Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Ja he. Maar dat ben je niet. Je bent er hard mee bezig om t anders te doen. Kom op je kan het! Ik drink vandaag niet. Doe je met me mee?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het, Konijn! Wat staat er op de planning vanavond? Ga iets doen, ruim een keukenkastje op, ga sporten, ga in bad en lak je teennagels, haak een sprei!



Ik doe met je mee, in gedachten. Ga nu lekker naar yoga en verheug me al op mijn bed daarna, ben doodop!
Alle reacties Link kopieren
Bonuhbakkie en genoeggedronken heb een theetje voor me staan, ti's al wat weggezakt. Wat een rotgevoel zeg. Jullie ook goed bezig!
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik doe vanavond niet mee, man heeft een flesje wit open getrokken en morgen moet hij op zakenreis. Ik doe gematigd gezellig mee. Twee wit en that's it. Daarna niet drinken want alleen thuis met de kinderen.
Gezellig ja bettyboef. Rijmt mooi. Twee wit thats iT!

Kijk een aan konijntje. Wat goed ja. Zelfs met zon tijdelijk trek niet toegegeven. Of koos je ervoor dat je niks wilde drinkn? Hoe voelt t inmiddels?

Hier lekker aan de grenadine ranja gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren zeker 3 glazen wijn op en ik baal als een stekker. Slecht geslapen en hartstikke duf. Is het dat waard, die vraag begin ik me steeds meer te stellen....
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ja niks aan he Felice. Waarom idd. Wat heb je eraan dan is t Zo lekker. En voelt lekker. En nu denk je wat zinloos eigenlijk.

Ik heb beter als gister geslapen. Wat een verschil zeg. Ben eigenlijk gek als k ooit nog bier neem savonds.
Alle reacties Link kopieren
En ik voel m al weer aankomen, vanavond bezoek en dan ben ik natuurlijk ongezellig als ik fris neem...
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Ik ben gister voor de bijl gegaan voor een flesje wit.. Kinderen zijn uit logeren, man was weg.. Verveling..



Buiten de fles wijn, heb ik ook een zak chips naar binnen gewerkt. Baal ervan..



Ook niet fijn opstaan.. Terug naar de thee/frisje.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een baler! Die twee werden er vier en ik werd meteen gestraft want hele nacht in de weer met een ziek kind!

Dat voelde ik dus wel vanmorgen, vier dikke bellen wijn en 3,5 uur slaap. Geen goede combi



Maar daarentegen was het een hele gezellige avond met man en viel het gezuip nog redelijk mee. Was helemaal in de mood en wilde t liefst ergens op een tafel dansen maar verstandig naar bed gegaan en daar ben ik nu heel blij om.
Alle reacties Link kopieren
Wat rot dat het zo lastig gaat voor sommigen hier! Het is ook niet makkelijk hoor, als je het eigenlijk nog zo lekker vindt.

Ik kreeg dus heel erg hartkloppingen nadat ik een paar glazen te snel achter elkaar had opgedronken.

En dat hield een paar uur aan, daar ben ik erg van geschrokken, dat maakte het voor mij makkelijk om helemaal te stoppen.

En mijn man drinkt ook niet, dus dat is al de helft van het werk, een partner die hetzelfde doet.



In het begin wist ik ook niet of het zou gaan lukken, want ik had nog nooit een gezellige bijeenkomst zonder drank gedaan.

En ik was zo verbaasd dat dat geen verschil maakte, nuchter of aangeschoten.

En hoe langer je zonder bent, hoe makkelijker het wordt.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Die slechte nachten mis ik trouwens ook niet, ik slaap nu aan een stuk door. Voorheen werd ik steeds wakker om te plassen.

Mijn huid is nu veel mooier, zonder rode vlekjes en dikke ogen.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer het niet in te wrijven hoor, maar een beetje te motiveren
het is hier binnen beter dan buiten
Ik heb gisteren ook gedronken, dus de 3 weken alcoholloos net niet gehaald. Maar ik heb er bewust voor gekozen omdat ik heel benieuwd was of ik 'gewoon' kan drinken.



Ik heb vakantie en heb gisteren met een vriend een speciale wijn opengetrokken. Een glaasje voor het eten gedronken (steeg meteen naar m'n hoofd!) en een paar uur later nog eentje tijdens een film. Heel rustig gedronken en geen behoefte aan meer, dus ik ben tevreden.



Zo te lezen ben ik niet de enige die gedronken heeft gisteren

Kop op, vandaag weer een nieuwe dag, ik ga weer lekker zonder drank het weekend in, wie doet mee?
Alle reacties Link kopieren
Balen dat het niet bij iedereen gaat hoe je het zou willen...



Grootste valkuil nu is dat je de moed opgeeft en vervalt in het oude, grenzeloze gedrag. En dat is zonde, want ook al gaat het een keertje (of vaker) mis, élk glas dat je niet drinkt is er een. En samen hebben we hier al een halve vijver wijn laten staan de afgelopen dagen. Onze levers hebben het minder zwaar, onze hersenen krijgen betere nachtrust.



Vandaag een nieuwe dag, parkeer eventuele schuldgvoelens over gisteren en bedenk wat je dit weekend wil. Helemaal alcoholloos? Of met mate? En hoeveel en wanneer dan?



Ik heb bedacht dat ik vanavond weer alcoholvrij blijf bij de dansles. Zaterdagavond trek ik dan een lekkere fles open en daar mag ik 2 glazen van, dit ga ik bereieken door niet om 17 uur al te beginnen maar pas om 21 uur. Zondag mag ik dan ook een glas en de rest gaat door de gootsteen (of giet ik in man).
Alle reacties Link kopieren
Betsy fijn juist om je motiverende woorden te lezen!

Ik baal niet heel erg, alleen vanmorgen even. Ik ben best wel tevreden op zich. Ik drink nu een a twee keer per week en geen een keer meer dan 4 glazen.

Is op zich oke, ik wil (nog?) niet helemaal stoppen maar wellicht werk ik daar uiteindelijk wel naar toe.

Ik vind mezelf alleen wel een beetje een slappeling als ik wel wat drink. En laten we eerlijk zijn, vier grote glazen is natuurlijk ook teveel.

Twee is beter. Of gewoon helemaal niks.
Konijntje mijn complimenten! Echt hartstikke goed!



Ik ben zwaar over de schreef gegaan gisteren en voel me slecht en rot. Eigen schuld natuurlijk en ik baal er verschrikkelijk van.
Alle reacties Link kopieren
quote:bettyboef schreef op 27 februari 2015 @ 13:48:

Betsy fijn juist om je motiverende woorden te lezen!

Gelukkig!
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik meld me hier ook.



Ik heb al langer dan een half jaar de gedachte: ik wil stoppen met drinken. Ik drink niet elke dag en heb het alleen in huis als er bezoek komt. Alcohol is voor mij wel altijd een middel geweest om losser en extraverter te worden bij sociale gelegenheden. Ik heb het alleen ook altijd heel erg moeilijk gevonden om maat te houden. Eerder kon ik ook echt zuipen (12 glazen wijn op een avond) zonder daar last van te hebben de volgende dag, maar dronk ik eigenlijk niet vaak (misschien 1 of 2 keer per maand een avond).

De laatste tijd zijn er steeds vaker avonden (2 tot 4 per week) dat ik drink, heb ik er vaker zin in en gebeurt het vaak dat ik denk: ik ga één glas wijn drinken, en dat het er dan toch weer 4 worden (of eigenlijk 5-6 want grote glazen). Dit allemaal onder het mom van 'gezellig een wijntje doen'. Bijv. dinsdag had ik een drukke dag en wilde ik een glas wijn drinken voor het eten en na het eten verder met wat opdrachten. Het werden 3 glazen wijn, ik at pas om 21.00 uur en was daarna zo moe dat ik niks meer kon.



Ik ben 23 en ik maak me hier best wel zorgen om. Ik kom uit een familie waar veel alcoholisme is en in mijn huidige omgeving en vriendenkring wordt er ook veel gedronken. Eigenlijk is er altijd wel weer een reden om er een wijntje of biertje bij te doen. Ook mijn vriend drinkt dagelijks (hij zich er van bewust en wil ook stoppen).

Ik wil niet afhankelijk worden van iets en ik heb de laatste tijd ook snel lichamelijk last van alcohol. Als ik 2 glazen wijn op heb, dan heb ik vaak de volgende dag dat ik me duf voel en niet vooruit te branden ben. Ook heb ik soms dat ik me details van de vorige avond niet kan herinneren (bijv. wel het gespreksonderwerp, maar niet wat er gezegd is). Een tijdje geleden had ik overdag te weinig gedronken en was ik 's avond na 2 glazen wijn flauw gevallen, keihard op mijn hoofd. En laatst had ik voor het eerst echt een blackout en daar schrok ik echt van. Ik vind het zorgwekkend. Ik wil gewoon gezond, fit en helder zijn en productieve dagen hebben.



Ik heb al een paar keer geprobeerd om een tijd niet te drinken, gaat prima gewoon thuis maar ik merk dat ik me bezwaard voel als ik niet 'gezellig' mee doe en dat ik na één slok gewoon door wil drinken. Daarom heb ik nu besloten om 2 maanden niet te drinken. Daarna ga ik kijken hoe ik dan met alcohol om wil gaan.



Ik weet niet hoe moeilijk het gaat worden, maar ik hoop dat ik wat hulp kan halen en bieden in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Aurelle, wat goed dat je er iets aan wil doen!

Je omgeving accepteert heel snel dat je geen alcohol drinkt hoor.

Er zijn altijd mensen die aandringen, maar die vinden het gewoon vervelend omdat ze met hun eigen drinkgedrag geconfronteerd worden.

In het begin hoorde ik ook dingen als 'doe ff gezellig' enzo. Maar hoe langer ik alcoholloos was, hoe absurder ik die opmerking vond.

Ik ben namelijk hartstikke gezellig zonder drank, net zo gezellig als met.

Alleen zit ik dan niet in zo'n wazige gemoedstoestand, en weet ik precies wat ik zeg en voel ik me altijd lekker.

Sterker nog; ik voel me beter dan ooit!!



Maar ik heb geen beschamende gesprekken meer die veel te openhartig zijn, over seks bijvoorbeeld of andere mensen.

Dat ik me de volgende dag een beetje rottig voel over alles wat ik gezegd en gedaan heb.

En dat is een bevrijding!

Hou dat maar voor ogen, je bent prima zoals je bent. Drank maakt je alleen maar raar.
het is hier binnen beter dan buiten
Alle reacties Link kopieren
quote:-Bella- schreef op 27 februari 2015 @ 13:52:

Konijntje mijn complimenten! Echt hartstikke goed!.



Dankjewel

Ik heb t echt met momenten dat ik me heel zwak voel en dan mega veel zin krijg (zoals gisteren).. Gelukkig heb ik er niet aan toe gegeven.

Nu voel ik me veel rustiger , en dat terwijl t weekend is! Normaal zou k er nu al paar op hebben. Vanavond nog avondje nuchter (dag 7 al ) en morgen mag ik van mezelf rode wijn, hoeveel weet ik nog niet dat zie ik morgen wel maar wil t bij Max 4 houden.



@aurelle, goed dat je meeschrijft. Mij motiveert en helpt t echt! en hier ook een jonge meid (27), je bent niet de enige



Hoe gaat t bij jullie vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Goed zo Konijn!!

Aurelle welkom! Gaat je vriend ook meedoen aan de alcohol loze maand? Lekker hier blijven schrijven!



Hier water!
Konijntje ik ben trots op je.

Hier bier, had vandaag een evenement waar ik moest zijn. Tja...

Maar niet zo onbenullig als voorheen. Al met al gaat drank gebruik beter. Drink veel minder.

Maar toch vind ik t eigenlijk onnodig bij allerlei evenementen alcohol te drinken.



Had gister iets beleefd. Familieopstellingen. Dat hakte er wel in.

N.A.V Vind ik nu wel dat ik ff mag / kan chille met een biertje.



slaat eigenlijk ook weer nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Bonuhbakkie als ik het goed begrijp is dit de tweede keer in dikke drie weken dat je wat drinkt? Lijkt me prima.

Ik denk dat we er zoveel mee bezig zijn dat wanneer we wel wat drinken het ergens meteen voelt als iets slechts.



Marjolein hoe gaat het bij jou?
Nee derde keer. Afgelopen zondag echt beetje veel. Woensdag beetje en nu ook wel binnen de perken. Voorheen was t al uhm ik denk minimaal 8 keer vaker echt raak geweest dus ja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven