Zijn hier nog meer breisters/breiers?

14-01-2015 20:06 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben dol op breien. Ik brei sinds 2012, ik heb in de tussentijd best veel geleerd. Ik heb vroeger wel opzetten, recht en averecht leren breien, maar mijn moeder is niet echt heel erg goed in breien. In 2008 heb ik nog geprobeerd een trui te breien samen met mijn schoonmoeder, dat was echt een ramp. Ik zit al jaren op naailes en heb sinds 2008 een nieuwe lerares die heel goed is in handwerken. Een leuke jonge vrouw. Die helpt mij sinds 2012 met mijn breiprojecten. Ik vind het heerlijk om te breien en ben eigenlijk op zoek naar meer breifanaten om lekker te kletsen over breien enzo. Ik ben nu bezig met een trui, daar hoef ik alleen nog maar een col aan te breien en de mouw in te zetten. En ik ben bezig met sokken, dubbelgebreide pannenlappen voor mijn zus en een sjaal in boordsteek. Ik merk nu mijn vader siek is, het breien mij echt ontspanning en ontlading geeft. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie verhalen.

Groetjes,
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een breister. Al jaren, op en af. Best wel heel goed en gevorderd, voor zover je dat van jezelf mag zeggen in Nederland

Ik ben nu bezig met de laatste toeren van een muts met ingebreid fairisle/Noors patroon, volgende project wordt een paar sokken voor mijn zus en daarna een vest voor mezelf.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Wat leuk dat je al zolang breit. Bij mij is het ook op en af, ik herken dat wel. In de zomer vind ik het vaak te warm. Ik heb nu echter de rondbreinaald ontdekt dus ik hoop dat ik dan in de zomer door kan breien, al heb ik ook nog wel andere hobbies. Klinkt leuk de muts, en de sokken en het vest ook. Brei jij sokken met een rondbreinaald of met 5 naalden?
Breiers m?

Weinig kans.
Alle reacties Link kopieren
Haha, je weet maar nooit toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik brei ook met vlagen.



Heb net een vest gebreid en toen ´ie af was.....heb ik ´m op het verkeerde programma gewassen



Nu met een trui bezig (op rondbreipennen).
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Klinkt leuk een vest, wil ik ook graag nog een keer doen. Is een trui op rondbreinaalden moeilijker dan op 2 rechte pennen? Wil het ook graag doen er staan zoveel leuke patronen op garnstudio die op een rondbreinaald worden gebreid.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco2007 schreef op 14 januari 2015 @ 20:28:

Brei jij sokken met een rondbreinaald of met 5 naalden?Ik heb het op een rondbreinaald geprobeerd met de 'magic loop' methode, maar ik krijg het steeds niet voor elkaar. Ouderwetsch met vijf pennen dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:plous schreef op 14 januari 2015 @ 20:31:

Breiers m?

Weinig kans.

Ik ken anders hele leuke mannelijke breiers en brei-designers. De vraag is alleen of je ze hier gaat tegenkomen.

Stephen West op nummer één, ik vind de geometrische lijnen in zijn ontwerpen heel gaaf.
Alle reacties Link kopieren
Ok, ja ik vind de magic loop er ook ingewikkeld uitzien. Wil het wel een keer proberen maar voor mij voorlopig ook 5 naalden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Coco2007 schreef op 14 januari 2015 @ 21:08:

Hoi,

Klinkt leuk een vest, wil ik ook graag nog een keer doen. Is een trui op rondbreinaalden moeilijker dan op 2 rechte pennen? Wil het ook graag doen er staan zoveel leuke patronen op garnstudio die op een rondbreinaald worden gebreid.





Ik brei eigenlijk alleen nog maar op rondbreipennen (kan je ook heen en weer op breien als op normale pennen als je dat zou willen). Het is echt niet zo moeilijk, alleen als je opgezet hebt moet je goed uitkijken dat er geen draai in je breiwerk zit.



Sokken brei ik dan wel op sokkenpennen (5 stuks)
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
@snjokorn, dank je wel voor de tip. Ga het hopelijk binnenkort een keer proberen.
Ja, ik!

Heb net twee 'echte' truien af - een voor mijn man en een voor mij - en een truitje voor mijn knuffelbeer, nu ben ik bezig met een truitje voor mijn mans knuffelbeer (niet naar vragen, we koesteren gewoon het kind in ons ). Rondbreinaalden vind ik trouwens erg fijn voor wat 'grotere' dingen (de kol aan een trui bijvoorbeeld), maar bij sokken krijg ik al snel ruzie met de naaldjes en zo. Daarbij gebruik ik dus nog steeds liever vijf naalden.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bezig met een trui die dwars gebreid wordt, dus veel steken. Dan is heen en weer breien op rondbreinaalden handig, passen meer steken op. Ik brei alles op rondbreinaalden , ook plat en natuurlijk rond en groot en klein.
Licht boven duister, chocola boven alles
Alle reacties Link kopieren
@knuffeltijgetje, klinkt leuk! Leuk ook dat je zo enthousiast bent. Ik ben nu met een trui voor mijn man bezig. Ben nu de col aan het breien met rondbreinaalden, echt zo lekker werken die. Heb je al een project voor na het truitje? Ik ben nu met 4 projecten bezig en ben alweer bezig met het bedenken van een volgend project, erg.....



@miriamruth, klinkt interessant, ik heb geen idee wat dwars breien is. Ik ga het eens googlen. Ik heb lang iets gehad tegen rondbreinaalden, maar ben ineens om. Ik vind ze geweldig, ik kreeg ook wel een beetje last van armen enzo met rechte naalden. Die rondbreinaalden breien heel fijn, en geen last meer van spieren.
Ja, natuurlijk ik wil in ieder geval nog een kussen maken, en eigenlijk ook even kijken of dat lukt met bv kabels of Noorse patronen.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt leuk.
Daarom.

Ik heb vooral eigenlijk veel te veel leuke ideeën om te breien en te haken
Alle reacties Link kopieren
quote:knuffeltijgetje schreef op 15 januari 2015 @ 10:34:

Daarom.

Ik heb vooral eigenlijk veel te veel leuke ideeën om te breien en te haken Haha, hoe herkenbaar. Meer ideeën dan tijd om ze uit te voeren
Alle reacties Link kopieren
Hoera, de trui is af! Mijn man is er erg blij mee. Ik heb nu ook 1 sok af en met de tweede begonnen. Verder weer wat projecten erbij. Mijn vader is nu kaal door de chemo en heeft het best koud, dus een zelfgebreide muts is meer dan welkom. En mijn schoonmoeder gaf aan ook dolgraag warme sokken te willen. Dus weer lekker wat projecten om mee aan de slag te gaan.
De Noorse patronen werkten niet, de kleuren die ik heb liggen zitten te dicht bij elkaar. Dus het worden kabels :-)
Hier ook een breister! Volgens mij is breien trouwens weer helemaal hip, hoor. Je kunt in ieder geval weer op veel meer plekken terecht voor wol.

Op dit moment ben ik bezig met een vestjasje. Achteraf had ik het beter op een rondbreinaald kunnen zetten, was handiger geweest en mooier met het overlopen van het patroon.
Alle reacties Link kopieren
Leuk breien! Nu bezig met een col in simpel ribpatroon van IJslandse wol. Verder vooral mutsen en turbans Liefst op de rondbreinaalden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

@knuffeltijgetje, klinkt ook leuk kabels



@Aniuk, klopt breien is inderdaad weer helemaal in. Ik vind de patronen van tegenwoordig echt super. En de vele webwinkels die wol verkopen ook. Mijn moeder had nog wat patronen uit de jaren 70/80 liggen, echt vreselijk...



@nena82, leuk ern col. Ben nu bezig met een muts op rondbreinaalden, echt zo handig, en minder pijn ook in mijn schouder.



Ik ben nu bezig aan mijn tweede sok, helaas erachter gekomen dat ik na de hiel om de naald moest minderen ipv elke naald, dus die eerste sok is niet helemaal goed gebreid.... Ik dacht al toen ik 'm aantrok, wat zit ie strak bij de hiel.... Gelukkig is de tweede sok wel goed, dus misschien nog een sok hierna breien of gewoon de sok dragen.
Coco, ik heb een oude tante die vroeger brei- en halfnaakt was. En ze had al haar patronenboeken nog. En die mocht ík hebben.

Heb ze heel beleefd meegenomen en even vol verbazing thuis doorgekeken. (Liepen we er zo écht bij in de jaren 70/80?) Daarna heb ik ze maar in het ronde archief gedaan.

Ze vraagt alleen elke keer of ik er niet heel veel plezier van heb

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven