Fietsketting vervangen, ervaring

26-02-2015 17:51 14 berichten
Mijn fietsketting is aan vervanging toe en nu lijkt mij dit niet een heel ingewikkelde klus, dus eigenlijk wil ik het zelf doen. Ik ben opzich redelijk handig, maar heb ook regelmatig dat het dan toch niet lukt en ik alsnog naar de fietsenmaker kan. Iemand dus ervaring met het vervangen van een fietsketting en is het echt zo makkelijk als het lijkt?
http://instructie.nu/voer ... etting-vervangen-inkorten



Ja dat is t. Alleen even dat apparaatje kopen.
Alle reacties Link kopieren
Even dat ene schakeltje vinden dat losgemaakt kan worden met een tangetje (wijkt af van de rest van de zijkant gezien).

Losnemen, mee nemen naar speciaalzaak, op toonbank leggen met vraag: Ik wil een andere van deze maat en lengte.

Te horen krijgen dat dat model niet meer te krijgen is

Zeggen dat je het wel ergens anders gaat vragen

Bij de volgende 3 zaken hetzelfde doen

Uit ergernis de hele ketting maar eens afschrobben, onder dompelen in de smeer olie een tijdje en de soepele gesmeerde ketting maar weer terug zetten omdat je je geen nieuwe fiets laat aansmeren.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Bedenk dat je speciaal gereedschap nodig hebt om de nieuwe ketting op lengte te maken in de vorm van een kettingpons, kettingen worden namelijk niet op maat verkocht.



Verder even opletten hoe je de sluitschakel monteert, deze moet zodanig zitten dat de open zijde altijd naar achteren wijst t.o.v. de normale beweging van de ketting.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Wat is dat met die moderne kettingen?

Ik fiets altijd op oude fietsen, soms wel 50 jaar oud, en ik heb werkelijk nog nooit een ketting vervangen.

Ik snap ook niet zo goed waarom je een ketting zou vervangen? Zo lang hij niet gebroken is, doet ie het toch gewoon? Af en toe een beetje olie en hij blijft het gewoon doen.

En als hij te los gaat zitten stel je het een beetje bij.
Bedankt! Ik ga me er gewoon aan wagen en als het niet lukt, is de fietsenmaker om de hoek. Hoe weet ik welke maat (breedte) ketting ik nodig heb? Staat dat op de ketting zelf?



Oh, jo12345, mijn ketting wil ik vervangen omdat hij verroest is, doordat de kettingkast stuk is (die ik dus ook ga vervangen).
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht... (maar heb het maar 1x gedaan): De lengte van de ketting bepaal je zelf, door eraf te halen wat niet past.
De lengte weet ik inderdaad, maar ik lees overal over verschillende breedtes, iets met speed?
Alle reacties Link kopieren
Daar hebben ze fietsenmakers voor uitgevonden. Mijn fiets krijgt elk half jaar een beurt (een ouderwetse degelijke Gazelle), en dan wordt ook de ketting weer bijgesteld en gesmeerd. Tevens kijken ze remmen, versnellingen, verlichting en andere dingen na. Als het nodig is, vervangen ze een band. Totale kosten (arbeidsloon, een nieuwe band o.i.d. komt er dan natuurlijk nog wel bij) tussen de 20 en 25 euro. Daar kan je toch niet zelf voor gaan zitten klooien?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik laat zoiets aan de fietsenmaker over. Die kan dat veel sneller en beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 26 februari 2015 @ 19:47:

Daar hebben ze fietsenmakers voor uitgevonden. Mijn fiets krijgt elk half jaar een beurt (een ouderwetse degelijke Gazelle), en dan wordt ook de ketting weer bijgesteld en gesmeerd. Tevens kijken ze remmen, versnellingen, verlichting en andere dingen na. Als het nodig is, vervangen ze een band. Totale kosten (arbeidsloon, een nieuwe band o.i.d. komt er dan natuurlijk nog wel bij) tussen de 20 en 25 euro. Daar kan je toch niet zelf voor gaan zitten klooien?Soms is het gewoon leuk om zelf te gaan zitten klooien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 26 februari 2015 @ 19:56:

[...]





Soms is het gewoon leuk om zelf te gaan zitten klooien.Zal wel. Ik zie er geen lol in om een middag lang een fiets uit elkaar te halen, je handen open te halen aan ketting en tandwielen, tot je ellebogen in de smeer te zitten en dat het dan nog steeds eigenlijk niet helemaal goed is, terwijl je het voor 20 euro door een fietsenmaker kan laten doen. Maar OK, als iemand dan zoiets heeft van "Tja, mijn fiets loopt nog steeds niet goed, maar hé, ik heb wel een middagje lekker zitten klooien", dan zou ik zeggen: vooral doen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het inderdaad leuk om met dat soort dingen te klooien, dus dat zit week goed. Kettingpons weet ik en ken ik. Als het beetje mooi weer is ga ik van de week eens een poging wagen:).
Alle reacties Link kopieren
quote:springplank schreef op 27 februari 2015 @ 07:23:

Ik vind het inderdaad leuk om met dat soort dingen te klooien, dus dat zit week goed. Kettingpons weet ik en ken ik. Als het beetje mooi weer is ga ik van de week eens een poging wagen:).OK, niks mis mee dan enne... veel plezier!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven