Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.



Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Daar loop ik ook behoorlijk tegenaan. Heb kort geleden Evy net uitgelopen, maar lopen met sneeuw ga ik niet doen. En lopen op de band in de sportschool werkt niet voor me. Ik ben dit weekend ziek, dus het komt er evengoed niet van. Maar verder ben ik blij dat het weer een milde winter is, en heb ik nu al enorm veel zin in lopen in het voorjaar
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een tijdje mee, en sinds 4 weken doe ik mee aan zo'n hardloop clinic.

Ik heb hiervoor ook al wel eens hardgelopen, maar nooit echt doorgezet.

Zo in het groepje lopen gaat heerlijk, je vergeet de tijd.

Waar ik helaas tegen aan loop, en dat heb ik al eerder gehad is vreselijke pijn in mijn kuiten.

2 x 3 minuten lopen/dribbelen gaat prima met 2 minuten rust tussendoor, maar zodra ik nog een keer 3 minuten wil dribbelen/lopen dan schiet de kramp er in.

Moeten mijn kuiten nog steeds wennen aan de inspanning?

Zelf heb ik het idee dat ik wel genoeg drink, goed eet, voldoende rust hou etc., maar het lijkt er niet beter op te worden :(
Goed stretchen vooraf heeft mij van een kuitblessure afgeholpen. En misschien toch andere schoenen?
Alle reacties Link kopieren
Last hebben van je kuiten kan veel oorzaken hebben. Het kunnen gewone opbouwpijntjes zijn: Mij is ooit verteld dat er nieuwe kleine bloedvaatjes aangemaakt moeten worden om je spieren van genoeg zuurstof te voorzien, hier gaat wat tijd over heen. Het kan zijn dat je niet genoeg vocht binnen krijgt over de dag heen (een liter water vlak voor het lopen is niet goed genoeg voor je vochtbalans bijv.). Het kan zijn dat je niet de juiste schoenen hebt, omdat je een afwijkende voetafwikkeling hebt. Het kan zijn dat je korte kuitspieren hebt, bijv. door veel op hakken lopen of gewoon van jezelf: dit kan je er wel -rustig- uit trainen. Misschien loop je te hard in je eerste loopintervallen, waardoor je spieren verzuurt zijn tegen de tijd dat je je derde interval loopt. Het kan ook zijn dat je niet genoeg rust neemt tussen je trainingen door, waardoor je spieren niet de kans krijgen te herstellen.

Hoe dan ook: als je je er niet prettig bij voelt kan je beter langs een fysiotherapeut gaan of leg je probleem voor aan de trainer van de clinic; die heeft vast wel wat ervaring hiermee.
Alle reacties Link kopieren
Die hakken heb ik nog niet aan gedacht. Ik loop vrijwel elke dag op hakken (7-8-9 cm )

Ik zal het inderdaad eens met de trainer overleggen. Wellicht dat de tip om meer te stretchen ook wel helpt
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad even je trainer of een fysiotherapeut laten kijken naar je 'loop'. Misschien helpt dagelijks je kuiten rekken. Je zou bijv. een paar keer per dag op het randje van de trap kunnen gaan staan en je hakken naar beneden bewegen. Kijken of dat na een week al wat verbetering geeft.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist les 4 gelopen en het was inderdaad nog steeds 3 minuten. Alleen wat vaker, dat bedoelde ze dus met 'grenzen verleggen'. Ging eigenlijk best goed, laatste keer was al zes dagen geleden en toch was ik een beetje sneller als vorige keer. Feels good!



Wat doen jullie als het regent? Het sputterde hier een beetje maar dat vind ik niet erg dus ben gewoon gegaan (op aandringen van mijn vriend dat moet ik wel zeggen ). Op een gegeven moment begon het best hard te regenen maar ik wil mij dan niet laten kennen dus loop stug door. Schuilen jullie?
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
Welnee, regen doet geen zeer. Gaan met die banaan.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ik eenmaal op pad ben vind ik regen niet erg, maar wanneer het al pijpenstelen de lucht uit komt, raak ik op zn zachtst toch wel een beetje gedemotiveerd.
Regen maakt mij ook niet zoveel uit, maar liefst is het nog droog als ik wegga;)



Gingy, mijn zus had hetzelfde probleem toen ze ging hardlopen. Bij haar is 't ook goedgekomen:)





Net op pad geweest voor les 7 maar finaal de mist ingegaan. Al na 3 minuten enorme steken en dus afgehaakt. Ik vermoed dat het door m'n ontbijt komt. Morgen in de herkansing!
Alle reacties Link kopieren
@Gingy, ik heb het ook. Ik doe nu bijna dagelijks rekoefeningen voor mijn kuiten. Het gaat al iets beter.



Wij gaan vanavond weer lopen. Het is inmiddels weer een weer geleden dat wij voor het laatst gelopen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vanochtend weer gelopen, intervaltraining van 5km. Ging heel goed en lekker loopweer.



Vrijdag en zondag staan m'n volgende trainingen op het programma. Donderdag gaat helaas niet lukken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net les 5 van Evy gelopen, was best wel te doen.... Hoop dat het opbouwen niet TE snel gaat en dat ik het kan blijven bijbenen...
Hoeveel weken schema volg je Marit?
Alle reacties Link kopieren
En anders kun je ook gewoon een les wat vaker achter elkaar doen, tot je het gevoel hebt dat je een stapje verder kunt. Ik ben morgen ook toe aan les 5.. Volgens mij is er op internet wel een schema van haar trainingen te vinden, dan kun je de opbouw even bekijken.
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
https://www.start-to-run. ... ema-0-tot-5-kilometer.pdf
Alle reacties Link kopieren
@btientjuhzzz. Ik loop het 0-5km beginners schema in 10 weken. Dit is m'n tweede week, probeer wel echt die 3x per week te halen. Jij ook?
@Marit, die loop ik ook inderdaad. 3 x per week is hier ook het streven maar dat gaat deze week niet lukken;) en net wat Dreetje zegt: af en toe een les 2x is ook best fijn.



Hier heeft de regen gewonnen: ik ga met dit weer echt de deur niet meer uit. Vanmorgen gewerkt en ben dolblij dat ik lekker warm binnen zit;)
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend ruim 5km gelopen. Aan het einde wat regen, maar gelukkig was het maar wat miezer. Als je al goed warm bent is dat eigenlijk best wel lekker!



Heb me intussen inschreven voor de Dommelloop in Eindhoven 10km en de cityrun in Roermond 10km. Misschien ook een goede stok achter de deur voor de starters; een super motiverende wedstrijd?
Voor deze starter is de 10 km wel een beetje hoog gegrepen Grrrrlstar! (en daarnaast ligt het een beetje uit de buurt;)) Maar wedstrijden lopen werkt dus wel motiverend? Er moet toch een doel blijven om naar toe te werken..
Alle reacties Link kopieren
Ik wil me wel graag inschrijven, maar ik denk dat ik meer iets zoek waarbij het een gewone 'funloop' is en geen wedstrijd. Ik wil gewoon heel graag voor het eerst in mijn leven 5km kunnen doen zonder de druk van zo'n wedstrijd. Dat komt daarna . Soms zie ik tijden voorbij komen, pffff... Of heb ik nu een verkeerd beeld van wedstrijden? Ik zie allemaal mensen voor me die lopen zo hard als ze kunnen haha . Hebben jullie tips voor leuke wedstrijden/loopevenementen voor beginners?
"Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that is greater than any obstacle".
Ik ga op valentijnsdag mijn eerste wedstrijd lopen. Gewoon omdat ik vind dat ik een medaille verdien

Maar ik ga de 5 km lopen, leuk zat voor een eerste keer. Ik ben alles behalve snel, het gaat me om het uitlopen. Op hardloopkalender.nl kan je iets bij je in de buurt uitzoeken, en ook op afstand uitzoeken enz.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt dames voor de tips! Inmiddels gisteren weer gelopen. Schema was 5x3 minuten met een tussenpauze van 1-2 minuten...en het ging goed...zonder kramp! Het was wel pittig. Mijn conditie is minimaal, maar ik heb het wel geflikt!

Ik hoop dat ik zo positief blijf
Alle reacties Link kopieren
Ik doelde ook een beetje op een 5km loop 😁 Bij best veel wedstrijden kun je vanaf 5k meelopen. Tuurlijk lopen er ook zeer ervaren mensen mee, maar vaak ook wel genoeg minder ervaren. Het gaat dan ook om het uitlopen he! En de sfeer!
Alle reacties Link kopieren
Well done trouwens Gingy! Je conditie komt vanzelf goed als je maar door blijft zetten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven