Mode & Beauty alle pijlers

Shampoo maken van marseillezeep, wie??

25-02-2015 21:40 6 berichten
Ik wil stoppen met het gebruiken van commerciele shampoos, en ik las dat Marseille zeep natuurlijk is, en als shampoo te gebruiken is. Nu heb ik een paar blokken zeep ingeslagen, maar het is me nog niet duidelijk hoe ik hier shampoo van maak. Weet iemand dit? Moet je dit mengen met warm water, zodat het vloeibaar (en verdund) wordt?

Ik wil dan mijn haar naspoelen met appelazijn, dit omdat dat als een conditioner (schijnt) te werken.



Wie wast z'n haar op deze manier en kan me meer uitleg geven over hoe ik hier shampoo van maak?
Alle reacties Link kopieren
http://www.aromatherapie- ... bare-zeep-zelf-maken.html
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een tijdje gespeeld met marseille zeep. Ik maakte er wasmiddel en pompzeep van. Ik heb er ook een keer shampoo van gemaakt. In feite is dat hetzelfde recept als pompzeep maar je doet er dan meer zeep in zodat het dikker wordt.



Je moet de zeep ten eerste raspen. Anders kun je er niks mee. Daarom is er ook geraspte marseille zeep te koop. Je kookt dan water en gooit de geraspte zeep in het kokende water. Ik dacht voor wasmiddel iets van 60 gram op 1 liter. Voor pompzeep en shampoo wat minder. Maar dat is op te zoeken. Ik vond het als shampoo minder geschikt omdat je haar er stroef van wordt. Mijn haar wel. Maar het wordt er wel schoon van. Ik gebruikte ook gewone zeep om shampoo en pompzeep te maken. Erg leuk, beter voor het milieu en je bespaart een boel geld.



Alleen las ik wel dat marseillezeep wordt gemaakt van palmolie. Aleppo zeep wordt gemaakt van olijfolie en is nog milieuvriendelijker. Ik vind het ook erg lekker ruiken. En ze hebben varianten met etherische olie, lavendel, jasmijn ed. Alles wat je met marseille of aleppo zeep maakt, ruikt nergens naar, dus geur zul je zelf toe moeten voegen. En dat kan met etherische olie.



Succes, ik vond het erg leuk om te doen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Als het zo goed geweest was dan hadden de fabrikanten de formule gebruikt, maar de kans op klachten en een ongunstig resultaat was te groot denk ik.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zeep droogt je huid en haar enorm uit, dus goed voor je haar is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Marseille zeep droogt de huid juist niet uit. Ik gebruik het iedere dag onder de douche.

Mijn haar heb ik er nog niet mee gewassen, maar gebruik wel een natuurshampoo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven