De klik meestal niet wederzijds

31-01-2015 23:46 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik vroeg me af of jullie het volgende herkennen of dat jullie misschien tips hebben.



Ik heb weinig vrienden en de vriendinnen die ik heb hebben allemaal een relatie. Zelf ben ik single.

Hierdoor komt het er op neer dat ik veel alleen ben en dat spontaan afspreken met vriendinnen er vaak niet inzit omdat zij vaak met hun vriend iets anders gaan doen. Ik kan me best goed alleen vermaken, maar ik heb toch ook behoefte aan sociaal contact en het steekt toch wel dat ik bijna nooit iets leuks kan doen met vrienden.



Ik heb al een tijd geleden besloten dat ik het zo niet langer wil en ik heb actiever geprobeerd om mensen te ontmoeten en nieuwe vrienden te maken. Tot nu toe wil dat niet goed lukken helaas. Ik merk dat er vaak geen klik is of dat de klik alleen van mijn kant komt... Ik heb bijvoorbeeld geprobeerd om wat meer contact te krijgen met een aantal klasgenoten van mijn opleiding. Er waren een aantal meiden waarmee ik het goed kon vinden en ik heb twee keer iets leuks gedaan met hen. Dat was beide keren erg gezellig en ik hoopte dat we dat misschien vaker konden doen. Helaas lijken zij daarin geen interesse te hebben. De laatste keer is nu al 3 maanden geleden en in de tussentijd heb ik meerdere voorstellen gedaan om iets leuks te doen. Elke keer was er een reden waardoor het niet kon, maar zij kwamen ook niet met een tegen voorstel. Ik heb het opgegeven nadat ik foto's op Facebook zag van een uitje van hen terwijl 2 van die meiden tegen mij hadden gezegd dat ze niet konden omdat ze het druk hadden met een project. Blijkbaar gingen ze dus liever iets doen zonder mij.



Ook op mijn werk merk ik dat ik er een beetje buiten val. Ik heb sinds kort een nieuwe bijbaan en de andere collega's kenden elkaar natuurlijk al langer. Ik merk dat het moeilijk is om er tussen te komen, ook omdat sommige collega's ook met elkaar omgaan buiten het werk. Ze zijn niet onaardig tegen mij, maar met mij gaan de gesprekken niet veel verder dan "lekker weer he vandaag". Ook al probeer ik wel contact te zoeken met hen.



Ik baal hier gewoon heel erg van. Dit is nu ook al het zoveelste weekend dat ik niks te doen heb. En het is ook gewoon pijnlijk om steeds "afgewezen" te worden. Ik ben sowieso al niet iemand die altijd in het middelpunt van de belangstelling staat, dus ik vond het al best lastig om zelf meer initiatief te nemen. Ik heb het gevoel dat mensen gewoon niet op me zitten te wachten en dat ik steeds het 5e wiel aan de wagen ben...



Hebben jullie misschien nog ideeën om op een laagdrempelige manier nieuwe mensen te ontmoeten? Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!
Een teamsport gaan doen?
Ik heb een kennis bij wie het ook niet wil vlotten. Zij heeft vreemde trekjes. Ze maakt de raarste grappen, soms op het botte af. Komt voort uit onzekerheid en erbij willen horen, maar daarmee stoot ze mensen af. Ook als ze onzeker wordt is zij totaal onbereikbaar, voelt dan alsof er een hele dikke muur om haar heen zit. Dat voelt erg onprettig, waarmee ze haarzelf direct buiten de groep plaatst en ook echt een buitenbeentje voelt.



Gevolg: niemand wil meer met haar afspreken. Het komt arrogant over haar houding, waardoor er ook niet snel wat van wordt gezegd.

Ook is zij iemand die een ander blijft appen, ook al is er geen respons. Ze dropt echt de meest onbelangrijke dingen. Wat ze op haar boterham heeft bijvoorbeeld..

Ze is zich nu bewust van wat ze doet, omdat dit gezegd is. Hierdoor is er een kans dat ze haarzelf anders kan opstellen.



Ben jij je bewust van jezelf? Hoe jouw omgang is met anderen? Kan je uit enthousiasme, omdat je contacten hebt, misschien te overweldigend zijn?

Vraag mensen hoe je over komt, wie weet zit er een blindevlek waar je aan werken kan?

Mogelijk ook wat onzeker? Onzekerheid kan heel raar overkomen als je niet bewust bent wat je uitstraalt.



Ik hoop voor je dat je kan achterhalen wat er verkeerd gaat in het aangaan van contacten.
Alle reacties Link kopieren
quote:sinnombre schreef op 31 januari 2015 @ 23:56:

Een teamsport gaan doen?



Op een sport gaan lijkt me inderdaad een goede manier om nieuwe mensen te ontmoeten. Ik hou niet zo van balsporten en daardoor vallen veel teamsporten helaas af.

Salsa dansen leek me leuk, maar bij onze plaatselijke dansschool moest je dan zelf een danspartner meenemen en die kon ik helaas niet vinden. Maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden waar ik nog niet aan heb gedacht.
Alle reacties Link kopieren
De meesten houden van de populairsten en willen daar ook graag bij horen. Maar niet iedereen valt bij de populairen evenveel in de smaak. Dat kan ook niet; daar is niet genoeg tijd voor.



Dus misschien je heil bij de wat mindere godinnen/goden zoeken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Eva- schreef op 01 februari 2015 @ 00:01:

Ik heb een kennis bij wie het ook niet wil vlotten. Zij heeft vreemde trekjes. Ze maakt de raarste grappen, soms op het botte af. Komt voort uit onzekerheid en erbij willen horen, maar daarmee stoot ze mensen af. Ook als ze onzeker wordt is zij totaal onbereikbaar, voelt dan alsof er een hele dikke muur om haar heen zit. Dat voelt erg onprettig, waarmee ze haarzelf direct buiten de groep plaatst en ook echt een buitenbeentje voelt.



Of ik vreemde trekjes heb kan ik waarschijnlijk zelf moeilijk beoordelen, maar ik maak voor zover ik weet geen rare grappen en ik ben al helemaal niet bot. Die onzekere houding heb ik misschien soms wel. Ook dat vind ik moeilijk om zelf te beoordelen omdat je natuurlijk niet weet hoe andere tegen jou aankijken. Ik kan me voorstellen dat ik in sommige gevallen onbereikbaar kan lijken. In situaties waarin ik me ongemakkelijk voel bijvoorbeeld. Het gekke is dat ik me juist helemaal op mijn gemak voelde bij de meiden van mijn opleiding. Mensen waarbij ik me niet op mijn gemak voel zullen waarschijnlijk sowieso niet mijn vrienden worden.



Gevolg: niemand wil meer met haar afspreken. Het komt arrogant over haar houding, waardoor er ook niet snel wat van wordt gezegd.

Ook is zij iemand die een ander blijft appen, ook al is er geen respons. Ze dropt echt de meest onbelangrijke dingen. Wat ze op haar boterham heeft bijvoorbeeld..

Ze is zich nu bewust van wat ze doet, omdat dit gezegd is. Hierdoor is er een kans dat ze haarzelf anders kan opstellen.



Ook dit herken ik niet. Met vriendinnen kan ik soms wel onzin gesprekken hebben via de app, maar met nieuwe contacten ben ik juist wat terughoudender. Het lijkt in de OP misschien alsof ik elke dag vroeg of ze wilden afspreken maar het komt neer op 4 keer in 3 maanden ongeveer. Dit komt toch niet opdringerig over? Zij geven namelijk steeds antwoorden als: "Ik heb het nu druk met werk, we kijken later wel even".



Ben jij je bewust van jezelf? Hoe jouw omgang is met anderen? Kan je uit enthousiasme, omdat je contacten hebt, misschien te overweldigend zijn?

Vraag mensen hoe je over komt, wie weet zit er een blindevlek waar je aan werken kan?

Mogelijk ook wat onzeker? Onzekerheid kan heel raar overkomen als je niet bewust bent wat je uitstraalt.



Ik zal het eens aan vrienden en familie vragen. Bedankt voor je tips!



Ik hoop voor je dat je kan achterhalen wat er verkeerd gaat in het aangaan van contacten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook vragen hoe je overkomt. Wie weet doe je onbewust iets wat mensen afstoot. Bijvoorbeeld staren of juist heel weinig oogcontact maken, of anderen onderbreken, iets wat je zelf niet merkt.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Wat jammer dat je nu de ervaring hebt dat zelfs als je wel op gemak bent er toch iets gebeurt waardoor blijvende contacten niet vanzelf gaan.



Durf je 1 van die meiden te vragen waar het aan ligt? Dat is vaak de beste informatie die je krijgen kan. Al zou ik niet alles voor waarheid aannemen, maar je voelt vaak zelf wel als iemand een punt heeft.



Daarnaast jezelf ook niet gaan forceren, jij bent jij en goed zoals je bent! Dat je aangeeft dat onzekerheid een dingetje kan zijn, maak een ander deelgenoot. Blijf niet alleen worstelen met gevoelens.



Oproepje hier op viva, bij contacten misschien een idee? Desnoods onder een andere nickname.
Alle reacties Link kopieren
quote:Eva- schreef op 01 februari 2015 @ 00:30:

Wat jammer dat je nu de ervaring hebt dat zelfs als je wel op gemak bent er toch iets gebeurt waardoor blijvende contacten niet vanzelf gaan.



Durf je 1 van die meiden te vragen waar het aan ligt? Dat is vaak de beste informatie die je krijgen kan. Al zou ik niet alles voor waarheid aannemen, maar je voelt vaak zelf wel als iemand een punt heeft.



Daarnaast jezelf ook niet gaan forceren, jij bent jij en goed zoals je bent! Dat je aangeeft dat onzekerheid een dingetje kan zijn, maak een ander deelgenoot. Blijf niet alleen worstelen met gevoelens.



Oproepje hier op viva, bij contacten misschien een idee? Desnoods onder een andere nickname.



Ik zou graag willen vragen waar het aan ligt, maar ik wil de situatie ook liever niet ongemakkelijk maken. De kans is groot dat we nog veel samen moeten werken namelijk. Daarnaast denk ik ook niet dat ik een eerlijk antwoord zal krijgen. Stel dat ik inderdaad een vervelend trekje heb, zoiets als wat jij beschreef bij jouw kennis, dan zeggen de meeste mensen dat toch niet in je gezicht...

Ze doen overigens niet raar wanneer ik ze zie en we zitten nog wel bij elkaar in vrije uren, ze betrekken mij alleen niet meer bij activiteiten buiten de opleiding om, terwijl ze dus met elkaar wel van alles doen.



Ik wil inderdaad niet gaan forceren. Dat maakt het voor iedereen ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Te druk gaat over prioriteiten leggen. Ja,daar is jouw topic titel wel heel mooi gekozen "klik". Zelf stel ik wel eens rechtstreeks de vraag aan collegas of een opmerking van mij nou te dicht bij de grens lag of niet. Dat mag meestal wel. Maar ja, mannen onderling zijn daar wellicht eenvoudiger in.



Wat betreft sporten is er uiteraard nog wel wat over.

Als teamsport kun je roeien,

Veel individuele sporten kun je ook in een groep uitvoeren (atletiek, wielrenclubjes)

zelf noemde je al dansen, er zijn vast allerlei dansgroepjes (jazz dance, klassiek ballet)

Als je op een gratis dating site een salsa partner zoekt... zo gevonden, maar wellicht wel een boer...

En ook martial arts zijn er allerlei mogelijkheden,

van kickboksen, karate (er zijn ook zachte stijlen), tot thai chi



Het moet toch mogelijk zijn een of ander hobby clubje te vinden.
Salsa ben ik een keer gaan doen (overigens niet met de intentie om mannen te ontmoeten). Nog nooit zo veel vreemde mannen in 1 ruimte gezien
Alle reacties Link kopieren
quote:fzeven schreef op 01 februari 2015 @ 00:55:

Te druk gaat over prioriteiten leggen. Ja,daar is jouw topic titel wel heel mooi gekozen "klik". Zelf stel ik wel eens rechtstreeks de vraag aan collegas of een opmerking van mij nou te dicht bij de grens lag of niet. Dat mag meestal wel. Maar ja, mannen onderling zijn daar wellicht eenvoudiger in.



Wat betreft sporten is er uiteraard nog wel wat over.

Als teamsport kun je roeien,

Veel individuele sporten kun je ook in een groep uitvoeren (atletiek, wielrenclubjes)

zelf noemde je al dansen, er zijn vast allerlei dansgroepjes (jazz dance, klassiek ballet)

Als je op een gratis dating site een salsa partner zoekt... zo gevonden, maar wellicht wel een boer...

En ook martial arts zijn er allerlei mogelijkheden,

van kickboksen, karate (er zijn ook zachte stijlen), tot thai chi



Het moet toch mogelijk zijn een of ander hobby clubje te vinden.Ja dat moet inderdaad vast mogelijk zijn! Ik zal eens kijken wat er zoal voor clubs en verenigingen zijn hier in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 01 februari 2015 @ 00:56:

Salsa ben ik een keer gaan doen (overigens niet met de intentie om mannen te ontmoeten). Nog nooit zo veel vreemde mannen in 1 ruimte gezien



Hmm niet echt motiverend om nog te gaan zoeken naar een dansschool haha

Maar misschien had jij gewoon pech. Tenminste dat hoop ik
Alle reacties Link kopieren
Ik snap precies hoe je je voelt en herken mij zelf hier ook voor een deel in! Vaak teleurgesteld in vriendschappen waardoor ik weinig vrienden heb en lastig vind om vriendschappen aan te gaan!



Vind knap van je dat je even goed door gaat en niet in een hoekje gaat zitten! Hoop dat je snel contacten vind op welke manier dan ook
Liever spijt van iets wat je heb gedaan, dan spijt van iets wat je niet heb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dit voor een flink aantal vrouwen heel herkenbaar is als je het VIVA prikbord mag geloven. Zelf denk ik niet dat het per se allemaal aan jou moet liggen. Ik heb het gevoel dat veel jongeren tegenwoordig in hun al bestaande vriendengroepje blijven steken.



Laatst had ik ook zo'n dingetje: collega zoekt de hele tijd contact met mij om af te gaan spreken, ik akkoord, haakt ze daarna af. Vond ik echt vaag en jammer. Je vraagt je af waaraan het ligt. Heb onze gesprekken nagelezen en ik heb niks merkwaardigs gezegd of gedaan.
No love without lost
Alle reacties Link kopieren
quote:dance01 schreef op 01 februari 2015 @ 01:23:

Ik snap precies hoe je je voelt en herken mij zelf hier ook voor een deel in! Vaak teleurgesteld in vriendschappen waardoor ik weinig vrienden heb en lastig vind om vriendschappen aan te gaan!



Vind knap van je dat je even goed door gaat en niet in een hoekje gaat zitten! Hoop dat je snel contacten vind op welke manier dan ook



Die teleurstelling in vriendschappen heb ik ook vaak meegemaakt en dat maakt het er inderdaad niet makkelijker op...

Toch probeer ik nieuwe contacten niet lastig te vallen met mijn vervelende ervaringen uit het verleden, ook al is dat soms moeilijk.



Ik hoop dat jij ook snel leuke mensen zal ontmoeten!
Alle reacties Link kopieren
quote:vrouw2punt0 schreef op 01 februari 2015 @ 06:06:

Ik denk dat dit voor een flink aantal vrouwen heel herkenbaar is als je het VIVA prikbord mag geloven. Zelf denk ik niet dat het per se allemaal aan jou moet liggen. Ik heb het gevoel dat veel jongeren tegenwoordig in hun al bestaande vriendengroepje blijven steken.





Dit is ook wel waar inderdaad. Ik merk dat op mijn opleiding ook groepjes zijn van mensen die elkaar al kenden van de middelbare school bijvoorbeeld. Daar kom je dan niet zo makkelijk meer tussen als wanneer je een groep hebt waar niemand elkaar kent.



Laatst had ik ook zo'n dingetje: collega zoekt de hele tijd contact met mij om af te gaan spreken, ik akkoord, haakt ze daarna af. Vond ik echt vaag en jammer. Je vraagt je af waaraan het ligt. Heb onze gesprekken nagelezen en ik heb niks merkwaardigs gezegd of gedaan.Dit is ook wel vreemd inderdaad. Vooral omdat dus het initiatief van de kant van de collega kwam. Eerlijk gezegd denk ik dat het niet aan jou ligt. Heb je haar daarna nog gesproken? Misschien heeft ze andere dingen aan haar hoofd? Het zou wel heel raar zijn anders...
Ik denk dat je in een tussenfase zit. Je klinkt als een leuk iemand en je bent nu heel actief op zoek naar nieuwe contacten. Ik verwacht dat je die ook zult vinden. Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 01 februari 2015 @ 15:05:

Ik denk dat je in een tussenfase zit. Je klinkt als een leuk iemand en je bent nu heel actief op zoek naar nieuwe contacten. Ik verwacht dat je die ook zult vinden. Succes!Bedankt voor je lieve reactie!
Alle reacties Link kopieren
Hey TO, zo'n fase heb ik ook wel eens gehad. En nu is dat helemaal over. Ik ben niet iemand voor grote vriendinnengroepen, maar heb een handjevol goede vriendinnen. En die ben ik eigenlijk 'toevallig' tegengekomen. Eigenlijk toen ik er niet meer zo mee bezig was. Komt bij jou vast ook goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwolleneesje schreef op 01 februari 2015 @ 18:48:

Hey TO, zo'n fase heb ik ook wel eens gehad. En nu is dat helemaal over. Ik ben niet iemand voor grote vriendinnengroepen, maar heb een handjevol goede vriendinnen. En die ben ik eigenlijk 'toevallig' tegengekomen. Eigenlijk toen ik er niet meer zo mee bezig was. Komt bij jou vast ook goed.



Bedankt voor je reactie!

Fijn om te horen dat het bij jou "vanzelf" goed is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde. Op mijn leeftijd (29) woont bijna iedereen samen of gaan trouwen en krijgen kinderen. Ik weet wat ik mis aan vriendschappen, want als kind had ik wel veel vriendinnen. Er was altijd wel iemand om mee af te spreken. Toen was het zo makkelijk. Nu is dat al zo'n 9 jaar knudde. Oude vriendinnen verloor ik toen ze een relatie kregen. Ik hoorde steeds minder van ze en op den duur niks meer. Een paar jaar terug had ik alleen mijn moeder om iets mee te gaan doen. Dat was echt eenzaam. Met een bezette vriendin afspreken is voor mij haast onmogelijk. Het is maar 1 keer gelukt. De 2e en 3e keer kwam het verzoek om wat leuks te doen van haar. Maar ze zei het ook beide keren af. Op het laatste moment ging ze toch liever met haar vriend. Ik baalde daar wel van. Net of je niet meer belangrijk bent als ze een relatie hebben. Kunnen ze dan niet een paar uurtjes zonder vriend? Ik zou nooit vriendinnen laten vallen mocht ik ooit een relatie krijgen.

Gelukkig heb ik nog 1 vriendin die ook single is. Met haar spreek ik wel regelmatig af en we willen dit jaar ook samen op vakantie. Maar heb helaas maar 1 zo'n vriendin. Ik heb haar leren kennen op mijn vorige afdeling en we lagen om dezelfde dingen in een deuk. Na een paar maanden kregen we allebei ander werk en daardoor zagen we elkaar een tijd niet. We chatten wel. Toen zei ik dat ik het toch wel jammer vond dat we elkaar niet meer zagen. Haar reactie: "Nou dan spreken we toch eens af". Dat is gebeurd en beviel goed. Sindsdien zijn we vriendinnen. Nu is dat een kwestie van geluk hebben. De ander moet het ook willen. Maar met haar voelde ik die wederzijdse klik.

Dat heb ik niet gauw. Op mijn huidige werk kan ik leuk kletsen met een aantal collega's. Maar ze zijn wel rond de 60. Om mee te werken en kletsen speelt dat geen rol, maar een vriendschap zie ik er niet uitgroeien. Teveel leeftijdsverschil. Wat zou ik ermee moeten doen dan? Met leeftijdsgenoten voel ik die klik vaker niet dan wel. Die zijn erg met uitgaan bezig en praten over niks anders dan lekkere mannen. Ik heb me daar nooit zo mee bezig gehouden. Dat boeide me niet. Nu zou ik best een leuke LAT-relatie willen, maar die wil ik spontaan tegenkomen.

Ik kom wel onder de mensen verder. Zit op badminton en van sommigen krijg ik ook complimentjes. Maar daar blijft het bij. Een echt gesprek komt er niet. En ik ben lid van de vriendenkring van MEE. Die gaan elke paar weken iets leuks doen. Het is de bedoeling om mensen bij elkaar te brengen. De uitjes zijn best leuk, maar ook daar voel ik geen echte binding met de mensen die erop zitten. Te verschillend.
Alle reacties Link kopieren
Ga ergens vrijwilligeren.

Ga naar een couchsurf meeting.

Drink dagelijks een kop koffie ergens buiten de deur.

Ga een leuke cursus volgen.

Ga naar een interessante lezing.



Kom je vanzelf leuke mensen tegen!
Life is fun. Live it.
@hondenmens: Hoewel ik hoor dat het zeker vaker voorkomt, vind ik dat niet de normale gang van zaken. Mijn vrienden hebben allen relaties (gehad) en ze zijn grotendeels nog steeds aanwezig. Dat men minder tijd heeft en prioriteiten anders legt snap ik, maar geen vrienden meer willen vind ik bijzonder. Ik snap het wel als je in andere levensfasen komt, dat je met anderen soms meer een klik hebt en andere vriendschappen verwateren.

Het ergste vind ik eigenlijk mensen die dan wat afspreken, je hebt die plek in je agenda voor ze gereserveerd - en dan zeggen ze op het laatste moment af zonder goede reden. Gewoon andere prioriteiten en je vriendin was blijkbaar niet belangrijk.



En op je 29e het alleen over lekkere mannen hebben en willen uitgaan? Volgens mij is lang niet iedereen zo. Leuk als je daar gelukkig van wordt, maar genoeg mensen die dat niet zo sterk hebben (ik bijv.)



@Greeenlight: Ik denk dat je al best wat tips hebt gekregen. Het enige wat ik over het algemeen wil meegeven, is dat het bij contacten leggen belangrijk is om interesse in de ander te tonen, naar die ander te luisteren en dat je jezelf blijft (je hoeft jezelf niet weg te stoppen!), maar wel het gesprek afstemt op wat jullie allebei een beetje leuk vinden.



Maar het komt echt wel goed hoor greenlight! Je hebt soms wat geluk nodig in wie je tegen komt, maar er komen echt wel meer mensen waar je een klik mee zult hebben . Soms zit je in een bepaalde cirkel van mensen waar niet echt personen zitten waar je mee klikt, zoals die uitgaansbrigade van hondenmens. Maar er zijn echt nog heeeeel veel meer mensen op de wereld. Anderen ergeren zich weer meer aan het huisje-boompje-beestje gehalte in hun omgeving en zouden graag meer losse uitgaanstypes om zich heen hebben ;).
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat jou dansschool in de buurt eist dat je op salsales een partner meeneemt. Dat is gelukkig niet bij alle dansscholen. En misschien iets van Stijldansen of Argentijnse Tango?

Of misschien een danscursus zoeken die iets verder ligt? De reistijd is dan misschien wel iets verder. Maar als je daar leuke contacten mee kan opbouwen zou ik het, als ik jou was, zeker overwegen.



Bij dansen kom je automatisch met mannen en vrouwen in contact en dat is nu net wat jij zoekt.

En.....DANSEN IS GEWOON SUPER-LEUK.



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven