Spullen overnemen vorige bewoner

20-03-2015 16:15 21 berichten
Dames even een vraagje wat ik het beste kan doen.



Binnenkort betrekken mijn vriend en ik een woning. We hebben de huidige bewoner gesproken en hij heeft wat dingen aangeboden ter overname. De meeste dingen die hij aanbood zijn een beetje provisorisch gemaakt (wat plankjes op een handige plek zeg maar) en daarnaast nog wat gordijntjes.



Uiteindelijk hebben we besloten 1 klein ding over te nemen en de rest dus niet. Om verschillende redenen, ik heb bijvoorbeeld zelf al gordijnen die daar prima passen.



Maar er zitten ook wat dingen bij die nogal lastig zelf weg te halen zijn, waarvan hij waarschijnlijk had gehoopt dat wij die dus wilden overnemen.



Moet ik nu aanbieden dat hij dit eventueel mag laten zitten als hij weggaat? Om hem die moeite te besparen. Mijn omgeving zegt namelijk dat ik dit moet aanbieden.. Maar mijn bezwaren zijn 1. hij zal wel denken dat we het dan alsnog willen maar dan gratis en 2. dan moeten wij het zelf weghalen want we willen er echt niks mee. Lekkere non-issue natuurlijk maar wat is de etiquette op dit gebied?
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet wil dan moet je dat ook niet aanbieden. Hij mag het gewoon netjes verwijderen dan.
Niet doen, niks overnemen. Ik heb ooit het grootste gesodemieter gehad toen ik een huurwoning wilde verlaten waar een leuk barretje in gebouwd was door de vorige bewoner. Die mocht ik er dus door een aannemer uit laten slopen. En dat was duur.



Net als rotte vloeren, lelijke gordijnen en een debiele inbouwkast.



Waarom zou je hem moeite willen besparen? De huidige bewoner heeft het er toch ook ingebouwd?



Zit jij straks te kijken met kosten voor afvoer van afval en dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een huurhuis dient hij het huis in oorspronkelijke staat achter te laten. Zijn probleem dus. En als je akkoord gaat met overnemen, wordt het jouw probleem en moet jij het herstellen als je ooit gaat verhuizen.



Bij een koophuis mag hij het achterlaten zoals jij het hebt gezien, dus dan is er niets aan de hand. Tenzij je in de koopovereenkomst afspreekt dat hij dat moet herstellen, natuurlijk.
Spreuken 18:2
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt niet aanbieden om het te l aten zitten om de huidige bewoner werk te besparen zodat jij vervolgens aan het werk kan.



Gewoon alleen overnemen wat je echt wil overnemen en de rest laten weghalen.

Je hebt wel kans dat hij je dat ene ding ook niet wil laten overnemen omdat je de rest ook niet wil.
Alle reacties Link kopieren
Hij mag het weghalen. Waarom zou jij zijn troep opruimen? Hij vraagt of je het wilt overnemen. Jij zegt nee. Dan is het de bedoeling dat het weggehaald wordt als het niet bij de woning hoort.

Meestal moet je de woning achterlaten zoals je er zelf bent ingetrokken, dus dat hij niet alles hoeft weg te halen en jullie het overnemen is al fijn genoeg voor hem
Wat jullie niet willen overnemen dient de oude bewoner te verwijderen. Hij moet de woning in de oude staat achterlaten. Anders kan de woningstichting hem kosten in rekening brengen, als zij de woning op orde moeten maken.



Waarom zouden jullie je werk op de hals halen, door zijn spullen te gaan verwijderen. Wie weet wat je tegen komt als je iets verwijdert (als in "gaten in de muur" ed.)
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet verplicht om zaken over te nemen. Laat hem zelf bepalen hoe hij e.a. oplost.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het gaat om particuliere huur dus in die zin niet het probleem dat wij dan bij het verlaten het eventueel weer zelf naar de oorspronkelijke staat moeten brengen.



Het gaat in dit geval puur om wat planken (schappen) in de slaapkamer en keuken. Wat op maat gemaakte gordijntjes. Oh en om spiegels in de slaapkamer die waarschijnlijk vastgeplakt zijn, maar wij gaan daar waarschijnlijk kasten voorzetten dus daarom wil ik die spiegels niet overnemen. Maar ik kan me wel voorstellen dat hij ervan baalt die spiegels weg te moeten halen.
Alle reacties Link kopieren
Geloof dat iedereen het eens is. Niet aanbieden dus. Als jullie het ook niet willen dan hoef je dat niet aan te bieden toch. Maakt niet uit of hij er van baalt of niet. Maakt jou niet verplicht om het over te nemen hoor.
Sugarmiss ik heb het geld voor dat ene dingetje al overgemaakt na akkoord daarover dus ik ga er vanuit dat hij dat ook daadwerkelijk achterlaat



Het was eigenlijk ook meer dat ik me er schuldig over voelde maar aan de andere kant, dan zit ik er mee om het weg te moeten halen.
quote:Waszak schreef op 20 maart 2015 @ 16:24:

Geloof dat iedereen het eens is. Niet aanbieden dus.Yes, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat ik ooit voor een heel redelijk bedrag heb overgenomen was vloerbedekking in mijn vorige appartement (huur), dat lag er net een maand of twee, het was goede vloerbedekking en, stom toevallig, ook de goede kleur. Als dat niet het geval was geweest had de vorige bewoner het eruit mogen halen. Je bent niet verplicht iets over te nemen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
quote:ayraa schreef op 20 maart 2015 @ 16:23Maar ik kan me wel voorstellen dat hij ervan baalt die spiegels weg te moeten halen.En dat is jouw probleem, omdat ... ? Je denkt niet zakelijk genoeg
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden dit met ons koophuis 1,5 jaar geleden. Er stonden wat leuke dingen in die we graag overnamen ( denk aan nieuwe koelkast, nieuwe wasmachine) daarnaast stond er ongelofelijk veel oude meuk in, oude kasten en planken overal. We hebben toen aangeboden alles over te nemen en dat we alle oude meuk zelf wel zouden afvoeren naar de stort om hun de moeite te besparen. Maar ze wilden toen wel de koelkast en wasmachine meenemen, ja toen ging het feestje dus niet meer door. Het is alles of niets.



Zij hebben toen zelf een hoop moeite en tijd gekost om alles af te voeren, maar oke.

Doen wat jij wil, in principe moet die bewoner doen wat jij wilt als het meeste allemaal meuk is waar je niks mee kan, lekker eruit laten halen door die oude bewoner dan.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Alles wat jij toestaat is wat dan ook jouw probleem wordt.



Echt niet doen, hoe lullig jij je er ook over mag voelen, het is het gewoon niet waard om over x jaar zelf voor hoge kosten te moeten opdraaien die je nooit hebt zien aankomen. (Zoals het moeten terugbouwen van een tussenmuur van een vergrote woonkamer bijvoorbeeld)
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
quote:GarciaCM schreef op 20 maart 2015 @ 16:50:

[...]





En dat is jouw probleem, omdat ... ? Je denkt niet zakelijk genoegAlsof ik mijn vader hoor praten
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik ooit over genomen heb is een parketvloer die ik helemaal niet wilde hebben.

Hierdoor betaalde ik minder overdrachtsbelasting.



Vervolgens heeft de verkoper de vloer gewoon mee mogen nemen waar hij echt blij mee was.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
quote:ayraa schreef op 20 maart 2015 @ 17:44:

[...]





Alsof ik mijn vader hoor praten Geen zorgen, ik ben niet je vader in Internet vermomming
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk vooral een domme actie van hem dat hij aangeeft er geld voor te willen hebben. Hij had het ook gewoon kunnen laten hangen, probleem opgelost, hadden jullie het eventueel weg kunnen halen of ook kunnen laten zitten waar het zit.
quote:Fiorah schreef op 22 maart 2015 @ 16:56:

Ik vind het eigenlijk vooral een domme actie van hem dat hij aangeeft er geld voor te willen hebben. Hij had het ook gewoon kunnen laten hangen, probleem opgelost, hadden jullie het eventueel weg kunnen halen of ook kunnen laten zitten waar het zit.Ik kreeg wel de indruk dat hij er niet blij mee was dat hij alles weg moest halen. Bijna alles wat hij aanbood ter overname heeft hij destijds ook overgenomen van de vorige bewoner. Maar ik ben blij dat hij alles weg gaat halen want we hoeven het dus echt niet te hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven