Gezondheid alle pijlers

Minderen/stoppen met alcohol

06-02-2015 19:12 3008 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve dames,

Ik schrijf al meer dan 10 jaar mee maar zou dit graag anoniem willen doen, omdat ik me ergens toch schaam.



Ik heb jarenlang in de horeca gewerkt, waar we na het werk altijd nog een drankje dronken. Later kwam ik in de reisbranche terecht. Vaak uiteten, altijd wel een reden voor een wijntje of een borrel. Heel normaal vond ik dat.

Thuis dronk ik meestal ook wel een paar wijntjes, net als al mijn vriendinnen wel deden.

Kortom: drinken was heel normaal en soms dacht ik wel eens: dit is niet gezond, maar dan negeerde ik dat stemmetje toch.



Wat jaren verder ben ik gaan samenwonen en kreeg ik wel vaker een opmerking over mijn drinkgedrag van vriend. Dat ik wel erg vaak een wijntje dronk, ook doordeweeks. Ik vond dat hij zeurde, twee glazen wijn, wat maakt dat nou uit? Maar het feit dat ik me aangevallen voelde zegt eigenlijk genoeg.



Inmiddels hebben we een gezin en beperken de avondjes met wijn zich tot max drie keer per week. Vaak een doordeweekse dag bij vriendinnen en een of twee avonden in het weekend.



Het is niet teveel, maar ik zit meestal wel net aan de grens van wat gezond, ongezond is, en als we een feestje hebben drink ik eigenlijk altijd teveel.

En eigenlijk ben ik er wel klaar mee. Hoe lekker ik het ook vind, want ik hou echt van wijn ik voel me er steeds minder goed bij.

Ik weet altijd precies hoeveel ik heb gedronken en dat vind ik eigenlijk al ongezond. Dat ik precies weet wanneer ik, wat voor het laatst heb gedronken. Dat betekent dat ik er teveel mee bezig ben.



Ik zou eigenlijk wel gewoon willen stoppen met drinken, of echt alleen nog maar op feestjes oid.

Maar ik denk dat ik dit best moeilijk ga vinden. Ook kennen al mijn vrienden mij wel als een wijnliefhebber, ik voel me toch een beetje stom, durf niet te zeggen dat ik vind dat ik een ongezonde relatie heb met alcohol.



Zijn er hier meer mensen die dit herkennen en mee willen schrijven over het minderen of niet meer drinken van alcohol?
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames, hoe is vanavond bij iedereen gegaan? Ik heb 4 wijntjes gehad (er zit nog iets in de fles wat k zo door de gootsteen spoel). Paar grote glazen water en dan sta k hopelijk morgen weer fris en fruitig op. Slaap lekker!
Hier ook goed vandaag! Vanmiddag gesport, vanavond naar de film geweest, nu dat restje van mijn uitglijer eergisteren (1 glas) en dan lekker naar bed. Vind het niet slecht voor m'n vrije weekend!



Heb je het restje echt door de gootsteen gekiept konijntje?
Ik heb 4 bier gehad. Even weer op non alcohol gang komen.
Bewogen week achter de rug. Nu wat rustiger allemaal hoop ik. Met die ene collega/ex ben ik er eindelijk uit gekomen. En nog wat rare dingen vd week. Toch onrustig van. En zondag woensdag vrijdag en zaterdag gedronken. Dat is 4 vd 7 dagen. Dat wil ik even anders. Rust is nu beetje terug gekeerd. Zo lijkt het. Lig dus weer wakker. Hiervoor schrok ik ook al een paar keer wakker. Word ik slecht te pas van steeds slecht slapen. Al met al. Ik weet wel hoe t zit. Net als afvallen. Enzovoort.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook gezwicht voor rode wijn.

Heb heerlijk naar de tv draait door gekeken en teveel rode wijn gedronken. Geen kater oid.

Blijkt dus wel als ik vaker drink ik dus ook weer vaker wil drinken.

Dat is dus wel gevaarlijk voor mij. Deze week dus drie keer gedronken en dat vind ik teveel.

Als ik de afgelopen weken bekijk gaat het dus echt het beste door niks te drinken. Ben ik daar klaar voor? Nee. Nog(?) niet.

Twee keer per week, max. Dat gaat het voor mij worden.



Konijntje heb je er lekker van genoten?

En Tzippa hoe was jouw avond?
Alle reacties Link kopieren
@bella ik heb t laatste beetje echt door de gootsteen gespoeld heb wel wat onrustig geslapen ondanks dat k niet mega veel gedronken heb. Voel me nu ook gewoon oke, al moet k wel zeggen dat t wel anders voelt dan gewoon nuchter slapen en wakker worden.



@bonuhbakkie, ik hoop ook voor je dat alles nu wat rustiger is geworden. Ik merkte dat bij mezelf ook alrijd heel erg dat als dingen privé of op werk niet helemaal lekker liepen dat ik dan extra vaak naar alcohol greep. Maar 4 bier is vergeleken wat wat je eerder dronk wel netjes toch?

Jij wil ook wat afvallen? Ik ook, daarvoor is t niet drinken ook een motivatie voor mij. Kan zo gezond eten als k wil maar met elke avond vier wijn gaat er niks af



@ bettyboef daar ben ik ook bang voor, zat vd week redelijk in de niet-drinken-flow (ondanks wel moeilijke momentjes) en ben ook bang dat na 1x drinken die 'zin' weer in alle hevigheid terug komt. We zullen t zien vanmiddag/vanavond.

Wil nu weer volhouden niet te drinken tot volgend weekend
anoniem_210574 wijzigde dit bericht op 01-03-2015 08:45
Reden: Toevoeging
% gewijzigd
Ik mocht van mezelf die fles opdrinken, maar ik ben nog niet tot de helft gekomen, dus ik heb ongeveer 3 glazen op (ik weet nooit wat een normaal glas is, sommigen zeggen 100 ml, andere 150 ml).



Misschien dat ik er vandaag nog wat uit drink, maar als het morgen niet op is, gaat hij door de gootsteen.

Ik ben overigens wel flink wat kilo's kwijt, dat maakt het idd wat leuker :-D
Klopt konijntje. Wil ook afvallen. Dat lukt dus niet echt. Heb idd stukken minder gedronken. Anders met zulke stres was t erger geweest. Maar ga dan ook vreten. Dus ja. Ik weet niet of ik vandaag drink. Maar

Vanaf morgen ga ik weer vol gas. En op t eten letten. Vind t vervelend van mezelf die eigenschappen als er gedoe is. Ik ga drinken of eten. De laatste weken ging dat een stuk beter. Dus ik kan t wel heb ik gemerkt. Nu alleen nog vaker toepassen. Vandaag ff an werk. Erna waarsch terrasje pakken of ergens zitten met een kennis. Dan over dingen praten en laten gaan.
Hier heb ik gister weer een fles witte wijn en een portje naar binnen gegooid.. Baal er zo van.



Vroeg begonnen met een borrel met gezin (vanaf 5 uur) en tot laat doorgegaan...



Vandaag weer aan de thee. Schoolvakantie is weer voorbij, dus morgen weer strak in het regime..
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat t vandaag met iedereen? Hier oke, glaasje cola-light voor me staan en daar blijft t ook bij vanavond
Ik denk dat ik hier niet op mijn plek zit, ik denk dat ik een probleem heb en hulp moet zoeken.

Ik kan niet 'normaal' drinken, dus ik moet helemaal stoppen
Alle reacties Link kopieren
quote:tzippa2 schreef op 01 maart 2015 @ 18:39:

Ik denk dat ik hier niet op mijn plek zit, ik denk dat ik een probleem heb en hulp moet zoeken.

Ik kan niet 'normaal' drinken, dus ik moet helemaal stoppen Tzippa, wat is er gebeurd meid? Ik denk echt dat je niet de enige bent hoor die niet na 1 glaasje stopt...
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er vanavond ook weer voor maar oh, oh, oh wat vind ik het moeilijk..



Tzippa, wat is er gebeurd? Wat felice zegt: je bent hier niet de enige die niet kan stoppen met drinken als je eenmaal begonnen bent. Ik (en anderen hier met mi) zou heel graag een normale relatie willen met alcohol en af een toe een glas of twee drinken maar bij mij gaat de fles ook altijd leeg.
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond nog rode wijn getetterd, gewoon omdat het gezellig was. En vandaag wilde ik niks drinken, maar was hard in de tuin aan het werk en toen manlief aan het eind van de middag met twee glaasjes wijn aan kwam zei ik ook geen nee. Sterker nog, heb ervan genoten even in de zon.

Ik denk dat wij met z'n allen heel goed bezig zijn, jij dus ook Tzippa. Wij zijn ons ervan bewust en proberen ook doordeweeks flink te minderen. En daar kan een groot deel van de rest van de bevolking een puntje aan zuigen! En volgens mij hoeven we van niemand geheelonthouders te worden
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
@tzippa: ik kan t ook nog niet hoor.. 1-2 glaasjes drinken kan ik niet. Je bent hier niet de enige. Ik denk indd wat Felice ook zegt ti's al heel goed dat we er bewust mee bezig zijn. En dat we mekaar hier een beetje kunnen steunen
En tzippa misschien voel je je wat minder door de alcohol. Dan lijkt t kutter dan t is.

Slaapt wat minder goed. Labieler. Klinkt zo dramatisch maar kan bij mij veel verschil maken in de beleving van de dag.
Ik heb donderdag mijn eerste glaasjes gedronken na 2,5 week alcoholvrij, zaterdag weer 2 glazen en vandaag heb ik alweer een nieuwe fles gekocht. Ik kan blijkbaar niet minderen en ik ben er continu mee bezig. Ik heb PMS en daardoor enorme stemmingswisselingen en dan grijp ik naar de fles...



Ik heb me aangemeld bij de Ikpas-challenge die morgen begint en een aanvraag voor online hulp de deur uit gedaan (ik schaam me te erg om irl naar een instantie te gaan).



Lief dat jullie mij een hart onder de riem steken, maar ik denk echt dat ik een groter probleem heb dan jullie.
Alle reacties Link kopieren
Ah ok, ik snap wat je bedoelt. Als je eenmaal begint dan kan je niet meer stoppen. Ik denk dat dat voor veel van de dames die hier schrijven een probleem is maar het is aan een ieder zelf wat je ermee wil doen.



Goed dat je de stap hebt gezet om online hulp te zoeken, heb je er een beetje een goed gevoel over? Denk je dat je hier nog mee wil blijven schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook weleens online via jellinek zon programma gevolgt, ze geven je wel veel tips in inzichten. Maar ti's online iets dus je moet t wle echt zelf blijven doen.. Misschien heb je daar ook iets aan?
tzippa

Hopelijk brengt die hulp wat je nodig hebt en het zou fijn zijn als je ons laat weten hoe het gaat als je dat zelf ook wilt.



Ik heb vanndaag drie glazen witte wijn op en heb er gewoon van genoten. Daarna heb ik thee gezet en dat de rest van de avond gedronken. Drie glazen is niet heel weinig natuurlijk. Maar ik heb toch wel drie flessen minder op dan ik anders soms in mijn vrije weekend drink (schaam) dus ik ben best tevreden.
Alle reacties Link kopieren
Heel eerlijk gezegd... ik lees hier meer mensen die in mijn ogen echt veel drinken. Als je thuis meerdere avonden per week een fles leegdrinkt, dan heb je in mijn ogen een probleem. Als je (zoals ik eerder had)niet uit kan gaan zonder je te vol te gooien, heb je een probleem. Als je je voormeent een bepaalde periode niet te drinken en je kan dat nog geen week volhouden, dan heb je een probleem. Als je drinkt om de roes in plaats van om de smaak, dan heb je een probleem. Ten minste, zo zie ik het.



Mijn vriend drinkt ook dagelijks, hij heeft een probleem. Vind het zelf wel meevallen, ik vind van niet. Mensen die veel drinken, bagatelliseren over het algemeen het probleem. Dus Tzippa, ik vind het heel goed dat je erkent dat je misschien meer hulp nodig hebt dan schrijven op een vivaforum, want een verslavingsprobleem, hoe licht dan ook, kan heel moeilijk te overwinnen zijn.
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Alle reacties Link kopieren
Tzippa, hartstikke goed dat je je probleem erkent en hulp zoekt! Verder eens met pauwenveer. Mijn vriend weet gelukkig zelf dat hij een probleem heeft, hij moet er alleen nog wat aan doen.



Ik heb zaterdag toch weer gedronken. We keken rugby en het was gezellig, en eigenlijk zou ik mijn 2 alcoholvrije maanden in laten gaan op 1 maart dus ik dacht ik drink een glas wijn voor we gaan eten. Maar dat werden er vier.. tja. En de volgende dag voelde ik me shit, ik voelde me brak maar ik was ook best aangeschoten en heb een beetje overdreven emotioneel gedaan tegen mijn vriend. En dan snap ik ook echt niet meer waarom ik het niet gewoon bij 1 glas heb kunnen houden.

Dus mijn 2 alcoholvrije maanden zijn gisteren begonnen. Gisteren zag ik mijn zusje trouwens en die drinkt ook bijna niet omdat ze snel misselijk wordt van alcohol. Dus dat helpt wel.

Verder heb ik besloten mezelf maar een nieuwe gewoonte aan te leren, namelijk elke ochtend een half uur yoga, hardlopen of zwemmen. Is ook een goede reden om drankjes af te slaan, dat je de volgende ochtend wil sporten
Alle reacties Link kopieren
@aurelle balen dat je teveel had gedronken.. Dat brakke gevoel de volgende ochtend is t echt niet waard he. Netjes hoor dat je een 2 hele maanden niet gaat drinken! Ik bekijk t nu nog per dag en per week. Een maand lijkt me nog te lang



Ik wil komende week weer niets drinken. Misschien komend weekend 1 avondje maar dat bekijk ik dan wel. In ieder geval alleen als er zich een gelegenheid voordoet en niet in m'n uppie op de bank.



@tzippa: blijf je wel gewoon meeschrijven hier?
Goedenmorgen!



Ik ga er deze week weer voor. Heb er zin in. Ik doe met je mee konijntje.



Tzippa als online hulp beter bij je past dan doen wat je goed toe lijkt. Hou je ons op de hoogte. Misschien is t voor sommigen hier of meelezende mensen ook wel wat.



Al met al goed bezig. De vijver is minder vol dan dat hij anders geweest was.



Lijkt wel of jij goed ging konijnjte van de week en weekend en een aantal juist ff mis gingen.

Niet getreurd. Het kwam niet in een dag en het gaat ook niet weg in een dag!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met Pauwenveer dat hier nog aardig wat genuttigd wordt.

De voornemens zijn ook een beetje krom, zoals hierboven "Ik wil komende week weer niets drinken. Misschien komend weekend 1 avondje maar dat bekijk ik dan wel."

Komende week is van maandag t/m maandag toch?

Je maakt het jezelf moeilijk door het verlangen steeds te voeden.

Kap er gewoon helemaal mee, waarom zou je af en toe willen drinken?



Ik was afgelopen weekend op een feestje met stevige drinkers, en voorheen deed ik daar aan mee.

Daar kon ik zo naar uit kijken, omdat het altijd zo leuk was, lekker aan de zuip met zijn allen en hele diepe en ook hele grappige gesprekken hadden we dan.

Dit weekend heb ik die groep voor het eerst nuchter meegemaakt.

Ik merkte dat er best wat venijnige opmerkingen onderling werden gemaakt, die ik voorheen, als ik ook aangeschoten was, afdeed als eerlijk en gedurfd, of een opening tot een leuke discussie.



Later op de avond vielen er twee in slaap, en een persoon zei iets tegen mij, maar kon geen oogcontact meer maken vanwege zijn tollende ogen.

En 3 mensen hadden het uitgebreid over een zangeres, hoe goed zij bezig was met haar politieke statements, en hoe zij daar recht op heeft in haar artistieke vrijheid bla bla, dat duurde wel een kwartier.



Allemaal hoogopgeleide mensen, eerst bier en wijn en toen sterke drankjes.
het is hier binnen beter dan buiten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven