Waar baby overdag laten slapen?

20-12-2014 09:56 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,



Over ongeveer 4 weken ben ik uitgerekend. We hebben een wiegje op onze slaapkamer voor 'snachts. Nu slapen wij zelf op de 2e verdieping en de babykamer is op de eerste verdieping. Ik wil dan eigenlijk de baby overdag in zijn eigen kamertje laten slapen en 's nachts gewoon bij ons op de kamer. Gevoelsmatig omdat ik dan maar 1 trap op moet overdag om bij hem te komen. Maar ik kan het in zijn slaapkamer dan ook wat lichter laten dan wanneer het nacht is, dan maak ik onze slaapkamer 's nachts wel gewoon donker zodat de baby ook eerder een dag/nachtritme heeft.



Ik vraag me alleen af of hij dan niet erg veel verschillende slaapplaatsen krijgt? Hij zal vast ook wel eens een dutje bij mij/papa of in de wagen doen.



Wat zijn jullie ervaringen met 2 bedjes op verschillende kamers in gebruik nemen?
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:Horizon81 schreef op 20 december 2014 @ 20:08:

[...]





Die van mij niet... (Helaas) Die blijft gewoon door gaan en wordt juist hyper als hij doodmoe is. Overdag sliep hij alleen in de kinderwagen, auto of als ik hem op bed in slaap voedde. Dit heeft zo geduurd tot zijn middagslaapje eraf was. Soms vonden het onhandig, maar had ook voordelen. Zolang auto of kinderwagen maar mee was, hebben we nooit onze dagen hoeven invullen rondom zijn middagslaapje.Zoon sliep tot 1,5 prima in zijn kinderwagen indien nodig. Daarna nog maar 1 slaapje, wat we evt verschoven naar rond 15.00 en dat werkte erg makkelijk op vakantie van de zomer. Inmiddels slaat hij de ene dag zijn slaapje over en dan soms ineens weer niet, ligt eraan wat we doen etc. (2 jaar en 3 maanden nu)
Mijn oudste sliep overdag in de box en tot hij tien maanden was bij ons op de kamer.

De tweede slaapt overdag en 's nachts in zijn eigen bedje bij ons op de kamer.



Tweede slaapt overdag niet in de box omdat oudste dan veel te druk om hem heen stuitert, waardoor hij niet slapen kan. Beide hebben de eerste tien maanden (en bij tweede wordt dat waarschijnlijk zelfs meer dan een jaar) bij ons op de kamer geslapen ivm ruimtegebruik. (tussen eerste en tweede zijn we verhuisd en nu zijn we nog aan het verbouwen)
quote:Shenandoah schreef op 20 december 2014 @ 20:37:

[...]





Zoon sliep tot 1,5 prima in zijn kinderwagen indien nodig. Daarna nog maar 1 slaapje, wat we evt verschoven naar rond 15.00 en dat werkte erg makkelijk op vakantie van de zomer. Inmiddels slaat hij de ene dag zijn slaapje over en dan soms ineens weer niet, ligt eraan wat we doen etc. (2 jaar en 3 maanden nu)Grappig die verschillen. Hier rond 10 maanden nog maar 1 slaapje en bij twee jaar was het gedaan..
Zoontje slaapt bij ons op de kamer 'S nachts. Heeft ook een eigen kamer. Soms slaapt hij daar overdag in, maar vaak wil hij niet alleen liggen en dan laat ik hem slapen waar ik ben. Maar verschillende slaapplekken is geen probleem, hoor. Als het (later) maar rustig is. Zoontje slaapt bijv. niet in de box, te veel afleiding.
Net hoe het uitkwam. In het begin sliep hij zoveel dat ik het juist onrustiger vond om hem steeds in zijn bedje te leggen. Dus sliep hij vaak in de kinderwagen of box. 's Nachts in zijn bedje slapen is nooit een probleem geweest.



Pas toen het ritme echt duidelijk op 2 slaapmomenten op een dag (overdag) zat ben ik hem echt in zijn bed gaan liggen. Doen we nu nog (14 maanden).
Sinds een maand (zoon is nu half jaar) in zijn eigen kamer overdag. In de nacht in de co-sleeper en tegen de ochtend in ons bed.

Als ze zo jong zijn, zul je ze de eerste maanden vaak een beetje in slaap moeten helpen. Ik deed dit het liefst beneden waar ik de andere 2 in de gaten kon houden. Als ze ouder worden hebben ze meer behoefte aan stilte. Dan werkt dat niet meer.

Echt wegleggen en zelf in slaap laten vallen vind ik altijd erg lastig met die hele kleintjes. Ergens tussen 3-5 mnd gaat dat beter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van bijna 5 maanden ligt gewoon in de woonkamer overdag in de kinderwagen bak en na de voeding van half 7 gaat ze naar haar kamertje. Wel heb ik haar de eerste maand in haar ledikantje op onze slaapkamer gehad. Vond ik wel zo prettig, maar ze maakte zoveel geluiden in haar slaap dat zij prima sliep, maar wij geen oog dicht deden , dus toen toch maar op haar eigen kamertje gelegd.
Grwoon afwachten je krijgt vanzelf door wat het handigst is. De eerste dagen lag zoontje in de wieg waardoor hij dus tot 6 uur 's nachts opbleef. Ondertussen 10 weken verder en slaapt hij in de cosleeper. En overdag in zijn wiegje die we maar in de huiskamer hebben gezet. Maar dat werkt de laatste weken ook niet meer echt en dus slaapt hij meestal op mij.



In een andere kamer leggen heb ik nog nooit gedaan en dat vind ik ook nog helemaal niet fijn.
Alle reacties Link kopieren
-
Alle reacties Link kopieren
Gewoon afwachten tot de kleine er is en dan merk je vanzelf wel wat voor jullie het beste werkt. Ik had van te voren ook van alles bedacht hoe ik het zou doen als de kleine er eenmaal was, maar toen ze er was bepaalde zij toch echt dat het anders moest
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook van alles bedacht voor de bevalling, en daarna bleek idd dat mijn zoontje zelf wel aangaf wat prettig voor hem was. In zijn geval was dit zo prikkelarm mogelijk. Helaas voor mij, want ik had de hoop hem lekker veel bij me te kunnen houden. Dat werkte alleen maar averechts, hij sliep het beste in zijn ledikantje en dan ook nog ingebakerd.
Y
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel er ook over omdat hij de laatste week onrustig is benden in de kinderwagen. Ik lees nog even mee
Het kind van TO gaat onderhand al studeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dragisa schreef op 28 oktober 2016 @ 12:09:

Het kind van TO gaat onderhand al studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ja sorry dat kwam door mij. Was er informatie over aan het opzoeken en kwam hieruit. Kennelijk had ik per ongeluk een reactie achtergelaten toen ik al lezend in slaap viel



Maar voor mij is de vraag nog relevant dus wie nog ervaringen wil delen...
Alle reacties Link kopieren
Haha. Ach weer vrolijk verder met dit topic dan.



Vanaf een week of 6/7 ben ik baby hier consequent boven in co-sleeper in onze slaapkamer gaan leggen, omdat ie beneden niet meer zo goed sliep. Daarvoor lag ie in de kinderwagen of op een van ons te slapen. Ook liepen we regelmatig met 'm in de draagdoek. Heb 'm nooit in de box laten slapen, deed ie ook niet.



Nu dus bijna altijd in co-sleeper boven, tenzij ik op pad ga, dan laat ik 'm bij mij slapen in draagdoek.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Ah bedankt voor je antwoord. Het zal ook wel van het kind afhangen maar dit klinkt goed genoeg opties!
Alle reacties Link kopieren
Weet je de ouderwetse drie R's zijn zo slecht niet, bovendien zijn er hele volksstammen mee opgegroeid.

Rust

Reinheid

Regelmaat

Slapen doen ze dus gewoon in hun eigen bed...

En al helemaal niet zoals op de 1e pagina boven op moeders..
Alle reacties Link kopieren
Als ze piepklein zijn is op papa of mama slapen niet gek hoor, geeft ze juist een veilig gevoel en is goed voor de hechting. Maar je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt. Ik heb erg genoten van die slapende baby op me en nu slaapt ie prima alleen boven.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
De meningen zijn verdeeld lees ik.



Wij kozen voor slapen in eigen kamer, in het donker inderdaad vanwege aanleren dag-, nachtritme, en om de baby rust te garanderen. Slapen in de box naast omgevingsgeluiden van TV, bezoek en gezin sprak ons niet aan en werd overigens ook afgeraden.



Daarnaast is het heel prettig om baby zo gewend te laten raken aan eigen kamer. Wij kozen immers ook bewust niet voor een co-sleepte.
quote:1960to4 schreef op 28 oktober 2016 @ 14:17:

Weet je de ouderwetse drie R's zijn zo slecht niet, bovendien zijn er hele volksstammen mee opgegroeid.

Rust

Reinheid

Regelmaat

Slapen doen ze dus gewoon in hun eigen bed...

En al helemaal niet zoals op de 1e pagina boven op moeders..Hier ben ik het helemaal mee eens. Die 3 R's hebben wij gehanteerd en kind groeide en ontwikkelde daarop zeer prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven