Waarom grind?

28-12-2013 22:52 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Terwijl ik net weer een paar steentjes, afkomstig van de oprit van de overbuurman, uit het profiel van mijn schoen pulk vraag ik het me ineens serieus af: wáárom hebben er zoveel mensen grind op hun oprit?

Ik kan zo een paar redenen bedenken waarom níet:

- het maakt herrie als je er met je auto overheen rijdt

- het blijft niet op de oprit liggen, dus moet je elke dag vegen

- oprit zelf moet je ook harken

- het doet pijn als je er met blote voeten overheen loopt

- en last but not least: buurtjes (zoals ik) hebben last van die losse steentjes op de stoep en straat



Dus waarom liever grind dan stenen/beton? Is het alleen omdat je het mooier vindt? Of is het gewoon goedkoper?

Iemand die verheldering kan bieden in deze prangende kwestie?



Grind is ruk voor mijn hakken. Ik heb de pest aan grind.
quote:LoiseauCoureur schreef op 28 december 2013 @ 23:02:

[...]





Das wel bijzonder, dat ze dat verplichten. Heb je een oud huis?

Bij sommige huizen kan ik het me wel enigszins voorstellen, bv als ze zo'n enorme oprijlaan hebben en dan wit grind oid, ziet het er wel mooi uit.

Maar die buurtjes van mij hebben een oprit waar net een auto op past en daarop donkergrijs grind. Vind ik echt niet mooi.Hier ook hoor, verplicht grint in de voortuin en zelfs verplicht buxushagen en beukenhagen als erfafscheiding. Ik vind het wel heel mooi en stijlvol in combinatie met de hagen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZwarteZwanen schreef op 28 december 2013 @ 22:54:

Die herrie kan ook een voordeel zijn, je hoort wanneer iemand aankomt.

Grind is onderhoud-arm.Eh, niet echt. Het word in no-time groen en je kunt niet ff de hogedruk spuit er op zetten. Ik vind het, als het net nieuw is, heel mooi staan maar het is ontzettend arbeidsintensief als je het mooi wilt houden. Mooi steentje is veel netter. En daar kun je met groenaanslag gewoon de spuit er op zetten.
quote:ZwarteZwanen schreef op 28 december 2013 @ 22:54:

Grind is onderhoud-arm.hoe dat dan? je kan het toch niet makkelijk bladvrij houden zoals stenen?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons huis ligt ook grind, de buurkinderen spelen er in en gooien het in het gras. Mijn grasmaaier gaat er van kapot. Ik wil het graag weg hebben maar weet niet waar ik het moet laten.
afvoeren naar milieustraat?

briefje ophangen als 'gratis af te halen'
Alle reacties Link kopieren
Ik heb met kerst ontdekt dat grind ruk is! De kinderwagen kan er niet over heen rijden!!! Aaarrggghh! De wagen (Bugaboo) omgedraaid dus, zodat de grote banden voor kwamen en toen lukte het een beetje met de andere wielen omhoog... Maar wat een hel! En een mooi spoor door de voortuin...!

Ik zal nooit voor grind kiezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 28 december 2013 @ 23:13:

Hmm.. oke, het is dus goedkoop en praktisch. Maar vind je het dan niet vervelend dat het overal op de stoep en op straat ligt?



Dan is het verkeerd neergelegd. Bij het storten van grind dien je eerste een stukje uit te graven, zodat het grind gelijk ligt met de bestrating. Of je gebruikt opsluitbandjes



Voordelen grind:

Staat speelser dan tegels, je hoort iemand aankomen, goedkoper, zelf aan te leggen, betere drainage dan bij tegels



Ik hark hier nooit hooguit 2x in de zomer als ik de heg knip
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan het in onze nieuwe voortuin ook neerleggen, maar wel met vaste tegels naar de voordeur toe. En ook de oprit van auto's wordt gewoon betegeld.



Ik vind het vooral erg mooi staan, straks hebben we een antracietgrijs huis en daar dan wit grind bij.
Alle reacties Link kopieren
Kan je nog van een tuin spreken als het volgeplempt is met steen en grind? Hier in de straat zijn een paar van die graftuintjes. Tegels en dan een pot met een buxus er in. Ik vind het er niet uitzien. (Maar voor mijn buren begrijp ik het wel hoor, die zijn al oud en kunnen niet meer de tuin bijhouden)
Alle reacties Link kopieren
quote:pearle schreef op 29 december 2013 @ 10:33:

[...]





Dan is het verkeerd neergelegd. Bij het storten van grind dien je eerste een stukje uit te graven, zodat het grind gelijk ligt met de bestrating. Of je gebruikt opsluitbandjes



Voordelen grind:

Staat speelser dan tegels, je hoort iemand aankomen, goedkoper, zelf aan te leggen, betere drainage dan bij tegels



Ik hark hier nooit hooguit 2x in de zomer als ik de heg knipDan is het bij niemand hier in de buurt goed aangelegd... elke keer als ze wegrijden met hun auto, neemt die wat grind mee, want uiteindelijk overal belandt. En (regelmatig) opvegen is ook teveel gevraagd. Ik erger me er de laatste tijd best wel aan: met de fiets probeer ik steeds die scherpe steentjes te ontwijken en zoals gezegd blijven ze ook in mn schoenzolen steken.
Alle reacties Link kopieren
quote:LoiseauCoureur schreef op 29 december 2013 @ 13:58:

[...]





Dan is het bij niemand hier in de buurt goed aangelegd... elke keer als ze wegrijden met hun auto, neemt die wat grind mee, want uiteindelijk overal belandt. En (regelmatig) opvegen is ook teveel gevraagd. Ik irriteer me er de laatste tijd best wel aan: met de fiets probeer ik steeds die scherpe steentjes te ontwijken en zoals gezegd blijven ze ook in mn schoenzolen steken.

Hier ook serieus grind in optie voor ons huis, maar nog nooit stil gestaan bij eventuele overlast die het zou veroorzaken.



Tel daarbij de enorme bomen die in onze tuin staan en het hele grindplan kan de bak in...



Toch handig, zo'n forum...



Overigens, iets irriteert je of je ergert je ergens aan...
conversation = awareness
Alle reacties Link kopieren
conversation = awareness
Als je split op de oprit gebruikt, kan je dus geen opsluitbandjes gebruiken. Buren hebben ook split als oprit maar inderdaad ook steentjes op de straat.



Aan de zijkant van het huis staat een Japans notenboompje met daaromheen grijs split met opsluitbandjes maar ook daar komt het soms overheen.



Wij hebben klinkers op de opritten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 29 december 2013 @ 21:10:

[...]



Hier ook serieus grind in optie voor ons huis, maar nog nooit stil gestaan bij eventuele overlast die het zou veroorzaken.



Tel daarbij de enorme bomen die in onze tuin staan en het hele grindplan kan de bak in...



Toch handig, zo'n forum...



Overigens, iets irriteert je of je ergert je ergens aan... Oeh.. dat ik dat nou toch zelf verkeerd doe, terwijl ik er bij anderen altijd op zit te letten. Ga het ff veranderen
Ooit hoorde ik eens dat veel gggristenen, streng gereformeerden enzo, grind op hun oprit hadden liggen, zodat ze het onaangekondigde bezoek tijdig konden horen, zodat ze snel hun tv konden verstoppen of andere verboden bezigheden tijdig konden staken.

En inderdaad, in gggristelijke dorpjes ligt vaak huis voor huis een dikke laag grind op de oprit.

Let er maar eens op.
Alle reacties Link kopieren
Het grind laat me toch niet los merk ik wel...



Hier lezend bleek o.a. het onderhoud wel een dingetje. Inmiddels hebben we een joe-kel van een bladblazer (inderdaad, zo'n herrieding) aangeschaft. Iemand ervaring met grote tuin, hoge bomen, veel grind en een bladblazer?



Ik blijf het eigenlijk simpelweg de mooiste optie vinden.
conversation = awareness
Ruk spul, mijn hakken worden d'r lelijk van en ik breek mijn enkels er op.
Alle reacties Link kopieren
rotspul, doet zeer bij dunne schoenzolen en fietsen kun je er ook niet.volgens mij is het voor luie mensen die geen zin hebben in bestrating aanleggen en tegels onkruidvrij houden
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Communicatie schreef op 03 maart 2015 @ 20:05:

Het grind laat me toch niet los merk ik wel...



Hier lezend bleek o.a. het onderhoud wel een dingetje. Inmiddels hebben we een joe-kel van een bladblazer (inderdaad, zo'n herrieding) aangeschaft. Iemand ervaring met grote tuin, hoge bomen, veel grind en een bladblazer?



Ik blijf het eigenlijk simpelweg de mooiste optie vinden.Droge blaadjes blaas je makkelijk weg. Als de blaadjes echter nat zijn (en dat is vaak als ze zijn gevallen, in de herfst) is dat minder makkelijk. Je moet het dan echt wel regelmatig bijhouden om je grind bladvrij te houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven