bagage en Ryanair

08-08-2008 11:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Volgende week vlieg ik samen met man en kind naar Pisa met Ryanair. Ik heb voor mijn zoon een kleine koffer en voor ons samen en grote koffer. Nu begrijp ik dat ze bij Ryanair nogal moeilijk doen met bagage en dat je niet je 15 kilo per persoon samen in een koffer mag doen. Met andere woorden: je moet per persoon een eigen koffer hebben. Klopt dit?

Grazie
lijkt me raar: je mag ook alleen handbagage hebben, dus dan check je ook geen koffer in, dus waarom zou je niet 1 koffer mogen inchecken?
Alle reacties Link kopieren
Het klopt.

Dit staat in de algemene voorwaarden en ik weet uit ervaring dat ze zich er aan houden

:

Elke passagier mag maximaal 3 tassen inchecken met een totaalgewicht van 15 kilo tegen vergoeding van de kosten voor ingecheckte bagage die van toepassing zijn. Voor elk ingecheckt bagage-item dat online wordt geboekt, geldt een speciaal kortingstarief voor ingecheckte bagage. Wanneer kosten voor ingecheckte bagage op de luchthaven of via een callcenter van Ryanair worden betaald, geldt het standaardtarief. (Klik hier voor details)



Het groeperen/delen van toegestane hoeveelheden bagage is niet toegestaan, zelfs wanneer samen wordt gereisd op dezelfde reservering.



Aan elke passagier die meer dan de bagagelimiet van 15 kilo incheckt, worden kosten voor overbagage tegen het geldende tarief per kilo in rekening gebracht. (Klik hier voor details)



Als ik meer dan 15 kilo bagage heb vlieg ik nooit met Ryan Air. Goedkoop wordt dan namelijk duurkoop.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn laatst met Ryanair naar Rome geweest en er wordt daar inderdaad gewogen per koffer. Samen 30 kilo verdeeld over 1 grote (zware) en 1 kleine (lichte) koffer betekent dat je moet bijbetalen voor de zware.



Wij hadden maar 1 koffer en hebben toen onze boeken uit de koffer gehaald en in een plastic tas als handbagage meegenomen...scheelde een aardig bedrag, meer dan wat de boeken hadden gekost
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet per persoon een aparte koffer te hebben, maar deze regels hebben volgens mij gewoon met arbo-wetten enzo te maken. De koffers mogen per stuk niet te zwaar zijn, i.v.m. tillen en in- en uitladen van de bagage door het personeel. Dus max. 15 kg per koffer.
Heb even wat stukjes uit de voorwaarden geknipt:



"Elke passagier mag maximaal 3 tassen inchecken met een totaalgewicht van 15 kilo tegen vergoeding van de kosten voor ingecheckte bagage die van toepassing zijn.



Het groeperen/delen van toegestane hoeveelheden bagage is niet toegestaan, zelfs wanneer samen wordt gereisd op dezelfde reservering.



Aan elke passagier die meer dan de bagagelimiet van 15 kilo incheckt, worden kosten voor overbagage in rekening gebracht tegen het op de reisdatum geldende tarief. "




Ik weet niet hoe streng ryanair is maar als jullie gezamelijke koffer dus zwaarder is dan 15 kg zal je overbagage moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je betaald per koffer, die niet meer dan 15 kg mag wegen,

Heb je geen koffer, dus alleen handbagage, betaal je daar ook niet voor,

Waarschijnlijk heb je dit zelf al aangegeven bij je boeking,
maar als je samen 1 koffer hebt, die niet meer weegt dan 15 kilo, mag het dus wel, dan is dat gewoon de koffer van 1 persoon.
Ben van 't voorjaar met Ryanair naar Barcelona gevlogen en mij viel 't juist op dat ze zo makkelijk waren wat betreft bagage. Voor 'n in te checken koffer/tas moest je een paar euro (16 ofzo) bij betalen en ik deed dat omdat ik ook al 'n flinke camerarugzak had als handbagage. Maar de meesten hadden én een reistas/mini-trolley én een rugzak als handbagage en dat werd gewoon toegelaten.
Ik zou niet moelijk gaan lopen doen met 1 koffer voor 2 personen maar gewoon beiden je eigen reistas/trolley meenemen.
Alle reacties Link kopieren
Miryana schreef op 08 augustus 2008 @ 11:40:

Je hoeft niet per persoon een aparte koffer te hebben, maar deze regels hebben volgens mij gewoon met arbo-wetten enzo te maken. De koffers mogen per stuk niet te zwaar zijn, i.v.m. tillen en in- en uitladen van de bagage door het personeel. Dus max. 15 kg per koffer.




Bovenstaande klopt, alleen mogen die koffers in principe wel zwaarder zijn dan 15 kilo voor de Arbo (geloof maximaal 32 kilo). Anders zou het toch wel vreemd zijn dat je bij andere maatschappijen standaard 20/30 kilo mee mag nemen.



Ik heb ook al een keer mijn hele bagage om moeten pakken omdat die vrouw voet bij stuk hield wat de bagage betreft (en ze zat er helemaal naast bleek achteraf toen ik nog eens op de site ging kijken).



Voorkomen is beter dan je straks groen en geel ergeren op het vliegveld.
Alle reacties Link kopieren
Ja ze zijn streng....dwz als je teveel gewicht hebt, betaal je bij. Dan wordt je met een briefje naar een balie gestuurd en betaal je contant een bedrag en kun je daarna inchecken. Je mag idd ook de overtollige bagage overpakken naar handbagage. Alle regels kun je gewoon in de algemene voorwaarden vinden idd.



Kun je niet ook tegen betaling extra bagage meenemen? al bij je reservering bijboeken zeg maar?



Het heeft te maken met het feit dat ze een low fare maatschappij zijn. Je betaalt heel weinig voor het ticket, dit compenseren ze met betalen voor extra services als bagage, eten, drinken, loten etc. Ze verdienen op je overbagage, daarom zijn ze zo streng.



Goede reis!
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn zo streng met hun bagagebeleid omdat ze op die manier besparen in de brandstof kosten en je op die manier een goedkoper ticket kunnen aanbieden.



Ik heb juist gemerkt dat ze super streng hiermee zijn en ze hun extra geld dus op die manier willen binnen halen. Is geen raar beleid voor die budget operators. Ze doen het allemaal zo. Het is een beetje kiezen of delen. Meer betalen voor een ander ticket met een andere Mij. kost je meer, maar dan kun je ook meer bagage meenemen. Ik zou dus oppassen en niet meer meenemen of anders rekening houden dat je moet bij betalen.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties. Ik ga dan toch maar de bagage verdelen over twee kleinere koffers/tassen. Heb ik die grote mooie rode koffer gisteren voor niks gekocht. Althans voor deze vakantie dan.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik nog een tip. Verdeel jullie spullen over de twee koffers/tassen. Het gebeurt toch regelmatig dat koffers niet aankomen. Mocht een van de koffers niet aankomen, dan heb je voor beiden toch wat spullen.
Alle reacties Link kopieren
ladybug schreef op 08 augustus 2008 @ 11:46:

maar als je samen 1 koffer hebt, die niet meer weegt dan 15 kilo, mag het dus wel, dan is dat gewoon de koffer van 1 persoon.




Jazeker, maar je hebt bij het boeken al betaald voor 1 of meer koffers, ik snap dan niet zo goed, wanneer je die beslissing op dat moment maakt (en het leest) het later weer zou gaan veranderen,

Ik zie de zin niet zo van 1 koffer meenemen, als je voor 2 hebt betaald
Alle reacties Link kopieren
heb inmiddels twee kleine koffers. t leek mij in eerste instantie handig om ipv 3 met 2 koffers op stap te gaan. Vandaar dus. Reis al in februari geboekt en wist toen nog niet van de bagageregels bij Ryanair.
Alle reacties Link kopieren
Wij dachten vorig jaar ook dat we in totaal 5 x 15 kilo dus 75 kg mee mochten nemen en hadden dat in drie koffers/tassen zitten. Twee waren dus veel te zwaar. Het kwam neer op iets van 160 euro bijbetalen. Ik geloof 8 euro per kilo.

Wij hebben toen bij de informatiebalie twee grote vuilniszakken gevraagd en die regelden ze zowaar. Die hebben we dichtgebonden en ingecheckt als extra bagagestuk, dat kwam dan op 12 euro per stuk, voor heen en ook nog voor terug, dus totaal 48 euro. Nouja, altijd nog een stuk minder dan die ruim 160 euro!

Sindsdien hebben we nog een paar keer met Ryanair gevlogen en weten nu dus van de hoed en de rand, echt zorgen dat je niet over die 15 kg heenkomt. Nouja, een halve kilo ofzo wordt wel toegestaan.

Het is gewoon zo dat je voor alles moet betalen bij zo'n prijsvechter, ze moeten ergens de winst vandaag halen natuurlijk. Ook als je wijzigingen in je boekingen wilt doen bijvoorbeeld mag je gelijk flink met je portemonee wapperen.

xx lisa.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar wat ook kan is dat je alleen handbagage meeneemt. je mag nl 10 kg per persoon meenemen, dat moet wel een bepaalde afmeting hebben, staat vast wel op de site.



Ik check voor ons zelf altijd 1 of twee koffers in. De kinderen nemen altijd hun kleine koffers mee als handbagage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven