Meisjesnamen

07-01-2015 15:58 3013 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw topic voor meisjesnamen. Zoek je een naam? Wil je inspiratie? Mogen we met je meedenken of twijfel je nog tussen een paar namen? Wij denken graag met je mee.

Het vorige topic is hierterug te vinden.
Alle reacties Link kopieren
quote:iduna schreef op 28 januari 2015 @ 16:55:

Myrthe, Mirthe of Mirte?Mirthe.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Mirthe
quote:iduna schreef op 28 januari 2015 @ 16:55:

Myrthe, Mirthe of Mirte?Ik vind schrijfwijze Myrthe het mooist. Leuke naam ook.
Alle reacties Link kopieren
Mirthe, of myrthe.

maar de tweede vind ik wat ingewikkelder.

En tinkerbel, precies, mijn tweede zoon begint met lo. Ik vind t gewoon niet zo leuk als twee van de drie namen op elkaar lijken.

Lachen dat je Suze en Suzet zeiknamen vindt. Dat kan natuurlijk. Ieder zo zijn voorkeuren!

Julot en Bodil niet te dweperig dus?
Alle reacties Link kopieren
quote:lemon_crush schreef op 28 januari 2015 @ 21:37:

Mirthe, of myrthe.

maar de tweede vind ik wat ingewikkelder.

En tinkerbel, precies, mijn tweede zoon begint met lo. Ik vind t gewoon niet zo leuk als twee van de drie namen op elkaar lijken.

Lachen dat je Suze en Suzet zeiknamen vindt. Dat kan natuurlijk. Ieder zo zijn voorkeuren!

Julot en Bodil niet te dweperig dus?



Ooh dan had ik dus toch wel goed begrepen! Ik vond het er alleen zo omslachtig staan:" 1 van mijn kinderens oudere broer". "Mijn zoon" was iets directer



Wat betreft bodil en Julot: geen idee wat je met dweperig bedoelt, maar daarom vind ik het dus ook niet dweperig
Ik spreek toch geen Chinees?!
Alle reacties Link kopieren
Fiora:



Ik heb het van babybites en encyclo.nl



En Wikipedia zegt dat het Latijns is (lied).



Maar dat een naam moet matchen met een bepaalde haarkleur en het anders niet zou passen?



Dus blonde Hollandse meiden moet je eigenlijk maar gewoon Hollandse namen geven?
Alle reacties Link kopieren
Er staan tegenstrijdige berichten op internet, dit komt dan weer van Wikipedia:



Carmen

[voornaam] - Carmen is een meisjesnaam. De naam komt van het Latijnse woord carmen, dat lied, gezang betekent. Van oorsprong is het een Spaanse naam. De naam verwijst naar "Onze vrouwe van de Karmel" (Nuestra Señora del Carmen), een titel voor Maria. De berg Karmel ligt tussen Galilea en Samaria.

Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Carmen_(voornaam)



En ja, ik vind dat wel uitmaken. Ieder moet doen wat hij zelf wil natuurlijk en ik zal echt niet oordelen als iemand zijn kind voor mij een 'niet kloppende' naam geeft natuurlijk... maar net zo min als dat ik een donker kindje geen Sietske zou noemen, zou ik een roomwit kindje met melkboerenhondehaar geen Carmen noemen .
Alle reacties Link kopieren
Tussen melkboerenhonden haar en zwart (kroes) haar zit ook een heleboel natuurlijk.



En de Engelse/Franse/Spaanse/Italiaanse namen kan gewoon bij Nederlandse kinderen. Oke, als ze echt heel Hollands eruit zien...



In Spanje en Italië heb je ook blonde vrouwen (van nature!). En in Frankrijk al helemaal.



En carmen Electra is ook blond met een flinke voorgevel :-)
Alle reacties Link kopieren
Ja wat andere mensen doen vind ik allemaal prima natuurlijk :-). Maar zelf zou ik het gewoon niet zo snel doen. Evenals bijvoorbeeld Esperanza, Latifah en Conchita . Terwijl ik Esperanza stiekem erg mooi vind (niet dat ik die er ooit doorheen zou krijgen thuis).
Wat een eendracht: bijna iedereen is voor Mirthe! Vind ik zelf ook de mooiste spelling, komt dat even goed uit! Bedankt iedereen!
Alle reacties Link kopieren
Fiorah, jammer dat je zo stereotype denkt en daardoor leuke namen voor je toekomstige kind(eren) voorbij last gaan omdat in het stereotype in dat land niet klopt met het uiterlijk hier.



Ik zou zeggen, geef gewoon een naam die je echt mooi vindt ipv iets wat dan zogenaamd past bij melkboerenhonden.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet mijn nummer 1 naam he... als ik al mijn namen in een top 100 zou zetten, zou Carmen de top 50 waarschijnlijk niet halen. Dus ik geef heus wel de naam die voor mij op nummer 1 staat.
Alle reacties Link kopieren
Maar Esperanza, Latifah en Conchita wel.
quote:Fiorah schreef op 29 januari 2015 @ 23:29:

Het is niet mijn nummer 1 naam he... als ik al mijn namen in een top 100 zou zetten, zou Carmen de top 50 waarschijnlijk niet halen. Dus ik geef heus wel de naam die voor mij op nummer 1 staat.Heb je dat wel eens gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:moonlight schreef op 29 januari 2015 @ 23:10:

Fiorah, jammer dat je zo stereotype denkt en daardoor leuke namen voor je toekomstige kind(eren) voorbij last gaan omdat in het stereotype in dat land niet klopt met het uiterlijk hier.



Ik zou zeggen, geef gewoon een naam die je echt mooi vindt ipv iets wat dan zogenaamd past bij melkboerenhonden.Ik ken een Marokkaans gezin waarvan het jongste kind Kees heet. Oudere broers en zussen allemaal daar geboren, met bijpassende Arabische namen. Toen verhuisd, en zijn ouders vonden Kees gewoon echt een hele mooie naam. Ik vind leuk! Al zal hij er later wel vragen over krijgen, want Kees El-Nogwat is wel een ongebruikelijke combinatie :-).
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Meestal zie je juist dat een volgende generatie ook nog standaard Marokkaanse namen krijgt. Wel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 30 januari 2015 @ 23:08:

[...]





Heb je dat wel eens gedaan?



Top 100 niet, maar vroegâh (zeg maar tot een jaar of 14, 15) vond ik dat echt een fas-ci-ne-rend onderwerp om over na te denken en over te praten .



@Moonlight - Latifa en Conchita in mijn top 100? Nou nee. Ik heb gewoon even twee voorbeelden opgezocht van namen.
quote:Fiorah schreef op 31 januari 2015 @ 14:26:

[...]





Top 100 niet, maar vroegâh (zeg maar tot een jaar of 14, 15) vond ik dat echt een fas-ci-ne-rend onderwerp om over na te denken en over te praten .



@Moonlight - Latifa en Conchita in mijn top 100? Nou nee. Ik heb gewoon even twee voorbeelden opgezocht van namen.Vind ik nog steeds. Sterker nog, ik maak dus zelf wel soms zo'n top 100. Vandaar dat ik 't vroeg.
He ik moest even zoeken, was het topic kwijt!



Het wordt Jasmijn, we zijn er allebei het meest enthousiast over, en gezien hier iedereen zegt dat het niet zo lijkt op Jolijn (kind van vrienden) gaan we er maar gewoon voor :-)



Reden voorkeur naam met J is omdat het in de familie van mijn man gebruikelijk is je zoon een naam te geven die met dezelfde letter begint als de naam van de vader. Nu krijgen wij geen zoon, maar een dochter maar we vinden het gebruik wel mooi en willen daarom dat ze dezelfde initialen krijgt als mijn man.

Geven jullie je kind 1 voornaam of meerdere? Ik zit erover te twijfelen, we zijn er beiden nog niet helemaal uit of we wel/niet 2e naam willen. Zo ja dan zou ik ze willen vernoemen naar mijn lieve omatje Riet met MargRiet als tweede naam.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm mijn eerste idee was Jasmijn Margriet....maar vind het persoonlijk te bloemig...
Alle reacties Link kopieren
Riëtte is dat nog iets?
Alle reacties Link kopieren
quote:NYC schreef op 31 januari 2015 @ 14:31:

[...]





Vind ik nog steeds. Sterker nog, ik maak dus zelf wel soms zo'n top 100. Vandaar dat ik 't vroeg.



Oh ik vind het ook nog steeds! Alleen ben ik gewoon te ongeduldig om een top 100 te maken. Een top 10 past beter bij mijn aandachtsspanne



@Ponny - Fijn dat jullie eruit zijn! Snapt oma dat ze vernoemd is als je Margriet gebruikt? Dan zou ik Jasmijn Margriet gewoon doen. Maar normaliter zou ik eigenlijk altijd de 'gewone' naam van iemand gebruiken om te vernoemen.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen er ook twee!

Scheelt weer kiezen. En ze kunnen later dan eventueel ook hun tweede naam gebruiken.

Met vernoemen zou ik ook creatief zijn. Riet zou voor mij bijvoorbeeld ook Maria kunnen worden. Ik noem maar wat hoor.

Mooie naam, Jasmijn. Wij doen Julot als eerste naam.
Julot heb ik nog nooit gehoord; aparte naam, wel mooi :-)



In Margriet komt ook nog een deel van de naam van mn vader voor, daarom zou dat de eerste keuze zijn voor een 2e naam. Maar... we weten dus nog eigenlijk niet echt of we 2 namen willen of alleen 1 voornaam + de achternaam. Ons kind gaat niet gedoopt worden dus doopnamen doen we niet.



Moet moeite doen om me niet te verspreken als het over onze baby gaat haha thuis noemen we haar nog niet bij naam, maar ze voelt wel al als een echte Jasmijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind twee namen gewoon mooi en ik vind de kans om iemand te vernoemen juist erg leuk. Ik ben altijd blij geweest dat ik twee namen heb, ik weet ook niet waarom. Zelf zou ik 2 of 3 doen, sowieso niet 1.



Maar mijn vriend heeft twee namen waar zijn roepnaam van is afgeleid (en dan nog een best moderne versie daarvan). Dus bijvoorbeeld zijn roepnaam is Bob, maar zijn volledige namen zijn Ronald Theodoor. De voorletter van zijn roepnaam komt niet overeen met zijn initialen, dat zou ik zelf niet zo snel doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven