Huren of kopen?

31-01-2015 22:17 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.



Wij huren momenteel maar moeten binnenkort uit ons huis.



We hebben nu 2 optie's.



-weer iets huren, is lastig, voor sociale huur verdienen we te veel. Particulier is het aanbod niet heel groot, dus dan wordt het wss weer huren onder de leegstandswet met het risico daar ook relatief snel weer uit te moeten.



-iets kopen, we hebben een redelijke som spaargeld waardoor we een deel zelf kunnen betalen. Voor het andere deel hebben we een hypotheek nodig.

Ik heb een tijdelijk contract, wel met de intentie dit met de tijd in een vast contract over te zetten. Man heeft een vast contract en zijn salaris is voldoende voor de rest van het aankoopbedrag.



Maar wat gaan we kopen? Een 'gangbaar' huis met een vraagprijs van 250.000 euro of ons 'droomhuis' van 450.000 euro.

Als ik echt zeker wist dat we hier zouden blijven ging ik voor ons droomhuis.

Maar nu neig ik mss ook wel naar het goedkopere huis en dan in te calculeren dat we mss het huis over een jaar weer moeten verkopen en dan een verlies in te calculeren.



Wat zouden jullie doen? Wat zien we over het hoofd?
quote:eenanoniemeforummer schreef op 31 januari 2015 @ 22:42:

[...]



Mag ik dan vragen hoe je daar aangekomen bent?





Ik ben daar hard mee bezig geweest. Een huis kopen is op Funda kijken, even nadenken, een bezichtiging plannen en nog even denken.



Een particulier huis huren is meer het wilde westen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dus iedere dag kijken naar wat vrijgekomen is, gelijk reageren en op een gegeven moment is het raak.
Alle reacties Link kopieren
En als we wel blijven verwacht ik niet dat we direct weer verhuizen (Maar dan hebben we dus niet onze droom van vrijstaand, maar wel super lage woonlasten dus dat is ook wel prettig)
Alle reacties Link kopieren
Bij ons ging het anders. Wij zagen huizen en keken op het bord bij welke makelaar we moesten zijn. Dan namen we daar contact mee op. Bij onze kinderen (dat is meer recentelijk) ging het ook zo. Ze wisten al waar ze wilden wonen en daar waren genoeg huizen te huur of te koop. Dan is het een kwestie van in gesprek gaan met de makelaar over of je het wilt kopen of huren.
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 31 januari 2015 @ 23:03:

[...]





Ik ben daar hard mee bezig geweest. Een huis kopen is op Funda kijken, even nadenken, een bezichtiging plannen en nog even denken.



Een particulier huis huren is meer het wilde westen. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. Dus iedere dag kijken naar wat vrijgekomen is, gelijk reageren en op een gegeven moment is het raak.Dit doe ik al sinds we in ons huidige huis wonen, maar weinig succesvol.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet weet of je volgend jaar nog op dezelfde plek wilt wonen dan zou ik nu gaan huren. Als je op één inkomen een huis van 4,5 ton kan financieren, dan heb je genoeg inkomen/spaargeld om een jaartje te huren.



Mijn vriend en ik zitten in dezelfde situatie (hij vast contract, ik niet), maar wij hebben wel gekocht. Wij zijn dan ook centraal gaan wonen om verschillen in werkgevers op te vangen (wij blijven ammenooitniet bij één werkgever de komende 40 jaar), en hebben iets gekocht dat misschien niet ons droomhuis is (want dat zou 5-6 ton kosten), maar wel een uitstekend huis waar we in principe nooit weg zouden hoeven.
Alle reacties Link kopieren
Als ik bijv. naar een stad als den bosch kijk vind ik op pararius echt veel keus qua huurhuizen, hier is het echt minimaal. 1 huurwoning in een wijk die echt niet onze voorkeur heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:amby schreef op 31 januari 2015 @ 23:11:

Als je niet weet of je volgend jaar nog op dezelfde plek wilt wonen dan zou ik nu gaan huren. Als je op één inkomen een huis van 4,5 ton kan financieren, dan heb je genoeg inkomen/spaargeld om een jaartje te huren.



Mijn vriend en ik zitten in dezelfde situatie (hij vast contract, ik niet), maar wij hebben wel gekocht. Wij zijn dan ook centraal gaan wonen om verschillen in werkgevers op te vangen (wij blijven ammenooitniet bij één werkgever de komende 40 jaar), en hebben iets gekocht dat misschien niet ons droomhuis is (want dat zou 5-6 ton kosten), maar wel een uitstekend huis waar we in principe nooit weg zouden hoeven.Geef mij een leuk huurhuis en ik onderteken direct.
Alle reacties Link kopieren
Een jaar, dat is twee keer verhuizen zeg je. En kunnen sparen voor jullie droomhuis.

Als de kans aanwezig is dat je moet verhuizen voor je werk zou ik de gok niet nemen. Kosten koper e.d.

Eerst wilde ik in het centrum, en vlak bij mijn werk, clubjes. Nu ik kinderen heb wil ik een speeltuin, school, kinderclubjes, tuin én mijn eigen dingen, en wil man natuurlijk ook nog dingen. Mijn ideale huis is veranderd met de komst van kinderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Madderijn schreef op 31 januari 2015 @ 23:19:

Een jaar, dat is twee keer verhuizen zeg je. En kunnen sparen voor jullie droomhuis.

Als de kans aanwezig is dat je moet verhuizen voor je werk zou ik de gok niet nemen. Kosten koper e.d.

Eerst wilde ik in het centrum, en vlak bij mijn werk, clubjes. Nu ik kinderen heb wil ik een speeltuin, school, kinderclubjes, tuin én mijn eigen dingen, en wil man natuurlijk ook nog dingen. Mijn ideale huis is veranderd met de komst van kinderen.

We hebben al een kind, dus in die zin denk ik niet dat er heel veel aan onze woonwensen gaat veranderen.

En sparen.... we betalen nu belachelijk veel voor ons huurhuis. Als we het gekocht hadden (voor de belachelijk hoge vraagprijs). Hadden we met HRA veel minder betaald dan dat we nu betalen.

Hef geeft ons vrijheid, maar wel tegen een hoge prijs.
Alle reacties Link kopieren
Wil je überhaupt die vrijheid opgeven als jouw baan zo locatie afhankelijk is?



Als je contract niet omgezet wordt en je moet volgend jaar naar een andere plek verhuizen, dan begint het hele verhaal opnieuw, omdat je dan waarschijnlijk weer niet gelijk een vast contract krijgt. En zo iedere keer als je je baan verliest of een andere werkgever wilt.
Het ligt eraan wat je wil.



Jij wil een koophuis volgens mij.



Ik heb die optie niet gehad. Sociale huur ook niet, dus ik moest wel inzetten op de particuliere sector.



In de sector waarin in wilde huren stonden ook veeel meer huizen te koop dan te huur, maar ik heb me nooit iets aangetrokken van de koopmarkt, want het was niet relevant.



Ik denk dat jij eerst moet bedenken wat je je wil. Het kan beiden, maar vergt een andere aanpak.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik tegen aanloop en wat ik vervelend vind (vooral ook voor ons kind) is zo vaak te moeten verhuizen.

Leegstandswet garandeert een half jaar... dus dat is dan 2x per jaar...
quote:melissa-x schreef op 31 januari 2015 @ 22:50:

[...]





Dat vind ik niet... je betaalt gewoon voor dat je in het huis woont en van alle gemakken wordt voorzien omdat de eigenaar alles moet regelen. Dus voor wie dat een leven lang kan betalen, is dat mijns inziens vooral heel luxe.



Dat neemt niet weg dat als je iemand bent die het juist leuk vindt om het huis zelf te verbouwen, kopen een betere optie kan zijn.



Hier ook 5 jaar gehuurd.

Maar ik was toch blij dat we eindelijk iets van onszelf hadden.

Waar ik / we zelf beslissingen kon nemen en als er iets stuk is het laat maken.

Waar ik niet afhankelijk was om bijvoorbeeld een kapot raam te laten vervangen, in plaats van zoals in ons appartement mijn vader er een hendel op te laten plaatsen (omdat het raam anders dag en nacht open stond) omdat de huisbaas niet wil herstellen.

Of de verwarming die om de vijf voet uitviel omdat de mazouttank gemeenschappelijk was en de huisbaas weer es vergeten was om bij te bestellen. Of de boiler van 't warm water die definitief kapot is en de huisbaas die weer es geen zin heeft om er vaart achter te zetten (resultaat: 3 weken zonder warm water).

Een appartement dat bovendien rotslecht geïsoleerd was, maar als huurder kan je er weinig aan veranderen.

Ja, we hadden zo'n dingen zoals dat raam voor 't gerecht kunnen slepen, maar hoe lang ben je dan bezig plus dat we er nog moesten wonen ook (de huisbaas had zijn dokterspraktijk op 't gelijkvloers).

Een appartement dat bovendien eigenlijk veel te klein was naar onze zin. Maar aangezien dat we vroeg of laat toch gingen kopen, zagen we een extra verhuis naar groter echt niet zitten.

Overigens kosten grotere appartementen evenveel als je betaalt aan hypotheek. Dan is mijn keuze gemaakt.



Als je echter een meegaande huisbaas hebt en je zit in het huurhuis van je dromen voor de rest van je leven ... Doen!



(Ik ben overigens Belgje. Hier is zowat alles particuliere huur. Voor 't beetje sociale huur dat hier is, zijn er wachtlijsten van 5 à 10 jaar en héél strikte criteria.)
Alle reacties Link kopieren
Zet de maandelijkse kosten eens op een rij.



Een huis in de vrije sector kost iets van 750-1000 euro.



Maar wat kosten die andere alternatieven?



En kijk dan welke optie je op een van beider salaris nog leuk zou kunnen doen.
óu sont les neiges d'antan

quote:merano schreef op 01 februari 2015 @ 00:52:

Zet de maandelijkse kosten eens op een rij.



Een huis in de vrije sector kost iets van 750-1000 euro.



Maar wat kosten die andere alternatieven?



En kijk dan welke optie je op een van beider salaris nog leuk zou kunnen doen.



750-1000 euro? Wijs mij zo'n huis, dan teken ik direct! Wij hebben lang en heel actief gezocht naar een vrije sector woning in die prijsklasee. Uiteindelijk hebben we ons budget opgehoogd naar 1200,-. Toen kwamen er eindelijk bewoonbare huizen in beeld.

En nee, onze eisen zijn echt niet hoog (standaard eensgezins, rijtjes doorzonwoning was prima). Je staat versteld van wat je aangeboden krijgt voor de prijzen die jij noemt, echt van bouwval tot eenkamer studio. Hoe durven ze het geld ervoor te vragen heb ik regelmatig gedacht (en gezegd tegen de makelaars). En dan hebben we het nog niet over de 'bemiddelingskosten' van tot wel een maand huur! Voor 750-1000 krijg je een appartementje, geen huis.



Desondanks huren wij, omdat we ovewegen naar het buitenland te gaan.
je kan voor 450 een hypotheek krijgen op het loon van je man

waarom dan verhuizen zodat jij kan werken?

ik zou een goedkoop huis kopen en eens goed kijken naar dat werk van jou

wordt je contract niet verlengd, ander werk in je huidige regio zoeken, desnoods werk wat je wat minder ligt

je hebt het geld niet nodig zeg je, dan zou ik me voor jouw werk niet in rare bochten wringen

desnoods ga je vrijwilligerswerk doen, als je een dagbesteding zoekt?
Wij huren ook vrije sector en beneden de 1000 euro is echt een utopie.

Mss dat dat ergens in de middle of nowhere lukt?
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is het kind?

De één wil voor begin basisschool een vaste plek, de ander voor start middelbare school.



Als je twijfelt over andere stad of buitenland dan zou ik de kosten koper eens voor laten rekenen. Als je investeert in een accountant, door laat rekenen welke scenario's er zijn: droomhuis huidige stad, klein huis huidige stad, beide voor vast of voor 1-2 jaar en dan verhuizen.



Je schrijft dat je niet meer wil verhuizen voor kind. En dat je mogelijk einde jaar voor jouw werk moet verkassen.

Wat wil je? Voor jullie en voor kind?



Dat lijkt nog niet uitgekristalliseerd.
madderijn wijzigde dit bericht op 01-02-2015 08:43
Reden: Begrijpend lezen
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het huis van450 kunnen we op man zijn salaris kopen dankzij eigen inbreng.

Puur op zijn salaris kunnen we geen 450 lenen.

Ik ben de beter verdienende van ons beide en doe vrij specialitisch werk.

Werkloos thuis zitten is voor mij geen optie. Los van of het financieel kan geloof ik niet daar nu lang bevrediging uit te kunnen halen.



Kind gaat al naar school. En liever houden we kind op deze school, maar niet als mama dan werkloos thuis zit.

Dan verhuizen we wel weer.



En de kk vallen wel mee. Is vooral overdrachtsbelasting.
Alle reacties Link kopieren
2% overdrachtsbelasting over 250.000 is 6125, dus bij een jaar effectief wonen 500 per maand.
Alle reacties Link kopieren
Dan komt er nog de notariskosten bij. Is denk ik een vast bedrag?
Alle reacties Link kopieren
Hypotheekkosten hebben we voor het kleine huis niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij een woningbouwvereniging kan je toch ook duurdere huizen huren? Je zit dan toch niet vast aan sociale huur. Waar woon je eigenlijk? Precieze stad hoeft niet maar globaal? Rotterdam? Amsterdam?
Alle reacties Link kopieren
quote:annavanandelle schreef op 01 februari 2015 @ 08:41:

Wij huren ook vrije sector en beneden de 1000 euro is echt een utopie.

Mss dat dat ergens in de middle of nowhere lukt?



Ja, waar ik woon.



Met 1000 euro in de maand aan lasten zit je op een koophuis van rond de twee ton? Ook weer afhankelijk van de regionale huizenprijzen /markt lijkt het me handiger om te kopen als de huur boven die 1000 euro in de maand zou liggen.



TO geeft aan te willen kopen en geen specifieke redenen te hebben om voor huren te kiezen. Zelfs lastig aan een huurhuis te kunnen komen. Dan zou ik kopen overwegen. Dat zegt niet dat je dan maar voor een huis van vier ton moet gaan. Als je onverhoopt een salaris moet missen heb je dan meteen een probleem. Dus goedkoper. En er ook even blijven wonen. Kopen van een huis van 250000 voor een jaar is natuurlijk onzin. De kosten koper etc. zijn even ruw geschat 10% Dan zou je ongeveer 25000 euro verwonen bovenop de kosten van je hypotheek in dat jaar.



Da's best duur wonen.
óu sont les neiges d'antan

quote:Mietrot schreef op 31 januari 2015 @ 22:46:

Als je zeker bent van je relatie zou ik kopen.

Huren is het huis van een ander afbetalen.



Ik zou zelf wel voor het huis van 250 gaan.

Dat vind ik groot zat, zeker als ik denk aan al 't poetswerk ;).

En anders zoek je een huis van 300 à 350.



Het voordeel is bovendien dat je een huis van 250 nog wel verkocht krijgt zonder al te veel verlies (stel dat het misgaat of stel dat je ooit erft en naar een groter huis wil).

Een huis van 450 ... dat bedrag heeft bijna niemand / wil bijna niemand uitgeven en dat staat tijden te koop voor het weg is.



Dat laatste is natuurlijk niet per definitie waar, ook voor dat segment zijn er kopers. Vrienden van mij hebben hun huis van 5 ton afgelopen maand verkocht. Heeft maar 3 weken te koop gestaan. Gewilde locatie en goed onderhouden. Maar goed, in dezelfde regio staan ook huizen uit dat segment al jaren te koop, sommigen al een ton (!) in prijs gezakt. Het risico op het verlies van zo'n groot bedrag loop je niet als je een huis van 2,5 ton koopt.



Maar TO, wíl je wel een huis kopen als je woonsituatie onzeker is? Straks heb je dan je droomhuis of een ander lekker huis (goedkopere optie) en dan moet je er straks weer weg... En dan ook nog de kans dat het een last wordt en lang gaat duren. Lijkt me niks, eerlijk gezegd. Ik zou dan denk ik toch voor huur gaan, totdat er meer zekerheid is over je woonlocatie (en dan denk ik eerder aan dat jullie besloten hebben om in een bepaalde regio te blijven, ongeacht werk, dan een vast contract want ook die kunnen verbroken worden...) Dan maar in een appartement.



Wat zegt je man ervan? Heeft hij een voorkeur?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven