Fruitvliegjes in de woonkamer!

21-01-2015 23:31 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu al enige tijd fruitvliegjes in de woonkamer en dan rond de eetkamertafel.

We worden er helemaal gek van. De hele avond ben ik bezig geweest die dingen te vangen maar als ik dacht dat de laatste had vlogen er weer tig in het rond.



Wat kan ik eraan doen? Ik vind bestrijden met gif ook zoiets. Daar heb ik vandaag voor gebeld. Kost me 150 euro en dan mag ik 2 uur niet in de woonkamer komen. Troep dus. Maar ja wat kan ik anders?
Waar zitten ze precies? Bij een plant, bloemenvaas, fruitmand? In ieder geval de bron wegnemen. Verder wil een bakje met azijn met plasticfolie met gaatjes erover nog wel eens helpen om ze te vangen (niet altijd helaas).
Ik zet altijd een schaaltje azijn met een beetje zoetige handzeep neer. Een huishoudfolietje erop met wat gaten erin. Hup en weg zijn ze. De volgende ochtend zwemmen er vaak velen in. Kijk ook even goed de fruitschaal (als je die hebt) na en misschien in zo'n bak voor uien en aardappelen willen ze ook nog weleens inzitten. Alles even extra soppen helpt ook wel. Ik heb laatst spul gekregen in de vorm van een appel met een sapje erin maar dat komt uit Duitsland.... ik weet niet hoe dicht je bij de grens woont. Werkt ook goed, was iets van 10 euro.
Er moet idd een bron zijn. Zeker bij fruitvliegjes en als je die vindt zijn ze binnen no time verdwenen
Alle reacties Link kopieren
quote:kiaorahoi schreef op 21 januari 2015 @ 23:38:

Ik zet altijd een schaaltje azijn met een beetje zoetige handzeep neer. Een huishoudfolietje erop met wat gaten erin. Hup en weg zijn ze. .Gouden tip!
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Honeymoonquiz schreef op 21 januari 2015 @ 23:37:

Waar zitten ze precies? Bij een plant, bloemenvaas, fruitmand? In ieder geval de bron wegnemen. Verder wil een bakje met azijn met plasticfolie met gaatjes erover nog wel eens helpen om ze te vangen (niet altijd helaas).Op tafel. Rond de fruitmand. Maar voor we gingen eten waren ze weg en het eten komt op tafel en daar kwamen ze met hele de familie weer aan!
Alle reacties Link kopieren
quote:kiaorahoi schreef op 21 januari 2015 @ 23:38:

Ik zet altijd een schaaltje azijn met een beetje zoetige handzeep neer. Een huishoudfolietje erop met wat gaten erin. Hup en weg zijn ze. De volgende ochtend zwemmen er vaak velen in. Kijk ook even goed de fruitschaal (als je die hebt) na en misschien in zo'n bak voor uien en aardappelen willen ze ook nog weleens inzitten. Alles even extra soppen helpt ook wel. Ik heb laatst spul gekregen in de vorm van een appel met een sapje erin maar dat komt uit Duitsland.... ik weet niet hoe dicht je bij de grens woont. Werkt ook goed, was iets van 10 euro.Oke dus zeep bij de azijn doen?
Als je echt een fruitvliegjesmassamoord wilt begaan, doe je het volgende: je pakt een doorzichtig glas, je vult het voor de helft met rode wijnazijn (of gewone azijn, maar in mijn ervaring werkt rode wijnazijn net wat beter) en dan doe je er nog een scheut water bij. Dan maak je de cocktail af met één druppel afwasmiddel. Ze worden aangetrokken door de azijn en het water en vooral het afwasmiddel zorgen ervoor dat de oppervlaktespanning lager is, waardoor ze ploep het water invallen en verdrinken.



Je zult zien....binnen een kwartier zul je ze al zien drijven. Werkt echt als een trein! En dan de rest goed opruimen en schoonmaken zodat er geen nieuwe bijkomen natuurlijk. Af en toe de cocktail vervangen. Rode wijnazijn bij de Appie al voor 1 euro voor een hele fles.
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook uit de aarde van een nieuwe plant komen.
Ik moet 's zomers regelmatig op zoektocht naar de bron van de fruitvliegjes. Twee jaar geleden was helemaal verschrikkelijk, toen kwamen we terug van vakantie en zaten er wel honderd op het raam. Bleek dat er nog een klein beetje aarde lag in een potje waar een plant in gezeten had. Andere boosdoeners zijn gebruikte koffiepads, en al het fruit dat ook maar een klein beetje rijp is. Dat fruitvliegjes razendsnel voortplanten heb ik eens gemerkt toen ik een aangebroken blikje sperziebonen op het aanrecht had laten staan (nee, het is hier geen zwijnenstal, maar je ziet wel eens iets over het hoofd ). De volgende ochtend trok in aan het lipje (waarom eigenlijk?) en toen kwam er een hele zwerm uit. Terwijl het er dus hooguit een uur of 10 had gestaan!
Ja handzeep of afwasmiddel geen idee waarom dat werkt..... maar alleen met azijn werkt bij mij in huis iig niet. Ik doe handzeep want ik heb een vaatwasser en vaak geen afwasmiddel staan .
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt allemaal voor het meedenken! ik ga het meteen proberen!
Succes!
En lap je ramen. Zie je die wittige eilandjes op het glas? Dat zijn fruitvliegeitjes.
Alle reacties Link kopieren
Het ''putje'' van de koelkast wil ook nog wel eens de oorzaak zijn. Ik haat fruitvliegjes, bah! Zo goor.
Alle reacties Link kopieren
Hier komen ze ook wel uit de gootsteen in de badkamer, zo stom. Maar dat zijn er vaak maar 1 of 2 en die zijn makkelijk dood te slaan.



Maar wat iedereen hier ook zegt: ik pak een klein borrelglaasje en doe daar wat witte azijn in. Plastic folie erover spannen en 1 gaatje erin prikken. Gegarandeerd succes, ik hoef geen water of afwasmiddel toe te voegen en 1 gaatje is voldoende om ze allemaal te vangen. Ze verdrinken vanzelf in de azijn.
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe nog geen resultaat met de azijn en afwasmiddel. Maar we wachten rustig af..
quote:liebeskind schreef op 22 januari 2015 @ 02:21:

Tot nu toe nog geen resultaat met de azijn en afwasmiddel. Maar we wachten rustig af..Misschien een hele domme vraag maar heb je het op de eetkamer tafel gezet?
Heb je je ramen al bekeken? Weet je meteen waar ze vandaan komen.
quote:LA_Woman schreef op 22 januari 2015 @ 02:14:

Hier komen ze ook wel uit de gootsteen in de badkamer, zo stom. Maar dat zijn er vaak maar 1 of 2 en die zijn makkelijk dood te slaan.



Maar wat iedereen hier ook zegt: ik pak een klein borrelglaasje en doe daar wat witte azijn in. Plastic folie erover spannen en 1 gaatje erin prikken. Gegarandeerd succes, ik hoef geen water of afwasmiddel toe te voegen en 1 gaatje is voldoende om ze allemaal te vangen. Ze verdrinken vanzelf in de azijn.Die uit de gootsteen, zijn dat geen rioolvliegjes? Die zijn wat groter en hebben rondere vleugels. Wij hebben daar op het werk nogal eens last van.
Je fruit in de koelkast zetten.
Heel soms werkt de azijn bij mij ook niet, dan doe ik 't opnieuw met meer azijn en een nog kleiner drupje afwasmiddel. Dat laatste moet echt maar heel weinig zijn, anders vinden ze 't niet meer lekker.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben van die minivliegjes die rond de planten circelen, dat zijn geen echte fruitvliegjes toch? Werkt de azijn en afwasmiddeltip daar ook tegen?
Ik zou zeggen....probeer 't uit! (Geen idee namelijk)
En hoe is het met de vliegjes? Hebben ze al lekker gezwommen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven