Eigen stacaravan bouwen

24-03-2015 13:02 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Telkens als wij ergens een chalet/stacaravan huren tijdens een vakantie, verzuchten wij dat het zo leuk zou zijn om er zélf een te hebben. Nu is mijn man erg handig en zou hij dit ook wel zelf willen bouwen. Zo kun je ook zelf de indeling bepalen. We zouden dan nl. wel een vrij moderne stacaravan willen, met een nette keuken en gewoon losse tafel/stoelen en een gewone zitbank enzo. Dus niet zo'n hoekbank die je vaak ziet, en voor geen meter zit.



Heeft iemand ervaring met het zélf bouwen van zo'n stacaravan (of chalet, net hoe je het noemt) en waar moet ik aan denken qua kosten?



Ook iemand enige inschatting wat er aan kosten voor de totale inrichting nog bijkomt? Denk dus aan álles: keukengerei, servies, meubels, vloer, keuken, badkamertje, handdoeken/theedoeken, matrassen, dekbedden, kussens, gordijnen, tuinmeubels etc etc.

Dat hoeft niet het duurste van het duurste te zijn, mij lijkt dan Ikea, Kwantum, Leen Bakker etc. prima !

En mogelijk hebben we zelf ook nog wel het e.e.a. in de kast staan wat dubbel is en je daarvoor goed zou kunnen gebruiken.



Qua kosten voor jaarplaatsen heb ik wel gezien dat je zo'n 2.000 á 2.500,-- moet tellen, afhankelijk op welke camping je natuurlijk zit en hoeveel faciliteiten danwel luxe deze heeft.



Maar....toch.... dromen mag toch ?
Alle reacties Link kopieren
Dat visioen kun je uit je hoofd zetten . Hier absoluut dat niet aan de orde. No worries.

Maar vragen naar andermans ervaringen mag toch? Zo vaak hoor ik althans niet dat iemand erover nadenkt om zoiets zelf te gaan maken. Vaker is het een overname van bestaande stacaravans oid en dat hebben wij niet voor ogen.
Alle reacties Link kopieren
Tips/ervaringen nog welkom !!
Alle reacties Link kopieren
quote:ploppie76 schreef op 24 maart 2015 @ 14:59:

[...]





Wij staan op een camping in Hollandscheveld(Drenthe) En onze jaarplaats kost 1255 Euro.Daar komt nog wel toeristenbelasting over heen en kosten voor de honden en natuurlijk electra en waterverbruik.Wij zitten op ongeveer 1700 Euro totaal.Verder hebben wij een vaste gasaansluiting wat ons 50 euro per maand kost maar dan heb je geen gedoe met gasflessen en kun je ook lekker in de herfst of kerstvakantie daar verblijven.Het chalet was inclusief inboedel toen wij hem kochten.





Er is best dus veel verschil in staangeld. Wij betalen voor onze stacaravan 2450 Euro per jaar (incl. toeristenbelasting en electra maar de electra is laag want we zijn er maar gemiddeld vier/vijf weken per jaar).



Het is niet wat je wil TO maar ik vertel toch even mijn ervaring. Wij hebben een oude gekocht op een hele rustige en kleine camping (geen karaoke, niet elke dag clubavonden en geen snackbar/bar op de camping zelf). Het ging er ons echt om een leuke betaalbare eigen plek in Nederland te hebben aan het strand want we wonen in het buitenland. Wij hebben dus wel voor een oude gekozen en mijn vader is handig en wilde ons graag helpen. Hij heeft hem leeggehaald (hoekbank eruit!) en helemaal opnieuw bekleed/geschilderd enz. Ik heb online bij Ikea meubels besteld en we hebben bedden van Leen Bakker. Hij is echt heel leuk geworden en heeft echt een strand sfeer! Allemaal prima dus en op deze manier kun je zonder al te grote investering eerst kijken of de camping/een stacaravan wel bij je past. Ons bevalt het tot nu toe goed maar we willen over een aantal jaar wel iets kopen met eigen grond.



Succes met je zoektocht en superhandig dat je man zo handig is!
Alle reacties Link kopieren
Die van jouw plaatjes zien er wel mooi uit! Die zou ik zeker op eigen grond neerzetten, zonde om dat op niet eigen grond neer te zetten omdat je nooit weet of je er kunt blijven staan.



Zoiets als jouw plaatjes lijkt ons voor de toekomst ook leuk. Maar onze kinderen worden ook groter en we zijn eigenlijk niet echt camping mensen dus het zou ook zomaar een leuk appartementje aan het strand kunnen worden
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel Beleza, leuk om te horen dat het jullie zo goed bevalt !

Ja er zit inderdaad wel veel verschil in de bedragen voor een jaarplaats, dat had ik wel ondervonden. Maar áls we het zouden doen, dan zoeken we wel een camping met juist wel veel faciliteiten, daar houden we van

En het liefst dan een jaarplaats, dus géén seizoensplaats. Zodat je er ook in de herfst en kerstvakantie in kan (of had ik dat al genoemd?)

Het allerliefst zou ik op camping Marveld in Groenlo willen staan, maar daar komen, zo vertelde de receptioniste mij, zelden plaatsen vrij We zijn er nu een paar keer geweest en vinden dat geweldig. Erg jammer dus, ik heb al een rondje gegoogled maar ook via Marktplaats e.d. worden geen staplekken/stacaravans op die camping aangeboden.



Een oudje kopen om te beginnen is ook een optie, maar wel de laatste.... Ik vind die er gewoon, ook aan de buitenkant, niet mooi uitzien. (ja ik weet ut, ben best veeleisend). Een vaak kun je dan aan de indeling binnen niet veel meer doen, maar natuurlijk wel oppimpen en dat kan inderdaad ook heel leuk worden. Maar wat manlief betreft kun je dan net zo goed meteen zelf bouwen, het is namelijk vooral hout waar zo'n ding uit bestaat en dat kan hij wel.

Maar goed, we blijven wikken en wegen !
Alle reacties Link kopieren
quote:Beleza schreef op 26 maart 2015 @ 10:56:

Die van jouw plaatjes zien er wel mooi uit! Die zou ik zeker op eigen grond neerzetten, zonde om dat op niet eigen grond neer te zetten omdat je nooit weet of je er kunt blijven staan.



Zoiets als jouw plaatjes lijkt ons voor de toekomst ook leuk. Maar onze kinderen worden ook groter en we zijn eigenlijk niet echt camping mensen dus het zou ook zomaar een leuk appartementje aan het strand kunnen worden



Ja mooi he? Dat is echt zoals we het het allerliefst zouden willen (maar tja... dúúr !).

En een appartement aan zee..... ooo.... da's ook een droom zeg ! Maar wij wonen in het midden/zuiden van het land dus om telkens 2 uur naar je huisje aan zee te rijden vinden we te ver. Ook omdat de kinderen sporten en je vaak dan pas zaterdagmiddag (of zelfs pas na het eten) weg zou kunnen, vinden we dat te ver rijden. Maar wel kei leuk zeg !
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 26 maart 2015 @ 11:03:

[...]





Ja mooi he? Dat is echt zoals we het het allerliefst zouden willen (maar tja... dúúr !).

En een appartement aan zee..... ooo.... da's ook een droom zeg ! Maar wij wonen in het midden/zuiden van het land dus om telkens 2 uur naar je huisje aan zee te rijden vinden we te ver. Ook omdat de kinderen sporten en je vaak dan pas zaterdagmiddag (of zelfs pas na het eten) weg zou kunnen, vinden we dat te ver rijden. Maar wel kei leuk zeg !



Stacaravans zijn inderdaad vaak erg lelijk maar wij zijn echt voor het plekje gegaan en nemen de lelijke buitenkant voor lief

Van binnen lijkt het een klein strandhuisje en dat is voor nu prima. We zitten ook maar 10 minuten lopen van het strand dus dat is heelijk! Wij moeten er alleen wel 11/12 uur voor vliegen dus 'maar' twee uur rijden klinkt voor mij als een makkie hahaha!



Grappig dat jullie juist een levendige camping willen. Hier bij ons bijna alleen 70 plussers en super rustig, dat vinden wij juist heerlijk



Zulk soort huisjes/chalets als van jouw foto's zijn in de buurt van onze camping wel te koop maar daar betaal je meestal tussen de 100.000 en 200.000 Euro voor, even nog doorsparen dus voor ons
Alle reacties Link kopieren
Qua kosten was het eerste jaar dus iets van 10.000 bij elkaar denk ik? Ben het echt allemaal even kwijt maar het liep best op met alle kleine dingen. We hadden trouwens wel al beddengoed/handdoeken/keukenspullen. Moesten een bank, eettafel, stoelen, wat tuinspullen, bedden, vloer, luxaflex en verf kopen.
Alle reacties Link kopieren
Pfff toch best veel geld hè? En inderdaad vooral die kleine dingen.

Eigenlijk heb je gewoon een dubbele huishouding.



Hoe doe jij dat dan met beddgoed/handdoeken enzo? Sjouw je die telkens mee heen en weer in het vliegtuig? En je koelkastspullen?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 26 maart 2015 @ 13:19:

Pfff toch best veel geld hè? En inderdaad vooral die kleine dingen.

Eigenlijk heb je gewoon een dubbele huishouding.



Hoe doe jij dat dan met beddgoed/handdoeken enzo? Sjouw je die telkens mee heen en weer in het vliegtuig? En je koelkastspullen?



Wij hebben inderdaad echt een dubbele huishouding, dat is gewoon het prettigst en een éénmalige investering. We reizen het liefste heel licht dus hebben alle vier (man, twee dochters en ik) allemaal een eigen hele kleine koffer, denk aan bijna handbagage maat en daar nemen we alleen wat kleding in mee. We laten ook elke keer kleding achter of kopen wat in Nederland en laten het daar, niet voor de kinderen want die groeien nog te hard.



Mijn vader en zijn vrouw hebben een stacaravan op dezelfde camping en vindt het erg fijn om onze tuin te onderhouden, eerste boodschappen te halen, in de gaten te houden enz. Dat is dus erg fijn en zonder hen zou het voor ons ook niet makkelijk zijn (niet haalbaar denk ik zelfs) om een stacaravan te hebben doordat we er alleen maar vier/vijf weken per jaar zijn. Ik ben ze daar erg dankbaar voor!
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook eens kunnen zoeken op Tiny house movement voor inspiratie.

Dat zijn kleine huisjes die ze meestal op een trailer bouwen, lijkt me trouwens geweldig om zelf te maken en in te wonen, het liefst gewoon legaal op een eigen stukje grond, voor weinig.
Alle reacties Link kopieren
Ja leuk, dank voor de tip, zal eens kijken.



Stél dat we voor een opknapper zouden gaan, wat zou die dan in aanschaf, wat jullie betreft, mogen kosten? Wat zou het je waard zijn?
Alle reacties Link kopieren
quote:Beleza schreef op 26 maart 2015 @ 13:33:

[...]



Mijn vader en zijn vrouw hebben een stacaravan op dezelfde camping en vindt het erg fijn om onze tuin te onderhouden, eerste boodschappen te halen, in de gaten te houden enz. Dat is dus erg fijn en zonder hen zou het voor ons ook niet makkelijk zijn (niet haalbaar denk ik zelfs) om een stacaravan te hebben doordat we er alleen maar vier/vijf weken per jaar zijn. Ik ben ze daar erg dankbaar voor!Zoooo, da's inderdaad wel erg boffen zeg! Anders is het in jullie geval denk ik niet haalbaar nee, maar wel super?
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 26 maart 2015 @ 13:19:

Pfff toch best veel geld hè? En inderdaad vooral die kleine dingen.

Eigenlijk heb je gewoon een dubbele huishouding.



Hoe doe jij dat dan met beddgoed/handdoeken enzo? Sjouw je die telkens mee heen en weer in het vliegtuig? En je koelkastspullen?In den beginne begin je toch gewoon met oude spullen die je wel kunt missen thuis. En het bouwt zich vanzelf op. Je ziet eens mooie handdoeken in de aanbieding of zo'n lekkere korte broek op de markt die goedkoop is en daar neem je er dan gewoon 2 van.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van ons hebben ook een stacaravan op een camping hier in de buurt. Hij staat er voor vast, maar van november-maart mogen ze er alleen in het weekend komen. De rest van het jaar heel de week. Zij hebben een hele grote plek en betalen ca 1600 euro per jaar. Stroom en gas komt daar nog bij.



Die van hun is wel een oudje die ze van binnen helemaal gepimpt hebben en heel leuk ingericht met losse meubels. Haar vader is bezig met een oude stacaravan helemaal op te knappen. Die heeft alleen de bodem en het dak gelaten en de rest helemaal vervangen. Een enorm project, hij is er al een jaar of 2 mee bezig en nog lang niet klaar. En er gaan handenvol geld in zitten (want hout is ook niet erg goedkoop).



Zij hebben heel veel spullen voor vast daar liggen, alleen eten, vuile en schone was gaat heen en weer. De camping is hier ook maar 20 minuten vandaan, dus dan kun je er nog eens zo naar toe. Wij komen in de zomer vaak een middag of avond bij hun langs, lekker bbq-en in de tuin en de kids lekker buiten spelen. Het is wel heerlijk, we hebben zelf ook op het punt gestaan om de stap te maken, maar wij zijn toch teveel nomaden. Ik zou nooit mijn hele zomervakantie 2 dorpen verderop willen doorbrengen en elke keer naar dezelfde plek willen. Maar als je dat juist wel leuk vindt, dan is het de ideale vakantie en naar verhouding dan ook niet duur.
..
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 26 maart 2015 @ 19:58:

Ja leuk, dank voor de tip, zal eens kijken.



Stél dat we voor een opknapper zouden gaan, wat zou die dan in aanschaf, wat jullie betreft, mogen kosten? Wat zou het je waard zijn?



Dat hangt echt helemaal van de ligging van de camping, plaats, staat van de caravan, inboedel en plaats in Nederland af. Die van ons was 6.500 Euro incl. staangeld voor dat jaar en ligt erg gunstig op een rustige plek op de toch al rustige camping op tien minuten lopen van het strand. Ook is de buitenkant gewoon goed en was alleen de inboedel zwaar verouderd. Ik heb ze veel voordeliger gezien en ook zelfs gratis (staangeld moest wel nog betaald worden dan) doordat iemand er dan door omstandigheden snel vanaf wil.



Wij hebben uiteindelijk dus wel meer geïnvesteerd dan die 10.000 Euro, gaat meer richting de 16.500 denk ik maar we hadden nog een gewone caravan die we voor 6.500 Euro verkocht hebben vlak voordat we de stacaravan kochten.

Wij vonden het in elk geval de moeite waard en voor ons probleem (een eigen plek in NL en niet meer bij andere mensen logeren of in een hotel/appartement) een goede oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, twee dorpen verderop zou ik ook niet zo snel doen, al kan het soms toch ook wel handig zijn. Je hoort het weleens dat een gezin vlakbij op de camping gaat staan, zodat papa gewoon kan werken en uit het werk daarheen komt.



Maar wij zouden dan iets op een uurtje rijde ofzo zoeken. Strand vinden we geweldig maar dat is voor ons zeker 2 uur rijden en dat is teveel.

En van nov-maart er alleen weekenden terecht kunnen zou ik op zich prima vinden, we moeten toch immers gewoon werken. Maar dat je dan de kerst-/voorjaarsvakantie niet kunt zou jammer zijn.

Het telken naar dezelfde plek gaan is inderdaad iets wat je goed moet afwegen. Ik zou dan bijv toch wel 1x per jaar naar het buitenland willen. Nu gaan we vaak ook in de meivakantie naar een camping in Frankrijk of Italië, dat is erg goedkoop in die periode. Dus dat zou een optie kunnen zijn om erin te houden. Of in de herfstvakantie ofzo. Maar dat doe je misschien de eerste jaren ook niet, omdat je dan alle tijd bezig bent met het opknappen van je plek en ervan te genieten.



Die prijzen die Beleza noemt, zagen wij ook al. En er zit nogal verschil in. Ook wat er qua inboedel bij zit. De moeite waard om goed rond te kijken dus.

Maar als we een oudere caravan elders zouden kopen moet die getransporteerd worden naar de camping van onze keuze. En ik begreep dat dat ook nogal op kan lopen.



Kortom: genoeg stof nog om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mamaonbekend schreef op 27 maart 2015 @ 08:14:

Hoi, twee dorpen verderop zou ik ook niet zo snel doen, al kan het soms toch ook wel handig zijn. Je hoort het weleens dat een gezin vlakbij op de camping gaat staan, zodat papa gewoon kan werken en uit het werk daarheen komt.



Maar wij zouden dan iets op een uurtje rijde ofzo zoeken. Strand vinden we geweldig maar dat is voor ons zeker 2 uur rijden en dat is teveel.

En van nov-maart er alleen weekenden terecht kunnen zou ik op zich prima vinden, we moeten toch immers gewoon werken. Maar dat je dan de kerst-/voorjaarsvakantie niet kunt zou jammer zijn.

Het telken naar dezelfde plek gaan is inderdaad iets wat je goed moet afwegen. Ik zou dan bijv toch wel 1x per jaar naar het buitenland willen. Nu gaan we vaak ook in de meivakantie naar een camping in Frankrijk of Italië, dat is erg goedkoop in die periode. Dus dat zou een optie kunnen zijn om erin te houden. Of in de herfstvakantie ofzo. Maar dat doe je misschien de eerste jaren ook niet, omdat je dan alle tijd bezig bent met het opknappen van je plek en ervan te genieten.



Die prijzen die Beleza noemt, zagen wij ook al. En er zit nogal verschil in. Ook wat er qua inboedel bij zit. De moeite waard om goed rond te kijken dus.

Maar als we een oudere caravan elders zouden kopen moet die getransporteerd worden naar de camping van onze keuze. En ik begreep dat dat ook nogal op kan lopen.



Kortom: genoeg stof nog om over na te denken.



Dit is ook meestal niet onze enige vakantie per jaar, dat zou ik nml ook jammer vinden. We wonen in Azië en gaan hier ook vaak nog op vakantie.

Onze camping is van 1 april tot eind oktober geopend, in de andere maanden mag je het terrein wel op maar is het water afgesloten. Voor ons niet zo erg omdat we toch alleen maar in de zomer komen maar als ik meer in de buurt zou wonen zou ik daar niet voor kiezen. Dan zou ik kiezen voor een plek waar je altijd naar toe kunt gaan.
Alle reacties Link kopieren
Op de camping waar wij zitten mogen we dus ook echt elke dag verblijven zomer en winter.Het water gaat er dus ook niet af.

Daarom zitten wij ook altijd daar met kerst en oud en nieuw.(heerlijk rustig in het bos met onze honden en geen last van vuurwerk)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven