Werk & Studie alle pijlers

De rekentoets

28-01-2015 14:14 297 berichten
De PvdA accepteert toch de verplichte rekentoets die staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) wil invoeren. "De staatssecretaris is ons op de meeste punten tegemoet gekomen," laat Kamerlid Tanja Jadnanansing dinsdag weten.



"Leerlingen moeten goed kunnen rekenen, dat is het uitgangspunt. Dat is cruciaal. Dan accepteren wij de toets als sluitstuk", aldus Jadnanansing.



Volgens het PvdA-Kamerlid weegt de toets minder zwaar dan de vakken Nederlands en Engels. Bovendien hebben leerlingen vier mogelijkheden op herkansing.



Bijna alle middelbare en mbo-scholieren moeten vanaf volgend schooljaar verplicht een rekentoets maken. Als ze deze niet halen, dan zakken ze voor dat schooljaar.



Dekker



De Kamer houdt woensdag een debat met Dekker. De staatssecretaris verdedigde zijn plannen vorige week al in de Kamer. De PvdA had toen nog geen besluit genomen. Onder meer SP, D66, GroenLinks en CDA zijn tegen de rekentoets.



Volgens Dekker is het "echt een keer tijd dat we resultaten zien en dat leerlingen op het terrein van rekenen het beter gaan doen". Met een toets alleen verbeter je het rekenonderwijs niet, maar het kan wel "een stok achter de deur zijn", aldus de bewindsman vorige week.



Hij reageerde op een open brief van organisaties uit het onderwijsveld, die willen dat de rekentoets alleen wordt ingezet om het rekenniveau van leerlingen vast te stellen.



De VO-raad, de PO-raad, de Algemene Onderwijsbond (AOb), CNV Onderwijs en scholierenorganisatie LAKS erkennen wel dat het rekenonderwijs beter moet worden, maar met de toets krijgt rekenen volgens hen een onevenredig groot gewicht.



En, goed idee? Zullen kinderen met deze verplichte toets beter beslagen ten ijs komen?

Mijn kinderen op het vo moeten elke periode de verplichte rekentoets maken, zitten ze onder een 6 moeten ze naar rekenles.

Om ze voor te bereiden op de toets die mee gaat tellen voor het examen.



Op zich vind ik het een goed idee, ware het niet dat het geen rekentoets is, maar een begrijpend lezen-toets met sommen er in verwerkt. Kinderen met dyslexie en/of dyscalculie maken weinig kans deze toets te halen.

Ik ben blij dat er in mijn tijd nog een pretpakket was; als ik deze toets, naast het verplichte wiskunde, had moeten maken had ik zonder diploma van school moeten gaan. Al had ik 'm duizend keer mogen over doen, een 4,5 had ik nooit gehaald.
quote:lechatrose schreef op 28 januari 2015 @ 16:48:

Vraag 10

De zilvervlootrekening was een spaarrekening voor jongeren waarbij er bovenop de rente van 3,5% per jaar aan het einde van de totale spaarperiode van minimaal 5 jaar nog een extra premie van 10% werd verstrekt.



Janneke had na 6 jaar sparen ¤430,32 op haar rekening staan. Ze wil nog 1 jaar doorsparen en dan al haar geld opnemen. Om in totaal ¤600,- op te kunnen nemen moet ze aan het begin van het zevende jaar extra geld op haar rekening zetten.

Hoeveel geld moet ze extra op haar rekening zetten?



Ik ben de weg al kwijt na de eerste zin. Die zin bevat al te veel informatie qua cijfers.Het zweet breekt me uit, word er accuut zenuwachtig van, bij het zien van zo'n som. Ik klapte altijd dicht, waardoor het akelig blanco in de bovenkamer bleef....
quote:Bitje93 schreef op 28 januari 2015 @ 16:52:

[...]





Ik denk dat jij een ernstig probleem hebt met begrijpend lezen, het recept voor de appeltaart staat vlak boven het voorraad overzicht.



Dat plaatje stond er net niet boven, ik zweer het *spuugt*



Ik vond het al gek!
quote:Bitje93 schreef op 28 januari 2015 @ 16:58:

[...]





Volgens mij is deze vraag een beetje onvolledig.



Die 10% extra premie, is dit over het gespaarde bedrag ? Of over de ontvangen rente ? of over het gespaarde bedrag plus de ontvangen rente ?

Is er ieder jaar hetzelfde bedrag gespaard ?

Maakt niet uit welke bedragen er zijn gespaard. 10% krijg je aan het eind van de spaarperiode. Staat er letterlijk. Dus de eis is minimaal 4 jaar sparen en aan het eind van de periode, dus als je et er af haalt.



Dat krijg je dus boven op het bedrag dat inclusief die 3,5 % van dat jaar is. Je deelt dus 600 eerst door 1,1. Dat is je uitgang voor de som. Daar na is het gewoon terug delen en af trekken van het bedrag dat ze al heeft.



Dat is ook meteen het probleem met vragen als dit, te veel tekst, te veel binding met het gewone leven, te veel verwarring die helemaal niet nodig is als je het een stuk abstracter maakt.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 28 januari 2015 @ 16:15:

[...]



Daar heb ik een man, familie en vrienden voor.Ik een pinpas. Die vier cijfers lukt nog net
quote:suzyqfive schreef op 28 januari 2015 @ 16:55:

Ik geef (ja geef) oa rekenen.

Wat veel mensen vergeten is dat rekenen vooral heel veel doen en oefenen is. Je krijgt het inzicht en snapvermogen pas wanneer je het goed en veel oefent. Je gaat dan ook verbanden en rijtjes herkennen.

Daarnaast worden sommige rekenvaardigheden aangeboden op een leeftijd waarop ze die vaardigheid zich moeilijk eigen kunnen maken. Bied je breuken ipv in groep 5, pas in groep 7 aan, dan snappen ze het sneller en het blijft ook beter hangen.



Ik ben voor een rekentoets, maar de balans tussen verhaaltjessommen en het pure rekenen moet anders. Daarnaast kijkt de toets (die digitaal wordt afgenomen) alleen maar naar het antwoord en niet naar hoe het is uitgerekend. Nog een reden waarom ik voor ben is omdat je door te rekenen ook je hersens traint, je hierdoor sneller gaat denken en andere vraagstukken beter kan oplossen. Je leert makkelijker, ook voor de talen.



Voor kinderen met dyscalculie betekent de rekentoets echt niet het einde. Ook mensen met dyscalculie kunnen hiervoor gewoon slagen. Vorig jaar nog een meisje die met hard werken een 6 heeft gehaald, ruim geslaagd dus. Klinkt misschien stom, maar door het talig te maken, liedjes, trucjes, stappenplannen kom je een heel eind. Maar... Het kind moet er wel open voor staan.



Waarom konden wij vroeger beter rekenen dan de jeugd van tegenwoordig?? Precies vanwege jouw eerste zin. Mijn basisschooldagen begonnen elke dag weer met een uur rekenen. Daarna kwam taal. Pauze. Dan gymles of lezen. ´s Middags geschiedenis, aardrijkskunde of biologie en dan was er één middag over voor tekenen en handvaardigheid.

Mijn dochter kreeg op de basisschool weliswaar dagelijks een half uurtje rekenen, maar dat was toch wel van een heel ander kaliber. Leuker en gezelliger vooral. Met plaatjes die ingekleurd moesten worden. Dagelijks gym. Heel veel leuke dingen als speurtochten met pasen, allerlei uitstapjes (die bij ons schoolreis heetten en jaarlijks voorkwamen), veel meer toneel, meer tekenen, meer knutselen. Minder rekenen, minder spelling, minder lezen.



Aan de andere kant kan zij nu (14 jaar) boeken lezen in het Nederlands, Duits of Engels en het gaat allemaal even snel. Zo ver was ik met 14 nog lang niet. Ze kan tv-series kijken op youtube zonder de vertaling eronder, is geen enkel probleem. Ze kan niet typen maar draait haar hand niet om voor een powerpointpresentatie en draait in tien minuten een spreekbeurt in elkaar. Qua communicatie, zelfvertrouwen en voor jezelf opkomen kan mijn 14jarige ik nog heel wat van haar leren.



Je kunt je afvragen wat beter is. Want nu, met het internet en één Europa *kucht* zijn die talen best belangrijk geworden.
Alle reacties Link kopieren
Exes, onze basisschool is juist erg traditioneel.

Veel aandacht aan rekenen en taal. Ook leuke dingen natuurlijk. Maar de nadruk ligt toch echt op de 'echte' vakken.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 28 januari 2015 @ 17:16:

Exes, onze basisschool is juist erg traditioneel.

Veel aandacht aan rekenen en taal. Ook leuke dingen natuurlijk. Maar de nadruk ligt toch echt op de 'echte' vakken.



Nou, die van dochter niet. Het breukenkwartje viel pas na een paar sessies aan de keukentafel, delen door hebben we geleerd met smarties, breuken met koekjes, cm³ met suikerklontjes en liters en grammen met limonade, cake mix en pakken meel.

School vertelde de kinderen wát ze moesten leren en wij zorgden voor de rest.



Maar ze had het wel naar haar zin op school...
Maar goed, ik heb die linda-rekentoets even bekeken. Ik zou hem halen, maar weet niet zeker of ik hem ook binnen de gestelde tijd zou halen. Maar ik heb ook wel eens die inburgeringstoets gedaan en die haalde ik ook niet .
Alle reacties Link kopieren
quote:Star schreef op 28 januari 2015 @ 17:06:

[...]





Ik een pinpas. Die vier cijfers lukt nog net Pinnen is fijn want dan krijg je geen wisselgeld!
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 28 januari 2015 @ 15:52:

[...]





Bij de kleintjes doet ze dat wel. Je been aan de binnenkant van de bak of je been bij de bakrand. Maar van de volwassenen denkt ze heel terecht dat die dat wel weten Oh, mijn instructrice die op hoog dressuurniveau les geeft ( niet aan mij) doet dat wel zo en legde mij uit dat je dat nou eenmaal zo doet omdat je bepaalde hulpen juist van binnenuit of van buitenuit geeft. En omdat je regelmatig van hand verandert verandert dat mee. Snap je het nog
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Lughnasadh schreef op 28 januari 2015 @ 15:52:

[...]





Bij de kleintjes doet ze dat wel. Je been aan de binnenkant van de bak of je been bij de bakrand. Maar van de volwassenen denkt ze heel terecht dat die dat wel weten

Oh, mijn instructrice die op hoog dressuurniveau les geeft ( niet aan mij) doet dat wel zo en legde mij uit dat je dat nou eenmaal zo doet omdat je bepaalde hulpen juist van binnenuit of van buitenuit geeft. En omdat je regelmatig van hand verandert verandert dat mee. Snap je het nog



Sorry voor de off topic
Poep, wie heeft jou gescheten?
Het is heel simpel: wetenschappelijk en hoger onderwijs en werkgevers trekken aan de bel wegens kwaliteitsverlies. Een HAVO diploma hebben terwijl je niet terug kunt rekenen of alfabetische volgordes niet kunt toepassen is natuurlijk te zot voor woorden. Die zou dan naar een HBO opleiding kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben voor de rekentoets. Hoe groot is het percentage leerlingen met dyscalculie nou werkelijk? Ik neem aan dat die leerlingen extra begeleid worden om deze toets te halen. Voor de rest geldt dat ze tegenwoordig amper nog kunnen hoofdrekenen. Ook in taal zijn veel leerlingen slecht, begrijpend lezen kunnen er nog maar weinig. Ik maak het elke dag mee in de praktijk. Naast die rekentoets mag er van mij dus ook nog een taaltoets bij komen.
Alle reacties Link kopieren
quote:47084 schreef op 28 januari 2015 @ 18:10:

Het is heel simpel: wetenschappelijk en hoger onderwijs en werkgevers trekken aan de bel wegens kwaliteitsverlies. Een HAVO diploma hebben terwijl je niet terug kunt rekenen of alfabetische volgordes niet kunt toepassen is natuurlijk te zot voor woorden. Die zou dan naar een HBO opleiding kunnen!

Want? Als je bouwkunde, wiskunde, econometrie oid wilt doen is rekenen natuurlijk broodnodig.

Maar ik ben naar de uni geweest zonder dat ik kan rekenen en heb daar tijdens mijn studie geen last van gehad. Er zijn meer faculteiten hoor
quote:47084 schreef op 28 januari 2015 @ 18:10:

Het is heel simpel: wetenschappelijk en hoger onderwijs en werkgevers trekken aan de bel wegens kwaliteitsverlies. Een HAVO diploma hebben terwijl je niet terug kunt rekenen of alfabetische volgordes niet kunt toepassen is natuurlijk te zot voor woorden. Die zou dan naar een HBO opleiding kunnen!

men vraagt ook steeds vaker WO + VWO, HAVO + propedeuse route word je dus op af gewezen.



Dat zal ook er mee te maken hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:47084 schreef op 28 januari 2015 @ 18:10:

Het is heel simpel: wetenschappelijk en hoger onderwijs en werkgevers trekken aan de bel wegens kwaliteitsverlies. Een HAVO diploma hebben terwijl je niet terug kunt rekenen of alfabetische volgordes niet kunt toepassen is natuurlijk te zot voor woorden. Die zou dan naar een HBO opleiding kunnen!Het niveau op het hbo is om te janken. Ik heb meermaals essays gecorrigeerd van mensen die niet eens een fatsoenlijke uiteenzetting kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Sprak toevallig zus erover vanmiddag.

Toen zij de opleiding tot verpleegkundige deed had ze een medeleerling die maar niet snapte dat je een 10 voor je rekentoets moest hebben.

"Dat heb je toch helemaal niet nodig om iemand te verplegen."

Die had duidelijk niet door dat niet kunnen rekenen bij het toedienen van medicijnen dodelijk kan zijn.



Erger me ook rot aan cassiere's die je heel verbaasd aankijken als je 35 cent bijgedragen als je 18.85 af moet rekenen. Dan zijn ze gelijk de kluts kwijt.
Granny, ik ging als 16-jarige terraswerk doen. Binnen een dag kon ik rekenen!! De kassa´s van tegenwoordig berekenen tot op de cent nauwkeurig wat je moet krijgen, je geeft in hoeveel je daadwerkelijk krijgt en de kassa vertelt je dan wat je terug moet geven. Daar komt geen rekensom meer aan te pas.



Ik vind die toets niet nodig. De léssen, die zijn nodig.
Alle reacties Link kopieren
Dyscalculie komt maar bij heel weinig kinderen voor. Slechte rekenresultaten zijn meestal gewoon het gevolg van slecht onderwijs. Inderdaad gewoon elke dag een uur stevige rekenles en je komt heel ver in 6 jaar basisschool.
Alle reacties Link kopieren
quote:Exces schreef op 28 januari 2015 @ 14:34:

Wiskunde is niet verplicht!



Je moet een profiel kiezen. De vakken die bij dat profiel horen moet je volgen én halen. Het CM profiel heeft geen wiskunde.



Wiskunde is al een paar jaar verplicht op het VWO, nu ook op de HAVO. Afhankelijk vh profiel is dat wiskunde A, B of C, D wordt maar mondjesmaat gegeven
Je bent zelf een theepot
quote:SuzanneSuus schreef op 28 januari 2015 @ 18:45:

[...]





Wiskunde is al een paar jaar verplicht op het VWO, nu ook op de HAVO. Afhankelijk vh profiel is dat wiskunde A, B of C, D wordt maar mondjesmaat gegevenMet het CM-profiel op de havo is wiskunde een keuzevak. Ik heb het niet gekozen (ik zit op de havo). Niet verplicht dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Krullevaer schreef op 28 januari 2015 @ 19:08:

[...]





Met het CM-profiel op de havo is wiskunde een keuzevak. Ik heb het niet gekozen (ik zit op de havo). Niet verplicht dus.



Ik zie het idd, het enige profiel waar dat voor geldt.

Excuus
Je bent zelf een theepot
Op VWO is wiskunde altijd verplicht. Maar dat is een tweede (!) vreemde taal daar ook. Ik vind het sneu dat mensen die niet goed zijn in wiskunde hun vwo-droom uit elkaar zien spatten, maar dat gebeurt ook met de absoluut niet-talige leerling die niet en Nederlands, en Engels en Frans/Duits kan doen.



Ik heb geen problemen met de rekentoets an sich. Voor problematische rekenaars is er een alternatief. En er wordt op onze school ook echt actief rekenles gegeven in de bovenbouw van Havo/VWO. Voor die mensen die dyscalculie hebben, begrijp ik dat dat niet veel oplevert, maar ik durf wel te stellen dat niet alle onvoldoendes op rekenen te wijten zijn aan dyscalculie.



Zelf heb ik een taal gestudeerd, maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in cijfers en formules. Het is ook gewoon heel handig als ik een normering voor een toets moet maken dat ik zelf nog een simpele formule kan maken. Het gegiechel van, vooral vrouwelijke, alfa-mensen wanneer er iets uit de bèta-hoek moet gebeuren doet ook altijd een beetje pijn aan mijn feministische gevoel. Kom nou. Tenzij je een leerprobleem hebt, is het absoluut niet schattig of charmant om te doen alsof je geen wiskunde kunt. En ik heb het dan echt niet over het bewijzen van de abc-formule, maar gewoon over verhoudingen, percentages, gemiddelden.
Alle reacties Link kopieren
quote:barbaracartland schreef op 28 januari 2015 @ 20:15:

Op VWO is wiskunde altijd verplicht. Maar dat is een tweede (!) vreemde taal daar ook. Ik vind het sneu dat mensen die niet goed zijn in wiskunde hun vwo-droom uit elkaar zien spatten, maar dat gebeurt ook met de absoluut niet-talige leerling die niet en Nederlands, en Engels en Frans/Duits kan doen.



Ik heb geen problemen met de rekentoets an sich. Voor problematische rekenaars is er een alternatief. En er wordt op onze school ook echt actief rekenles gegeven in de bovenbouw van Havo/VWO. Voor die mensen die dyscalculie hebben, begrijp ik dat dat niet veel oplevert, maar ik durf wel te stellen dat niet alle onvoldoendes op rekenen te wijten zijn aan dyscalculie.



Zelf heb ik een taal gestudeerd, maar ik ben altijd geïnteresseerd geweest in cijfers en formules. Het is ook gewoon heel handig als ik een normering voor een toets moet maken dat ik zelf nog een simpele formule kan maken. Het gegiechel van, vooral vrouwelijke, alfa-mensen wanneer er iets uit de bèta-hoek moet gebeuren doet ook altijd een beetje pijn aan mijn feministische gevoel. Kom nou. Tenzij je een leerprobleem hebt, is het absoluut niet schattig of charmant om te doen alsof je geen wiskunde kunt. En ik heb het dan echt niet over het bewijzen van de abc-formule, maar gewoon over verhoudingen, percentages, gemiddelden.Ik was ook een drama met wiskunde, maar heb elke week bijles gevolgd en het uiteindelijk afgerond met een 7. Soms moet je gewoon hard werken.
Alle reacties Link kopieren
Precies. Wiskunde en rekenen is voor bijna iedereen gewoon te leren. Net zoals vreemde talen overigens. Alleen mensen die echt een leerprobleem hebben zoals dyscalculie en dyslexie zullen dat echt niet kunnen. Daar moet uiteraard een regeling voor zijn dat ze extra hulp krijgen en/of een makkelijker versie kunnen doen.

Verder kan de gemiddelde leerling echt prima rekenen leren en een vreemde taal. Ja, het is niet voor iedereen even makkelijk maar er is niks mis met hard werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven