Spouwmuur isolatie

03-03-2015 17:31 16 berichten
Even een paar vragen m.b.t. spouwmuur isolatie.



Als je een rijtjeshuis wil laten isoleren (spouwmuren) worden dan alleen de voor- en achterkant geisoleerd? Ik heb begrepen dat er voor het vullen van de spouw gaten in de buitenkant van het huis worden geboord waardoor het isolerende materiaal wordt gespoten. Maar bij de zijmuren kan dit niet, die zitten immers 'vast' aan een ander huis. Toch lijkt het me wel logisch dat je alle muren isoleert.



Verder, als een gevel is bedekt met Keralit gevelbedekking, kan er dan nog wel een gat worden geboord om de spouwmuur te vullen? Of moet die gevelbedekking dan eerst verwijderd worden?

Zo ja, kan dat uberhaupt met Keralit? (verwijderen)
Alle reacties Link kopieren
Keralit ken ik niet.



Wat betreft de isolatie, isoleren doe je om warmteverlies te voorkomen.

Warmte verlies treedt op bij muren waar een groot verschil in temperatuur aan beide kanten is. Dus bij een buitenmuur.



Het heeft dus weinig zin om een muur bij een tussenwoning te isoleren die tussen jou en je buren zit, omdat het aan beide kanten van de muur ongeveer 20 graden is, zul je weinig verlies hebben.
Dank je Ted.



Keralit is een kunststof gevelbekleding (lijkt een beetje op geschilderd hout) Het is op zichzelf geen isolatie, dus als het huis geen spouwmuur isolatie heeft moet je alsnog boren. Maar of dat daar doorheen kan?

Misschien een vraag voor een keralit verkoper of voor een bedrijf dat spouwmuren isoleert.
Hoi Steinbeck, ik lees even mee. We zijn ons ook aan het oriënteren. Zijmuren hoeven niet, want dat zijn geen koude muren, die worden aan de andere kant warm gestookt door de buren.
Alle reacties Link kopieren
De vraag is ook hoeveel het gaat schelen. Vaker kan je bij tussenwoningen beter je dak isoleren, warmte stijgt op.

Heb je ook hr++ glas in je ramen zitten? Anders haalt je spouw isoleren alsnog weinig uit, nogsteeds veel warmteverlies. Dan kan je beter nieuw glas laten zetten.



Is het een huur of een koopwoning? Vaak zit er achter keraliet/kunststof gevelbekleding wel isolatie, of in elk geval, ik zou dat logisch vinden om te doen (als je toch bezig bent..). En het is afhankelijk vand e opbouw van de wand of je uberhaubt wel kan "volspuiten" met isolatie.



En is de spouw helemaal niet geisoleerd? Volgens mij wordt er vanaf 1970 al geisoleerd, en dan moet je echt je spouw niet gaan volzetten.
@ slagroom, het gaat om een koophuis waar ik naar ga kijken. (als potentiële koper). In de gegevens van het huis op Funda staat dat het wel dakisolatie heeft, maar verder niets over andere isolatie (terwijl dat meestal wel wordt aangegeven, als er bijv. dubbel glas in zit)

Vandaar dat ik informatie wil inwinnen.

Maar het kan best zo zijn dat er toch al dubbel glas en isolatie in zit en dat dat gewoon niet vermeld is.



Mocht de isolatie niet op orde zijn wil ik dat wel gaan doen (indien ik het huis koop) en dan wil ik een goede inschatting kunnen maken van de kosten en mogelijkheden.
quote:slagroom-met-dip schreef op 03 maart 2015 @ 19:45:

De vraag is ook hoeveel het gaat schelen. Vaker kan je bij tussenwoningen beter je dak isoleren, warmte stijgt op.

Heb je ook hr++ glas in je ramen zitten? Anders haalt je spouw isoleren alsnog weinig uit, nogsteeds veel warmteverlies. Dan kan je beter nieuw glas laten zetten.



Is het een huur of een koopwoning? Vaak zit er achter keraliet/kunststof gevelbekleding wel isolatie, of in elk geval, ik zou dat logisch vinden om te doen (als je toch bezig bent..). En het is afhankelijk vand e opbouw van de wand of je uberhaubt wel kan "volspuiten" met isolatie.



En is de spouw helemaal niet geisoleerd? Volgens mij wordt er vanaf 1970 al geisoleerd, en dan moet je echt je spouw niet gaan volzetten.





Mijn huis is van '71 en heeft nog geen spouwmuurisolatie! Inderdaad geeft dubbelglas meer rendement, wij wonen hier 15 jaar nu, en denken er nu toch aan. Inderdaad eerst al het glas vervangen en het dak geïsoleerd.



Daarnet iemand langs geweest, die een gaatje heeft geboord in de gevel om te kijken of de gevel geschikt is. Bedrijf kwam uit Best. Goede info gekregen en gelijk prijsopgave. Komt nog een bedrijf over 14 dagen voor een tweede offerte.
Alle reacties Link kopieren
Ze boren niet in het dak om spouwmuurisolatie aan te brengen. Ze boren heel veel gaatjes in de voegen en spuiten daar het isolatiemateriaal doorheen. Waar je wel op moet letten is het materiaal van de binnenvloer. Als deze van hout is dan moet je er wel voor zorgen dat de circulatiegaten niet dicht worden gespoten, maar een goed bedrijf geeft dit zelf wel aan.



Oh, verkeerd gelezen, dacht dat er dakplaten van keralit op zaten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij worden die gevelplaten geschroefd, het zou dus te verwijderen moeten zijn.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me trouwens ook af of het uberhaubt kan bij een tussenwoning. Je spouw loopt namelijk het hele rijtje door, dus dan "lekt" het ook naar de buren door. Ik denk eerlijk dat het weinig rendement oplevert bij een tussenwoning. Je verliesoppervlak is erg weinig, zeker omdat er ook nog glas in zit.
Dank jullie voor de tips.



Inderdaad is een voor- en achtergevel veel glas, dus dubbel glas is wel een goed idee. (voor zover dat er niet in zit).

Fijn om dit te weten voordat ik ga kijken.
quote:slagroom-met-dip schreef op 04 maart 2015 @ 06:59:

Ik vraag me trouwens ook af of het uberhaubt kan bij een tussenwoning. Je spouw loopt namelijk het hele rijtje door, dus dan "lekt" het ook naar de buren door. Ik denk eerlijk dat het weinig rendement oplevert bij een tussenwoning. Je verliesoppervlak is erg weinig, zeker omdat er ook nog glas in zit.Het lekt niet naar de buren, want dat sluiten ze eerst af!
Alle reacties Link kopieren
quote:Steinbeck2 schreef op 04 maart 2015 @ 07:02:

Dank jullie voor de tips.



Inderdaad is een voor- en achtergevel veel glas, dus dubbel glas is wel een goed idee. (voor zover dat er niet in zit).

Fijn om dit te weten voordat ik ga kijken.Als er dubbel glas in zit, vraag even hoe oud het is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op spouwmuurisolatie. Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede installateur maar weet niet zo goed waar te beginnen. Iemand tips? En enig idee waar ik ook betrouwbare informatie kan vinden over (verwachte) kosten en opbrengsten? Bedankt:)
Alle reacties Link kopieren
quote:spl schreef op 18 maart 2015 @ 15:40:

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op spouwmuurisolatie. Ik ben op zoek naar een kwalitatief goede installateur maar weet niet zo goed waar te beginnen. Iemand tips? En enig idee waar ik ook betrouwbare informatie kan vinden over (verwachte) kosten en opbrengsten? Bedankt:)Kijk hier even: http://www.meermetminder. ... ind_een_maatwerkadviseur_



Er is ook nog een subsidieregeling van kracht, 6% ipv 21% btw. Je kunt hier: http://www.energiesubsidiewijzer.nl/ ook kijken of er vanuit je gemeente nog subsidie mogelijk is.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Top, ik ga even kijken! Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven