Hoe omgaan met seksisme moeder?

24-02-2015 17:48 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder is een zeer hoogopgeleide vrouw van 51, die altijd is blijven werken sinds ze op haar 25e haar eerste kind (mij) kreeg. Mijn ouders zijn al 28 jaar bij elkaar en ik geloof dat mijn vader mijn moeders enige partner is geweest, aangezien ze het nooit over exen heeft gehad. Hoewel mijn ouders hierheen zijn geemigreerd, is de cultuur waar zij vandaan komen Westers en zij mijn ouders ook niet religieus. Op veel gebieden verschilde mijn opvoeding ook bijna niet van de Nederlandse. Op een ding na:



Mijn moeder is ongelooflijk seksistisch. Ze schroomt het niet om uitvoerig af te geven op vrouwen die seks hebben buiten een relatie om en heeft mij meermaals voor "hoer" en "slet" uitgemaakt als ik bij een man bleef slapen die ik nog niet heel goed kende. Dat ik het altijd veilig doe en bovendien ook niet met de eerste de beste naar bed ga lijkt haar niks uit te maken. Voor haar is het nooit goed. Als puber mocht ik, ondanks het feit dat ik amper vormen had, niet eens een shirt met v-hals dragen, want dat was sletterig. Ik had (en heb nog steeds) veel mannelijke vrienden en ik haar fantasie ben ik meermaals met allen naar bed geweest. Een bespottelijke gedachte, aangezien ze (bijna) allemaal een vriendin hebben en er geen enkele vorm van spanning heerst tussen ons.



De relatie tussen mij en mijn moeder is op zich heel open en ik kan haar alles vertellen, maar op dit gebied merk ik dat ik me echt aan haar erger. Ik vind het ontzettend respectloos hoe ze mij bejegent. Afgelopen jaar is mijn toenmalige vriend vreemdgegaan en heb ik me voor de zekerheid laten testen (ondanks dat ik het veilig had gedaan). Mijn moeder wist dat en heeft me nu al meermaals aan dit feit herinnerd. Ik heb haar al heel vaak verteld dat ik dit echt behoorlijk onbeschoft vind en dat ze maar beter kan wennen aan het feit dat ze in Nederland leeft waar de moraal was losser is, maar het helpt niet. Ze blijft maar doorgaan. Contact verbreken wil ik nou ook weer niet. Ik weet ook wel dat ze geen slecht persoon is en dat ze ergens alleen het beste voor me wil, maar ze lijkt dit maar niet te snappen. Wat te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:manunkind schreef op 24 februari 2015 @ 21:18:

[...]





Mijn forumnaam komt van een gedicht van EE Cummings en is een speling op mankind. ;)



En met zelfstandig wonen ben ik bezig, als jij nu een appartement voor me hebt is het zo gedaan.O. Een kamer bij een hospita is niet voldoende?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als je moeder kritiek krijgt op haar gedrag, begint ze dan te huilen en wordt zij dan ineens het slachtoffer?
Alle reacties Link kopieren
quote:Fame schreef op 25 februari 2015 @ 09:36:

[...]





O. Een kamer bij een hospita is niet voldoende?Huh? Maak je geen zorgen, ik heb geen gigantische eisen. Maar daar gaat dit topic niet over. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar vandaag gesproken en ze zei het volgende:

"Ik zei niet dat je een hoer was, maar je gedroeg zoals een hoer..." Ze ziet blijkbaar niet in dat dat ook al te ver gaat. Ik heb het haar verteld en dat ik het behoorlijk beledigend vond, dat dit niet dingen zijn die je tegen je dochter zegt. Ze mompelde wat maar leek het wel te begrijpen, we zullen zien...
Gewoon doorneuken
Na alles gelezen te hebben, vraag ik me toch echt af of je moeder niet ergens met een probleem uit haar verleden kampt wat deze reacties en deze houding veroorzaakt. En dat is geen veroordeling. Maar het zijn geen normale reacties. Ze kon zelf wel ergens mee zitten of iets meegemaakt hebben waardoor zo heftig reageert. Verder sluit ik me aan bij de rest. Dit soort dingen niet met haar bespreken.
Alle reacties Link kopieren
Een moeder die de woorden hoer en slet gebruikt voor haar eigen dochter. ik zou me vreselijk gekwetst voelen. Ze hoeft het niet altijd eens te zijn met je beslissingen en andersom hoeft dat ook niet natuurlijk. Maar dit soort woorden ? Ik kan dat gewoon niet begrijpen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:hearts schreef op 01 maart 2015 @ 09:28:

Na alles gelezen te hebben, vraag ik me toch echt af of je moeder niet ergens met een probleem uit haar verleden kampt wat deze reacties en deze houding veroorzaakt. En dat is geen veroordeling. Maar het zijn geen normale reacties. Ze kon zelf wel ergens mee zitten of iets meegemaakt hebben waardoor zo heftig reageert. Verder sluit ik me aan bij de rest. Dit soort dingen niet met haar bespreken.



Daar zat ik ook al aan te denken... Dit is niet normaal dat een moeder zo reageert. En ben helaas bang dat je dit soort dingen beter niet met je moeder kan bespreken.



En als ze je nog eens voor hoer uit maakt, gewoon op een rustige vriendelijke toon aan haar vragen of ze denkt dat je betaald word voor je seksuele diensten... Misschien realiseert ze niet eens wat ze er allemaal uitkraamt...
life is to celebrate
Alle reacties Link kopieren
quote:hearts schreef op 01 maart 2015 @ 09:28:

Na alles gelezen te hebben, vraag ik me toch echt af of je moeder niet ergens met een probleem uit haar verleden kampt wat deze reacties en deze houding veroorzaakt. En dat is geen veroordeling. Maar het zijn geen normale reacties. Ze kon zelf wel ergens mee zitten of iets meegemaakt hebben waardoor zo heftig reageert. Verder sluit ik me aan bij de rest. Dit soort dingen niet met haar bespreken.Dat vraag ik me ook af, omdat ze altijd geweigerd heeft iets te vertellen over voorgaande vriendjes. Op een ander moment hintte ze er naar dat ze voor mijn vader nog maagd was, maar het is nooit zo uitgesproken. Ik snap het ook niet, waarom zou het ene erger zijn dan het andere? Mijn moeder was vroeger behoorlijk nerdy, dus het zou kunnen dat ze vroeger heel onzeker was, maar ik zou veel gelukkiger zijn met een man die al 25 jaar bij me bleef dan nu, terwijl ik van man naar man hop zonder echt een vaste relatie in het verschiet te hebben.
Ik meen te lezen dat je verder een goede band met je moeder hebt. Ga eens het gesprek met haar aan. Misschien wanneer ze weer zo'n opmerking maakt. Iets in de trant van: God mam, het is nu al de zoveelste keer dat je een opmerking maakt die eigenlijk veel te ver gaat.. Hoe kan dat toch. Zit je ergens mee of is er eens iets gebeurd waardoor je zo fel reageert?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven