ik-heb-pas-mijn-rijbewijs-stress

26-02-2015 22:52 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas mijn rijbewijs, heb het in 1 keer gehaald (natuurlijk super blij) en ik was best zeker, maar nu rij ik in mijn eigen auto en het komt soms voor dat auto´s me zitten te duwen, me inhalen of toeteren. Ik rij gewoon netjes de snelheid, maar rem waarschijnlijk nog wat vaker als ik moet afslaan of rechts voorrang moet geven. Ook rechts inhalen heb ik al gezien en dat ze toeteren en handgebaren maken dat ik moet doorrijden....... dit heb ik met rijles nooit meegemaakt.



ik geef toe, ik heb best een zware koppeling waar ik erg aan moet wennen, die me wat onzeker heeft gemaakt. En ik kijk ook 3 keer voordat ik rij.



ik hoop echt dat deze periode niet lang meer duurt, want maakt me onzeker en vind het echt niet leuk als mensen zo doen.



Heeft iemand dit ook (gehad)?



o ja, ik moet er bij zeggen dat ik gelest heb buiten drukken steden en nu zelf veel rij in eindhoven en omgeving.
Alle reacties Link kopieren
het zit hem hierin: bang voor een ongeluk, bang dat ik in een situatie kom die ik verkeerd inschat, bang voor onvoorziene omstandigheden en geen instructeur die op de rem kan trappen.



het is gewoon angst, ik ga doorheen en veel rijden rijden en nog eens rijden!
Alle reacties Link kopieren
Niet teveel achter vrachtwagens rijden, dan zie je niet wat er voor je gebeurt.

En niet zoveel remmen, dat kan inderdaad irritant zijn voor andere weggebruikers.

Probeer meer te durven, want het is helemaal niet eng, je hebt dat rijbewijs niet gekregen omdat je niet goed rijd.

En gewoon net zo rijden als je bij de rijlessen deed, alleen nu zit er niemand naast je.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je rechts ingehaald wordt ga ik al snel denken dat je onvoldoende rechts houdt.



Wanneer er iemand voor mij rijdt die, in mijn ogen, volkomen onnodig op de rem gaat, wordt ik ook pissig, daar reken ik niet echt op. Is ook vaak de oorzaak van kop-staart botsingen.



Dat is net zoiets als mensen die eerst bijna stoppen, dan richting aangeven en dan afslaan.

Wanneer je eerst richting aan geeft houden de mensen er al rekening mee dat je zult gaan remmen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
o ja, en ik ken de omgeving hier nog niet, dat is me ook wat....



opeens vind ik best logisch dat ik onzeker ben haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bitje93 schreef op 26 februari 2015 @ 23:23:

Wanneer je rechts ingehaald wordt ga ik al snel denken dat je onvoldoende rechts houdt.



Wanneer er iemand voor mij rijdt die, in mijn ogen, volkomen onnodig op de rem gaat, wordt ik ook pissig, daar reken ik niet echt op. Is ook vaak de oorzaak van kop-staart botsingen.



Dat is net zoiets als mensen die eerst bijna stoppen, dan richting aangeven en dan afslaan.

Wanneer je eerst richting aan geeft houden de mensen er al rekening mee dat je zult gaan remmen.klopt, ik ga veel meer rechts rijden vanaf nu!
En wat betreft inhalen: op tijd al gaan kijken wanneer je naar links kunt. Niet pas als je al achter die vrachtwagen hangt. Dan ontstaat er al snel een 20-40 km/h snelheidsverschil tussen jou en de bestuurders op de linker baan en wordt inhalen alleen maar moeilijker (en gevaarlijker). Gewoon good old kijken en plannen dus, waar je instructeur je als het goed is mee doodgegooid heeft
Alle reacties Link kopieren
thanks allemaal voor het reageren en de tips!



morgen kruip ik weer achter het stuur
Haha herkenbaar! Ik rijd/woon ook in eindhoven, er zitten inderdaad heel wat irritantjes tussen. Het zijn óf de jongens van 18 met een opgevoerde bak die lopen te bumperkleven, of middelbare mannen met een dure auto die je als een gek inhalen terwijl je al bekant 60 rijdt op een 50-weg.



Ik trek mezelf er ook wel wat van aan, tenzij het dwazen zijn. Mijn auto laat het niet toe om als een gek op te trekken, dus ik rijdt gewoon rustig aan. Verder rijd ik wel gewoon vlot door enz, dus dat is het niet. Ik weet nog dat ik met rijles al ver voor het stoplicht gas moest loslaten en dan remmen en in zijn 2 voor het geval het ineens groen werd. Dit deed ik echt alleen als er geen auto's achter me zaten, omdat ik anders het gevoel had dat ik hen irriteerde. Kon mijn instructeur best boos om worden .

Oh ik erger mezelf ook heel snel op de weg hoor, daar niet van.



Maar trek je er niet te veel van aan. Die mensen zie je waarschijnlijk toch niet vaak meer, en zolang je niet zo iemand bent die 40 rijdt op een 50 weg is er niets aan de hand .
quote:Bitje93 schreef op 26 februari 2015 @ 23:23:

Wanneer je rechts ingehaald wordt ga ik al snel denken dat je onvoldoende rechts houdt.



Wanneer er iemand voor mij rijdt die, in mijn ogen, volkomen onnodig op de rem gaat, wordt ik ook pissig, daar reken ik niet echt op. Is ook vaak de oorzaak van kop-staart botsingen.



Dat is net zoiets als mensen die eerst bijna stoppen, dan richting aangeven en dan afslaan.

Wanneer je eerst richting aan geeft houden de mensen er al rekening mee dat je zult gaan remmen.



Ja dit. Ik heb zo vaak mensen voor me rijden die dit doen, ben je nietsvermoedend aan het rijden, gaat diegene voor je ineenkeer keihard op de rem en zet op het moment van wielen draaien zijn knipperlicht aan. Gelukkig houd ik altijd genoeg afstand, anders had ik er al zeker 5 keer op gezeten.

Mensen die tijdens het rechtdoor rijden ineens remmen zonder reden maak ik ook vaak mee. Ik vraag me dan toch altijd af waarom?!
Alle reacties Link kopieren
quote:pommiaan schreef op 26 februari 2015 @ 23:34:

Haha herkenbaar! Ik rijd/woon ook in eindhoven, er zitten inderdaad heel wat irritantjes tussen. Het zijn óf de jongens van 18 met een opgevoerde bak die lopen te bumperkleven, of middelbare mannen met een dure auto die je als een gek inhalen terwijl je al bekant 60 rijdt op een 50-weg.



Ik trek mezelf er ook wel wat van aan, tenzij het dwazen zijn. Mijn auto laat het niet toe om als een gek op te trekken, dus ik rijdt gewoon rustig aan. Verder rijd ik wel gewoon vlot door enz, dus dat is het niet. Ik weet nog dat ik met rijles al ver voor het stoplicht gas moest loslaten en dan remmen en in zijn 2 voor het geval het ineens groen werd. Dit deed ik echt alleen als er geen auto's achter me zaten, omdat ik anders het gevoel had dat ik hen irriteerde. Kon mijn instructeur best boos om worden .

Oh ik erger mezelf ook heel snel op de weg hoor, daar niet van.



Maar trek je er niet te veel van aan. Die mensen zie je waarschijnlijk toch niet vaak meer, en zolang je niet zo iemand bent die 40 rijdt op een 50 weg is er niets aan de hand .



wow, wat een herkenbaarheid voor mij ook! vooral dat met gas loslaten en dan remmen en in zijn 2! dat doe ik dus nog en daar irriteren mensen zich aan.



mannen in dure auto´s zijn het vaak ja hahahhaa!!
Alle reacties Link kopieren
quote:superduba schreef op 26 februari 2015 @ 22:59:

en ik blijf ook vaker achter een vrachtwagen omdat ik nog niet zeker ben om in te halen. laatst moest er eentje de snelweg af en ik zat dus achter een vrachtwagen, begint die me toch te toeteren en te seinen!! ik schrok me dood!



Niet druk over maken.

Die idioot heeft het gewoon fout ingeschat.



Dat jij plots nodeloos de rem aantikt op de snelweg zou me Dan wel irriteren.



Probeer het Verkeer te lezen en ver vooruit te kijken. Al is dit een kwestie van oefenen.





Waar ik me mateloos aan irriteer : idioten die met 60 een snelweg oprijden.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:superduba schreef op 26 februari 2015 @ 23:46:

[...]





wow, wat een herkenbaarheid voor mij ook! vooral dat met gas loslaten en dan remmen en in zijn 2! dat doe ik dus nog en daar irriteren mensen zich aan.



mannen in dure auto´s zijn het vaak ja hahahhaa!!



Dat gas loslaten doe ik ook.

Heeft geen zin om op een rood stoplicht af te vliegen. Gas los en laten uitrollen.

Dat schakelen zie ik later wel.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Laat je niet gek maken hoor. Je hebt je rijbewijs, dus je kunt het gewoon!



Het is logisch dat je nog moet leren en dat kunnen mensen irritant vinden... maar ook zij hebben het ooit moeten leren!

Dus gun jezelf ook die tijd!
Alle reacties Link kopieren
Heeft met ervaring te maken. Ik had mijn rijbewijs 3 jaar geleden gehaald en ik was in het begin ook rustig auto's achter mij haalden mij ook in en toetreden ook omdat ik voorzichtig was tijdens rijlessen had ik dat niet. Nadat je rijbewijs hebt gehaald dan krijg je meer verantwoordelijkheid in het verkeer daardoor was ik ook vaak zenuwachtig tijdens het autorijden, maar nu 3 jaar later gaat het veel beter met het autorijden. Na paar maanden na het behalen van het rijbewijs en Door vaker te rijden gaat het veel beter. En verder gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs
Alle reacties Link kopieren
Neem anders nog een paar lessen. Klinkt inderdaad iritant stoppen voor een afslag om te kijken wat ook rijdend kan.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald,, had ik hetzelfde als jij. De beste tip die ik kreeg was: veel afstand houden. Heel simpel maar een gouden tip. Zo geeft je jezelf altijd genoeg tijd om rustig te kijken en te reageren. En kun je makkelijker even je gas loslaten als er voor je iets gebeurt ipv direct op de rem te moeten staan. En verder inderdaad gewoon veel ervaring opdoen. Komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik ging in het begin elke zaterdag- en zondagochtend autorijden. Lekker rustig en kilometers maken.
Alle reacties Link kopieren
Ten eerste hebben veel mensen dit in meer of mindere mate (ook mensen die wel in de randstad hebben gelest), dus laat je niet gek maken. Dat je dat papiertje nu hebt, betekent niet dat je het meteen perfect kan.

Maar zo te lezen ben je wel overvoorzichtig en dat zou er mee te maken kunnen hebben dat je eigenlijk niet genoeg voor je uit kijkt. Als jij nog heel kort op jouw auto kijkt, moet je inderdaad volledig afremmen als er een kruispunt aan komt, omdat je dan pas last minute de situatie kan beschouwen. Dus probeer meer voor je uit te kijken en oefen dat heel actief. Ga bijv. Zondagochtend een flink stuk rijden over wegen met veel kruisingen. Maar ook bij ander vervoer. Zit je op je fiets? Leer je ook dan aan in de verte te kijken naar wat er komen gaat. Zit je bij iemand in de auto, kijk met hem mee in de verte. Benoem desnoods voor jezelf 'straks een kruispunt; zebrapad. Niemand van links, niemand van rechts. Verderop haaietanden, zij hebben voorrang.'

Oh en vooruit kijken kan alleen met genoeg afstand, zodat je ook niet steeds hoeft te kijken of jouw bumper al die van de voorganger raakt.

Veel rijplezier!
Eenvoudige oplossing: neem nog een paar lessen in Eindhoven. Je klinkt als iemand die gewoon nog echt niet kan rijden, en met een paar lessen is dat waarschijnlijk zo opgelost.
Heel herkenbaar. Gewoon je eigen rit tijden!

Mijn ervaring is wel dat je veel kunt leren van mede weggebruikers. Je kunt rijden maar in het verkeer wordt je nog verder 'opgevoed'.
Alle reacties Link kopieren
Je weet toch wel dat de a270/n270 op een gegeven moment overdag 130 is he



Zoveel mensen die daar 80-100 blijven rijden, als ze dat links doen dan zou ik ook pissig zijn haha.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:superduba schreef op 26 februari 2015 @ 23:46:

[...]





wow, wat een herkenbaarheid voor mij ook! vooral dat met gas loslaten en dan remmen en in zijn 2! dat doe ik dus nog en daar irriteren mensen zich aan.



mannen in dure auto´s zijn het vaak ja hahahhaa!!Dat gas loslaten etc... Dat is voor anderen vooral irritant als jij bv op de rechterbaan zit en er ook een strook is voor rechtsaf die afwijkend van de hoofdrijbaan groen krijgt. Dan ben jij nog aan het uitrollen en degene achter je mist het groene licht voor rechtsaf daardoor. Als je goed kijkt, ook in je achteruitkijkspiegel en rekening houdt met wat er om je heen rijdt komt het wel goed.
quote:TheHorseWithNoName schreef op 27 februari 2015 @ 08:28:

Eenvoudige oplossing: neem nog een paar lessen in Eindhoven. Je klinkt als iemand die gewoon nog echt niet kan rijden, en met een paar lessen is dat waarschijnlijk zo opgelost.



Ik zou zeker deze tip volgen.

Je bent er nog niet echt aan toe.

En dat is niet alleen voor andere weggebruikers irritant maar ook voor jezelf niet fijn. Bovendien is het ook gewoon gevaarlijk om zo onzeker te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven