iets zijn dat geld genereert. Iets dat er voor zorgt dat de economie blijft draaien en dat we kunnen exporteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 20 december 2014 @ 11:18:

[...]





Maar of je het nu bijstand of basisinkomen noemt, die eerste 800-1000- 1200 euro voor iedereen moet opgebracht worden door degenen die werken. Hoe je dat eerste stukje van het inkomen ook noemt, de staat moet alle inkomsten gaan herverdelen, en voor dat herverdelen heb je in eerste instantie inkomsten nodig. Uit arbeid of uit kennis.

En waarom zou dan bijstand niet meer op te brengen zijn, maar het basisinkomen wel? Er moet iets zijn dat geld genereert. Iets dat er voor zorgt dat de economie blijft draaien en dat we kunnen exporteren.



Als je wil weten hoe het basisinkomen volgens de bedenkers ervan (dat ben ik niet) werkt (of beter zou moeten werken, want het is natuurlijk allemaal theorie) zoek het dan even op op internet.. Om te beginnen krijgt iedereen een basis. Daarbovenop zullen de meeste mensen blijven werken, verdienen en belasting betalen. Er wordt geld verdient doordat het hele bureaucratische uitkering/subsidiesysteem weg kan. Minimumloon vervalt, waardoor er veel baantjes zouden komen die mensen in staat stellen om extra bovenop basis bij te verdienen. Het is allemaal theorie, ik weet niet of het werkt, maar het koppelt wel inkomen enigszins los van werk. Als er steeds minder werk komt moet je toch gaan bedenken hoe je iedereen nog een inkomen kan verschaffen.



Waarom bijstand niet vol te houden is? Omdat het gekoppeld is aan het huidige systeem. Basisinkomen gooit het hele systeem om, een herverdeling zeg maar, waardoor basisinkomen niet te vergelijken is met bijstand. En nogmaals...allemaal theorie he. Misschien leeft de economie morgen helemaal op en zit ik er met mijn negatieve toekomstvisie helemaal naast
Alle reacties Link kopieren
quote:mick87 schreef op 20 december 2014 @ 11:13:



Een basisinkomen zou mooi zijn, maar ik vraag me af of dat wel betaalbaar is.Er zijn mensen die denken van wel. Ik ben geen econoom. Het zou kunnen als ik zo de berekeningen die op internet rondzwerven zie. Ik vind het in ieder geval goed dat er de laatste tijd vanuit de politiek steeds meer mensen zijn die het willen gaan onderzoeken.
Ten eerste: Het aantal werklozen is al een paar maanden vrijwel constant en stijgt dus niet.



De trend voor werk in Nederland is de komende decennia naar een krimpende middenklasse en dat het hele welvaartsniveau zal gaan nivelleren met de rest van Europa dat weer ten opzichte van de rest van de wereld zal dalen.

Met andere woorden: We gaan een (paar) generatie(s) krijgen die het over het algemeen slechter krijgen dan hun ouders. Een trendbreuk van jewelste.



Veel werk wordt in toenemende mate geautomatiseerd, niet zozeer gerobotiseerd. Maar reken maar dat chauffeurs niet meer nodig zijn als over 25 jaar voertuigen zelfsturend rondrijden. Banken en verzekeraars alleen nog digitaal bestaan. De veranderende demografie ervoor zorgt dat het Rijk nog veel meer gaat bezuinigen dan je je nu kan voorstellen. Dat de aardgasmiljarden zullen verdwijnen. Dat de staatsschuld (en vooral die van andere eurolanden) een zware last gaat worden en dat onze pensioenpotten.. nou ja vul maar in.

Dat heel veel detailhandel zal verdwijnen en winkelstraten in kleine plaatsen ten dode zullen zijn opgeschreven. Een winkelpand aanhouden is gewoon te duur ten opzichte van concurrentie die digitaal goedkoper, met onbeperkt assortiment verkoopt en reken maar dat dat een grote vlucht gaat nemen.



Aan de andere kant zal er dus een ander soort samenleving en economie ontstaan met nieuwe (soort) banen en nieuwe kansen. Ik ben zelf niet negatief over de toekomst maar kijk liever naar de kansen en reken ook op de inventiviteit van onze menselijke soort. Het komt wel goed uiteindelijk. All you need is love en zo.

Fijne kerstdagen en een gezond 2015 iedereen!
quote:Bitje93 schreef op 20 december 2014 @ 00:06:

[...]



Jammer dat je dat stukje opleiding mist.



Ik krijg van mijn werkgever een bonus van totaal ¤ 1500 voor iedere nieuwe collega die ik aanmeld en die door de proeftijd komt.



Ik zou wel willen, maarja, zie mijn eerste post.

(ik wil ook best verder in mijn huidige vakgebied, daar niet van, maar dat ligt een beetje op sterven na dood op het moment)



Als iemand nog wat antwoorden weet op de vragen uit mijn eerste post hoor ik het wel graag!
quote:Enn schreef op 20 december 2014 @ 00:18:

Nou ik moet denken aan de jaren 80 waarin iedereen riep dat communicatie en ICT de wijze van garantie op een baan zou gaan zijn..... Nou, en kijk nou eens om je heen in werkelozenland? Juist.



Ik geloof dus niet zo in het en masse inzetten op één vaardigheid / beroepskwaliteit.

Momenteel dus het paradepaardje: Techniek. In elke maatschappij zijn op welk moment dan ook mensen met diverse kwaliteiten nodig waaronder dus zeker mensen met technische vaardigheden.De ICT loopt toch juist goed? De mensen die ik ken in ICT kunnen overal aan het werk op het moment. Communicatie is volgens mij nooit wat geweest Maar je hebt gelijk, het is niet goed om je blind te staren, je moet juist om je heen blijven kijken en anticiperen op ontwikkelingen.
Alle reacties Link kopieren
Jawel de werkloosheid stijgt nog steeds, al vlakt die stijging wel wat af. In oktober kwamen er nog slechts drieduizend werklozen bij. Maar met de bezuinigingen in de zorg die van kracht worden per 1 januari zal het wel weer snel gaan oplopen hoor. Ik ben dan ook benieuwd hoe we over een jaar praten wat betreft werkloosheid.



Voor de nu geborenen wordt het redelijk zwaar denk ik. Hun generatie is kleiner. En per hoofd v/d bevolking hebben zij best een hoge staatsschuld. Wat Qthee zegt: meer en zwaardere bezuinigingen in de toekomst.



Een basisinkomen zou misschien een goede oplossing bieden. Stel, ik blijf fulltime werken en krijg daar bovenop een basisinkomen en dus meer financiële middelen. En dan wordt moeder dementerend. Dan kan ik makkelijker minder gaan werken om zorg voor mijn moeder te dragen. Ik heb immers toch genoeg middelen. Moeder redt het met mantelzorg en er komen geen professionele hulpverleners aan te pas, want het lukt in haar eigen netwerk. Dat bespaart de overheid ook weer kosten. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor kinderopvang. Met een basisinkomen gaan misschien meer mensen parttime werken. Meer parttimers is ook meer banen voor anderen. De welvaart zou er door toe kunnen nemen.



Dat andere generaties het minder gaan krijgen weet ik zeker. De toekomst voorspelt niet veel goeds. En de economie en werkgelegenheid zijn slechts twee pijlers daarvan. Wat te denken van overbevolking, milieu etc?



Toch zie ik ook positieve dingen. Ik merk nu al dat meer mensen bewuster leven. Bewuster met geld en milieu. De eerste verpakkingsvrije winkel is komend jaar een feit. Solidariteit neemt naar mijn idee ook toe. Het is niet alleen negativiteit wat de klok slaat.

Misschien gaan we meer naar een deelmaatschappij. Of worden we meer zelfvoorzienend. Zelf eigen voedsel telen en dit lokaal houden. Want hoe gek is het eigenlijk dat we voedsel uit verwegistan laten invliegen, en veel van ons eigen voedsel naar andere landen geëxporteerd wordt? Dingen meer lokaal houden is zo gek nog niet. Zeker voor het milieu. Misschien gaan we meer terug naar de basis en komen we op een zelfvoorzienend en deel systeem. Mij lijkg dat zo gek nog niet.
Van de site basisinkomen.nu: Wij stellen de hoogte van het basisinkomen gelijk aan de armoederisicogrens die in Europa is vastgesteld op 60% van het mediane inkomen. Voor Nederland betekent dit een bedrag van ongeveer ¤1500 per maand.



Zeg maar dag met je handje tegen het gros van de parttime werkende vrouwen Nederlanders. Die gaan voor dat bedrag heerlijk tennissen en theedrinken.
Alle reacties Link kopieren
Een basisinkomen van 1500 euro lijkt me wel wat veel....
De bank staat bij zo'n inkomen bij half Nederland op de stoep om hun huizen op te eisen vrees ik.
Ik vraag me af of het afvlakken van de werkeloosheid niet te optimistisch wordt gezien. Mensen voor wie de WW eindigt en die geen recht hebben op bijstand, verdwijnen eenvoudigweg uit de statistieken. Officieel zijn zij niet meer werkeloos, maar ze blijven natuurlijk evengoed werkzoekend.
Ik heb wel eens iets gelezen over een proef met het basisinkomen die gehouden is in Canada. Het was weliswaar een proef op kleine schaal, maar een van de uitkomsten was, dat mensen juist méér gingen werken. Dat komt omdat iedere cent die ze extra verdienden ook meteen een verbetering was, anders dan in een uitkeringssituatie waarin de verdiensten eerst in mindering worden gebracht op de uitkering. Uiteindelijk was de productiviteit groter dan voorheen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 20 december 2014 @ 14:23:

Van de site basisinkomen.nu: Wij stellen de hoogte van het basisinkomen gelijk aan de armoederisicogrens die in Europa is vastgesteld op 60% van het mediane inkomen. Voor Nederland betekent dit een bedrag van ongeveer ¤1500 per maand.



Zeg maar dag met je handje tegen het gros van de parttime werkende vrouwen Nederlanders. Die gaan voor dat bedrag heerlijk tennissen en theedrinken.



Laatst was er een hele discussie over bijstandsmoeders die ruim 2000 euro netto kregen aan bijstand en subsidies. 1500 is dan toch al een stuk minder.

Misschien wel teveel hoor. Maar dat is ook het probleem met het basisinkomen. Er zijn veel varianten die allemaal net weer anders zijn. Maar een keer wat serieuzer onderzoek ernaar doen kan geen kwaad lijkt mij?
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 20 december 2014 @ 18:20:

De bank staat bij zo'n inkomen bij half Nederland op de stoep om hun huizen op te eisen vrees ik.Ja invoeren van basisinkomen zal heelcomplex zijn. Het hele systeem moet dan op zijn kop. Ik denk dat dat niet 1,2,3 zal gebeuren...
Alle reacties Link kopieren
quote:Qthee schreef op 20 december 2014 @ 14:23:

Van de site basisinkomen.nu: Wij stellen de hoogte van het basisinkomen gelijk aan de armoederisicogrens die in Europa is vastgesteld op 60% van het mediane inkomen. Voor Nederland betekent dit een bedrag van ongeveer ¤1500 per maand.



Zeg maar dag met je handje tegen het gros van de parttime werkende vrouwen Nederlanders. Die gaan voor dat bedrag heerlijk tennissen en theedrinken.Misschien wat kort door de bocht, maar voor Nederland is het misschien wel beter als alle gezinnen in ieder geval 1 bron van inkomsten/fulltime baan hebben. Beter dan de helft meer dan 1, de andere helft bijstand. Banen beter verdelen dus. Iedereen moet natuurlijk nog wel genoeg verdienen om te leven en het klinkt wel heel erg als planeconomie, maar het zou wel veel uitkeringen schelen.
quote:meivogel schreef op 20 december 2014 @ 21:47:

Ik vraag me af of het afvlakken van de werkeloosheid niet te optimistisch wordt gezien. Mensen voor wie de WW eindigt en die geen recht hebben op bijstand, verdwijnen eenvoudigweg uit de statistieken. Officieel zijn zij niet meer werkeloos, maar ze blijven natuurlijk evengoed werkzoekend.Werkloosheid wordt door het CBS dmv een enquête bepaald. Ze kijken dan hoeveel mensen voor minimaal x uur beschikbaar zijn voor werk. Het CBS houdt apart bij hoeveel ww- en bijstandsuitkeringen uitgekeerd worden.
Alle reacties Link kopieren
techniek heeft de toekomst, aantal beta studenten in nederland vangt de vraag nu en in de toekomst niet op. er worden daarom massaal buitenlandse technische studenten en werkzoekenden naar nederland gehaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:Crimson schreef op 20 december 2014 @ 11:36:

[...]





Er zijn mensen die denken van wel. Ik ben geen econoom. Het zou kunnen als ik zo de berekeningen die op internet rondzwerven zie. Ik vind het in ieder geval goed dat er de laatste tijd vanuit de politiek steeds meer mensen zijn die het willen gaan onderzoeken.ik denk dat mensen met een modaal inkomen of er onder massaal voor een basisinkomen kiezen en degene die meer verdienen zullen tegenstemmen (zij hebben het meestal al goed).
Alle reacties Link kopieren
quote:Reine schreef op 21 december 2014 @ 17:15:

[...]





ik denk dat mensen met een modaal inkomen of er onder massaal voor een basisinkomen kiezen en degene die meer verdienen zullen tegenstemmen (zij hebben het meestal al goed).basisinkomen betekent niet perse dat mensen met een laag inkomen er meteen rijker van worden. Nu krijgen mensen met bijstand, inclusief alle toeslagen misschien wel meer. Met het basisinkomen zou het voor die mensen wel heel makkelijk moeten worden om wat extra bij te verdienen. Nu is dat eigenlijk onmogelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven