Studenten in een appartement?

20-01-2015 19:42 32 berichten
Mijn dochter kwam vandaag met het idee om als ze gaat studeren te gaan samenwonen met een vriendin (ze zitten in 4 VWO dus we hebben nog even). Even rondkijken op Funda leerde dat er best wel appartementen te huur zijn met twee slaapkamers voor rond de 850 euro, dus dat is met twee personen nog wel op te brengen. Vroeg ik me alleen af of verhuurders wel willen verhuren aan twee (nette rustige) meisjes van 18, en hoe het dan gaat met het huurcontract. Moeten ouders dan borg staan, want het grootste gedeelte van het inkomen van de huursters komt natuurlijk bij hun ouders vandaan.

Zijn er meer studenten die dit zo doen, of zitten de meesten in een studentenhuis/kamer/containerwoning?
quote:goddess23 schreef op 20 januari 2015 @ 21:53:

850 euro excl lijkt mij zelfs als het bedrag door twee gaat moeilijk op te brengen voor twee studenten. Je moet dan wel echt zeker weten dat die vriendin van haar ook gesteund wordt door haar ouders en daar duidelijke afspraken over hebben. Jouw dochter zal ook misschien minder kunnen werken naast haar opleiding om overbelasting uit te sluiten. Als je het geld hebt, lijkt het mij ideaal voor haar.

Dan wordt ze qua zelfstandigheid niet gelijk in het diepe gegooid met allemaal mensen die zij niet kent.De woonlasten zijn in dat geval wel op te brengen door mijn ex en mij, en voor het overige moet ze dan werken en/of lenen. Ik denk dat het voor haar heel goed zou zijn om op die manier zelfstandig te worden. Kan ze daar kapitein zijn op haar eigen schip en helemaal zelf bepalen hoe en wat ze wel of niet doet. En hopelijk gaat dat ook goed met haar vriendin
quote:femke_leest schreef op 20 januari 2015 @ 20:52:

[...]

Maar hoe kan dat eigenlijk?



Een particuliere verhuurder mag huurders afwijzen, mits hij daar degelijke argumentatie voor heeft. Het vaakst wordt inderdaad aangedragen dat een vast inkomen vereist is, zodat er zekerheid is dat de huur betaald wordt. Daarnaast wordt liever niet verhuurd aan studenten omdat het toch jongeren zijn en die nu eenmaal vaak luidruchtiger, minder voorzichtig en onhygiënischer zijn. Er zitten er heus ook tussen die keurig zijn (zoals TO's dochter, of een eerder aangedragen samenwonend stelletje), maar hoe herken je die? Ik denk dat veel huurders daarom eieren voor hun geld kiezen.



Niet zo heel lang geleden verhuurden mensen vooral om inkomen uit de huur te halen, nu vaak ook omdat ze hun huis niet verkocht krijgen. Ik denk dat daar het grote verschil met 10 jaar geleden zit.



Dat gezegd hebbende; ze zijn er dus nog wel, TO, particulieren die aan studenten verhuren, gewoon tzt aankloppen bij de lokale makelaar (of via bijvoorbeeld Rotsvast).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het op die manier gedaan. Was ideaal.

Hoefde alles maar met 1 persoon te delen en inderdaad, niks gezamenlijk aanschaffen. Dat zorgt alleen maar voor problemen.



Nou hadden wij echt mazzel met de prijs. Hebben particulier gehuurd en waren 550 excl kwijt.



Mijn ervaringen zijn in ieder geval heel positief. Ik had ook niet in een studentenhuis met 8 mensen willen wonen. Vriendin van mij woonde op die manier, was echt een gore bende.
Alle reacties Link kopieren
Zo’n honderd jaar geleden huurde ik ook samen met een vriendin/studiegenoot een appartement. Van de woningbouwvereniging, voor een schijntje in vergelijking met ‘echte’ studentenkamers. Inderdaad; goede afspraken maken. Over schoonmaken, koken, inkopen doen. En vooraf bedenken hoe je de kosten verdeelt als de een een grotere slaapkamer heeft dan de ander. Of wat als er logés (vriendjes?) blijven slapen. Maar ze heeft nog wel even om al dat soort dingen af te stemmen, begrijp ik.
quote:sophielief schreef op 20 januari 2015 @ 21:02:

Je moet in ieder geval aan de meeste woningcorporaties kunnen bewijzen dat je een minimuminkomen van, wat zal het zijn, 30.000 euro per jaar hebt om een appartement van minimaal 700euro te kunnen huren.

Je ouders als back-up telt niet.

Particuliere verhuurders zullen hier wat minder streng in zijn.Dat vraag ik me af, meestal wordt er geëist dat je 4 of 4.5 x de huurprijs verdient per maand door particuliere verhuurders.
Alle reacties Link kopieren
Kan wel, maar niet elke verhuurder doet dit.



Mijn vriend en ik hebben het ook zo gedaan. Toen we hier kwamen wonen waren we allebei nog student. Naast de studie hadden we ook allebei een baan in de horeca. Het huis staat op beide namen (dat kan).



Wij hebben ons huis particulier via www.pararius.nl gevonden. Als je interesse hebt in een woning, makelaar bellen, afspraak maken, en dan wordt het gewoon best makkelijk geregeld.



Er moest wel een garantsteller zijn, onze ouders zijn onze garantstellers.



Wij wonen nu voor 700euro inclusief in een 3-kamer appartement. Hiervoor woonden we allebei in een studentenhuis voor 350inclusief, dus prima te doen (en beter dan een studentenhuis).



PS: Als eronder staat dat het niet voor studenten is, kun je alsnog de makelaar bellen. Bij ons vroegen ze wat ons budget was en wat we ongeveer zochten, en toen kwamen we op dit appartement uit. Ons appartement stond nog niet online, dus het zou best kunnen dat ze alsnog iets voor je dochter en haar vriendin hebben, ook al staat het niet op een site.
Ik zou ook nog iets anders onderzoeken: wat begeleiding bij het wonen. Best kans dat de woningbouw of de verhuurder eerder mee wil werken als er regelmatig iemand langs komt die checkt of het huis schoon is en even bespreekt hoe de financiën lopen. Een drie-partijen-contract wordt dat genoemd. Je tekent dan zowel voor de huur als om je te laten begeleiden.



Ik heb ook zo'n wooncontract, werkt prima.



Daarnaast bestaan er ook studentenwoningen met speciale begeleiding voor ASS'ers. Ook iets om eens uit te zoeken. Vragen staat vrij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven