On Topic - Ik begrijp mijn 'prinsessendochter' niet

26-01-2015 18:55 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,



In iedere Viva Mama vertelt een moeder in de rubriek On Topic haar persoonlijke verhaal.

Soms is het grappig en herkenbaar, andere keren juist heftig of emotioneel.



Voortaan zullen we een korte versie van het verhaal op het Viva Forum posten, in de bijbehorende pijler, en jullie vragen om jullie visie op dit verhaal.



Een paar reacties zullen we in Viva Mama bij het volledige artikel plaatsen.

Dank jullie wel, alvast.



Jetske (32) klom als kind het liefst in bomen. Haar dochter Ava (3) wil dat niet omdat haar roze jurk dan vies wordt: “Ik snap niets van mijn prinsessendochter.”



“Toen we eens een broodje aten met een bevriend stel, zag Ava een ouder meisje in een Disney-jurk. Mijn dochter raakte compleet bezeten. ‘Mama, mama, mama,’ riep ze, terwijl ze met haar mollige wijsvingertje wees naar de jurk. Ze liep achter haar aan tot het meisje naar huis moest. Iedereen lachte erom, ook mijn man. Ik vond het helemaal niet grappig.



Trutjes

Ik had als kind al een hekel aan de poppenmeisjes in mijn klas, zoals ik ze noemde. Ze huilden om ieder schrammetje, iets wat ik totaal niet begreep. Ik vond dat ze zich aanstelden. En dat vragen om aandacht, dat vond ik al helemaal stom. Nu heb ik een dochter die zo is. Iedere keer neem ik me weer voor om haar zichzelf te laten zijn. Zoals ik ook mezelf kan zijn. En toch staan de haren op mijn arm weer overeind wanneer ze een Disneyfilm wil kijken, in plaats van buiten te spelen.



Hokjes

Dat ze snel huilt, maakt haar niet meteen zwak. Mijn dochter kan gevoelig en stoer tegelijk zijn. Ze is slim, de wereld ligt aan haar voeten. We hebben tegenwoordig ook een minister van Defensie die van mooie kleren houdt, toch? Die droeg vroeger vast ook een prinsessenjurk. Het is mijn persoonlijke uitdaging om dat te zien. ”



Heb je tips voor Jetske? Herken je haar situatie? Wat zou jij doen in haar plaats? Of bewonder je alleen haar moed om dit te vertellen, want het is best wel een taboe. We zijn benieuwd naar jullie reacties.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de OP niet goed geschreven. Kan me niet voorstellen dat dit echt de beleving is van een moeder, sorry.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van vijf loopt het liefst in zijn Mega Mindy pak. Moet ik nu ook met mijn teleurgestelde kop in de Viva?



Echt, wat een puke blad is het toch.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
Tanteslankie: awesome
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ruim 2 jaar bezig geweest om zwanger te raken, nu het eindelijk zo ver is maakt het me echt niet uit wat voor kindje we krijgen. Of het nu een princessendochter of princessenzoontje wordt. Wij zijn al zo blij dat we een kindje mogen krijgen.



Jetske ik zou juist heel blij zijn, je dochter is gezond en staat nu al stevig genoeg in haar schoenen om haar eigen keuzes te maken. Ik zou daar heel trots op zijn, een dochter die geen kopie van mezelf is, maar lekker zichzelf is.
If you can dream it, you can do it.
quote:tanteslankie schreef op 28 januari 2015 @ 09:17:

Mijn zoon van vijf loopt het liefst in zijn Mega Mindy pak. Moet ik nu ook met mijn teleurgestelde kop in de Viva?



Echt, wat een puke blad is het toch.Zullen we samen teleurgesteld zijn? Al mag jij minder teleurgesteld zijn vind ik, jouw zoon is in ieder geval nog een superheldin, die van mij alleen maar een suffe prinses. Vet, komen we in de Viva!
Joh, misschien is ze wel lesbisch en komt ze later met een enorm leuke, stoere butch thuis. Heb je alsnog de dochter die je altijd al had willen hebben.
Altijd een silver lining
Alle reacties Link kopieren
quote:OlympeMaxime schreef op 28 januari 2015 @ 15:03:

[...]



Zullen we samen teleurgesteld zijn? Al mag jij minder teleurgesteld zijn vind ik, jouw zoon is in ieder geval nog een superheldin, die van mij alleen maar een suffe prinses. Vet, komen we in de Viva!



Echt niet! Al kreeg ik geld toe, in dat nietszeggende, zogenaamde "stoere, geëmancipeerde vrouwenpulpblaadje" ga ik echt niet staan.



En toevallig hou ik van suffe jongetjes prinsessen en Mega Mindy ventjes Heerlijk zo wars van hoe het hoort, volledig in zijn fantasie opgaand. Dat zijn de mooiste momenten. Mama, ik kan alles zijn hé? Tuurlijk vent....
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Zoon zit nu in bad, met de nepbarbies, hun haren te wassen. Vroeg of hij ook een schaar mee in bad mocht, want hij wil kapster worden. 'Kapper' zeg ik nog. 'Nee, kapster, want hij wil alleen mevrouwen knippen, dus dan ben je een kapSTER.'

Schaar krijgt hij ook al niet van me

Weer een veelbelovende carriere de grond in geboord
Mijn zoon heeft ook zo'n prinsessenperiode gehad. Liep ie daar apetrots te paraderen in een roze jurk, op hakjes, met een diadeem in zijn haar en zijn zus had hem 'prachtig' opgemaakt. Hij deed het helemaal niet slecht als meisje .
Bah bah bah. Het komt zo wel heel dichtbij allemaal.
Wat komt dichtbij?
quote:OlympeMaxime schreef op 28 januari 2015 @ 17:10:

Altijd een silver lining Of gewoon met een hork van een kerel. Heeft TO ook de dochter die ze altijd al had willen hebben.
Jetske, ik voel ontzettend met je mee.

Wat een lijdensweg, nu al.

Een meisje van drie, molllig ook nog, die een jurk wil. Roze

Afschuwelijk.

Waarom gebeuren dit soort dingen vraag je je af.

Zó oneerlijk.



Gelukkig is er hulp.

Sensoor is bijvoorbeeld bereikbaar voor je heavy issue en er zijn ongetwijfeld lotgenotengroepen voor ouders die tegen dezelfde problematiek aanlopen.



Je bent niet alleen meid.

Heel veel kracht gewenst.
Alle reacties Link kopieren
wat een stom verhaal
quote:Eleonora schreef op 28 januari 2015 @ 18:33:

Jetske, ik voel ontzettend met je mee.

Wat een lijdensweg, nu al.

Een meisje van drie, molllig ook nog, die een jurk wil. Roze

Afschuwelijk.

Waarom gebeuren dit soort dingen vraag je je af.

Zó oneerlijk.



Gelukkig is er hulp.

Sensoor is bijvoorbeeld bereikbaar voor je heavy issue en er zijn ongetwijfeld lotgenotengroepen voor ouders die tegen dezelfde problematiek aanlopen.



Je bent niet alleen meid.

Heel veel kracht gewenst.
Goed stuk hoor.

Hier. Speciaal voor de redactie van Viva Mama: journalist Barbie.

Alle reacties Link kopieren
quote:OlympeMaxime schreef op 28 januari 2015 @ 17:42:

Zoon zit nu in bad, met de nepbarbies, hun haren te wassen. Vroeg of hij ook een schaar mee in bad mocht, want hij wil kapster worden. 'Kapper' zeg ik nog. 'Nee, kapster, want hij wil alleen mevrouwen knippen, dus dan ben je een kapSTER.'

Schaar krijgt hij ook al niet van me

Weer een veelbelovende carriere de grond in geboord Ah. De mijn wordt later schoonmaakster. Niet schoonmaker, nee schoonmaakSTER. En drummer. Allebei parttime. Kan prima.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 28 januari 2015 @ 18:33:

Jetske, ik voel ontzettend met je mee.

Wat een lijdensweg, nu al.

Een meisje van drie, molllig ook nog, die een jurk wil. Roze

Afschuwelijk.

Waarom gebeuren dit soort dingen vraag je je af.

Zó oneerlijk.



Gelukkig is er hulp.

Sensoor is bijvoorbeeld bereikbaar voor je heavy issue en er zijn ongetwijfeld lotgenotengroepen voor ouders die tegen dezelfde problematiek aanlopen.



Je bent niet alleen meid.

Heel veel kracht gewenst.



Oh god. Zo had ik natuurlijk ook moeten reageren! Sorry Viva. Ik bedoel dus bovenstaande. Enzo.



Hulde aan Leo. Kan zo in de Viva. Wekelijks.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Alle reacties Link kopieren
quote:Eleonora schreef op 28 januari 2015 @ 18:33:

Jetske, ik voel ontzettend met je mee.

Wat een lijdensweg, nu al.

Een meisje van drie, molllig ook nog, die een jurk wil. Roze

Afschuwelijk.

Waarom gebeuren dit soort dingen vraag je je af.

Zó oneerlijk.



Gelukkig is er hulp.

Sensoor is bijvoorbeeld bereikbaar voor je heavy issue en er zijn ongetwijfeld lotgenotengroepen voor ouders die tegen dezelfde problematiek aanlopen.



Je bent niet alleen meid.

Heel veel kracht gewenst.+1
Alle reacties Link kopieren
Laat je dochter nu haar gang gaan, ze trekt uiteindelijk wel bij!
Alle reacties Link kopieren
Deze op is echt belachelijk
Alle reacties Link kopieren
Dit verhaal heb ik jaren geleden ergens gelezen.
verba volant, scripta manent.
quote:Eleonora schreef op 28 januari 2015 @ 18:33:

Jetske, ik voel ontzettend met je mee.

Wat een lijdensweg, nu al.

Een meisje van drie, molllig ook nog, die een jurk wil. Roze

Afschuwelijk.

Waarom gebeuren dit soort dingen vraag je je af.

Zó oneerlijk.



Gelukkig is er hulp.

Sensoor is bijvoorbeeld bereikbaar voor je heavy issue en er zijn ongetwijfeld lotgenotengroepen voor ouders die tegen dezelfde problematiek aanlopen.



Je bent niet alleen meid.

Heel veel kracht gewenst.
Ik begrijp dat Jetske een kloon van zichzelf had willen baren en blijkbaar geen idee had dat de mogelijkheid er inzat dat het kind een eigen persoonlijkheid zou krijgen?! Nee sorry, geen begrip voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven