Kattenvoervraag

24-01-2015 02:03 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo mensen!



Ik zoek op internet naar een voedingsschema maar kom er niet uit wat het beste is...Zijn er katten kenners die mij kunnen helpen?



Sinds kort heb ik een ex-zwerfkatje in huis van 9 maanden. Het is een superbeestje en ben nu al dol op haar. Echter 1 "probleempje," door het zwerversbestaan heeft ze een fixatie voor voeding. Ze schrokt enorm en zeurt constant om meer. Als ik onbeperkt geef...gaat alsnog alles op. De rem is eraf. Ze is gesteriliseerd en in de paar weken dat ze hier is al behoorlijk aangekomen. Ze is wel enorm energiek en speels. Ze heeft op zich een tengere bouw en weegt nu al ruim 3kg....



Ik heb al een activity board aangeschaft om haar langzamer te laten eten.



Ik voer een kwaliteits droge brok speciaal voor gesteriliseerde poezen en puur vlees (diepvries voer zonder granen) dit zou beide een lang verzadigd gevoel moeten geven.



Ik geef 3 maaltijden per dag (vind het zo sneu om minder porties te geven aangezien ze het bakje met 2 minuten leeg heeft. Dan duurt het erg lang tot de volgende voerbeurt)



Ik zou het echt jammer vinden als ze te dik wordt...



Bij veel merken op internetsites, en zo ook op de zak van de droge brokjes, staan voedingsschema's, alleen die gaan ervan uit dat je alleen die bepaalde droge brok voert dus geven geen schema als je droog en nat mengt. Zelf heb ik het idee dat de combi met natvoer (vlees) beter is. Is dit ook jullie mening?



Nergens vind ik dus hoe je moet voeren als je in deze combi wil voeren, in de schema's wordt uitgegaan van 1 soort voer..

Ik zou graag willen weten hoeveel gram van droog en nat in combinatie aangeraden wordt per kg/ leeftijd.



Mijn vorige kat verdeelde alles zelf netjes over de dag naar behoefte, dus heb eigenlijk nooit zo streng moeten bepalen wat de behoefte zou moeten zijn, maar bij dit mormeltje wel noodzakelijk..Lastig..



Zijn er hier mensen die hier meer van weten?

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
quote:maxi14 schreef op 24 januari 2015 @ 09:55:

Het jezelf niet te moeilijk maken? Ik snap het even niet hoor. Het is toch helemaal niet moeilijk om te combineren? Stel voeraanbeveling brok is 50g en voor natvoer 125g, dan neem je toch van beide de helft? Hoe moeilijk is dat? Haha..Ja idd niet te moeilijk denken...ben ik niet zo goed in, dat blijkt

Dat is natuurlijk ook een goeie! En dan over meerdere porties verdelen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook zo'n voertoren nemen, daar stop je dan brokjes in en die moet de kat eruit vissen. Zorgt ervoor dat ze niet zo snel eten.
quote:viva-amber schreef op 24 januari 2015 @ 09:57:

[...]



Je doet al 40 jaar hetzelfde en inhoudelijk heb je niets te melden.

Onwetend en ermee koketteren, nogal dom: http://www.triple-animal. ... at-meer-te-laten-drinken/



Ach doe niet zo beledigd zeg.

Je brengt iets als een absolute waarheid.

Terwijl de praktijk is dat de meeste katten gewoon drinken waar hun water staat. En een artikel op internet zegt mij niets. Er zijn zoveel meningen en deskundigen die wat roepen, en anderen die dat weer net zo hard tegenspreken.



Oh en jij schrijft:

quote:viva-amber schreef op 24 januari 2015 @ 08:55:

Tav dorst, er staat bij mij in huis altijd vers water in een glas een paar meter van het voer af (een kat wil niet eten en drinken op dezelfde plek). Mijn kat drinkt best veel 1/2 tot bijna heel glas per dag.



terwijl in jou link staat:

"Katten houden er niet van om te drinken waar ze eten"



Zit ook nog wel een behoorlijke nuance in.
Alle reacties Link kopieren
quote:keirin schreef op 24 januari 2015 @ 10:26:

Je kunt ook zo'n voertoren nemen, daar stop je dan brokjes in en die moet de kat eruit vissen. Zorgt ervoor dat ze niet zo snel eten.ja dat is ook een goede!
Alle reacties Link kopieren
Je maakt er een absolute waarheid van...er staat bij mij thuis doe ik zo omdat mijn kat dat fijn vindt.

Dat is geen absolute waarheid...waarom vind je het nodig om mijn ervaring belachelijk te maken en te presenteren als onzin? Wie de bal kaatst...
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Helemaal goed Viva Amber, wat jij wilt.

Je schrijft heel resoluut: een kat wil niet eten en drinken op dezelfde plek



Mijn katten wel. Dus ik vind dat onzin. Mijn mening.



Prima zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:bridt schreef op 24 januari 2015 @ 09:47:

Een kattengebit is ook niet gemaakt om te kauwen. Het heten niet voor niks knipkiezen. Ze knippen een brokje misschien, maar daar blijft het bij :-)Ja maar dat betekent dat het geven van brokjes voor het gebit niet echt klopt.
quote:lisa2 schreef op 24 januari 2015 @ 10:54:

[...]





Ja maar dat betekent dat het geven van brokjes voor het gebit niet echt klopt.Dat zegt mijn dierenarts ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een zwerfkatje uit het asiel gehaald en zij schrokt ook al haar voer op. Bij veel (ook kwaliteits)merken kotst ze het daarna net zo snel weer uit, dus het is even zoeken geweest naar het juiste merk.

Ik geef haar dagelijks twee porties van 20 gram droge brokjes (ze is erg klein en moest nog iets afvallen van de dierenarts) en daar is ze nu zo aan gewend geraakt dat ze daar buiten niet meer zeurt om eten. Maar een hele bak met brokjes laten staan kan nu (na ruim drie jaar) nog steeds niet. Dus het schrokken heeft ze zeker niet afgeleerd.



Het drinken is wel continu beschikbaar (drinkfonteintje) en daar kent ze wel limiet. Het staat inderdaad op een heel andere plek dan het voer. Ze zou het wel drinken als het bij elkaar stond, maar omdat katten dat niet prettig schijnen te vinden, probeer ik het op een fijnere manier te presenteren. Weinig moeite, in mijn ogen, om daar rekening mee te houden.
Brokjes zijn verzonnen, omdat wij als mensen iets makkelijks wilden voeren wat lang houdbaar is. Katten vinden het vaak ook erg lekker, dus op zich is het idee prima. Dat betekent inderdaad niet per se dat het ook alleen maar voordelen heeft. Katten hebben snijtanden en knipkiezen om prooidieren te vangen, doden en in stukken te kauwen. Een brokje lijkt wat dat betreft qua structuur in niets op een dode vogel of muis. Dus nee, ik geloof niet dat het goed of beter is voor het gebit om brok te voeren. Dat is alleen een totaal andere discussie :-)



Over deze kat: als ze ook nog eens net gecastreerd is, dan heb je die fysieke verandering er ook nog eens bij. Je ziet vaak dat katten dan ook nog wat meer gaan eten en uitdijen. Wat je ook eens zou kunnen doen, is haar laten speuren naar brokjes. In een voerbak is natuurlijk voor een kat wel heel saai en makkelijk. Verstop eens wat brokjes in het huis of gooi de brokjes een voor een. Katten zijn hele intelligente dieren die ook willen werken voor hun eten. Doe desnoods wat brokjes in een eierdoosje en laat haar die openmaken. Dat geeft een kat ook extra bevrediging. Bovengenoemde speeltjes helpen natuurlijk ook.
quote:roza81 schreef op 24 januari 2015 @ 09:48:

Bedankt voor de reacties allemaal!



Misschien inderdaad even helemaal overstappen op droog voer..wat sommigen hier al zeggen en het mezelf niet te moeilijk maken. Poes maakt het niet uit wat ze eet...alles gaat snel naar binnen...maar voor mij makkelijker af te passen qua hoeveelheid. En dan af en toe vlees als extraatje.



Het is echt een soort overlevingsstrategie geweest om zo te schrokken. Mijn kat heeft van de week snachts een plastic zak stuk gekrabbeld waar oude korstjes brood in zaten en daaraan zitten knagen. Echt die straat kat stijl want ze krijgt echt zat. Het is echt aangeleerd survival gedrag. Misschien slijt het na een tijdje. Onbeperkt neerzetten om haar zo te laten zien dat ze niet zo hoeft te schrokken doe ik liever niet. Schat zo in dat ze zich dan tonnetje rond/ziek eet en haar daarna op dieet moeten zetten vind ik zielig en zal ze niet begrijpen en opnieuw schrokken natuurlijk als ik uiteindelijk weer 'moet' minderen voor haar bestwil.



Die van mij komen niet van de straat maar met 9 weken uit het asiel gehaald en die jatten ook dingen als ik het laat liggen.... van de week was ik een banaan aan het eten werd gebeld dus legde het weg en hoor achter me boem. Ik kijken hebben ze de banaan gejat.... ze hebben de gehele dag door toegang tot eten, bakje word gewoon aangevuld. Maar als ze iets lekker vinden proberen ze dat wel.

Komkommer vinden ze echt super lekker. Dus die proberen ze ook te jatten...
Je kat is net gesteriliseerd schrijf je. Mijn dierenarts zei dat poezen vaak meer eten (vragen) als ze net gesteriliseerd zijn vanwege hormonale veranderingen. Mijn eigen slanke (weinig etende) kat schrokt sinds de sterilisatie alles op wat los en vast zit en zeurt enorm terwijl ze eerst een grazer was. Wat hier helpt (tip van dierenarts) is 's nachts hand brokken in grote bak doen (eerst viel ze er meteen op aan maar maand verder verdeelt ze het over de nacht) en zachtvoer overdag omdat daar meer water in zit en ze daar dus minder van aankomen ivm brokken. Wel een goed merk natvoer zoals Royal Canin of Almo nature of zelf kip in kippennat koken (moet je wel tijd voor hebben) Beweging is ook belangrijk.



Ik vind haar gewicht niet zo extreem hoor...3 kilo is toch netjes?
Alle reacties Link kopieren
quote:Cherke schreef op 24 januari 2015 @ 15:36:

Je kat is net gesteriliseerd schrijf je. Mijn dierenarts zei dat poezen vaak meer eten (vragen) als ze net gesteriliseerd zijn vanwege hormonale veranderingen. Mijn eigen slanke (weinig etende) kat schrokt sinds de sterilisatie alles op wat los en vast zit en zeurt enorm terwijl ze eerst een grazer was. Wat hier helpt (tip van dierenarts) is 's nachts hand brokken in grote bak doen (eerst viel ze er meteen op aan maar maand verder verdeelt ze het over de nacht) en zachtvoer overdag omdat daar meer water in zit en ze daar dus minder van aankomen ivm brokken. Wel een goed merk natvoer zoals Royal Canin of Almo nature of zelf kip in kippennat koken (moet je wel tijd voor hebben) Beweging is ook belangrijk.



Ik vind haar gewicht niet zo extreem hoor...3 kilo is toch netjes?

Ze weegt meer dan 3 kg hoeveel precies weet ik niet...ik weeg haar in mijn armen op de normale weegschaal op de keuken weegschaal blijft ze niet staan

Ze weegt iig beduidend meer dan een paar weken terug.



Ze krijgt ook goed natvoer van Prins en Energique kat vitaal (vlees zonder toevoeging) Misschien draait het schrokken nog bij als ik haar langer heb -en vaste tijden aan blijf houden- en ze langer gesteriliseerd is
Hier 3 katten en er staan de hele dag door brokjes (die we bijvullen als ze op zijn) en 2 keer per dag krijgen ze natvoer.

's Ochtends voor we naar werk gaan en 's avonds als ze 't zelf vragen. 2 blikken natvoer voor 3 katten is hier de maximum voor ons per dag. De ene dag eten ze er maar 1 of eten ze maar de helft van nummer 2 en een andere dag zouden ze er 3 opkunnen.

Daarnaast staat er altijd ook nog een emmer water.



Hier ook een ex-zwervertje in huis dat in begin graag alles voor zich had, maar gaandeweg is dat gestabiliseerd.

Ze is eigenlijk te mager.



Ik zou dus nog effe redelijk vaste tijden aanhouden en pas ingrijpen als het echt uit de hand loopt met haar gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook zo'n kat (jatte zelfs mijn eigen eten van mijn bord) en na aan half jaar is het bij ons vanzelf erg verbeterd. We bieden het wel in verschillende voerspeeltjes aan en 's avonds gooien we de brokken één voor één in de gang, waarbij hij er achter aan rent.



Als je zowel brokken en diepvriesvlees gaat geven, zorg dan dat je er genoeg tijd tussen laat. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat versvlees een andere ph-waarde in de maag nodig heeft dan brokken en dat te snel achter elkaar geven voor misselijkheid kan zorgen. Ik zou zelf gaan voor 's morgens versvlees (50% van aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) en 's avonds brokken (ook 50% van aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). Als beiden een compleet voer zijn (brokken zijn altijd compleet en bij het vlees staat het erop), moet dat goed komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 24 januari 2015 @ 09:36:

[...]





Ik krijg nooit de indruk dat katten op die brokjes goed kauwen. Ze pakken een brokje en weg is het, meer of ze het gewoon doorslikken zonder kauwen.Doet mijn Brit ook niet als ik kleine brokken geef. Heb nu al een hele tijd brokken voor Britse Korthaar en die zijn een stuk groter. Je ziet in de bakjes nu ook kruimels liggen van het kauwen. En de kots bestaat niet meer uit hele, ongekauwde, brokken
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 24 januari 2015 @ 18:39:

[...]



Doet mijn Brit ook niet als ik kleine brokken geef. Heb nu al een hele tijd brokken voor Britse Korthaar en die zijn een stuk groter. Je ziet in de bakjes nu ook kruimels liggen van het kauwen. En de kots bestaat niet meer uit hele, ongekauwde, brokken Mijn kat uit het asiel 13 jaar nu heeft geen geweldig gebit. Ik geef haar tegenwoordig ook grotere brokje (royal canin) voor ja hoor het gebit. Maar ik zie geen kruimels liggen, ondanks dat de brokjes wel vrij groot zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 katten krijgen 2x per dag wat natvoer (uit een blik of zakje) en brokjes staan er gewoon de hele dag. Eén van de katten vangt daarnaast af en toe een muis in de tuin of schuur. Soms kan ik de muis nog redden, soms eet ze het beestje op en soms laat ze het gewoon liggen.



Ik had jaren geleden twee heilige birmanen, die kregen Brinta pap, gemalen eendagskuiken en rauwe runderlappen en kippenhartjes (in stukjes gesneden) en daarnaast stond er ook de hele dag brokjes. Beiden zijn 19 jaar geworden. Het rauwe vlees en de eendagkuikens had ik meegekregen van de fokker toendertijd. Wel kreeg 1 kat met 15 jaar ouderdom suikerziekte.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een ex zwerver die alles eet wat los en vast zit. Ik moet haar dus echt afgewogen voer geven want alles wat ze meer krijgt eet ze ook op. Omdat ik in het begin niet wist hoeveel ze nodig had heb ik haar een tijd lang veels te veel gegeven waardoor ze 1,5 kilo was aangekomen. Dat is er met een heel streng regime inmiddels weer af, maar met een binnenkat die dus niet buiten rondrent is dat wel ingewikkeld.



Ik geef haar twee keer per dag een afgewogen hoeveelheid droge brokjes. Een keer per week krijgt ze natvoer. Dat gaat heel goed, maar omdat ze eigenlijk altijd honger heeft, moet ik heel goed opletten dat ik niets op het aanrecht laat liggen. Rauwe aardappelschijfjes, feta, brood, ze eet echt alles.



Ik geef geen speciaal voer ofzo, wel binnenkat voer maar dan van Purina One. In het begin gaf ik echt heel duur voer, maar ik ben me een beetje gaan inlezen op het internet en kwam erachter dat het hele dure voer van de speciaalzaak niet perse beter is dan het A merk uit de supermarkt. Dat geef ik dus nu en bevalt prima.
Alle reacties Link kopieren
het klinkt alsof je toch heel bewust voert en goed bezig bent.

Als jij vindt dat jouw kat te veel eet, gewoon kleine porties geven, desnoods verdeeld over de dag. Dan kan de maag in ieder geval beter z´n werk doen.

Je kunt het beestje niet veranderen.

Ze heeft moeten vechten voor haar voedsel, dat zit in haar systeem en het zal jaren duren voordat ze dit vergeet, en niet meer denkt te hoeven vechten.



Een van mijn honden doet het ook. Hap slik weg voer. Is overigens nooit nodig geweest. Voordat ze bij mij kwam zat ze altijd alleen maar in een schuur, dag en nacht met een bak vol met brokken bij zich die soms aangevuld moest worden maar waar ze nauwelijks van at. Juist bij mij is ze gaan schrokken, terwijl dat nooit nodig was.



Mijn honden kennen de regels, uit andermans bak blijven, alleen uit eigen bak eten. En dat overtreden ze niet. Toch schrokt ze.

Doet ze al jaren en ze is nog steeds gezond. Nou ja, hartpatiënt en slechte knieen maar dat ligt aan het slechte start.
Alle reacties Link kopieren
Als je voeding geeft dat kwalitatief is, krijgen ze niet zo snel honger. Denk aan Hills, RC, etc ...

Dat vlees ben ik voorstander van, zeker omdat het vers vlees is en geen blikvoer.



Ik zou als ik jou was kleinere porties verdelen over de dag. Dus geen vol bakje 3.x per dag maar een half bv, en een uur of 2 later nog eens een half. Moest je daar tijd voor hebben natuurlijk hé Ik heb 4 katten en die eten elks 1 vol bakje per dag.
Alle reacties Link kopieren
dubbele post

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven