Zelf huis bouwen, wie nog meer?

23-01-2014 13:50 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn bezig met de aankoop van een bouwkavel. We willen zelf een vrijstaand huis bouwen van ongeveer 200m2. Begane grond (woonkamer, keuken, bijkeuken en hal), 1e verdieping met 4 slaapkamers en een zolder. Spannend want dit is de eerste keer dat we gaan bouwen en hebben niet heel veel ervaring. Ook zijn we benieuwd of alles in ons budget gaat passen.. ons budget is maximaal 450.000 en de grond kost 200.000 incl. btw. Achten jullie dit haalbaar? We willen een gemiddeld afwerkingsniveau, degelijk maar hoeft niet super luxe te zijn. Zijn er meer mensen bezig met het bouwen van een huis of hebben in het verleden zelf een huis gebouwd? Ik ben benieuwd naar tips/trucs en zou graag ervaringen delen.



Verder ben ik benieuwd naar ervaringen met cataloguswoningen. Ik zie verschillende aanbieders op internet.. voor +/- 200.000 zou je een casco vrijstaand huis kunnen bouwen van 200m2. Wij gaan liever zelf met een aannemer en architect aan de slag.. maar twijfelen of we dan niet veel meer geld kwijt zijn. Wat denken jullie?
Buiten de omgevingsvergunning hoef je niet nog meer vergunningen aan te vragen, maar het kan door de bestemming die op je kavel zit wel zo zijn dat er zaken geregeld moeten worden waar de gemeente geen zeggenschap over heeft, en waarvoor de aanvraag naar de provincie moet, of naar een hoogheemraadschap.

Als je echter een kavel koopt dat door de gemeente is uitgegeven, zoals jullie doen, dan hoef je daar waarschijnlijk allemaal niet op te rekenen.



Als je je goed inleest in wat de gemeente voor restricties geeft, een goede en complete aanvraag indient, dan zou je het, mits er geen bezwaar van omwonenden komt, binnen een maand of 3 geregeld moeten hebben, vanaf het moment dat je aanvraag in behandeling wordt genomen.



Houdt rekening met een aantal bijkomende kosten, zoals aanvragen nutsvoorzieningen, verzekering bouwgarant (0,5% van de aanneemsom dacht ik), sowieso een aannemer met bouwgarant, en gemeentelijke leges (ongeveer 1,4% van de aanneemsom).



Zorg dat je een waterdicht contract met de aannemer opstelt en maak een goede betalingsafspraak, en houdt je er ook aan. Wij hadden hett zo gedaan:

1e termijn bij oplevering bgg vloer, 2e termijn bij oplevering 1e verdiepingsvloer, 3e termijn bij onder de kap, 4e termijn bij oplevering installaties, 5e finale opleveringstermijn en nog een 6e termijn in depot bij de notaris die we na een half jaar hebben overgedragen, toen bleek dat alles het deed en de boel echt waterdicht was.



Wordt lid van de Vereniging Eigen Huis, ook erg handig om als achtervang te hebben. Sluit ook een rechtsbijstandsverzekering af, nu al, zodat je niet straks te laat bent.



En houdt je aan je eigen begroting. Niets zo verleidelijk als voor alles net iets duurders te kiezen. Vooral in het begin maak je de grootste kosten: welke funderingstechniek, welke stenen, dakpannen, kozijnen. Dat heeft veel meer invloed op je bouwprijs dan later kiezen voor ander hang- en sluitwerk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zowel als architect en bouwkundig ingenieur ervaring in het begeleiden van mensen die een eigen woning willen laten bouwen.

Het is zeker geen must om een architect te nemen.

Als je het maximale uit je woning wilt halen (kwaliteit, ruimtelijkheid en identiteit), dan is het wel verstandig de kennis van een architect te raadplegen.

En dat hoeft zeker niet duur te zijn, tenzij deze alles nog met de hand moet uittekenen.
Alle reacties Link kopieren
Even een update .

Inmiddels een flink aantal maanden verder. Grond is gekocht en de architect is druk bezig met de vergunningen. Die hopen we volgende week in te dienen.



We gaan hoogstwaarschijnlijk in eigen beheer bouwen, samen met een timmerman. Dit ook vanwege de kosten en we willen veel zelf doen.



Heel spannend allemaal. Vooral hoe het met het budget gaat lopen. Meer zelfbouwers actief op dit forum?
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk. Spannende tijd.



Ons huis is nog net voor de kerst klaar. Maar krijgen net in het nieuwe jaar de sleutel. Dan afbouwen. Iets minder dan ik in januari schreef, maar toch nog best veel te doen straks.



Ik zie nu pas de rest van de reacties uit januari, dus om nog antwoord te geven op je vraag, ja, de 135k is inclusief btw.
Spanned Fox! Het is dus eindelijk zo ver



Pff, zie nu mijn reacties.. We zijn nu al weer een tijd verder, wonen al weer 5 maanden in ons huis. Beste keuze die we tot nu toe hebben gemaakt, een huis laten bouwen. I love it!
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 11 december 2014 @ 20:51:

Oh leuk. Spannende tijd.



Ons huis is nog net voor de kerst klaar. Maar krijgen net in het nieuwe jaar de sleutel. Dan afbouwen. Iets minder dan ik in januari schreef, maar toch nog best veel te doen straks.



Ik zie nu pas de rest van de reacties uit januari, dus om nog antwoord te geven op je vraag, ja, de 135k is inclusief btw.



Wat gaaf ! Dan komen er nu pittige maanden aan, leuk! Ik heb even terug zitten lezen en jullie gaan wel een stuk groter of luxer bouwen als ons, offf wij vergissen ons in de prijs. Wij hopen voor 250.000 klaar te zijn excl. grond.



Is de bouw je mee of tegen gevallen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 11 december 2014 @ 20:55:

Spanned Fox! Het is dus eindelijk zo ver



Pff, zie nu mijn reacties.. We zijn nu al weer een tijd verder, wonen al weer 5 maanden in ons huis. Beste keuze die we tot nu toe hebben gemaakt, een huis laten bouwen. I love it!Wat heerlijk dat je er inmiddels in zit ! Dit hoop ik over anderhalf jaar te kunnen zeggen
Alle reacties Link kopieren
quote:fox21 schreef op 15 december 2014 @ 16:06:

[...]





Wat gaaf ! Dan komen er nu pittige maanden aan, leuk! Ik heb even terug zitten lezen en jullie gaan wel een stuk groter of luxer bouwen als ons, offf wij vergissen ons in de prijs. Wij hopen voor 250.000 klaar te zijn excl. grond.



Is de bouw je mee of tegen gevallen?





Ons huis is 8,5 bij 12,7 m. En een garage erbij.

Ik weet niet of je moet heien, maar dat is bij ons ook al een aardige kostenpost moet ik zeggen.



Veel plezier met de voorbereidingen, dat vond ik een leuke tijd. Nu erg druk, laatste dingen regelen en bestellen.
Alle reacties Link kopieren
[quote]ikdus2010 schreef op 15 december 2014 @ 16:41:

[...]





Ons huis is 8,5 bij 12,7 m. En een garage erbij.

Ik weet niet of je moet heien, maar dat is bij ons ook al een aardige kostenpost moet ik zeggen.



Veel plezier met de voorbereidingen, dat vond ik een leuke tijd. Nu erg druk, laatste dingen regelen en bestellen.[/quote



Heerlijk!! Wat een ruimte! Ons huis is ietsje kleiner. Succes met de laatste lootjes en geniet
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan begin 2015 ook zelf een huis bouwen in Duitsland, op 200 meter van de Nederlandse grens. Voor de hoogte van de hypotheek moet ik uiteraard stelposten opnemen, maar ik merk dat er op internet zeer weinig te vinden is voor diegene die echt zelf in eigen beheer wil bouwen.

Daarom heb ik zelf maar een opzet gemaakt in Excel en deze naar veschillende groothandels in bouwmaterialen, aannemers en overige bedrijven (stucwerk, schilderwerk,vloeren enz.) gestuurd.

Ondertussen heb ik een 20-tal offerte aanvragen uitgestuurd en beginnen de eerste retour te komen. Half januari moet ik een zicht hebben op de eindbegroting. In de eerste week van janauri heb ik verschillende afspraken en dan word je echt met de dag wijzer.

Wij hebben trouwens wel een architect in de hand genomen en daar zijn we zeer tevreden over. Je kan op die manier echt je eigen touch aan het huis geven en hij heeft nuttige tips die goed van pas komen.

Ons huis heeft trouwens een oppervlakte van 225m2 en de inhoud is 925m3. Perceel is 695m2.



Op materialen is aanzienlijk te besparen als je zelf alles inkoopt en het ook hard speelt.



Zijn er hier mensen die ervaring hebben met warmtepompen? Wij hebben ervoor gekozen om geen gasaansluiting te nemen.
Wij hebben een warmtepomp, was verplicht na de EPG/EPC berekeningen. Het werkt voortreffelijk, erg zuinig in energieverbruik, het terugwinsysteem ( roosters boven alle ramen) is erg prettig en we hoeven eigenlijk nauwelijks iets te doen aan de temperatuur in huis.



We heben een Daalderop HP cool Cube. Het koelen in de zomer nog niet meegemaakt, dat gaan we deze zomer meemaken hopelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21 schreef op 23 december 2014 @ 14:30:

Wij hebben een warmtepomp, was verplicht na de EPG/EPC berekeningen. Het werkt voortreffelijk, erg zuinig in energieverbruik, het terugwinsysteem ( roosters boven alle ramen) is erg prettig en we hoeven eigenlijk nauwelijks iets te doen aan de temperatuur in huis.



We heben een Daalderop HP cool Cube. Het koelen in de zomer nog niet meegemaakt, dat gaan we deze zomer meemaken hopelijk.Die krijgen wij ook. Ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Joh, inmiddels al een jaar geleden dat ik dit bericht op het viva forum heb gezet.

Inmiddels hebben we een optie op de grond, is het huis getekend door onze architect, we verwachten volgende week de vergunning op de mat en de aanbesteding loopt !! Als alles mee zit hopen we in het voorjaar te starten met de bouw. Super leuk!



Nog meer bouwers actief op dit moment? Benieuwd naar jullie ervaringen.
Succes Fox! Ik ben benieuwd naar de vorderingen
Alle reacties Link kopieren
Ik hou je op de hoogte chantilly
Alle reacties Link kopieren
Nee, wij zijn ondertussen afbouwend, hebben bijna 4 weken geleden de sleutel gekregen van ons huis.

Stukadoor is nu bijna klaar met zijn werk, wij gaan vandaag de eerste muren witten. Keuken is al geleverd, gaan we ook zelf plaatsen, net als de badkamer. Daarvoor zijn nu ook alle spullen binnen.



Als het goed is kunnen we over 3 weken verhuizen, nog ff flink doorwerken.
Alle reacties Link kopieren
quote:ikdus2010 schreef op 07 februari 2015 @ 08:33:

Nee, wij zijn ondertussen afbouwend, hebben bijna 4 weken geleden de sleutel gekregen van ons huis.

Stukadoor is nu bijna klaar met zijn werk, wij gaan vandaag de eerste muren witten. Keuken is al geleverd, gaan we ook zelf plaatsen, net als de badkamer. Daarvoor zijn nu ook alle spullen binnen.



Als het goed is kunnen we over 3 weken verhuizen, nog ff flink doorwerken.Dat is leuk!! Laatste lootjes dus. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Hoi, wie hebben jullie als aannemer? Mag ook via privemail antwoorden. Bm.bolink@tele2.nl

wij hebben een huis laten ontwerpen en zijn nu op zoek naar een aannemer? Wij komen uit twente gr.linda
Wij hebben een aannemer uit Twente gehad. Beviel prima, maar we hadden dan ook al voor onze eigen bouw goede connecties met hem.Mijn ouders hebben twee huizen laten bouwen door hen een een keer laten verbouwen/uitbouwen.

Het is wel een kleine aannemer, die het met een kleine groep mannen regelt. Als je googled op aannemer en Tilligte kom je zijn naam wel tegen denk ik.

Wij vonden het erg fijn om met een kleine aannemer te werken, het communiceren met elkaar ging erg fijn, korte lijnen, ook nu nog bellen of mailen we nog als er iets mis lijkt te zijn, zoals een raam wat niet heel goed sluit of een deur die klemt.



Verder in de regio waar we wonen ( grens Twente/Salland) ook een aantal aannemers gezien, maar geen ervaringen mee.



Rondje op internet doet al veel. Bij een van de buren is een aannemer bezig met een uitbouw, uit Ommen. En iets verderop staat een bordje met een aannemer uit Daarlerveen. Ook bezig met een nieuwbouw.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn op dit moment druk met de aanbesteding. Bouwvergunning is binnen! Nog een paar weken en dan gaan we starten.

Chantilly, wij hebben ook enkel kleine lokale partijen gevraagd. Lijkt ons ook het meest prettig werken.
Alle reacties Link kopieren
Spannend fox. Zijn de 6 weken bewaartermijn ook al verstreken?



Wij zijn afgelopen weekend verhuisd. Zo fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven