Kip, het meest veelzijdige stukje vlees...
zondag 3 augustus 2008 om 14:38
Aangezien ik gek ben op kip, mis ik een kip-topic op het forum. Dus bij deze...
Deponeer hier al je overheerlijke recepten met kip!
Om zelf het spits af te bijten;
Tomatenkip
Benodigdheden: (4 pers)
750 gr kip (in stukken)
1 kleine ui fijngesneden
1 teentje knoflook fijngesneden
1 takje fijgehakte selderij
1 eetlepel tomatenpuree
1 kippenbouillonblokje
2 dl water
boter
zout
peper
- Kip kruiden met zout en peper
- Boter in een wok verhitten en de kip snel aan alle kanten bruin
bakken
- Schep de kip uit de wok
- Fruit de ui en knoflook in de wok, voeg vervolgens de
tomatenpuree en de selderij toe
- Doe de kip terug in de wok en vermeng deze goed met
het kruidenprutje
- Voeg het water en bouillonblokje toe en laat het geheel in 30
min gaar stoven (uitkijken dat het niet te droog wordt)
Lekker met (noten)rijst en gestoomde groenten
Deponeer hier al je overheerlijke recepten met kip!
Om zelf het spits af te bijten;
Tomatenkip
Benodigdheden: (4 pers)
750 gr kip (in stukken)
1 kleine ui fijngesneden
1 teentje knoflook fijngesneden
1 takje fijgehakte selderij
1 eetlepel tomatenpuree
1 kippenbouillonblokje
2 dl water
boter
zout
peper
- Kip kruiden met zout en peper
- Boter in een wok verhitten en de kip snel aan alle kanten bruin
bakken
- Schep de kip uit de wok
- Fruit de ui en knoflook in de wok, voeg vervolgens de
tomatenpuree en de selderij toe
- Doe de kip terug in de wok en vermeng deze goed met
het kruidenprutje
- Voeg het water en bouillonblokje toe en laat het geheel in 30
min gaar stoven (uitkijken dat het niet te droog wordt)
Lekker met (noten)rijst en gestoomde groenten
The time is now
zondag 3 augustus 2008 om 14:43
Een heerlijk recept van AgentL (tekst/foto van het recept is van Age, het origineel is van Sunlight).
Zo maak je het;
Tha Making Of... Parmezaanse Kip!
Snij de kipfilet in stukken (1 kipfilet per persoon)
[afbeelding]
Meng het eigeel van 1 ei met een uitgeperst teentje knoflook en wat zout:
[afbeelding]
Meng wat paneermeel met geraspte parmezaan (ik vind het het lekkerst om ongeveer 1 op 2 te doen, dus meer parmezaan dan paneermeel):
[afbeelding]
Haal de kip door het eimengsel:
[afbeelding]
En vervolgens wentel je de stukjes door het paneermeelmengsel:
[afbeelding]
Allemaal op de bakplaat en de oven in:
[afbeelding]
Bakken totdat ze gaar en goudbruin zijn:
[afbeelding]
En smullen maar!!!
[afbeelding]
(hier geserveerd op een bedje van sla en pesto-risotto)
ps Ik heb gisteren deze kip uit de vriezer gehaald, en ze waren nog een klein beetje bevroren van binnen toen ze de oven ingingen. Ik denk dat ze er daarom zo sappig uitzien op de foto van de oven. Normaal zijn ze wat droger. Een ideaal lijn-recept! (ik ben niet voor niets in een paar weken tijd 10 kilo afgevallen )
Niet aan de lijn? Leg er dan een klontje boter op!
Ik heb een heteluchtoven en zet 'm op 180 graden. Een 'normale' oven moet dan op 200 graden. Bij mij gaan ze ongeveer 12 minuutjes de oven in, als ik tenminste 1 kipfiletje heb.
Zo maak je het;
Tha Making Of... Parmezaanse Kip!
Snij de kipfilet in stukken (1 kipfilet per persoon)
[afbeelding]
Meng het eigeel van 1 ei met een uitgeperst teentje knoflook en wat zout:
[afbeelding]
Meng wat paneermeel met geraspte parmezaan (ik vind het het lekkerst om ongeveer 1 op 2 te doen, dus meer parmezaan dan paneermeel):
[afbeelding]
Haal de kip door het eimengsel:
[afbeelding]
En vervolgens wentel je de stukjes door het paneermeelmengsel:
[afbeelding]
Allemaal op de bakplaat en de oven in:
[afbeelding]
Bakken totdat ze gaar en goudbruin zijn:
[afbeelding]
En smullen maar!!!
[afbeelding]
(hier geserveerd op een bedje van sla en pesto-risotto)
ps Ik heb gisteren deze kip uit de vriezer gehaald, en ze waren nog een klein beetje bevroren van binnen toen ze de oven ingingen. Ik denk dat ze er daarom zo sappig uitzien op de foto van de oven. Normaal zijn ze wat droger. Een ideaal lijn-recept! (ik ben niet voor niets in een paar weken tijd 10 kilo afgevallen )
Niet aan de lijn? Leg er dan een klontje boter op!
Ik heb een heteluchtoven en zet 'm op 180 graden. Een 'normale' oven moet dan op 200 graden. Bij mij gaan ze ongeveer 12 minuutjes de oven in, als ik tenminste 1 kipfiletje heb.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

zondag 3 augustus 2008 om 14:45

zondag 3 augustus 2008 om 14:59
Kip met kruiden, knoflook en citroen.
Kip in stukken, aanbraden in olijfolie en kruiden met peper en zout. Verse takjes kruiden erbij doen zoals salie (lekker bij kip!), rozemarijn en tijm. Hele knoflooktenen erbij, citroenpartjes ertussen en afblussen met witte wijn. Deksel op de pan en garen. Laatste kwartier deksel eraf voor een krokante korst en af en toe kip omdraaien.
Dit kan ook in de oven worden gemaakt, dan afdekken met aluminiumfolie. Als je een grote braadslede hebt, kan je er ook aardappelen bij doen. Lekker met een simpele salade.
Kip in stukken, aanbraden in olijfolie en kruiden met peper en zout. Verse takjes kruiden erbij doen zoals salie (lekker bij kip!), rozemarijn en tijm. Hele knoflooktenen erbij, citroenpartjes ertussen en afblussen met witte wijn. Deksel op de pan en garen. Laatste kwartier deksel eraf voor een krokante korst en af en toe kip omdraaien.
Dit kan ook in de oven worden gemaakt, dan afdekken met aluminiumfolie. Als je een grote braadslede hebt, kan je er ook aardappelen bij doen. Lekker met een simpele salade.
zondag 3 augustus 2008 om 15:06
quote:twompie schreef op 03 augustus 2008 @ 14:48:
Jaaaaa! Google is your friend:
[afbeelding]
Ben niet zo van de pakjes etc maar dit is heel goed te doen
Die bestaat toch niet meer? Of ben ik in de war met een andere vanuit de oven. Ik had ook eentje die echt lekker was maar die er nu niet meer is. Zal even checken of ik je juiste in gedachten heb.
Denk het wel, kip, ham, tomaat en kaas en hun saus. Zo zag hij er bij mij uit na de oven.
Jaaaaa! Google is your friend:
[afbeelding]
Ben niet zo van de pakjes etc maar dit is heel goed te doen
Die bestaat toch niet meer? Of ben ik in de war met een andere vanuit de oven. Ik had ook eentje die echt lekker was maar die er nu niet meer is. Zal even checken of ik je juiste in gedachten heb.
Denk het wel, kip, ham, tomaat en kaas en hun saus. Zo zag hij er bij mij uit na de oven.

zondag 3 augustus 2008 om 15:23
Als ik haast heb en toch iets lekker wil eten maak ik altijd
Krokante kipfilet met pitabroodje en salsasaus
Heel simpel kipfilet of kipfiletreepjes door ei halen en daarna door de cornflakes of iets anders krokants zoals tortillachips (je kan die krokante kip ook zo kopen).
Even rondom bruin bakken.
Intussen pitabroodje in de oven.
Salsasaus of zelf maken of kant en klare met extra verse stukjes tomaat.
Broodje vullen met sla, kipreepjes en salsasaus. Salade of komkommersalade erbij serveren.
Heel simpel kipfilet of kipfiletreepjes door ei halen en daarna door de cornflakes of iets anders krokants zoals tortillachips (je kan die krokante kip ook zo kopen).
Broodje vullen met sla, kipreepjes en salsasaus. Salade of komkommersalade erbij serveren.
zondag 3 augustus 2008 om 15:29
quote:mylenevalerie schreef op 03 augustus 2008 @ 15:23:
[afbeelding]
[afbeelding]
Broodje vullen met sla, kipreepjes en salsasaus. Salade of komkommersalade erbij serveren.Ook helemaal geweldig.....ik ga hier even weg...kom later nog wel eens terug wanneer ik minder trek heb. ( heb namelijk geen kip in huis)...
[afbeelding]
[afbeelding]
Broodje vullen met sla, kipreepjes en salsasaus. Salade of komkommersalade erbij serveren.Ook helemaal geweldig.....ik ga hier even weg...kom later nog wel eens terug wanneer ik minder trek heb. ( heb namelijk geen kip in huis)...
zondag 3 augustus 2008 om 16:38

zondag 3 augustus 2008 om 17:01
Toevallig sta ik net de kip in de shoarmakruiden te zetten voor een zelfgemaakte kipshoarma vanavond. (Ik had het eigenlijk vanochtend willen doen maar werd vanmiddag volledig overvallen door algehele luiheid en vooral ernstige verliefdheid op mijn vriendje dus ik had wat beters te doen )
Wij eten dus vanavond kipshoarma, heel supereasy en tien keer lekkerder dan kant en klare shoarma al zeg ik het zelf.
Kip in stukjes, marineren in olijfolie, shoarmakruiden en knoflook.
Vanavond lekker opbakken met uitje, paprika en champignons.
Pitabroodje vullen met rucola, kipmengsel en zelfgemaakte yoghurtknoflook- en ui/tomaat/chilisaus. Very heerlijk en het ultieme uitbrak eten.
(Al is het handig om dan de sausjes en kip al de dag vantevoren te maken, ivm de te verwachten brakheid)
Wij eten dus vanavond kipshoarma, heel supereasy en tien keer lekkerder dan kant en klare shoarma al zeg ik het zelf.
Kip in stukjes, marineren in olijfolie, shoarmakruiden en knoflook.
Vanavond lekker opbakken met uitje, paprika en champignons.
Pitabroodje vullen met rucola, kipmengsel en zelfgemaakte yoghurtknoflook- en ui/tomaat/chilisaus. Very heerlijk en het ultieme uitbrak eten.
(Al is het handig om dan de sausjes en kip al de dag vantevoren te maken, ivm de te verwachten brakheid)

zondag 3 augustus 2008 om 17:04
Ik wacht trouwens nog op de dag dat ik de bierkip van Miss Chicken durf te maken, tot nu toe dus nog niet....
Die citroenkip heb ik trouwens een keer gemaakt met een hele kip. De citroen meekoken met de aardappels, en daarna de schil inprikken en hem in de met kruiden ingewreven kip stoppen.
Vond het toen wel jammer dat ik de citroensmaak niet echt terugvond in de kip dus ik ga het nu een keer met kip in stukken doen, eet ook makkelijker!
Die citroenkip heb ik trouwens een keer gemaakt met een hele kip. De citroen meekoken met de aardappels, en daarna de schil inprikken en hem in de met kruiden ingewreven kip stoppen.
Vond het toen wel jammer dat ik de citroensmaak niet echt terugvond in de kip dus ik ga het nu een keer met kip in stukken doen, eet ook makkelijker!

zondag 3 augustus 2008 om 17:19
Natuurlijk Banba, al moet ik eerlijk zeggen dat ik het altijd een beetje uit de losse pols doe...
Mayo en yoghurt of kwark mengen (kwark is lekkerder vind ik, heb ik nu niet in huis dus het wordt gewoon yooghurt). Flink wat knoflook erdoor (een klein schaaltje een flinke teen of twee normale), zout, peper, klein beetje sambal, flink wat verse bieslook en klaar!
Als ik mager doe, doe ik ook weleens alleen kwark (of griekse yoghurt light) en een scheutje olijfolie ipv mayo. En vandaag wilde ik een beetje komkommer erdoorheen raspen om zaziki uit te proberen.
De uit/tomaat/chilisaus is nog makkelijker.
Ui snijden, tomaat in kleine blokjes, ketchup, chilisaus en even proeven tot je de juiste verhoudingen hebt. (Dat laatste geldt ook voor de knoflooksaus)
Mijn vriendje lust mijn saus trouwens niet, die heeft liever calve! (en dat vind ik dus echt niet lekker, zo zoetig)
Mayo en yoghurt of kwark mengen (kwark is lekkerder vind ik, heb ik nu niet in huis dus het wordt gewoon yooghurt). Flink wat knoflook erdoor (een klein schaaltje een flinke teen of twee normale), zout, peper, klein beetje sambal, flink wat verse bieslook en klaar!
Als ik mager doe, doe ik ook weleens alleen kwark (of griekse yoghurt light) en een scheutje olijfolie ipv mayo. En vandaag wilde ik een beetje komkommer erdoorheen raspen om zaziki uit te proberen.
De uit/tomaat/chilisaus is nog makkelijker.
Ui snijden, tomaat in kleine blokjes, ketchup, chilisaus en even proeven tot je de juiste verhoudingen hebt. (Dat laatste geldt ook voor de knoflooksaus)
Mijn vriendje lust mijn saus trouwens niet, die heeft liever calve! (en dat vind ik dus echt niet lekker, zo zoetig)