webhosting en domein

12-02-2015 17:58 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag even bij jullie checken:

Als je een website maakt, heb je een domeinnaam nodig, èn een webhostpakket. Een webhostpakket kan Wordpress zijn; domeinnaamregistreerders bieden ook vaak webhostpakketten aan. Klopt dit zo ver?

Dan heb je natuurlijk pakketten in alle vormen en maten. Maar ¤ 80 à ¤ 90 per jaar is redelijk normaal. Boven op je domeinnaamkosten. Klopt dat ook?



Dank!



(Ik heb voor een paar mensen nu nog gratis versies gebouwd in een bepaald programma, omdat ik dat programma ken en prettig vindt. Maar ik wil hen geen onnodige kosten laten maken. Vandaar.)
Alle reacties Link kopieren
Tip: Vraag even aan Viva bij welke hoster ze dit forum hebben gehost, voordat je met het verkeerde bedrijf in zee gaat.
Power to the people
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bestaat een webhostpakket uit een aantal MB/GB diskruimte, een aantal GB dataverkeer, een aantal emailadressen, één of meer FTP-accounts, één of meerdere databases en een pakket om de website te beheren.



Volgens mij heeft dit echt totaal niets met Wordpress te maken. Wordpress is een softwarepakket dat je gratis kunt downloaden en bij je webhost op de server kunt installeren zonder dat de webhost hier enige weet van heeft of medewerking aan verleend.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Een webhostpakket kan de mogelijkheid bevatten om populaire CMS systemen, zoals Wordpress, op een makkelijkere en automatische manier te installeren.



Een prijs van 80-90 euro per jaar is niet normaal, het hangt af van wat voor webhostpakket je wilt en hoeveel domeinnamen. Ik betaal 2x zo weinig overigens.
Alle reacties Link kopieren
Thesitewizzard.com legt het heel duidelijk uit (en is ook erg leuk om te lezen).
Alle reacties Link kopieren
Pardon, thesitewizard natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn laatste domeinnaam kost 6 euro per jaar en mijn hostingpakket 1 euro per maand. Wordpress-template geupload en gaan met die banaan.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie reacties!



Je hebt gelijk, Bitje, lees ik in de link van Parbleumondieu. Een webhost biedt naast de webruimte vaak ook templates aan, waarmee je dus kunt beginnen. Dat haal ik door de war. Bij die webhosts vind ik bij meerdere wel een bedrag van 7 of 8 euro per maand, dat noemt the sitewizard ook als richtbedrag.

Maar de meesten betalen dat toch niet. Ikzelf ook niet, eerder iets van dertig euro per jaar, voor een site die ik jaren gelden heb laten bouwen en ontwerpen door iemand anders. Heb ik nu dus gewoon een dure smaak webhost? Zouden die duur zijn juist vanwege de templates en gebruiksvriendelijke software? Mijn ervaring met Wordpress bijvoorbeeld is toch dat het beperkt is.
Alle reacties Link kopieren
Als je een goedje hosting wil hebben betaald je meer, heb je trouwens nodig als je bijvoorbeeld een webwinkel hebt of iets dergelijks. Voor een hobby heb je natuurlijk wel goedkopere versies.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk dat de ene provider de andere provider niet is.



De heel goedkope providers schermen vaak met alles onbeperkt. Wanneer het vervolgens een beetje druk wordt (op jouw site of op een andere site die op dezelfde server staat als jouw site) is jouw site opeens niet meer vooruit te branden. (ala VIVA)



Andere truukjes die hele goedkope providers vaak uithalen is dat het niet mogelijk is om een volledige backup te maken van je eigen site of een ernstige beperking aan de omvang van FTP-bestanden. Dit zorgt er voor dat je ook niet over kunt stappen naar een andere provider en dus vast zit.



Bij heel goedkope providers zit je vaak ook nog vast een verplichte reclame op je site.



Bieden ze eenvoudige templates aan van het een of ander dan zie je vaak dat er maar beperkte mogelijkheden zijn. Prima wanneer je niet alle mogelijkheden nodig hebt, rete irritant wanneer je niet kunt doen wat je wilt.

Wil je toch perse een backup dan zal je daar behoorlijk voor in de buidel moeten tasten, ik hoor regelatig bedragen van ¤ 50 alleen om een backup te krijgen van de provider. Ze moeten hun inkomen tenslotte toch ergens vandaan halen.



Ik ben zelf al eens door mijn provider gebeld terwijl ik in Frankrijk op vakantie was, één van mijn sites was toe gehacked. Hij heeft mijn site uit de lucht gehaald, de hack verwijdert uit de site een nieuwe versie van het CMS geinstalleerd op mijn site (dat was lek, daardoor was de site gehacked) en vervolgens de site weer in de lucht gebracht.



Ik denk dat daar het verschil zit tussen een goede provider en een goedkope provider, alle waar naar zijn geld.

Ik weet dat er dagelijks een volledige backup klaar staat van mijn sites, heb ik totaal geen omkijken naar. Veel providers kunnen je niet eens aan een backup helpen van de afgelopen maand ergens.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Sorry Bitje, voor de zeer late reactie. Maar heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-10-2015 10:15
Reden: Spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
de "1 euro per maand voor veel" hosters zijn vaak zolderkamer hosters: Jongens die voor een paar tientjes per maand een server huren en vanaf hun slaapkamer hostertje spelen.



Gevolg zijn problemen als:

je belt op en krijgt moeder aan de lijn met de melding dat Karel om 15:00 weer uit school komt en dan bereikbaar is;

backups niet altijd 100% betrouwbaar zijn;

uptime beperkt is (doordat een storing nu net onder schooltijd is, of er zaterdag om 23:00 niemand beschikbaar is om de server te herstarten)

en door een beperkte hoeveelheid personeel er ook beperkte kennis is, hoe je een server inricht en beveiligt en hoe je die beveiliging ook up-to-date houdt.



Los daarvan: als het gaat om de site van je cavia en je enkele bezoekers per dag hebt, dan is zo'n goedkope hosting prima.

Is het een site voor een bedrijf of vereniging en zijn er tijden dat je er op moet kunnen vertrouwen dat de site up is (inschrijving voor een toernooi oid.) dan zou ik een paar euro meer betalen en daarmee iets meer garantie inkopen.



(aan de andere kant is het natuurlijk ook weer niet nodig om honderden euro's uit te geven voor een veel te groot pakket met 1GB opslag en 500 mail adressen etc etc voor je site met enkele bezoekers en 1 beheerder en dus 3 mail adressen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven