Buren er op aan spreken?

25-01-2015 20:06 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een ietwat onnozel topic, maar na een discussie met mijn man vond ik het toch de moeite waard om jullie mening te polsen..

Sinds 2 jaar wonen wij in een fijn huis in een straat met meerdere grotere huizen. We hebben fijne buren om ons heen, we lopen de deur niet plat bij elkaar maar het contact is goed. Onze overburen hebben een grote (erg dure) auto die ze steevast voor ons huis neerzetten, dwz aan de overkant van de straat, ipv voor hun eigen huis. Er is een aantal keer bij hen ingebroken, we hebben daarom de indruk dat ze de aandacht wellicht van hun eigen huis willen afleiden op die manier. Wij hebben zelf een normaal formaat auto welke we altijd gewoon in de straat kwijt kunnen (maar dus niet voor ons huis..). Regelmatig krijgen we opmerkingen over "die dikke auto" van ons, wat op zich wel grappig is en makkelijk te weerleggen, maar de laatste tijd irriteert het me en vraag ik me af of inbrekers zich straks op ons huis gaan richten. Vandaag in gesprek hierover met mijn man. Beiden vinden de stap te groot om er iets van te zeggen op dit moment, maar twijfelen een beetje. Wat vinden jullie?
mogen de andere buren er wel tegen aan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Wij hebben in dezelfde situatie gezeten. Wij wonen ook in een straat met aan de overkant grote huizen met opritten waar minimaal twee en soms wel drie auto's op kunnen. Één van de overburen heeft twee zoons met elk een eigen auto. Zelf wilde hij niet dat zijn zoons de auto op hun oprit zette omdat hij zijn auto uit de garage wilde rijden wanneer hij dat wilde. Kortom de zoons zetten te pas en te onpas hun auto's bij ons voor de deur. Op een normale werkdag is het bij ons 'vechten' om een parkeerplaats en aangezien de jongens andere (school)tijden hadden stonden zij geheid op een plek bij ons voor de deur tegen de tijd dat wij thuiskwamen. om een lang verhaal kort te maken, wij irriteerden ons hier ook aan en hebben de jongens gevraagd of zij hier een beetje over na wilden denken, eventueel aan het begin van de straat met nog een aantal parkeerplaatsen te willen parkeren of op hun eigen oprit natuurlijk. Dat deden ze ook netjes en als het een keer niet zo was, dan was het natuurlijk geen probleem. We hebben dit ook wel eens zijdelings bij de andere buren laten vallen, dus die weten nu ook hoe wij erover denken . Ik zou dus zeggen, gewoon eens vriendelijk ter sprake brengen. Onze zoon was toen nog een baby, dus met in/uitladen en boodschappen was dat wel een goed argument om dat aan te kaarten.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je, afhankelijk van het contact dat je met de buren hebt, een open gesprek kunt aangaan. Om hun motivatie te vragen, en om aan te geven hoe jullie er tegenaan kijken.

Ik zou niet alleen naar de letter van de wet kijken - openbare weg dus ze mogen parkeren waar ze willen. Mensen mogen best een gesprek voeren over wat hun standpunt is en wat hun voorkeur heeft. Zij hebben een voorkeur (auto voor jullie huis) en jullie hebben een voorkeur die zij misschien niet kennen of over het hoofd zien.

Als je niks bespreekt, wordt het accepteren en van je afzetten.
Alle reacties Link kopieren
Pommiaan: het zou logischer zijn als ze de auto voor hun eigen deur/oprit zetten, dan hoeven ze niet over te steken nl.

Ik denk dat we misschien gewoon liever niet geassocieerd worden met een grote dure (vrij opzichtige) auto.. Maar jullie hebben gelijk, er zijn ergere dingen.
Inbraakbeveiliging bespreken maar met je man?
Is de plek voor jullie huis groter? Komen er minder fietsen langs? Komen er minderen kinderen in de buurt? Komt er minder verkeer langs? Of is er een andere reden waarom die plek 'veiliger' is?



Zouden voor mijn man nl allemaal redenen kunnen zijn om zijn auto op de 'meest veilige plek' te zetten. Daar hebben wij dan weer de nodige discussies over, maar hij is daarin onvermurwbaar. Zijn grote/dure auto is heilig en als de openbare plek aan de overkant beter is, dan komt daar zijn auto te staan... tja...
Alle reacties Link kopieren
Waarom zetten jullie je eigen auto daar niet neer dan? Jullie zijn toch niet elke dag later dan hem thuis. Ik zou mn eigen auto zo lang mogelijk voor mn eigen huis willen zetten.
quote:Tsjompie schreef op 25 januari 2015 @ 20:43:

Pommiaan: het zou logischer zijn als ze de auto voor hun eigen deur/oprit zetten, dan hoeven ze niet over te steken nl.

Ik denk dat we misschien gewoon liever niet geassocieerd worden met een grote dure (vrij opzichtige) auto.. Maar jullie hebben gelijk, er zijn ergere dingen.



Ja daar geef ik je gelijk in.

Ik vind die regel "openbare weg is van en voor iedereen" twee kanten hebben. Natuurlijk mag iedereen zelf weten waar je parkeert, maar ik vind óók dat je hier een mening over mag hebben en die ook zeker mag uitspreken. Als ik jullie overburen was, zou ik me absoluut niet beledigd voelen als jullie kwamen vragen of de auto bij mijn eigen huis geparkeerd kan worden.

Vind dat best normaal eigenlijk.



Zoals ik al zei, gewoon netjes en vriendelijk aankaarten!
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen willen hun auto in de gaten kunnen houden, ik heb dat nooit begrepen, het is een vervoermiddel, een krasje, deukje, wat maakt het uit, hij rijdt er niet anders door.
verba volant, scripta manent.
quote:Tsjompie schreef op 25 januari 2015 @ 20:25:

Punt is dat er 1 auto in de breedte vd straat past. Voor hun huis of voor ons huis. Zij kiezen er dus telkens voor om voor ons huis te parkeren ipv voor hun eigen huis en dat vinden wij een beetje vreemd.



Over het algemeen wil men toch het liefste de eigen auto voor de eigen deur hebben.

Of liever nog, helemaal geen auto voor de deur (lees de ramen)

Ook al is het een openbare weg, om stevast de eigen auto bij een ander voor de deur te zetten vind ik wel raar. Dat ik zou eens vragen waarom ze dat doen.



Maar begrijp ik nu dat het bij jullie door de straat een kwestie van slalommen is.
Alle reacties Link kopieren
quote:violett schreef op 25 januari 2015 @ 20:41:

Ik vind dat je, afhankelijk van het contact dat je met de buren hebt, een open gesprek kunt aangaan. Om hun motivatie te vragen, en om aan te geven hoe jullie er tegenaan kijken.

Ik zou niet alleen naar de letter van de wet kijken - openbare weg dus ze mogen parkeren waar ze willen. Mensen mogen best een gesprek voeren over wat hun standpunt is en wat hun voorkeur heeft. Zij hebben een voorkeur (auto voor jullie huis) en jullie hebben een voorkeur die zij misschien niet kennen of over het hoofd zien.

Als je niks bespreekt, wordt het accepteren en van je afzetten.Motivatie vragen waarom zij hun auto niet voor hun deur parkeren? En als dat nou zou is omdat ze dat fijn vinden? Ga je dan doorvragen, uitdiepen en naar problemen in hun jeugd kijken?
Alle reacties Link kopieren
Toen ik het de eerste keer las, dacht ik: wat een onzin. Maar toen ik het voor de tweede keer las vroeg ik mij inderdaad wel af waarom ze juist pal voor jullie huis moeten parkeren. Inderdaad, het zijn openbare plaatsen, maar bij mij in de straat is er toch ook wel een soort ongeschreven regel dat ieder voor zijn eigen huis parkeert. Als dat op dat moment niet kan, is het uiteraard anders en dan ook geen probleem.



Maar persoonlijk vind ik het wel vreemd als iemand zich stelselmatig niet aan deze ongeschreven regel houdt, en keer op keer pal voor jouw deur gaat staan. Aan de andere kant, heeft iemand daar mogelijk een goede reden toe. B.v. je kind niet aan de straatkant willen laten uitstappen. Kijk eens of ze kinderzitjes achterin hebben en dit het mogelijk verklaart?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 25 januari 2015 @ 22:53:

Sommige mensen willen hun auto in de gaten kunnen houden, ik heb dat nooit begrepen, het is een vervoermiddel, een krasje, deukje, wat maakt het uit, hij rijdt er niet anders door.



Dat zou inderdaad ook nog een reden kunnen zijn. Zucht, zou ik niet eens bedacht hebben... Ik heb altijd een discussie met een vriend die zijn auto hier in de straat altijd half op de weg zet. Reden: er zou eens een fiets tegenaan kunnen vallen.. Tja, dat heeft iedereen hier in de straat denk ik dan...



Maar goed, het is interessant om te proberen te achterhalen waarom buren dit doen, terwijl het tegelijk heel lastig is ze hierop aan te spreken 'want' openbare weg..
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Dat is megaraar en onbeleefd. Dan zet je je auto, als je zo nodig al langs de weg wilt parkeren, gewoon voor je eigen deur lijkt me. Ik zou daar wel wat van gaan zeggen óf zorgen dat mijn auto er staat.
Alle reacties Link kopieren
Waar parkeren jullie zelf dan? Altijd bij een ander voor de deur?
Alle reacties Link kopieren
Onze over buren hebben ook 4! Auto's .. Buurman wil auto niet op oprit hebben omdat het dan verzakt .. Dus hun 4 auto's staan dus altijd op de parkeerplaatsen aan de overkant ( waar onze huizen staan ) . Soms is dan alles vol aan die kant en kunnen de bewoners van die kant dus nergens auto kwijt( niet iedereen heeft eigen oprit ) .. Er is dus vaak gemopper van hen.. Er zijn namelijk nog meer mensen aan kant van overbuurman met meer dan 1 auto die dus aan "onze " kant komen te staan .. En dat is dan dus knap lastig .. Maar tegenwoordige hebben mensen vaak meerdere auto's. Zeker als er volwassen kinderen thuis wonen . Er écht iets van zeggen kan niet, openbare weg. Ik weet wel dat er veel irritatie is van andere buren . Ik erger me wel wat , maar ik heb eigen oprit .



Op onze oprit past 1 auto. De auto van degene die als tweede thuis komt, kan bijna nooit voor de deur .. Om de hoek, uit het zicht is er dan pas plek. Dat is lastig .. Ik loop slecht dus mijn auto heb ik,liefst op oprit , mijn mans werkauto ( geen bus maar model berlingo) zet hij dan maar om de hoek , vindt hij niet prettig want duur spul erin ( en nee, kan er niet uit .. Te groot en te zwaar ) .. Tja .. Is niet anders .. Wat we nog wel eens doen dat ik mijn auto niet op de oprit parkeer ( ik weet wanneer de buurman ongeveer thuiskomt ( man met vaste gewoontes en tijden ) zodat mijn auto voor de deur staat en die van mijn man op de oprit kan.. Maar dat lukt alleen als de zoons er niet zijn..



Ik doe er verder niet moeilijk over .. Probeer het zo te doen en als mijn man in het buitenland zit, heb ik er sowieso geen last van . Liever parkeerproblemen dan geluidsoverlast..
Alle reacties Link kopieren
quote:feeks schreef op 25 januari 2015 @ 23:53:

[...]





Motivatie vragen waarom zij hun auto niet voor hun deur parkeren? En als dat nou zou is omdat ze dat fijn vinden? Ga je dan doorvragen, uitdiepen en naar problemen in hun jeugd kijken?Dat uitdiepen lijkt me wel interessant ja 😉 dat is nou een maal mijn vak. Maar die aanname lees ik niet terug in mijn advies aan TO. Ik begrijp dat ze zich afvraagt waarom de overburen de auto voor hun deur zetten, en gaat daar zelf redenen voor verzinnen. Ipv zelf verzinnen is het een optie om het aan de betreffende mensen zelf te vragen. Ik weet natuurlijk niet of dat hier gaat gelden, maar er kan van beide kanten meer begrip ontstaan als je iemands motivatie kent. Dat geldt voor heel veel situaties.
Alle reacties Link kopieren
Mijn auto staat op de oprit, mijn man's auto verderop in de straat. Buren hebben meerdere auto's en gebruiken de dure grote variant enkel in het weekend volgens mij. Nogmaals we hebben zelf geen probleem onze auto te parkeren in de straat maar stoor me enigszins aan die grote dure bak voor ons huis. Maar mede door jullie reacties alles op een rijtje gezet en tot de conclusie gekomen dat de lijdensdruk op dit moment niet groot genoeg is om hier een gesprek over aan te knopen;-)

Het klopt wat je zegt Violett: er zijn aannames mijnerzijds en wellicht kloppen die helemaal niet. Mooi dat jullie de moeite hebben genomen een reactie te geven! Thanks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven