Monument kopen / volledige renovatie

15-03-2015 09:26 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Vorige week hebben wij een bezichtiging gehad bij een gemeentelijk monument. De woning staat nu 1 jaar te koop voor circa ¤310.000. De eigenaren van het huis hebben deze op 90-jarige leeftijd verlaten en zitten in een bejaardentehuis. Het pand moet volledig gerenoveerd worden. Er is al jaren niets meer aan de woning gedaan. Eigenlijk kunnen alleen de muren en het dak blijven staan. Zo is er bijvoorbeeld geen badkamer (alleen een oldskool douche) en is er geen CV. Kozijnen zijn rot, vocht in de muren etc. etc.

Wel zijn we min of meer verliefd geworden op het pand en willen we de uitdaging om het volledig te renoveren aan gaan. Gezien alles nog gedaan moet worden vinden we de vraagprijs aan de hoge kant en denken we eerder aan een koopprijs van ¤250.000.



Komende week willen we de woning nog een keer gaan bezichtigen en het lijkt ons verstandig om voordat we een bod gaan doen een bouwtechnische keuring te laten uitvoeren en een taxatie. Ik weet dat je een taxatie normaliter plaats vindt na het doen van een bod maar het lijkt me in dit geval verstandig aangezien het huis volledig gerenoveerd moet worden en we geen inschatting kunnen maken wat de marktwaarde is.



Hoe denken jullie hierover?



Een bevriende makelaar wil ons helpen bij de aankoop maar ik zou ook graag jullie mening willen horen.



Alvast bedankt!
Is leuk om over te dromen, is gedoe om te bezitten.

Eigenlijk net als met een boot. Niet het hebben van een boot is aantrekkelijk, maar het idee van het hebben van een boot.
Alle reacties Link kopieren
Haha NYC, daarmee sla je de spijker op z'n kop
Alle reacties Link kopieren
in een goed gerestaureerd monument, of je dat nu zelf gedaan hebt of hebt uitbesteed, woon je even prettig als in een moderner huis en heb je de eerste 20 jaar juist bijna geen werk, daarna ook niet veel meer als in een nieuwere woning, dat ligt er maar aan of je alles steeds volgens de laatste woontrends wil hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag even reageren omdat wij nu bijna een jaar geleden een gemeentelijk monument hebben gekocht van ruim 200m2. Alles moet worden gemoderniseerd, behalve de kozijnen. Wij verbouwen het, zonder ervaring maar met een handige man, (bijna) helemaal zelf. Vernieuwen van het dak en stucen besteden we uit.



Wij hebben het afgelopen jaar veel geleerd, en het is een mooi project. Wij klussen elk weekend en je moet je afvragen of je dat de komende 2 jaar wel wilt.



Zeker belangrijk is een keuring door de monumentenwacht. Wanneer je niet alles zelf wilt doen: loop met een aannemer door het huis. Zo krijg je een goed beeld van de kosten. Ik denk dat als je alles uitbesteedt, het (goed) laten verbouwen (isoleren, duurzame materialen), wel 100.000-200.000 kan kosten. Doe je het zelf, denk dan aan de helft hiervan.



Bij ons waren de kosten voor het vernieuwen van het leien/zinken dak wel een tegenvaller, maar krijgen we subsidie op. Dat kost wel ineens 30.000,- . Zou je dat zonder bouwdepot ineens kunnen betalen? Ook is de rente vanuit een bouwdepot aftrekbaar.



Goed contact en overleg met de monumentencommissie van de gemeente is wel handig. We overleggen eerst met ze voordat we een vergunning aanvragen. Dat gaat prima.



Ik ben benieuwd of je al een keuze hebt gemaakt. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven