Pax kast indelen: do's and don'ts

13-10-2009 20:22 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een IKEA Pax garderobekast aan het 'ontwerpen'. Hij wordt 201 cm hoog en 250 cm breed. Ik wil graag 1 kastdeel van 100 cm en 3 kastdelen van 50 cm.



Dat deel van 100 cm daar in komt een kledingroede en een plank daarboven waarop ik dan mijn winterdekbed kan proppen in de zomer. Onderin de kast kan misschien ook nog iets van een plank of la.



Verder denk ik nog 1 deel van 50 cm van een roede te voorzien voor kleding die niet bij het seizoen past, en planken of lades.



Dan heb ik nog heel veel ruimte over die ingericht kan worden. Hebben jullie tips: wat heb je zelf gedaan, wat vind je handig, wat valt tegen?



Heeft iemand bijvoorbeeld dat schoenenrek waar je je schoenen op van die stokjes neerzet? Ik vraag me af of dat handig is, of alle soorten schoenen erop passen en of je dat nou echt zo netjes gaat gebruiken.
Ik bedoel dus dit hoekstuk

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... /S09016285

Daar Staat als afmeting 73x73x236cm bij
Alle reacties Link kopieren
Eén tip, bespaar niet op handen en mankracht als je hem overeind gaat zetten als hij klaar is.
Silence is golden. Duct tape is silver.
quote:S0LEIL schreef op 28 maart 2015 @ 11:13:

Op het plaatje linksboven zie je het het beste.

[afbeelding]



Links dus een normaal breed deel en daar zet je rechts een kort deel tegenaan.

Dit hoekdeel kann ik dus ergens vinden op de site. En het is me ook nog steeds niet duidelijk hoe je dit hoekdeel dan kunt indelen.

Mss toch maar weer eens richting Ikea.
Alle reacties Link kopieren
quote:lapie schreef op 14 oktober 2009 @ 09:18:

Onderin de kast kan je beter zoveel mogelijk lades of van die metalen draadmanden doen.

Ja klopt. Ik heb onderin 4 lades met draadmanden. Ik vind ze heel handig.

In de onderste (75 cm breed) heb ik een deel van mijn schoenen, ook laagdrempelig qua opruimen en slingeren ze verder niet rond.



Als je plafondhoogte het toelaat zou ik zeker 236 cm hoog nemen.

Vooral als je toch de bovenste plank wil gebruiken voor dekbed of iets anders dat je niet vaak nodig hebt.



Meet op hoe lang je langste kledingstuk is en hang de kledingroede net iets hoger. Volgens mij is dat meestal lager dan wat je altijd op de plaatjes ziet. Dat betekent dat je misschien een extra legplank erboven kwijt kan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:Tia.Dalma schreef op 14 oktober 2009 @ 09:34:

Staand opzetten is juist vrij onhandig met betrekking tot het inpassen van de boven- en onderkant (volgens mij breken juist dan de hoekschroeven en de deuvels erg makkelijk af door de kracht die er gelijk op komt te staan zonder dat ze vast zitten) en het netjes recht intimmeren van de achterwand.

Staand opzetten kan wel, en moet ook vaak als je die van 236 cm hoog neemt.

Maar alles met beleid... niet op de onderste plank gaan staan bijvoorbeeld als je de bovenste plank erop aan het leggen bent.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:Morrie schreef op 14 oktober 2009 @ 20:22:

Hadden jullie echt thuis al een hele indeling gemaakt, of heb je hem in de winkel pas echt afgemaakt? Ik heb nu wel een globaal idee hoe ik het wil, maar durf het nog niet echt definitief te maken.Thuis. Met de Ikea-site ernaast vanwege flink aantal voorbeeldplaatjes (die uiteraard een ideaalbeeld schetsen dus daar moet je door heen prikken). Daarna in de winkel live bekeken en toen pas definitief gemaakt. Als je thuis gaat tekenen heb je als voordeel dat je heel goed de kosten in kaart kan brengen. Als je in de winkel begint word je makkelijker overweldigd door de bomen en het bos.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
Alle reacties Link kopieren
quote:anoniem4372734086 schreef op 14 oktober 2009 @ 22:42:

Even dat je het weet :-)



PAX inrichting IN DE AANBIEDING eind december '09





Whahaha, zit ik dit topic helemaal vol te spammen, zie ik nu dat het al 5,5 jaar oud is.

Ik ga nu naar boven (ja, bij mij is dat boven) scrollen om te kijken who the f*ck dat topic naar boven heeft gekickt en waarom.



Edit: gezien. Hopelijk heeft iemand anders nog iets aan de tips.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht
quote:Kurritsj schreef op 31 maart 2015 @ 21:34:

[...]





Whahaha, zit ik dit topic helemaal vol te spammen, zie ik nu dat het al 5,5 jaar oud is.

Ik ga nu naar boven (ja, bij mij is dat boven) scrollen om te kijken who the f*ck dat topic naar boven heeft gekickt en waarom.



Edit: gezien. Hopelijk heeft iemand anders nog iets aan de tips. Ja hoor, ik heb heel veel aan de tips.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je precies weten annavanandelle? Ik begrijp je vraag niet helemaal.. Wij hebben een hoekelement
Alle reacties Link kopieren
De indeling van mijn pax twee delen van 50 cm en een van 1 meter.



50 cm (van boven naar beneden):

4 planken en daaronder twee lades



50 cm( van boven naar beneden ):

Plank (voor winterdekbed oa)

Groot hanggedeelte

Twee lades



1 meter:

Plank (voor Nog een winterdekbed )

Hanggedeelte

Twee lades



Alle drie de gedeeltes hebben dus bovenin een plank (gelijke hoogte) en onderin twee lades: ideaal!



En het rechter gedeelte (1 meter) gebruik ik nu voor de winterkleding, dekbedovertrekken (lade) enz. Spullen die ik nu niet of nauwelijks gebruik.

Het linkergedeelte (2x 50 cm) wordt dagelijks gebruikt. Daarin liggen en hangen nu mn zomerkleding. Ondergoed en sokken enz in de lades.



Mijn schoenen staan op de bodem van het Hanggedeelte. En dan nog kunnen lange jurken en broeken Prima hangen!



Ik ben super blij met mn indeling. En heb geen handige gadgets zoals schoenopbergers en verdeelvakjes voor mn lades.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij wel een beetje stoorde was dat de uittrekbare plank een beetje uitstak. Lades en gewone planken komen niet verder dan de zijkanten, maar die uittrekbare plank dus wel. Heel irritant.

Verder veel lades, van die draadmandje voor tassen, riemen ed. Bovenin ruimte voor opbergdozen en mandjes met sjaals, handschoenen ed.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik kan niet wachten tot ik hem kan gaan opbouwen. Nog 11 nachtjes slapen...
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan van de week ook een nieuwe kledingkast kopen. En weer een pax, wordt de derde al.

Ik zit alleen nog met de indeling, we hebben straks best veel kastruimte, maar ook beide veel kleding.



Verdeling van manlief is al gedaan, ook van de 2 kasten voor gezamlijke spullen (handdoeken, beddengoed, winter/zomermaanden).

Ik heb straks (allen 56 door diep en 236 hoog) een kast van 100 cm, 2 stuks van 75 cm en eentje van 50 cm.

Nu weet ik wel dat in die van 100 cm een broekenrek komt en een roede. Verder wil ik veel dichte lades voor mijn ondergoed en sokken. En ook planken voor shirtjes en truien. Ik zit zelf nog aan een extra roede te denken voor mijn rokjes.



Hebben jullie nog tips van wat er echt in moet?

Ikea past regelmatig de indelingen aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven