Kleine moestuin deel 2

26-02-2015 10:56 525 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we verder praten over het hebben van een moestuintje.
Twee jaar geleden had ik rozemarijn. Ruikt heerlijk en ook zo'n bakje.

Wat ik toen nog niet wist. Rozemarijn heeft minstens 4 tot 5 dagen een minimale temperatuur van 21 graden Celsius om te kunnen ontkiemen.
Alle reacties Link kopieren
Bieslook is net onkruid. Niet kapot te krijgen. Helaas blijken luizen hele goede klimmers want die hebben mijn bieslook op het balkon nu al gevonden.

Net toch even vals gespeeld want ik had de week zo'n zin in verse pesto en als ik op mijn zaadjes moet wachten ....

Dus maar even een plantje in de supermarkt gekocht in de hoop dat die de tijd kan overbruggen.Komend weekend maar weer wat spulletjes verpotten (lees nog meer keuken inleveren)

Ik denk dat ik dan ook de paprika en de tomaat maar naar de kamer verhuis want blijkbaar willen die wel meer warmte (ty voor de tip lilapie)

Verwarming staat nergens aan maar daar staat de zon wat meer op het raam en als het dan even zonnig is schiet de temperatuur omhoog.

Heb trouwens 3 sla plantjes op het balkon gezet (uit ruimtegebrek/veel teveel plantjes) en behalve het feit dat de blaadjes wat roder worden doen ze het nog prima.
Granny pas je wel op met de supermarktplantjes? Mijn ervaring is dat ze toch vaak ziektes of beestjes (bv luizen) meebrengen, en binnen no time is dan alles besmet. Zeker op een balkon... hier in de tuin hebben we genoeg lieveheersbeestjes/oorwurmen om t beheersbaar te houden, maar kruidenplantjes uit de supermarkt blijven bij mij echt buiten.
Alle reacties Link kopieren
Hij staat helemaal apart zus.

Maar bedankt voor de tip. Het is ook niet de bedoeling dat die lang leeft want dat doen ze uit de supermarkt toch niet.

Ik hoop er twee keer van te oogsten (1ste oogst ligt al in de vriezer)en dan wordt die bedankt voor bewezen diensten.
Luizen laten zich meevoeren op de wind, dacht ik.

http://www.moestuinforum. ... men-en-bestrijden-t7.html



Maar dat van die bladeren. Ik heb hier nog een zak staan. Het scheelt echt onkruid en ongedierte. Ook groei van mos. maar het kost teveel uitleg om uit te leggen wat ik met het laatste bedoel. Is ook niet algemeen, maar persoonlijk hoe het hier is ingericht.



Basilicum moet je niet teveel van eten vanwege bepaalde stoffen die er in zitten. Ik geloof nitriet. Dat zit ook in spinazie, bepaalde slasoorten en andijvie.
Alle reacties Link kopieren
Pesto is my guilty pleasure. Misschien eens per maand of zo maar als ik er dan trek in heb moet ik het ook gelijk hebben

Vandaar voorraad basilicum in de vriezer.
Ik gebruik het veel in droge vorm. Maar nu is het op. Ik ben mijn voorraad koriander aan het opmaken.

Met kruiden en specerijen kan je veel heel simpel op smaak brengen. Ik hoop dat de bomen zo hard groeien dat ik eindelijk een hele hap eruit kan knippen. Kan ik het ook weer proberen, maar ik heb bakjes gekocht die ik aan de muur kan hangen en aan die lelijke regenpijpen. Ik had ze vorig jaar al liggen, maar toen was er te weinig tijd. Mijn zaadjes....... ik kan ze niet meer vinden.

Heerlijk, is er nog een leuke reden om alles eens weer een overzichtelijke plek te geven.
Alle reacties Link kopieren
Normaal kocht ik rond mei een tuincentrum leeg om mijn balkon om te toveren tot moesbalkon maar dit jaar gaan we het dankzij de moestuintjes zelf proberen.
Ik heb twee grote zakken met daarin elk 6 verschillende zakjes van de Action. Ik vond het wel een leuke set om het te leren.

Ik geloof dat de bieslook nog uit een ander setje kwam. Ik heb van alles liggen.

Nu weet wat wel lukt en wat niet. Ik heb alleen de cherrytomaat. Maar ik wacht nog even.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pumps_italiaans schreef op 26 maart 2015 @ 15:21:

Basilicum moet je niet teveel van eten vanwege bepaalde stoffen die er in zitten. Ik geloof nitriet. Dat zit ook in spinazie, bepaalde slasoorten en andijvie.



Da's achterhaald. Fijn he, stond laatst in de krant. Je kunt gewoon elke dag sla eten of spinazie want er zit te weinig nitriet in om schadelijk te zijn voor mensen. Ik vind het fijn nieuws want ik ben gek op sla en spinazie.



Ik ga dit jaar op de koude grond zaaien, in grote bakken grond van ongeveer 1 meter hoog. Gevuld met grond die met de noorderzon vertrokken hennepkwekers hebben achtergelaten vorig jaar, ghehehe, hebben we nog iets gehad aan dat drama. De politie liet het liggen dus hebben wij het overgenomen. Prima prut! Echt meters aan grond heb ik, in houten bakken. Vriendlief heeft die gemaakt van oud hout.



En ik ga waarschijnlijk zaaien: boswortels, veeeel sla, kruiden, zonnebloemen, radijsjes, doperwten en meerdere soorten boontjes. Haricot verts iig. En nog meer maar dat moet ik nog bedenken. Ik ben wel wat laat maar dat geeft niet. Dan doe ik er kattennet overheen tegen mijn graaigrage katten en geef water en mest. Eind juli oogsten, de sla en radijs al eerder.



Ik ben een luie tuinierder, slakken mogen blijven leven zolang het geen plaag wordt. Ik gebruik biologische ongediertebestrijding: spray en mijn handen. En onkruid trek ik eruit als het energiezuigers zijn, anders laat ik het staan.



Vorig jaar had ik een heel koppige winde die zich overal doorheen vlocht, hartstikke giftig voor mijn konijnen ook nog, maar die heb ik eindelijk een kopje kleiner gemaakt, het kreng is dood. Victorie! Morgen ga ik zaad scoren bij de deka. Beetje gekke zin, hahaha, maar ik ga het echt doen en dan maak ik nog foto's, ter eventuele inspiratie van andere (luie) tuinierders.



De tuintjes van AH heb ik niet gebruikt, mij te klein en teveel werk. Maar leuk om te lezen dat er wel al mensen succes mee hebben.



Veel tuinierplezier toegewenst!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:z-u-s schreef op 20 maart 2015 @ 18:20:

1 zaadje wordt 1 plantje. Sommige planten kan je 'splitsen' door te stekken (met een takje munt gaat dat bijvoorbeeld heel makkelijk), van andere planten kan je de kluit scheuren, en uit de deelkuiten groeien dan weer volledige planten. Met citroenmelisse kan dat prima.



Sla kan je helaas niet stekken of scheuren.



Bedankt voor je reactie! Maar is het noodzakelijk om de plantjes te stekken of kunnen ze ook gewoon in 1 potje? Of gaan ze dan dood? Bv mijn radijsjes?

En je kan sla niet kan stekken zeg je maar daarmee bedoel je scheuren/delen dan neem ik aan? Want het zijn waarschijnlijk wel meerder slazaadjes die uitgekomen zijn denk ik. Ik wil de sla straks gaan verpotten maar ik moet dan dus goed kijken of het losse plantjes zijn en niet de kluit scheuren dus?
Alle reacties Link kopieren
Radijs heeft de ruimte nodig om een bolletje/radijsje te maken dus met zijn alle gezellig in 1 potje is niet handig.

De sla zullen allemaal losse sprietjes zijn en die moet je dus individueel in de grond stoppen. Deze hebben ook veel ruimte nodig om te kunnen groeien.
/
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 27 maart 2015 @ 12:43:

Radijs heeft de ruimte nodig om een bolletje/radijsje te maken dus met zijn alle gezellig in 1 potje is niet handig.

De sla zullen allemaal losse sprietjes zijn en die moet je dus individueel in de grond stoppen. Deze hebben ook veel ruimte nodig om te kunnen groeien.Nogmaals dank voor je reactie. Ik ga vanmiddag een poging wagen en de radijs ook maar splitsen dan;)
Alle reacties Link kopieren
De plantjes gaan naar overpoten eerst slap hangen. Dat kan wel een paar dagen duren, maar het komt meestal goed.



Radijs overpoten is lastig en moet voorzichtig gebeuren. Radijs houdt van vocht.



Bij sla kun je er ook voor kiezen steeds een paar plantjes uit te poten. De andere plantjes kan je dan bij elkaar laten staan. Ze groeien dan niet zo hard, terwijl de plantjes die je uitgepoot sneller groeien. Je hebt dan niet alle sla tegelijk.
Vanaf wanneer mag je sla verpotten? Bij de meeste van m´n planten doe ik dat van zodra ze al wat echte bladeren hebben. Dan zijn ze meestal sterk genoeg om te herstellen.



Nu heb ik een 20-tal 1 week oude sla-plantjes staan, allemaal 2 a 3 cm hoog, maar nog geen echte bladeren. Daar zou ik er morgen graag een 10-tal al naar de koude kas willen verplaatsen. Zou dit hun dood betekenen, of is sla sterk genoeg om dit te overleven?
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf vind ze nog erg klein, ik zou er nog even mee wachten. Maar je hebt 20 plantjes, dus kunt wel een gokje wagen. Met deze koude groeien de plantjes in de koude kas nauwelijks, zeker gezien er ook weinig zon is voorspeld voorlopig, waardoor de kas ook niet heel erg opwarmt. Ik zou wachten tot volgend weekend, ze voorspellen dan meer warmte.
@Dahlia: waar ik woon in Zweden zou het de hele week zonnig moeten zijn, tussen -1°C tot +6°C (maar uit de wind en achter glas is het een stuk warmer). Na dit weekend zijn er 3 opeenvolgende weekenden dat ik niet in mijn volkstuin kan gaan werken. Vandaar mijn ongeduld om morgen al te zaaien. Op een werkdag kan ik wel snel de planten water geven, maar heb ik voorlopig nog geen zin om in de tuin te werken. Dat doe ik liever als het al wat warmer en langer licht is.



Het is zoals je zegt, ik heb er toch (te) veel, dus ik kan er nu misschien 5 of 6 uitplanten en zien of ze het overleven. Wordt het niets, dan verplant ik de rest binnen een paar weken.



Heeft er iemand ervaring met het zaaien van linzen? Ik had er een aantal laten ontkiemen en die blijken het supergoed te doen. Ondertussen heb ik een bloempot met ontelbaar veel plantjes (80?). Eigenlijk ben ik niet zo geïnteresseerd in de linzen zelf, want de opbrengst per plant is klein en veel werk om te oogsten, drogen...



Maar aangezien het vlinderbloemigen zijn, zouden ze geschikt moeten zijn om je bodem te verrijken met stikstof (door de symbiose die ze hebben met rhizobium bacteriën). Dus het leek me wel leuk om ze te planten voor die reden (en ze hebben ook nog wel mooie bloemen). Maar ik weet niet goed bij welke temperatuur ik de linzenplantjes buiten mag zetten en via google word ik ook niet veel wijzer.
Alle reacties Link kopieren
Oja, dat vergeet ik steeds. Er komt een dag dat ik het onthoud



Zon is belangrijk, dan warmt het snel genoeg op in de kas. De dagen beginnen bij jullie ook al lekker lang te worden.



Als je effe snel de plantjes gaat water geven kun je ook even snel weer wat sla plantjes poten. Zoveel werk is dat niet.



Dit kan ik vinden over linzen:



http://www.waterwereld.nu/linzen.php



http://www.eetbaretuin.in ... n_zaden/files/Linzen.html



Dus planten na ijsheiligen (in NL dan) en ze hebben warmte nodig. Bij voorkeur dus planten in een kas of tunnel. Het zijn goede bodemverbeteraars, dat wel. Voor de opbrengst hoef je ze inderdaad niet te kweken. Linzen moeten wel gesteund worden, het zijn klimmers.
/
Alle reacties Link kopieren
Helaas was ik te vroeg met het zaaien van komkommer en zonnebloem. Deze plantjes zijn op sterven na dood...



De vleestomatenplantjes doen het prima. Verder heb ik ook nog verschillende soorten paprika en kruiden.



Als experiment heb ik zaadjes uit supermarkt kiwi's gezaaid. Ik heb al een aantal kiwi zaailingen. Zo heb ik ook een paar pitten uit een supermarkt galia meloen gezaaid, en alle zaadjes zijn opgekomen.



Ik heb ook kleine paprikaplantjes opgekweekt uit pitten van rode puntpaprika en oranje snackpaprika uit de supermarkt.



Op mijn balkon staat nu ook onder meer lavendel, radijs, wortel en kropsla.



Wat betreft de fruitboompjes op mijn balkon: ik hoop dat ik dit jaar al kan oogsten, en anders volgend jaar. Zojuist heb ik nog een frambozenplantje besteld, en een tayberry. Een tayberry is een kruising tussen een framboos en een braam. Ik ben benieuwd.
@Pumps: Alle vlinderbloemigen hebben - naar ik weet - de eigenschap om stikstof te binden in wortelknolletjes. Dit doen ze in samenwerking met een bepaalde bacterie soort (Rhizobium). Ze zijn dus een natuurlijke vorm van bemesting als je de wortels na het bloeien in de grond laat zitten. Dat is zowat het enige plantkundige weetje dat ik heb overgehouden uit mijn Master Biologie (ook inmiddels wel al 10 jaar geleden. En ik ben dierkundige).



@Dahlia: De ijsheiligen, dat is halverwege mei, niet? Volgens de meteorologische website van Zweden (smhi) is de vorstvrije periode waar ik woon tussen 15 mei tot en met 15 oktober.



Ik heb de linzen al buiten gezet, hoogstwaarschijnlijk gaan ze kapot vriezen, maar ja, die ontkiemen en groeien zo snel dat ik er in mei wel nog een paar in gang zet. Ik plant ze op de randen tussen de vakken waarin ik zaai. Ik span namelijk een draad om mijn zaaivakken van 40 x 40 cm aan te duiden en dan kunnen de linzen daar op groeien.



@nepese: kiwi zaadjes, lukt dat? Avocado is trouwens ook wel een leuke om te proberen. Alleen niet die onzin met tandenstokers en een glas water doen (vind je overal online), zo hebben ze hier 3 maanden gestaan zonder resultaat. Gewoon half in de grond, half boven de grond (met de spitse kant naar boven), voorzichtig water geven rondom de pit en 3 weken later komt die avocado boom er uit. Vanaf dan groeit ie elke dag een halve cm, dus best wel spectaculair.



Tayberry klinkt lekker. Waar bestel jij je planten?



Dit weekend een dagje in de tuin kunnen werken. Enkele kiemplantjes van sla, broccoli en bloemkool hebben we in de koude kas geplant. Ook wat wortel, ui, radijs en pastinaak gezaaid. Het is nog vroeg, maar we waren in elk geval niet de enige die al in de tuin aan het werken zijn. Al kwam er wel een Zweed een praatje slaan en zei die iets in de zin van "aan het zaaien, nou dat is best vroeg". Haha! We zien wel, van de meeste zaadjes hebben we er 200 per soort, dus een mislukte poging is geen ramp.



Deze week blijft het de hele week -1°C tot +10°C, dus ik ga er van uit dat het in onze koude kas net dan wel net boven 0°C blijft. Zo niet, is het ook geen ramp. Sla hebben we echt bij hopen, alle zaadjes waren binnen de week ontkiemd en we hebben minder dan de helft buiten geplant. De dag na het uitplanten zagen ze er allemaal nog ok uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilapie schreef op 30 maart 2015 @ 12:03:

@nepese: kiwi zaadjes, lukt dat? Avocado is trouwens ook wel een leuke om te proberen. Alleen niet die onzin met tandenstokers en een glas water doen (vind je overal online), zo hebben ze hier 3 maanden gestaan zonder resultaat. Gewoon half in de grond, half boven de grond (met de spitse kant naar boven), voorzichtig water geven rondom de pit en 3 weken later komt die avocado boom er uit. Vanaf dan groeit ie elke dag een halve cm, dus best wel spectaculair.

.

Heb ook eens een poging gedaan met avocado.

Platje kwam prima uit.

Heb toen even op internet gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een avocado boom op een balkonnetje 7 hoog niet handig is
/
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven