Overdrachtdatum over 6 maanden koophuis

20-01-2015 19:06 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Ik zou graag jullie advies willen.



Samen met mijn vriend ben ik op zoek naar een koopwoning. We huren nu samen en betalen een zeer gunstige prijs hiervoor. Echter wordt het over enkele jaren gesloopt en omdat we wilde voorkomen dat we snel op zoek moeten gaan naar iets anders hebben we besloten ons alvast te oriënteren.



Nu is het geval dat we een mooie woning hebben bezichtigd die voldoet aan alle eisen. Het huis is van oudere mensen. Man moet het huis verlaten omdat hij Parkinson heeft en er niet lang meer kan blijven wonen. De woning heeft 3 jaar in de stille verkoop gestaan maar is niet verkocht omdat ze niet wilde zakken in prijs. Nu zijn ze wel bereid dat te doen.



Het huis is aan een opknapbeurt toe maar is qua onderhoud in goede staat. Het gaat vooral om klussen om de woning naar onze smaak te maken. Omdat we nu goedkoop huren kunnen we veel sparen.



We willen graag een bod doen waarbij we willen voorstellen om de overdrachtdatum circa over 6 maanden te laten plaatsvinden (juni 2015). Dit komt voor ons goed uit omdat we dan nog voldoende kunnen sparen waardoor we de verbouwing in 1 keer kunnen doen en we de huidige eigenaren de tijd geven om een andere woning te kopen.



Ik zou graag van jullie weten of jullie denken dat het mogelijk is een bod te doen onder deze voorwaarde.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat is prima mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is het mogelijk! Wij hebben een dergelijk bod op ons huis gekregen en vinden het geen probleem, het hangt altijd van de situatie van de verkopers af.
Tuurlijk, gewoon doen. Ik heb mijn huis verkocht met een overdrachtstijd van 8 maanden - op mijn initiatief, had ik tenminste ruim de tijd om iets anders te vinden, en ik hoorde op het schoolplein zelfs een overdrachtstijd van anderhalf jaar. Gewoon proberen
Alle reacties Link kopieren
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Houd er rekening mee dat offertes van de meeste hypotheekverstrekkers maar beperkt geldig zijn.
Waarom niet. Zolang in de stille verkoop betekent ook wel dat ze tijd hebben.



Gewoon voorstellen, is voor die mensen waarschijnlijk ook wel prettig dat ze rustig aan kunnen doen met verhuizen.
quote:prik schreef op 20 januari 2015 @ 19:14:

Houd er rekening mee dat offertes van de meeste hypotheekverstrekkers maar beperkt geldig zijn.Die kun je vrij makkelijk laten verlengen
quote:prik schreef op 20 januari 2015 @ 19:14:

Houd er rekening mee dat offertes van de meeste hypotheekverstrekkers maar beperkt geldig zijn.

Die kun je tegen kosten laten verlengen.



Overigens heb ik ook onder dergelijke voorwaarden mijn huis gekocht. Wij wilden nog even sparen en er stond nog een ander groot ding op de planning, dus 6 maanden overeengekomen. Ging prima
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk. Zo hebben mijn ouders deze zomer ook hun huis verkocht. Kwam beide partijen goed uit.
quote:kiaorahoi schreef op 20 januari 2015 @ 19:16:

Waarom niet. Zolang in de stille verkoop betekent ook wel dat ze tijd hebben.



Gewoon voorstellen, is voor die mensen waarschijnlijk ook wel prettig dat ze rustig aan kunnen doen met verhuizen.



Wat een aannames. Waarschijnlijker is dat het nu uit de stille verkoop is, omdat ze geen tijd meer hebben. En zou jij nog een half jaar in een huis willen blijven dat om gezondheidsredenen niet meer bij je past?



@TO

Overleggen kan altijd. Of ze het ook accepteren is aan hen.
quote:Pantax schreef op 20 januari 2015 @ 19:17:

[...]





Die kun je vrij makkelijk laten verlengen Als je financiele situatie niet tussentijds wijzigt. De kans daarop, bijv door faillissement van de werkgever of aflopen tijdelijk contract, zou ik zeker even meewegen voordat je besluit het tekenen uit te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!



Het lijkt me inderdaad dat ze nu wel echt weg willen aangezien het nu na 3 jaar stille verkoop in de openbare verkoop staat. Maar ik neem aan dat ze ook nog op zoek moeten naar een andere woning. Maar niet geschoten is altijd mis 😃



Nog een andere vraag. Adviseren jullie eerst een taxatie te doen en daarna een eerste bod of eerst een bod doen? Het huis staat te koop voor 275.000 euro. Overigens dezelfde prijs als in de stille verkoop dus als de nood echt hoog was zouden ze deze al wel verlaagd hebben lijkt me. Maar wij, onze ouders en een bevriende 'bouwvakker' zijn van mening dat dit veelste hoog is. Verwachte marktwaarde is 240.000 euro. Mijn broer is makelaar en heeft gegevens van kadaster uitgeprint. Huizen in de straat gaan voor minder weg. Sommige meer grond, kleiner huis. Vanwege deze gegevens lijkt het ons verstandig om eerst een taxatie te doen. Hoe denken jullie erover?
Alle reacties Link kopieren
Een lange overdrachtsperiode zou mij als verkopet niet uitmaken. Een taxateur die voor de verkopende partij mijn huis wil taxeren komt er echt niet in.



Gewoon bieden wat je denkt dat het waard is/wat jullie er voor over hebben
Alle reacties Link kopieren
quote:mariatesselschade schreef op 20 januari 2015 @ 20:23:

Een lange overdrachtsperiode zou mij als verkopet niet uitmaken. Een taxateur die voor de verkopende partij mijn huis wil taxeren komt er echt niet in.



Gewoon bieden wat je denkt dat het waard is/wat jullie er voor over hebbenEen taxatierapport heb je nodig om de hypotheek rond te krijgen. Dus die moet er sowieso komen. En ik wil niet het risico nemen dat koopsom straks hoger uitvalt dan taxatiewaarde.
Alle reacties Link kopieren
quote:koetje1112 schreef op 20 januari 2015 @ 20:00:

Bedankt voor jullie reacties!



Het lijkt me inderdaad dat ze nu wel echt weg willen aangezien het nu na 3 jaar stille verkoop in de openbare verkoop staat. Maar ik neem aan dat ze ook nog op zoek moeten naar een andere woning. Maar niet geschoten is altijd mis 😃



Nog een andere vraag. Adviseren jullie eerst een taxatie te doen en daarna een eerste bod of eerst een bod doen? Het huis staat te koop voor 275.000 euro. Overigens dezelfde prijs als in de stille verkoop dus als de nood echt hoog was zouden ze deze al wel verlaagd hebben lijkt me. Maar wij, onze ouders en een bevriende 'bouwvakker' zijn van mening dat dit veelste hoog is. Verwachte marktwaarde is 240.000 euro. Mijn broer is makelaar en heeft gegevens van kadaster uitgeprint. Huizen in de straat gaan voor minder weg. Sommige meer grond, kleiner huis. Vanwege deze gegevens lijkt het ons verstandig om eerst een taxatie te doen. Hoe denken jullie erover?Je kan ook een aankoop makelaar meenemen om te kijken naar waarde etc ;)
Het is niet gebruikelijk om een huis te laten taxeren waarover je nog geen principe-akkoord hebt. Een taxatie kost zo'n 400 euro. Het geeft je geen enkele garantie dat de verkopers het huis voor de getaxeerde waarde willen verkopen, of dat ze überhaupt het huis aan jullie verkopen. Je kunt het voorstellen, maar je hebt kans dat je je geld voor niets uitgeeft.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt voor je hypotheek een taxatie nodig maar ik neem aan dat je wel duidelijk hebt wat je ongeveer kan en wil lenen.



Als verkoper bepaal ik zelf mijn prijs en jouw taxateur zou daar denk ik weinig aan veranderen. Bovendien maak ik als verkoper mijn eigen onderhandelingspositie veel zwakker. Wat nou als ik met een taxatierapport van mijn taxateur kom en die geeft een andere waarde aan?



Het is meestal de gang van zaken dat je eerst gaat bezichtingen en de onderhandelingen gaat starten voor je een taxateur mbt je hypotheek er bij betrekt.
quote:mariatesselschade schreef op 20 januari 2015 @ 20:38:

Je hebt voor je hypotheek een taxatie nodig maar ik neem aan dat je wel duidelijk hebt wat je ongeveer kan en wil lenen.



Als verkoper bepaal ik zelf mijn prijs en jouw taxateur zou daar denk ik weinig aan veranderen. Bovendien maak ik als verkoper mijn eigen onderhandelingspositie veel zwakker. Wat nou als ik met een taxatierapport van mijn taxateur kom en die geeft een andere waarde aan?



Het is meestal de gang van zaken dat je eerst gaat bezichtingen en de onderhandelingen gaat starten voor je een taxateur mbt je hypotheek er bij betrekt.Je hebt gelijk dat dit de gangbare procedure is. Maar als verkoper kun je nog zoveel willen, als niemand een hypotheek kan afsluiten op de woning omdat de prijs te hoog is, dan kun jij kiezen of delen. Je kunt wel een prijs bepalen, maar als dat geen realistische prijs is, kom je niet van je huis af.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je broer makelaar is, kan die toch gewoon mee gaan met een bezichtiging en een taxatie maken? Die is dan wellicht nog niet geldig voor de hypotheek, maar dan weet je wel wat het waard zou moeten zijn, zonder dat je al 400 euro armer bent.



Overigens vind ik het raar om te zeggen 'een taxateur van de koper komt er bij mij niet in'. Veel kopers komen met hun eigen makelaar kijken, dat is dan toch net zoiets? Die bepaalt ook de waarde (en is vaak ook taxateur).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven