Welke hond past bij ons?

26-01-2015 09:26 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn met het gezin al langere tijd bezig met de vraag of er een hond bij ons gezin past. We hebben alle vragen de revue laten passeren en komen tot de conclusie dat we ons verder willen gaan verdiepen, maar dat blijkt nog een hele oefening want....



Welke hond past bij ons of beter gezegd... welk ras zit op ons te wachten?



Even in het kort onze situatie.

Gezin met 2 jonge kinderen, vader werkt fulltime maar begint rond 10 uur en moeder is voorlopig nog thuis voor de kids. Kan t.z.t. wijzigen naar 2 dagen werken van 9-5 uur.

We hebben een groot stuk tuin (5.000 m2) wat omheind is en een hond goed z'n gang zou kunnen gaan.



We geven de voorkeur aan een hond die ook als 'waakhond' kan dienen. Met andere woorden... aanslaan als er mensen in de buurt komen die hij niet kent.



Een kindvriendelijke hond moet het natuurlijk ook zijn. Bij voorkeur graag een kort harige (kan nog wel eens een niesbui krijgen van lang harige honden).



Belangrijk is dat een hond ook goed buiten rond kan lopen en even alleen kan zijn als ik met de kids op stap ben.



Hoop dat er mensen met ervaring op het forum zijn en ons kunnen adviseren.
Hoi VlaFlip,



Hoe jong zijn de kinderen?

Hele jonge kinderen hebben de neiging een hond als speelgoed te zien, maar honden vinden dat niet altijd leuk.

Gevolg : 'bijtende' hond, huilend kind.



Wat betreft haarsoort, ik zeg altijd : een kortharige hond verhaart ook en die haartjes zijn veel moeilijker op te rapen dan lange haren.



Denk eens aan een Friese Stabij, middenslag poedel, Schapendoes.



Zodra je twee dagen gaat werken zul je iets moeten organiseren voor de hond, een uitlaatservice of een oppas.



Kijk uit voor broodfokkers!
Alle reacties Link kopieren
bovenstaande zijn prima, een Duitse staande en een Munsterlander zijn ook prima dieren.
Alle reacties Link kopieren
Mensen waar ik voor gewerkt heb, hadden een Beagle. Niet te grote hond, kindvriendelijk. En ze slaan aan bij 'onheil'(zijn oorspronkelijk ook voor de jacht). Ze hebben veel ruimte en beweging nodig, maar met 5000 m2 moet dat goedkomen .
Alle reacties Link kopieren
Bijna alle honden slaan aan als er een onbekende aan de poort staat.

Dus je hoeft niet persé een politiehondachtig type te kopen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Briard.



Heeft wel lang haar maar het zijn niet de haren waarvan je niesbuien krijgt, het zijn de huidschilfers. Bovendien valt het haar in plukjes uit, weinig losse haren.



Briard

Hondenras



De briard is een Frans hondenras dat waarschijnlijk is voortgekomen uit een kruising tussen barbet en beauceron. M. de Buffon noemde de hond in 1758 Chien de berger de Brie. In 1896 werd de briard als ras erkend. Wikipedia

Hoger taxon: Hond

Levensverwachting: 10 tot 12 jaar

Herkomst: Frankrijk

Temperament: Beschermend, Gehoorzaam, Loyaal, Trouw, Onbevreesd, Intelligent

Gewicht: Vrouwelijk: 22,7–34 kg, Mannelijk: 27,2–40,8 kg

Hoogte: Vrouwelijk: 56–65 cm, Mannelijk: 58–69 cm



verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Een Schnauzer? Heb je in mini, middenslag en grote variant. Prima waakhonden, leergierig, en ook lief met kinderen. Zijn wel wat eigenwijs en hebben een consequente opvoeding nodig. Deze hond verhaard niet zoveel maar heeft wel wat verzorging nodig, moet getrimd worden (mijn vader deed dat gewoon zelf). Als jij ook gaat werken dan zou ik die dagen wel een oppas zoeken voor de hond of idd een uitlaatservice.
Alle reacties Link kopieren
Ga met jouw gezin naar het asiel en leg het daar voor. Daar kunnen ze je helpen met een hond die bij jullie past.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Helemaal geen hond als je weet dat je niesbuien krijgt van honden!

Je kan in de loopvan tijd steeds allergischer worde en dan beland hond in het asiel.



Of je moet de hond eigenlijk altijd buiten laten. Daar is het ene ras vast geschikter voor dan het andere maar ik weet niet welke dat is.
Ik ben weg van de Finse lappenhond. Het is een vrij onbekend ras maar ze staan bekend om hun zeer kindvriendelijke karakter! Ok vacht is wel wat langer maar met een wekelijkse borstelbeurt heb je weinig tot geen last van losse haren!
Alle reacties Link kopieren
quote:Maleficent schreef op 26 januari 2015 @ 09:43:

Bijna alle honden slaan aan als er een onbekende aan de poort staat.

Dus je hoeft niet persé een politiehondachtig type te kopen.

Dat wou ik ook net zeggen.



En dan nog wat vragen. Wat doe je als je op vakantie gaat? Wil je de hond overal mee naartoe nemen? Dan is een kleinere hond handiger dan een grote hond. Want aan een kleine hond nemen mensen minder aanstoot.



Wat wil je zelf met de hond gaan doen? Ga je hem veel uitlaten? Wil je dat hij speels is of juist wat rustiger?





Vergis niet in vacht. Ik heb twee gladharige jack russels maar die ruien als de neten. Een ruwharige heeft dat veel minder. Poedels ruien helemaal niet, en zijn speels en heel intelligent met groot aanpassingsvermogen. In 3 verschillende maten te krijgen.
een hond die vrijwel niet verhaard en anti-allergisch is, is een labra doodle. Zijn er in verschillende maten, echte gezinshonden.

Actief en speels maar zeker ook waaks voor t gezin.



Als je een beginnende hondeigenaar wordt zou ik niet voor een lastig ras gaan, beter is een rustige gezinshond met weinig bijzondere karaktereigenschappen. Veel honden willen namelijk graag werken, bewegen, cursussen, enorme wandeltochten... heerlijk hoor, maar mijn ervaring is dat dit in een gezin vaak te veel tijd kost.



Als je een hond neemt is het wel goed om je te verdiepen in het hondenleven. Rangorde, dat is het belangrijkste. Bedenk van te voren of je hond op de bank mag of op bed (niet aan te bevelen bij grotere soorten) Wat doe je met vakanties? Is er genoeg geld voor dierenartsbezoeken, goede voeding en eventueel trimsalon?
Alle reacties Link kopieren
De labradoodle is op dit moment erg in de mode en daarom zit er veel foute fok in.

Ik zou hier dus niet voor kiezen.

Ik heb al meerdere gezinnen voorbij zien komen die ook een labradoodle kozen omdat ze anti allergisch zouden zijn en er uiteindelijk toch hartstikke allergisch voor waren terwijl ze dat dan niet voor poedels waren.

Ik heb een allergische zoon en heb zelf 3 poedels dat gaat heel goed.

Het probleem is dat als je allergisch bent voor honden en ook last hebt van de huisstofmijt dat er dan eigenlijk geen enkele hond geschikt is. Ben je alleen allergisch voor honden dan zijn er wel mogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
quote:andrea82 schreef op 26 januari 2015 @ 10:47:

een hond die vrijwel niet verhaard en anti-allergisch is, is een labra doodle. Zijn er in verschillende maten, echte gezinshonden.

Actief en speels maar zeker ook waaks voor t gezin.



Als je een beginnende hondeigenaar wordt zou ik niet voor een lastig ras gaan, beter is een rustige gezinshond met weinig bijzondere karaktereigenschappen. Veel honden willen namelijk graag werken, bewegen, cursussen, enorme wandeltochten... heerlijk hoor, maar mijn ervaring is dat dit in een gezin vaak te veel tijd kost.



Als je een hond neemt is het wel goed om je te verdiepen in het hondenleven. Rangorde, dat is het belangrijkste. Bedenk van te voren of je hond op de bank mag of op bed (niet aan te bevelen bij grotere soorten) Wat doe je met vakanties? Is er genoeg geld voor dierenartsbezoeken, goede voeding en eventueel trimsalon?

Labradoodles zijn echt speelse bewegingshonden. En dat moet je ze wél bieden.



Wat betreft rangorde, bij het ene ras speelt dit meer als bij het andere ras en dat moet je zeker meenemen bij het kiezen van een hond.
Alle reacties Link kopieren
Jack Russels zijn wel hartstikke druk, alle terriërs eigenlijk. Als je dan ook twee jonge kinderen hebt, heb je je handjes vol.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 26 januari 2015 @ 12:15:

Jack Russels zijn wel hartstikke druk, alle terriërs eigenlijk. Als je dan ook twee jonge kinderen hebt, heb je je handjes vol.

Maar onderschat een retriever niet de eerste 4 jaar van zijn leven!



Overigens, elke hond is druk als hij zijn energie niet kwijt kan. Alleen heeft de ene méér energie dan de ander.

Jack russels zijn speels. Kunnen druk zijn. Maar ik zie toch nog veel verschillen in jack russels qua drukte dus ik zou daar niet te veel op af gaan.

Wat wél zo is, is dat ze vinnig en wakker zijn. En dat is fijn omdat dat ze speels maakt, maar minder fijn als je ze niet de baas bent en zij het over gaan nemen. Dan kunnen het zelfs bijtertjes worden.

Er zitten veel jack russels in asiels. Grotendeels omdat ze onderschat worden door hun formaat.



Met jonge kinderen is een pup of jonge hond sowieso niet zo ideaal. Want kinderen vergen veel aandacht. Zowel mensenkinderen als hondenkinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_musica schreef op 26 januari 2015 @ 09:42:

Mensen waar ik voor gewerkt heb, hadden een Beagle. Niet te grote hond, kindvriendelijk. En ze slaan aan bij 'onheil'(zijn oorspronkelijk ook voor de jacht). Ze hebben veel ruimte en beweging nodig, maar met 5000 m2 moet dat goedkomen .

Beagles zijn honden die slecht alleen kunnen zijn, moet je eigenlijk samen hebben.

Verder zijn ze vreselijk eigenwijs, lees luisteren vrij slecht en hebben heel veel training nodig.



Niet echt geschikt voor beginnende hondenbezitsters dus
Ik raad graag de Bullmastiff en Bordeaux Dog af. Dat zij prima wakers en ze kunnen erg goed met kinderen. Maar deze honden worden echt doodongelukkig als ze niet binnen bij hun gezin mogen verblijven.



Het probleem met echte buitenwaakhonden is dat ze vaak wat te zelfstandig worden. En dan gaan ze bijvoorbeeld de kinderen corrigeren wanneer die kattenkwaad uithalen. Om die reden worden veel erfhonden - zoals bijv de Rottweiler - als "onbetrouwbaar" bestempeld. Maar eigenlijk zijn ze juist te betrouwbaar, want ze nemen hun waakopdracht ontzettend serieus. Alleen met kinderen is dat toch een minder geslaagde combi.
Fijn dat je zo vlot reageert op alle vragen in dit topic, VlaFlip!
Alle reacties Link kopieren
Vlaflip ik zie net dat je tzt wil gaan werken op 2 dagen van 9 tot 5 maar dat is voor geen enkele hond leuk.

Hoe wil je dat dan gaan doen met uitlaten?

Of wil je hem alleen buiten laten lopen als je er niet bent?
Alle reacties Link kopieren
Al eens aan een bouvier gedacht? Lieve honden, beetje lui, zijn graag buiten op eigen terrein, goed met kinderen.Makkelijke vacht, verharen bijna niet. Ze zijn waaks en zijn beschermend naar hun gezin. Ik ben met dit ras opgegroeid en vind het heerlijke honden.
Alle reacties Link kopieren
Bouviers zie ik eigenlijk nooit meer. Vroeger kwam je ze toch best vaak tegen.

De voorkeur voor hondenrassen is de afgelopen 20 jaar sterk veranderd lijkt het wel.
quote:sugarmiss schreef op 28 januari 2015 @ 18:54:

Bouviers zie ik eigenlijk nooit meer. Vroeger kwam je ze toch best vaak tegen.



Bouviers komen flink minder voor omdat ze jarenlang op de 1e plaats stonden van de ranglijst "meeste bijtincidenten".



In mijn familie waren er altijd veel Bouviers, en ik kan me er maar eentje herinneren die betrouwbaar was bij kinderen. Voor alle andere Bouviers werden we altijd gewaarschuwd dat we er bij uit de buurt moesten blijven. En die honden zaten bij verschillende familieleden en kwamen overal vandaan, dus het was geen verkeerd nestje dat werd doorgefokt oid. Ik ben gek op honden, maar een Bouvier, daar zou ik om die reden nooit aan beginnen.



De voorkeur voor hondenrassen is de afgelopen 20 jaar sterk veranderd lijkt het wel.



Lullig genoeg zijn honden idd aan mode onderhevig. In mijn jeugd waren oa de Bouviers, Poedels, Ierse Setters, Cocker Spaniëls en Border Collies (nav Lassie) helemaal in. Later zag je overal Dobermannen (nav Magnum) en Schapendoezen. En weer later kwamen de Dalmatiërs (1001 Dalmatiërs), Bordeaux Dogs (Turner & Hooch) en Pitbulls. Nu zijn het de grotere "stoere" rassen, de rimpel-honden (Mastino), de mooie rassen (bijv Weimeramer, Husky, etc), en de mini's zoals de Chiwuawua (dankjewel Paris Hilton). En er zijn vast nog meer hondentrends geweest, die me nu even niet te binnen schieten. Alleen de Labrador en Retrievers zijn geloof ik al jaren populair.
Alle reacties Link kopieren
Een IJslandse hond is langharig maar dat hoeft niet in te houden dat je er allergisch voor bent. Hij kan prima met kinderen overweg zolang de hond aan de kinderen kan wennen en de kinderen de hond geen pijn doet. Het is geen super actieve hond. Natuurlijk heeft de hond het blokje om wel nodig en kan je er leuk mee spelen maar mijn ervaring is dat ze verder gewoon rustig liggen te slapen.
Alle reacties Link kopieren
Even afgezien van de hoeveelheid ruimte die je hebt om de hond zijn gang te laten gaan, hoeveel tijd heb je zelf om in de hond te steken? Sommige honden hebben echt veel aandacht nodig, ook qua spelen. Die moeten uitgedaagd worden en dan is alleen veel speelruimte niet voldoende. Dan moet je er ook echt zelf mee aan de slag.



Daarnaast moet je sommige rassen erg strak houden qua opvoeding en daar ook aan het begin heel veel tijd, aandacht en consequent gedrag in stoppen. Dit omdat ze duidelijke grenzen nodig hebben. Goed om je daarin te verdiepen. Een puppy cursus doet bijna iedereen wel maar sommige rassen hebben echt heel veel meer nodig dan dat. Ben je in staat om altijd je hond consequent te behandelen? Goed om jezelf dat af te vragen en daar ook op te selecteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven