Facebook vriendenlijst vraag

17-02-2015 17:31 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het dat sommige vrienden lange tijd boven in je lijst staan en na een langetijd weer wegzakken maar vervolgens weer bovenaan je lijst staan??
Meer dan een jaar geleden stond er op facebook dit:





De officiële lezing luidt: "This selection might include friends who you interact with the most in wall posts, comments and mutually attended events. Facebook does not select friends to show based on whose profiles you choose to view or who you interact with over messages and chat." In praktijk wordt veelal aangenomen dat de volgende factoren een rol spelen. In volgorde van belang:





- hoe vaak iemand jouw profiel bekijkt;

- de hoeveelheid interactie met een persoon (status-updates, vind-ik-leuks, reacties enzovoort; (chat)berichten spelen dus géén rol);

- hoe vaak je door iemand in een foto of bericht getagd bent;

- het gezamenlijk bezoeken van een evenement.





Voor al deze factoren geldt dat Facebook vooral naar recente activiteit kijkt. We hebben het idee dat op de vriendenpagina zelf (waar al je vrienden staan) dan weer meer rekening wordt gehouden met activiteit gedurende langere tijd.





De factor "hoe vaak iemand jouw profiel bekijkt" lijkt een grote – zoniet de grootste – rol te spelen, ook al zijn daar geen officiële 'bewijzen' voor. Daarom wordt nogal eens beweerd dat in die vriendenbox vaak 'stalkers' opduiken, oftewel personen met wie je misschien nauwelijks contact hebt, maar die dikwijls jouw tijdlijn bezoeken, je foto's bekijken en dergelijke. Nogmaals, Facebook heeft hier nooit uitspraken over gedaan, behalve dat de profielen die jíj bekijkt géén rol spelen bij de selectie van 9.





Alleen Facebook kent de exacte ingrediënten van haar algoritmes. Het zijn de algoritmes die bijvoorbeeld óók bepalen wie er als eerste in je zoekbox opdoemen en welke vrienden er worden weergegeven in de hoofdlijst van de chat. Bij dat laatste gaat het logischerwijs om vrienden met wie je de meeste (chat-)interactie hebt. Vrienden met wie je nauwelijks contact hebt, worden daarom meestal in de secundaire chatlijst weergegeven, ook al zijn ze op dat moment beschikbaar voor chat.





Bedenk tot slot dat de 'selectie van 9' zoals die voor jou zichtbaar is, er voor een ander weer heel anders kan uitzien. Ten aanzien van die ander houdt Facebook immers rekening met gemeenschappelijke vrienden en vrienden van vrienden.
De algoritmes van facebook zijn onderhevig aan grote psychologische verwarringzaaierij waarbij het gehele team aan gedragsonderzoekers die bij facebook in dienst zijn, niet specifiek kijken naar hoe houd ik het zo ethisch mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Facebook doet wat hij/zij/het wil.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Oke duidelijk, danjewel Paekzwart, ik vroeg mij dit ook af nl.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Dat doen ze trouwens ook met berichten op de hoofdpagina, je ziet soms niet alles, wat best irritant is als je net iets van iemand mist. Anders zou het teveel worden... en mensen zouden dan gaan afhaken en helemaal minder gaan lezen... maar ik denk dan dat kunnen ze ook weer wel zelf bepalen wat wel of niet...



Facebook werkt met rare algoritmes, die hen goed uitkomen, maar erg ondoorgrondelijk zijn.
Ik had zelf het idee dat FB de meest actieve bovenaan laat zien.. maar of dat zo is, geen idee
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand die je kent het bericht geliked of er op gereageerd? Of hebben in de tussentijd veel onbekenden het bericht geliked of er op gereageerd?
Alle reacties Link kopieren
quote:newbie1987 schreef op 17 februari 2015 @ 17:49:

Ik had zelf het idee dat FB de meest actieve bovenaan laat zien.. maar of dat zo is, geen idee



Je kunt kiezen voor 'topverslagen' of 'meest recent'

Maar als je voor het een hebt gekozen, kan het morgen opeens toch weer het andere zijn. Irritant.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven