Sociale Faalangst

31-01-2015 22:28 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik zit nu op een leeftijd (22jaar) dat ik mezelf voortdurend tegenkom. Zodra ik in een groot gezelschap van mensen kom dan klap ik totaal dicht. Ik word dan ook super onzeker. Sociale Faalangst wordt ook nog wel eens Sociale Fobie genoemd. Ik ben altijd bang om negatief beoordeeld te worden door andere mensen.Bij mij is een gevolg ervan dat ik dit allemaal ga vermijden waardoor de angst voor mij nog veel groter wordt omdat ik er ooit doorheen moet.



Ik denk zelf dat dit is ontstaan toen ik een jaar of 12 was. Ik heb een hele lieve, zorgzame moeder die ik niks kan verwijten. Daarintegen mijn vader was heel anders die verlangde toen ik 12 was hele hoge verwachtingen. Bijvoorbeeld ik moest de beste van mijn voetbalelftal worden, lukte dit niet dan kreeg ik straftraining van hem. Daarnaast moest ik altijd hele hoge cijfers van hem halen, wat mij dan ook vaak niet lukte. Het kwam altijd heel dwingend over.

Het is nooit feitelijk bewezen dat ik een sociale fobie heb, maar alle kenmerken die staan aangegeven daar voldoe ik helemaal aan.



Mijn vraag is, zijn er hier mensen die dit ook hebben of gehad hebben? Daarnaast heb ik zelf totaal geen idee wat ik ermee aan moet, wie zou mij hiermee kunnen helpen?



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
quote:Stefan90361 schreef op 31 januari 2015 @ 23:49:

snipezz, geef die dames een ijsje dan ben je gelijk van hun af.

Ze geven je alleen een advies omdat ze graag een ijsje van je willen hebben.

Soort van voor wat hoort wat.Het is verboden om na een ban terug te keren, wist je dat?
Alle reacties Link kopieren
Maar wat doe ik dan verkeerd?

Ik geef alleen adviezen en ik keer ook niet terug als ik een ban zou krijgen.

Snap gewoon niet wat ik verkeerd doe. Ben gewoon recht voor mijn raap, zou niet weten waarom dat niet zou mogen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Stefan90361 schreef op 31 januari 2015 @ 23:56:

Maar wat doe ik dan verkeerd?

Ik geef alleen adviezen en ik keer ook niet terug als ik een ban zou krijgen.

Snap gewoon niet wat ik verkeerd doe. Ben gewoon recht voor mijn raap, zou niet weten waarom dat niet zou mogen?Je houdt je van de domme. Dat kan ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Nee hou ik niet, maar waar kan ik mezelf dan uitschrijven? Kan dat nergens vinden namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar gaat het dan erom dat je spreekt voor een groep? Of vind je aanwezig zijn in een grotere groep an sich eng? Bedoel je als je bv een vraag moet beantwoorden van de leraar en iedereen naar je kijkt en luistert, of alleen als je echt voor de klas een presentatie moet doen? Bij dat laatste had ik ook veel last van zenuwen maar dat haddem bijna al mijn klasgenoten ook bij presentaties. Dat is een lastige angst omdat je het niet zo vaak hoeft te doen. En zelfs mensen die het wel vaak moeten doen, hebben last van zenuwen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik vind het aanwezig zijn in een grotere groep opzichzelf al eng hihi.

Beiden, dus zowel als ik een vraag krijg en ook als ik een presentatie moet houden.

Ik heb mijn hele leven al dat als iemand een vraag aan mij stelt dat ik het het voor mezelf even op een rijtje moet zetten voordat ik pas kan antwoorden, dus ze moeten bij wijze van spreken even 5 minuten wachten en dan heb ik een antwoord. Is mijn hele leven al .



Ja klopt, maar ook daar start ik volgende week een cursus in, spreekangst bij presenteren
Alle reacties Link kopieren
Oke, dan krijg je de truuks te horen om beter om te gaan met de stress van presenteren. Er zijn er vele. Ik ging altijd veel te snel, ratelratel als een sneltrein door de tekst heen. Dan is het sneller over! Het gekke is, ik had totaal geen moeite met een casus voordoen voor de klas, ik deed de sph, want dan kon ik laten zien wat ik op mijn werk deed en dat vond ik nooit eng. En ik stak hele verhalen af als me iets werd gevraagd door de docent. Ik heb geen last van verlegenheid of onzekerheid, maar die presentaties, het zweet gutste over mijn rug. Ik vind het een vreemde angst want waar ben je dan eigenlijk bang voor he? Ik vind het niet eens erg om af te gaan of iets verkeerds te zeggen en toch klopt mijn hart razendsnel.



Maar wat jij hebt, dat is wel apart, dat het zo lang duurt voor je antwoord kunt geven. Ik denk zelf dat een goeie diagnose voor jou wel belangrijk is eigenlijk. Je zegt dat je die niet hebt, maar het kunnen wel meerdere dingen zijn, denk ik. Heb je nooit een psycholoog geraadpleegd? Als je hulp vergoed wilt krijgen, heb je tegenwoordig een diagnose nodig dus misschien dat dat handig zou zijn.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Er zit inderdaad wel een verschil tussen sociale faalangst en sociale fobie/angststoornis. Ik heb zelf sinds een jaar de diagnose sociale angststoornis. Heb al vanaf begin van mn puberteit problemen gehad met onzekerheid enz. Dit werd gesust met dat het bij de leeftijd hoort en dat het vanzelf wel overgaat. Het ging alleen niet over en ik werd depressief, durfde een lange tijd mn huis niet meer uit en ik ontwikkelde een angst voor overgeven. Vanaf mn 14e bij GGZ (ben nu 19) en ben er nog lang niet weg. Maar het gaat al beter met me. Ik vermijd niks meer, het speelt zich bijna alleen nog maar af in mn hoofd.



Ga naar je huisarts (de nieuwe die je wel vertrouwd) en laat hem beoordelen. Zo kan hij je doorverwijzen naar een psycholoog of kun je cursussen doen tegen faalangst en voor meer zelfvertrouwen
I have no special talent. I am only passionately curious
quote:Stefan90361 schreef op 31 januari 2015 @ 22:53:

Snipezz, je moet je niet zo aanstellen. Gewoon doen dan leer je het vanzelf. Schijt aan de rest hebben.Jij hebt ook niet vooraan gestaan toen ze het IQ aan het uitdelen waren hè?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er juist in groepen helemaal niet zo'n last van. Hangt er beetje vanaf wie het zijn. Ik heb er juist heel erg 1 op 1 last van! Ik durf niet snel met iemand af te spreken die ik niet vaak zie of weinig spreek. Omdat ik van te voren mezelf al wijs maak dat ik saai ben, dicht zal klappen en toch niks te vertellen heb. Terwijl als ik met meerdere mensen afspreek ik hier geen last van heb. Dan ben ik de leuke, vrolijke, gezellige en grappige Kelly. Het begint me met de dag meer te storen dat ik zo bang ben om met mensen af te spreken, voel me daar door soms best eenzaam. Ik heb 1 goede vriend bij wie ik altijd mezelf ben en met hem ga ik het meeste om. Maar als hij niet kan, ben ik maar alleen of ik ga langs mijn moeder of broer. Maar man wat zou ik graag wat meerdere vrienden hebben waar mee ik 1 op 1 durf af te spreken en gewoon mij zelf durf te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken je verhaal wel. Bij mij thuis zijn ze ook wel gericht op prestatie, maar als ik bijvoorbeeld het hbo niet zou halen, dan heb ik het tenminste geprobeerd. Is het zo dat je vader je daar écht op afstraft of heeft hij gewoon het beste met je voor? Het is ook de manier van interpreteren.



Daarnaast heb ik soms ook moeite met (bepaalde) groepen. Zo voel ik mij bij mijn vriendinnen of klasgenoten heel erg thuis. Maar zodra er een dominant figuur bij zit, houd ik mij liever ook stil (ook al kan ik enorm kletsen). Dan denk ik: "Laat maar, hij/zij zal het wel beter weten".



Ik denk niet dat je er zo zwaar aan moet tillen. Ik ben zelf ook 22 jaar en geniet er toch lekker van. Overwin je angst door juist binnen groepen op te trekken en praat er anders met mensen over of misschien met de huisarts of maatschappelijk werker. Misschien dat een aantal gesprekken en tips je al goed zal doen.
TO, je bent bezig een nieuwe huisarts te zoeken, je start een cursus presenteren, wat ben je ontzettend goed bezig! Ik denk dat het al heel goed is dat je onderkent dat je ergens een probleem hebt waar je wat aan zou willen doen. Dat is stap 1, en dat is de belangrijkste stap!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal even een nieuwe update geven hihi:).



Nieuwe huisarts gevonden, heb vrijdag a.s. een gesprek al met hem

Heb voor mezelf allemaal dingen op een rijtje gezet en met als doel om in september 2016 te beginnen aan een 4-jarige hbo studie in deeltijd. Het duurt nog eventjes, maar zo heb ik ruim de tijd om al mijn problemen aan te kunnen pakken!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven