Geld & Recht alle pijlers

1e bod koophuis gedaan

28-11-2014 15:00 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal



vanochtend om 11.30 hebben wij onze aankoopmakelaar ons 1e bod laten doen op ons (hopelijk) nieuwe huis!



Het betreft een zeer ruime tussenwoning waar zowel binnen en buiten een heleboel moet gebeuren (hoewel dit niet te zien was op Funda.nl, logisch) Sinds 1,5 jaar staat het te koop en is het in vraagprijs gedaald van 196.000 naar 175.000. Op 4 oktober was er een openhuizen dag waar wij helaas niet bij konden zijn en hadden daarom een 1e bezichtiging gepland een week later. 3 dagen voor die bezichtiging is deze afgezegd met als reden dat de verkoper: "Ondanks de ruime belangstelling ene benauwend gevoel kreeg bij de verkoop. Daarom ziet de verkoper van de koop af en gaat het huis in de verhuur." Dus. Lekker dan!



Nouja eigelijk hadden wij de hoop dus al opgegeven en konden we dus helaas niet meer dromen over dit ruime huis. Tot het huis afgelopen weekend weer op Funda.nl stond!!



Op maandag heb ik direct de verkopende makelaar gebeld en toen werd mij al verteld dat er even gekeken moest worden of er nog wel een bezichtiging plaats kon vinden ivm vele geïnteresseerden.. Dit kon gelukkig nog wel en gelijk dinsdag konden wij al terecht.



Bij de bezichtiging hadden we mijn (zeer handige) papa meegenomen om ook zijn oordeel mee te laten wegen (omdat je nou eenmaal geen broodje kaas koopt, hehe). De verkoopmakelaar gaf al voor de rondleiding aan dat er wat haken en ogen aan het huis zaten:

- het huis was per komende 1 december voor 6 maanden verhuurd (ivm leegstandswet) en de huurder moest enkele nette aanpassingen doen (zoals stucen en schilderen) als tegenprestatie voor de lage huur. Hier was zij dan ook al hard mee aan de slag (overal lagen klus spullen en waren er al veel dingen opgeknapt tov de foto's op Funda.nl)

- de vraagprijs van 175.000 was de absolute bodemprijs voor deze mensen omdat de resterende schuld anders te groot was

- als er meerdere bieders waren mogen we 'tegen elkaar op bieden'



Nou zitten wij in een huurhuis dus kunnen wij erg flexibel zijn in de overdracht (hoewel een half jaar toch even schrikken is..)



Nadat we rondgekeken hebben en vooral in mogelijkheden hebben gedacht hebben we besloten om er even over na te denken. 175.000 was eigelijk boven ons budget dus ik heb dan ook dezelfde middag de bank opgebeld met de vraag of ik meer mogelijkheden had. De bank gaf mij toen aan dat ivm de ontzettend gunstige rente ik ruim over de 175.000 zou kunnen lenen. Budget-technisch geen probleem!



De volgende ochtend heb ik onze aankoopmakelaar ingeschakeld en kon ik al voor donderdag (gister dus) een afspraak maken om te oriënteren mbt de koop van dit huis. Ondertussen hadden we besloten dat we wilde gaan voor dit huis maar dat we absoluut niet hoger wilde gaan dan 175.000.



Bij de aankoopmakelaar hebben we direct voor vanochtend een bezichtiging gepland en een plan gemaakt.



Vanochtend hebben we het huis voor de tweede keer gezien en ik moet zeggen dat het eigelijk dezelfde indruk achterliet als de eerste keer. Het is echt ruim en dat is wat we zoeken, wel gaat het ons de komende jaren veel tijd, geld en energie kosten om er wat mooiers van te maken. (denk aan nieuwe badkamer, nieuwe keuken, dubbel glas, schilderen buiten/binnen, ect..).

Terloops gaf de verkoopmakelaar aan dat hij een voicemail bericht had ontvangen van de verkopers dat ze eventueel bereid waren om af te zien van de huur als wij het zouden willen hebben! Dus de verwachting zou zijn dat we er dan 7 januari al in kunnen!! Pff.. dat is even bijstellen van de verwachtingen..



De makelaar heeft ons toen naar huis gestuurd en geadviseerd om er over na te denken. Omdat wij in de positie zijn om te kiezen voor een snelle afhandeling, of om een half jaar te wachten en er in juli in te gaan.. Tijdens dit gesprek ook akkoord van de bank gevraagd voor een afwikkeling in enkele weken, deze gelukkig ook gekregen.



Direct daarna zijn we bij mijn ouders geweest (toch echt wel mijn adviseurs in dit soort grote dingen.. ;) ) en hebben we besloten om een bod uit te gaan brengen.



De aankoopmakelaar had ons geadviseerd om toch te proberen om onder 'de absolute bodemprijs' te gaan zitten om te kijken of er echt geen ruimte is. Ons eerste bod is dus 170.000 geworden (2,8% onder de vraagprijs, voor de geïnteresseerden 8) )..



En nu is het 15u en ben ik echt heel zenuwachtig en moest ik even mijn verhaal kwijt. Vriendlief is werken dus nu zit ik hier alleen te wachten :p ...



Iemand ervaring met deze (of een andere leuke) situatie?



Ik houd jullie op de hoogte!!

Groetjes, Kleinaapje



ps. Sorry voor dit enorme verhaal!!
De verkopende partij mag toch maar met 1 partij tegelijk onderhandelingen voeren? Zodra onroerend goed 'onder bieding' is, moet er eerst uitonderhandeld worden of de bieding moet worden afgebroken voordat een nieuwe partij aan mag schuiven. Tenminste, dat was zo. Is die regel veranderd?
Alle reacties Link kopieren
Onderhandelen is een ruim begrip, je mag een bod doen op een huis wat niet direct betekend dat je dus in onderhandeling bent. Dat ben je pas als de tegenpartij een tegenbod doet.
Alle reacties Link kopieren
quote:copacabana schreef op 02 december 2014 @ 08:20:

De verkopende partij mag toch maar met 1 partij tegelijk onderhandelingen voeren? Zodra onroerend goed 'onder bieding' is, moet er eerst uitonderhandeld worden of de bieding moet worden afgebroken voordat een nieuwe partij aan mag schuiven. Tenminste, dat was zo. Is die regel veranderd?

Dit zijn de voorschriften van de NVM en wellicht ook andere makelaarsverenigingen. Het is geen wettelijke regel en er staan geen sancties op als makelaars het toch doen, behalve dan een boze brief van debranchevereniging.



In de praktijk gebeurt het wel degelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 02 december 2014 @ 10:01:

[...]



Dit zijn de voorschriften van de NVM en wellicht ook andere makelaarsverenigingen. Het is geen wettelijke regel en er staan geen sancties op als makelaars het toch doen, behalve dan een boze brief van debranchevereniging.



In de praktijk gebeurt het wel degelijk.In dit geval was TO helemaal niet in onderhandeling volgens mij, ze hebben een bod gedaan en meer niet....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis in de verkoop staan en zijn bezig met onderhandelingen. Verbazend genoeg waren er ook 2 partijen die een bod hebben gedaan.

Partij 1 had eerst een bod gedaan, waarop wij een tegenbod deden. Op dat moment ben je dus officieel in onderhandeling. Daarna maakte partij 2 hun interesse kenbaar. Wij gaven aan dat we al in onderhandeling waren, maar dat het hun vrij stond om een bod te doen. Dat hebben ze vervolgens gedaan. Dat bod was flink hoger dan het eerste bod. Hierop hebben we partij 1 verteld dat er een ander bod was gekomen en gevraagd of ze op ons tegenbod wilden reageren. Hun tegenbod was nog lager dan het bod van partij 2, dus hebben we de onderhandeling met partij 1 'on hold' gezet (zo noemde de makelaar het) en nu zijn we dus met partij 2 in onderhandeling.



Volgens de makelaar mochten we ze niet tegen elkaar uitspelen en ook niet kenbaar maken hoe hoog de biedingen waren.

Ik kan me voorstellen dat partij 1 ook dacht dat het misschien een onderhandelingstactiek was, maar dat was dus echt niet het geval.

(Off topic, ik hoop dat we er vandaag uitkomen!)
Alle reacties Link kopieren
En wat hebben jullie geboden? En eventueel al reactie van de verkopers?
Alle reacties Link kopieren
Goed nieuws! Ons bod is geaccepteerd! We krijgen uiterlijk 7 januari de sleutel en als het vlotter loopt eerder!!



Direct naar onze ouders gegaan en een hoop tranen van geluk en spanning gelaten. Vooral bij mijn ouders hield ik het niet droog. Als jongste (24) dochter van 4 ben ik de enige die weer in de wijk komt wonen en ook de enige binnen een straal van 30 km. Mijn ouders trots, wij blij



Iedereen bedankt voor de hulp en kritische blikken! Waarschijnlijk open ik binnenkort een topic over verhuizen.. ;)



Groetjes!
Alle reacties Link kopieren
Ohja!



@ka32

Hoe is het bij jullie afgelopen??
Zijn jullie nog omhoog gegaan kleinaapje?
Alle reacties Link kopieren
@annavanandelle

Ja. Uiteindelijk 1000 boven de vraagprijs gegaan. Klein bedrag voor een hoop huis
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd! Ik heb het zweet nog in mijn bilnaad staan van de onderhandelingen voor mijn flat vorig jaar. Ook goed uitgepakt gelukkig. Veel plezier in jullie nieuwe huis en laat vooral horen hoe de verhuizing en de verbouwingen verlopen... dat wordt smullen (ik voel een tweede Djoels aankomen)
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! En jullie kunnen er lekker snel in. Succes met klussen :-)
Dat valt nog mee! Krijg je de hyypotheek wel rond voor 7 januari? Dacht dat dat altijd minstens 6 week duurde?
Alle reacties Link kopieren
quote:Kleinaapje schreef op 04 december 2014 @ 21:49:

Ohja!



@ka32

Hoe is het bij jullie afgelopen??

Gefeliciteerd met je aankoop!



Ook bij ons goed nieuws. Ons huis is (onder voorbehoud) verkocht!! De levering is pas over een paar maanden, dus we kunnen nu zelf een nieuw huis gaan zoeken dan hopelijk in 1 keer verhuizen.
Leuk Ka!

Hebben jullie al een huis op het oog?
Alle reacties Link kopieren
Jaa die hypotheek wordt inderdaad spannend!! Vandaag de voorlopige koopakte getekend (jeej!) en morgen is de taxatie. Dan (hopelijk) dinsdag bij de bank langs en dan wachten op de verkopers! Helaas doet hun bank (nu al) moeilijk en zetten beide makelaars alles op alles om het sneller te laten verlopen Er zijn al gegevens richting de notaris zodat hun bank-gedoe sneller gaat.. Ben benieuwd!



Ook hebben we volgende week bij de zelfde notaris een afspraak om te oriënteren wat we willen met ons samenlevingscontract. Deze tekenen we samen met de koopakte op de dag van de overdracht.



We zijn nu begonnen met inpakken (voornamelijk boeken) en aan het hopen op een snelle afhandeling!
quote:Kleinaapje schreef op 09 december 2014 @ 14:04:

Jaa die hypotheek wordt inderdaad spannend!! Vandaag de voorlopige koopakte getekend (jeej!) en morgen is de taxatie. Dan (hopelijk) dinsdag bij de bank langs en dan wachten op de verkopers! Helaas doet hun bank (nu al) moeilijk en zetten beide makelaars alles op alles om het sneller te laten verlopen Er zijn al gegevens richting de notaris zodat hun bank-gedoe sneller gaat.. Ben benieuwd!



Ook hebben we volgende week bij de zelfde notaris een afspraak om te oriënteren wat we willen met ons samenlevingscontract. Deze tekenen we samen met de koopakte op de dag van de overdracht.



We zijn nu begonnen met inpakken (voornamelijk boeken) en aan het hopen op een snelle afhandeling!Hebben jullie al een hypotheekofferte binnen? Wij hebben afgelopen week de hypotheekofferte getekend en verder zijn ook alle benodigde documenten bij onze adviseur. Alleen de taxatie nog, dat gebeurt als het goed is morgen. Wij hebben tot 9 januari voor de financiering. Volgens onze adviseur gaan we dat makkelijk redden, maar ik vind het zelf wel spannend...
Alle reacties Link kopieren
quote:Kleinaapje schreef op 09 december 2014 @ 14:04:

Jaa die hypotheek wordt inderdaad spannend!! Vandaag de voorlopige koopakte getekend (jeej!) en morgen is de taxatie. Dan (hopelijk) dinsdag bij de bank langs en dan wachten op de verkopers! Helaas doet hun bank (nu al) moeilijk en zetten beide makelaars alles op alles om het sneller te laten verlopen Er zijn al gegevens richting de notaris zodat hun bank-gedoe sneller gaat.. Ben benieuwd!



Ook hebben we volgende week bij de zelfde notaris een afspraak om te oriënteren wat we willen met ons samenlevingscontract. Deze tekenen we samen met de koopakte op de dag van de overdracht.



We zijn nu begonnen met inpakken (voornamelijk boeken) en aan het hopen op een snelle afhandeling!

De notaris is niet de bottleneck, die hoeft er nagenoeg geen tijd aan te besteden....

Als je het echt snel had willen regelen had je alleen een adviesgesprek moet hebben gehad bij de bank en daar nu al alle benodigde stukken moet inleveren.



Werkgeversverklaringen, loonstrookjes, bank en spaarrekeningen...
Alle reacties Link kopieren
@Bloes

Morgen gaan wij naar de bank, dan hebben we vrijdag de offerte klaar en duurt het ongeveer 4 dagen voor de notaris het geld heeft..



@Spectral

Klopt, maar dat is een eis van hun bank. Die wil een officieel plan hebben hoe zij hun restschuld gaan vastleggen en dat gaat sneller als je de gegevens al bij de notaris hebt liggen. Al mijn gegeven zijn al bij de bank (inclusief overbodig pensioenoverzicht.. Halloo ben pas 24!!) en die kan dan met 2 dagen de offerte opmaken. Die gaan wij dan vrijdag tekenen. Nu is het dus alleen nog wachten op de goedkeuring de bank van de verkopers en dan hoppaa, op naar 19 december!! :D (fingers crossed!)
Alle reacties Link kopieren
Nou, weer een update..



Op de 17e werd ik gebeld door mijn makelaaar.. met de vraag of wij akkoord waren met een verlenging van de termijn voor de kopers. Ik heb hiertoe ingestemd tot en met 24 dec omdat anders de koop ontbonden kan worden. Hun bank is dus nog niet akkoord.. :(



Wij hebben vrijdag niet getekend omdat de rente maandag weer een 0,1% gezakt is (stelletje krenten dat wij zijn ;) ) dus dat gaan we nu maandag doen. Hopen dat we maandag/dinsdag/woensdag goed nieuws horen en dan weten dat alles definitief rond is.. Bah zeg, ik dacht dat het wachten op een reactie van het bod een vervelende tijd was, maar dit voelt ook niet echt lekker. Ik zou het zo ontzettend jammer vinden als het hele feestje niet door gaat,.. :(



Ik hou jullie op de hoogte!
Ik snap alleen niet hoe jij in 2 dagen je hypotheek rond kunt hebben, ik hoor om me heen dat iedereen het Maar net in 6-8 weken redt.

Wat is je truc?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat snap ik ook niet helemaal. Ook nadat ik de offerte had getekend, moeten er nog dingen bekeken worden en goedgekeurd etc. Ik zou er maar niet op rekenen dat dat volgende week erg snel gaat, ivm vakanties en feestdagen.



Die 6-8 weken kun je wel wat inperken door al zo veel mogelijk rond te hebben, maar twee dagen is dan wel weer erg snel. Je merkt al hoe snel banken zijn met het toestemming geven (waarom moet de bank van de verkopers trouwens toestemming geven, daar heb ik nooit iets mee te maken gehad. Verkopen ze met een hypotheekachterstand of zo?).
Alle reacties Link kopieren
@annavanandelle

Uh.. ik heb bij mijn bank aangegeven dat ik de overdracht zo snel mogelijk geregeld wil hebben. Er gingen ongeveer 2,5 week overheen voordat we zover waren om alle gegevens aan te voeren en gesprekken te doen. Denk hierbij aan werkgeversverklaring, aanvragen nieuw paspoort maar ook vertraging omdat wij gewoon moeten werken en dus niet direct een afspraak konden maken.



Mijn bank heeft aangegeven dat ze het geld na ondertekenen van de hypotheekofferte met 3-4 dagen bij de notaris kunnen hebben. Ik heb niet zo veel verstand van banken dat ik weet hoe ze dat voor elkaar krijgen maar dit hebben ze mij verteld.



@nausicaa

De toestemming is bij mij geen probleem geweest. Alles is kraakhelder en duidelijk. Ik verdien meer dan genoeg voor deze hypotheek, er is voldoende zekerheid, benodigde verzekeringen zijn afgesloten en goedgekeurd, alle formulieren zijn binnen.



Zover wij weten blijven de verkopers met een restschuld achter. Ze hebben het huis voor minimaal 200k gekocht en blijven met een schuld. Denk dat de bank hier toch een duidelijk plannetje voor wil. Ze gaan niet door naar een koophuis maar gaan huren, dus een nieuwe hypotheek is niet aan de orde..
Hoera! Onze hypotheek is aan het begin van de week goedgekeurd door de hypotheekverstrekker. Net op tijd, want we hadden tot komende vrijdag. Alles gaat nu naar de notaris en de koop van ons huis gaat dus door.



Kleinaapje: hoe gaat het bij jullie?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven