Huis bezichtigd & door te hoog inkomen niet gekregen

17-03-2015 00:25 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gereageerd op een huis van de woningstichting. Ik stond eerst 2de en ik dacht dat de 1ste hem wel zou nemen. Zondag kreeg ik een mail dat ik aan de beurt was om het huis te bezichtigen, en moest voor dinsdag 11 uur al beslissen of ik het huis weiger of accepteer. Heb vandaag de woning bezichtigd. Gelijk een goed gevoel toen ik het huis binnen kwam. Daarna contact opgenomen met de woningstichting dat ik de woning accepteer. Ik moest een kopie van mijn IB60 2013 en andere gegevens mailen. De hele dag was ik super blij omdat ik zo graag hier weg wil, en dit huis gelijk een goed gevoel gaf. Een uur later kreeg ik een mail dat ik de woning niet krijg omdat mijn inkomen te hoog is. De max is 21950 voor dit huis. Terwijl mijn inkomen in 2014 2218 is.



Ben er nog steeds kapot van. Ik kan verder nergens heen. M'n ma is geëmigreerd naar Spanje, en ik wil gewoon zo graag m'n eigen plekje zonder al dat lawaai & drukte van andere mensen.



Ik hoor van verschillende mensen dat dit niet mag. Dat ik het huis al bezichtig heb, en je een rechtzaak kunt beginnen. M'n zusje had het over een 10% regeling. Dat ze bij 10% er boven wel eens uitzondering maken.



Ik heb al een paar jaar een fulltime baan, en wacht inmiddels 7 1/2 jaar op een eigen huis. Heb op kamers gezeten. Daarna een super leuk appartement gehad. Netjes ingeschreven bij de gemeente. Na 1 1/2 jaar moest ik het huis uit van de gemeente! Alleen omdat de buurvrouw geklaagd had dat de buurman extra bij aan het verdienen was door aan mij dat appartement te verhuren. Toen kwamen ze erachter dat het huis eigenlijk geen woonbestemming had, en kon ik binnen 1 maand vertrekken terwijl ik er 1 1/2 jaar gewoond heb & ingeschreven stond.



Waar ik nu woon krijg ik mijn rust niet. Het is een studioruimte met dezelfde kamers er naast. Heb veel last van mijn buurjongen die continu z'n grote vriendengroep uitnodigd. Heb periodes dat ik zo slecht en weinig slaap dat mijn werk er onder gaat leiden. Ieder klein dingetje wordt gelijk teveel. Bijna overspannen thuis gezeten met migraine, en veel stress. Ben zo boos dat ze mij geen fatsoenlijk huis gunnen. Als ik 1 dag minder zou werken zou ik het wel krijgen. Eigenlijk gek als je er over na denkt want zo'n top inkomen heb ik nou ook weer niet.



Zijn er mensen die dit ook gehad hebben? Denk dat ik er morgen heen ga met mijn jaaropgave van 2014, en naar die 10% regeling ga vragen. Er komt een nieuwe keuken in, en ik wil er dan best wel iets meer voor betalen. Weet dat ze erg streng zijn maarja beter dan niks doen.
quote:Jippertje schreef op 18 maart 2015 @ 14:04:

[...]





Dat zou voor ons ook gelden, als we ons koophuis niet net voor de crisis hadden gekocht. Nu betalen we 400 euro hypotheek. Daar heb je niet eens een sociale huurwoning voor! Maar als we nu hadden willen kopen, zouden we ook geen hypotheek rond kunnen krijgen.



En wat scheefwonen betreft, wanneer de regels zijn zoals ze nu zijn en er een grote groep tussen wal en schip valt (teveel voor sociale huur te weinig voor particulier), snap ik het heel goed dat mensen de regels aan hun situatie aanpassen en tijdelijk minder gaan werken. Dat vind ik niet asociaal, het systeem overigens wel!

Eens. Je moet hier eigenlijk je definitie van asociaal aanpassen. De regels mbt inkomensgrenzen zijn namelijk vanuit Europa bepaald en niet geschikt voor de Nederlandse huizenmarkt. Wat al eerder is gezegd, het gat tussen de inkomensgrens voor sociale huur en het benodigde inkomen voor vrije sectorhuur en koop is te groot.



Overigens worden er nu zoveel andere regels bedacht door woningbouwverenigingen dat er hier in de flat al 4 maanden een 3-kamerappartement leeg staat. En dat met wachtlijsten van minimaal 5 jaar. Reden: de nieuwe regel dat stellen maximaal een 2-kamerappartement mogen huren en gezinnen niet genoeg hebben aan een 3-kamerappartement?

Hoe dan ook, ik vind het onvoorstelbaar dat het al zo lang leeg staat terwijl de wachtlijsten zo lang zijn. Wie er in mag, wil blijkbaar niet en wie wel wil, mag niet.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is er nog een appartement vrij gekomen in hetzelfde gebouw!!! Precies dezelfde afmetingen, alleen een paar euro duurder??????? Geen idee waar dat aan ligt, met mijn inkomen mag ik deze wel. Blijf het vreemd vinden.
Hé Elmiran, wat fijn! Heb je deze al, of moet je eerst nog schrijven? Dan wens ik je heel veel succes én veel woonplezier.
quote:elmiran schreef op 26 maart 2015 @ 16:50:

Inmiddels is er nog een appartement vrij gekomen in hetzelfde gebouw!!! Precies dezelfde afmetingen, alleen een paar euro duurder??????? Geen idee waar dat aan ligt, met mijn inkomen mag ik deze wel. Blijf het vreemd vinden.



Sommige dingen moet je niet proberen te begrijpen, want die zijn niet te begrijpen.

Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan! zou ik maar zeggen.
quote:elmiran schreef op 26 maart 2015 @ 16:50:

Inmiddels is er nog een appartement vrij gekomen in hetzelfde gebouw!!! Precies dezelfde afmetingen, alleen een paar euro duurder??????? Geen idee waar dat aan ligt, met mijn inkomen mag ik deze wel. Blijf het vreemd vinden.

dat ligt er aan of er dubbele beglazing in zit, nieuwere keuken, wat de woningbouwvereniging al aan gepast heeft! zo heeft de woningbouwvereniging dat aan ons uitgelegd.

succes met verhuizen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem nog niet. Volgende week is de eindstand bekend. Ik ga er niet vanuit dat ik hem krijg om teleurstellingen te voorkomen. De andere woning is nog steeds niet geaccepteerd, dat kan ik terug zien bij mijn vorige reactie's. Voordeel is dat ik er inmiddels 2 daar bekeken heb, en heel wat vragen heb besteld aan de huidige bewoners van toen. Mocht deze het wel worden dan weet ik dat ik daar goed zit.
Dan is het toch nog ergens goed voor geweest, dit hele gedoe. Ik duim voor je dat je 'm krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Ik stond 2de. Omdat die andere in hetzelfde gebouw vorige week pas geaccepteerd is door iemand had ik hoop dat het goed zou komen. Op goede vrijdag bericht gekregen dat de eerste hem geweigerd heeft. Ik ben gelijk gaan kijken. Hetzelfde gevoel als bij die andere. Toen ik de hal in liep dacht ik eigenlijk gelijk al dit wordt hem.



Heb vandaag te horen gekregen dat de papieren in orde zijn, en ik het huis heb!. Ben echt super blij.
Wat fijn!
Alle reacties Link kopieren
quote:z-u-s schreef op 17 maart 2015 @ 08:05:

[...]



En daarna ben je weer meer gaan werken, boven de inkomensgrens uitgekomen, doorgegroeid qua inkomen, en gewoon lekker in een die sociale huurwoning blijven zitten? Dat is dus scheefwonen en vind ik echt onwijs asociaal!!! Lekker geld overhouden wegens de lage huur ten koste van mensen die het echt nodig hebben. Bah!



Zo bah is dat niet. Veel mensen verdienen soms maar net boven een bepaalde grens, waardoor ze nergens recht op hebben. Geen huurtoeslag, geen huurhuis, geen zorgtoeslag etc. Maar wel geacht worden om duur te gaan wonen, waardoor ze netto ´armer´ zijn dan diegenen met alle toeslagen en extraatjes. En nee, dit zeg ik niet omdat ik jaloers ben, want ik krijg zelf ook alle toeslagen en als ik in mijn vriendenkring een vergelijk maak, dan hebben mijn (full time) werkende vrienden onder de streep soms maar net iets meer. En worden ze wel geacht een duur huis te kunnen betalen zonder compensaties.



Als je al iets bah wilt vinden, dan is het wel dit stomme regeltje waardoor mensen met een doorsnee baan nergens meer een betaalbaar huis kunnen krijgen.
Gefeliciteerd! Fijn voor je.
Alle reacties Link kopieren
quote:elmiran schreef op 07 april 2015 @ 19:29:



Heb vandaag te horen gekregen dat de papieren in orde zijn, en ik het huis heb!. Ben echt super blij.Oh wat fijn! Gefeliciteerd! Echt fijn na ruim zeven jaar wachten en zoveel gedoe!
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
quote:elmiran schreef op 07 april 2015 @ 19:29:

Ik stond 2de. Omdat die andere in hetzelfde gebouw vorige week pas geaccepteerd is door iemand had ik hoop dat het goed zou komen. Op goede vrijdag bericht gekregen dat de eerste hem geweigerd heeft. Ik ben gelijk gaan kijken. Hetzelfde gevoel als bij die andere. Toen ik de hal in liep dacht ik eigenlijk gelijk al dit wordt hem.



Heb vandaag te horen gekregen dat de papieren in orde zijn, en ik het huis heb!. Ben echt super blij.gefeliciteerd!!
Alle reacties Link kopieren
Fijn voor TO dat het uiteindelijk allemaal goed is gekomen.



Maar dit is inderdaad krom in Nederland en heb in hetzelfde schuitje gezeten. Een jaartje of 7 geleden ging ik voor het eerst op mezelf. Stond al een vanaf mijn 18e ingeschreven bij meerdere wooncorporaties en toen mijn toenmalige relatie op de klippen liep, stond ik eigenlijk op de eerste plek voor een goedkoop appartementje. Sociale huur. Ik verdiende toendertijd niet meer dan 1600 bruto per maand en de huur + servicekosten van het éénpersoonsappartement bedroegen samen 510 euro. Prima te doen. In de jaren daarop ben ik behoorlijk wat meer gaan verdienen en heb ik mijn huidige vriendin leren kennen. Door een, op zijn zachts uitgedrukt, behoorlijke asociale bovenbuurvrouw die boven mij kwam wonen zijn we langzaam op zoek gegaan naar een nieuwe woning. Vriendin studeerde destijds nog dus had eigenlijk geen inkomen. En joh, die zoektocht viel nog niet mee. Laten we zeggen dat ik op dat moment +/- 2500 bruto per maand (+/- 32000 per jaar) verdiende. Met het volgende heb ik te maken gehad:



Sociale huur waar je opeens geen recht meer op hebt, want dan zou je 'scheefwonend' zijn. Sorry hoor, mag ik ook even een paar jaartjes kunnen sparen en een buffertje opbouwen? Ja, ik snap dat sociale huur voor 'de minima' is die geen andere optie hebben. Maar is het voor mij dan wel eerlijk dat ik eigenlijk het overgrote deel van mijn inkomen maar aan huur moet uitgeven? En wat als mijn baantje wegvalt? Hoe moet ik dan een dure huurprijs opbrengen?Huren bij wooncorporaties in het 'middenklasse segment', een categorie duurder dan sociale huur zeg maar. Woningen met een kale huurprijs van 6 à 700 per maand waar je maximaal maar 25000 bruto per jaar mag verdienen. Daar verdiende ik met mijn whopping 2500 bruto per maand dus ook al te veel voor. Voor de goede orde, van mijn 2500 bruto bleef ongeveer 1850 netto over. 25000 bruto per jaar is +/- 1900 bruto, dat weer neerkomt op zo'n 1400 netto. Je mag om een huisje met een kale huurprijs van 6 à 700 dus maar +/- 1400 netto per maand verdienen, oftewel in een situatie zitten waar je zo goed als de helft van je inkomen aan huur kwijt bent...Kopen. Als je geen vast contract hebt sowieso geen optie. En voor een beetje huisje (lees, geen appartement dat je aan de straatstenen niet verkocht krijgt) is een bruto inkomen van 2500 weer bar weinig.Particuliere huur, waar de kale huurprijs vaak al enorm hoog is, maar waar je ook nog eens 3 à 4 keer die huurprijs per maand bruto moet verdienen en 2, 3 of zelfs 4 maanden aan borg moet betalen. Bij een kale huurprijs van 800 per maand heb je het dus over een inkomenseis van 3200+ bruto.Eigenlijk hadden we dus maar 2 opties: óf huren op basis van leegstandswet (mensen die hun koophuis niet verkocht krijgen en het gaan verhuren, maar als het verkocht wordt moet je binnen 3 maanden er uit...), of dure particuliere huur. Omdat we het zeker voor het onzekere namen en we niet potentieel nog een keer halsoverkop zouden willen verhuizen, is het particuliere huur geworden. 810 kale huur voor een twee slaapkamerappartementje van nog geen 90 m². Aanbod was er nauwelijks in deze regio (provincie).
Alle reacties Link kopieren
Wat een gedoe... das ook duur 810 voor 90 m2. Jammer dat ze daar niks aan doen om het allemaal wat makkelijker te maken.



Wat ik ook krom vind is dat als mijn collega met een eengezinswoning eruit gaat de volgende huurder gelijk 100 euro meer kan gaan betalen voor dat zelfde huis!. Voor dat geld heb je zowat nieuwbouw.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook. Wij gaan eruit en de volgende bewoner gaat 150 euro meer betalen. Voor de huur die de nieuwe bewoners gaan betalen heb je een nieuwe 2 onder 1 kap met ruime tuin. Hier hebben ze een armzalig balkon en een keuken uit het jaar 0. Blij dat we gaan verhuizen
I may be young, but I'm not dumb.
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen dat er voor over hebben. Mijn kamer die ik achter laat wordt voor de nieuwe huurder 40 euro per maand duurder! Ik hoorde dat pas toen ik de advertentie had staan anders had ik het ook niet geweten. Dacht op dat moment OMG hoe ga ik die kamer ooit op tijd verhuurd krijgen! (ik heb een maand opzeg termijn dus kan er 1 mei niet uit behalve als ik iemand kon vinden die er zo snel in wil). Gelijk dezelfde dag afspraken voor een bezichtiging gemaakt. Ik wist niet dat er zoveel mensen opzoek zijn naar een woonruimte, en daar zoveel geld voor willen betalen. Dit is nog maar een kamertje... zoveel geld betaal ik straks voor mijn andere huis niet eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 17 maart 2015 @ 08:11:

Zo betalen wij aan maandlasten aan hypotheek letterlijk drie en een half keer zoveel als sociale huurders met exact hetzelfde huis in de straat. Tja, wat zal je dan harder gaan lopen qua carriere.Hier juist omgekeerd, het kopen van een sociale huurwoning is voordeliger dan het huren. Mijn buren hebben onlangs het huis gekocht en betalen bijna 100 euro minder aan hypotheek dan wij aan (sociale) huur... Hoe sociaal is dat?
quote:Doornroosje777 schreef op 03 mei 2015 @ 19:47:

[...]





Hier juist omgekeerd, het kopen van een sociale huurwoning is voordeliger dan het huren. Mijn buren hebben onlangs het huis gekocht en betalen bijna 100 euro minder aan hypotheek dan wij aan (sociale) huur... Hoe sociaal is dat?Voor die 100 euro extra wordt al het onderhoud betaalt. Je zit er dus tegen kostprijs.
quote:NummerZoveel schreef op 04 mei 2015 @ 07:22:

[...]





Voor die 100 euro extra wordt al het onderhoud betaalt. Je zit er dus tegen kostprijs.

En die 100 euro zijn waarschijnlijk niet eens dekkend voor het onderhoud.

Daarbij betalen de buren nu ook meer aan verzekeringen. Die zijn uiteindelijk echt wel duurder uit dan de huurder.
Alle reacties Link kopieren
En dan betalen ze waarschijnlijk ook niet of nauwelijks af. Wat tegenwoordig wel steeds lastiger is. Maar dan heb je nog niks als er ooit financiële stront aan de knikker is, behalve een enorme hypotheekschuld.
Alle reacties Link kopieren
quote:mienbillekesjeuken schreef op 04 mei 2015 @ 08:52:

En dan betalen ze waarschijnlijk ook niet of nauwelijks af. Wat tegenwoordig wel steeds lastiger is. Maar dan heb je nog niks als er ooit financiële stront aan de knikker is, behalve een enorme hypotheekschuld.



Ze betalen alles af in 30 jaar, dus het is 100 euro extra + de rente + de afbetaling die de huurders betalen.

En ja, daar wordt inderdaad wel het onderhoud voor betaald.
Alle reacties Link kopieren
quote:lechatrose schreef op 04 mei 2015 @ 08:29:

[...]



En die 100 euro zijn waarschijnlijk niet eens dekkend voor het onderhoud.

Daarbij betalen de buren nu ook meer aan verzekeringen. Die zijn uiteindelijk echt wel duurder uit dan de huurder.Overigens, als ik uitgave van 1% is het wel kostendekkend...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven