Actueel
alle pijlers
Meldpunt voor rookoverlast op terras
dinsdag 29 juli 2008 om 15:13
Bron: Trouw; novum
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
Terrasbezoekers die zich ergeren aan rokers die het terras in rook hullen, kunnen vanaf dinsdag klagen bij een speciaal meldpunt op internet. Het gaat om een initiatief van Clean Air Nederland. Daar zijn sinds het rookverbod in de horeca begin deze maand van kracht werd veel klachten binnengekomen over rokers die hun toevlucht zoeken tot het terras, stelt de antirookorganisatie.
Volgens Clean Air Nederland zorgen de uit de kroeg verjaagde rokers voor veel extra overlast voor niet-rokers op terrassen. De tientallen klachten die al zijn binnengekomen voor de opening van het internetmeldpunt, zijn volgens de organisatie slechts het topje van de ijsberg.
Met het meldpunt wil Clean Air Nederland de mate van overlast in kaart brengen. De cijfers moeten horecaondernemers overtuigen van de noodzaak van een oplossing. Volgens voorzitter Willem van den Oetelaar hebben ondernemers de verantwoordelijkheid om het terras voor zowel rokers als niet-rokers toegankelijk te maken. "Men kan zich niet verschuilen achter regelgeving", verwijst hij naar het feit dat roken op het terras onder voorwaarden wel is toegestaan.
Nah jaaaah.....!
dinsdag 29 juli 2008 om 15:39
Bah, wat een sneue toestand. Ik word zo langzamerhand schijtziek van die anti-rook-lobby. Prima dat er niet meer gerookt mag worden in de horeca, kan ik in komen. Maar niet meer op straat, op het terras etc? Ronduit belachelijk. En ontzettend kansloos dat er ook nog een speciaal meldpunt voor in het leven geroepen is. Kunnen we met z'n allen op z'n oerhollands lekker zeiken en zeuren op een ander.
dinsdag 29 juli 2008 om 15:39
Nee calvijn, veel rokers kunnen zich er in vinden dat de horeca (met name restaurants) rookvrij is gemaakt (voor personeel niet voor bezoekers) en hebben er geen moeite mee BUITEN te roken. Maar er is overlast en overlast en ik vind veel niet-rokers inderdaad doorslaan. Ver doorslaan.
Net zoals vlak bij een NS-rookpaal gaan staan en dan gaan lopen kuchen....
Net zoals vlak bij een NS-rookpaal gaan staan en dan gaan lopen kuchen....
dinsdag 29 juli 2008 om 15:41
En mensen die niet roken kunnen zich niet verplaatsen in mensen die wél roken.
Als ik lekker wil roken (trouwens gestopt maar dat terzijde) dan wil ik lekker kunnen roken zonder gezeik.
Rokers zijn al naar buiten gedreven, nou ja, daar zijn goede punten voor te vinden, maar ook nog van het terras? kom op zeg.
dinsdag 29 juli 2008 om 15:43
helemaal mee eens!
alle niet rokers naar binnen, of anders niet zeuren!
ben deze discussie echt kots en kotsbeu!!!!
hebben de niet-rokers eindelijk een rookvrije gelegenheid binnen, gaan ze zeuren ober rookoverlast in de buitenlucht!
opkrassen naar binnen of anders naar je eigen huis: daar ben je de baas!
tsssss......
dinsdag 29 juli 2008 om 15:43
dinsdag 29 juli 2008 om 15:49
Hebben rokers dan niet het recht om op een terras te kunnen zitten? Men zit dan in de buitenlucht en volgens mijn informatie is die lucht van iedereen. Als je buiten rookt is de rook ook zo vervlogen trouwens, dus waar hebben we het in godsnaam over?! Nee, buiten niet meer mogen roken is echt van de gekke.
dinsdag 29 juli 2008 om 15:50
In mijn eerste posting heb ik al gezegd dat IK er nooit over zal klagen, maar ik mag er toch wel last van hebben?
Zeker tijdens de eerste maanden van mijn zwangerschap zat ik 's morgens te kokhal;zen in het tramhokje als iemand zijn peuk opstak, maar ik zei er niets van en ging ook niet overdreven zitten hoesten.
Rooklucht blijft anders behoorlijk hangen, dus wat jij stelt is onzin.
Maar nogmaals, doe lekker wat je zelf wilt, rook je te pletter, over een aantal jaren mag het niet meer in het openbaar, dus geniet er nu nog maar van.
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 29 juli 2008 om 15:56