Lange relatie loopt niet lekker

24-03-2015 16:45 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees al een hele tijd mee. Nu heb ik zelf een probleem waar ik niet uitkom. Mijn vraag of jullie dit herkennen en advies hebben.



Mijn man en ik zijn beiden midden 40. We zijn ongeveer 20 jaar getrouwd. We houden zielsveel van elkaar en toch loopt de relatie niet lekker.



Het lijkt alsof we de sleur niet kunnen doorbreken. We verschillen erg in karakter. Dat vond ik vroeger juist zo leuk, nu irriteert het mij. Ik wil plannen maken, erop uit, ben onlangs van baan gewisseld. Mijn man daarentegen houdt niet van veranderingen. Het lijkt wel of de afgelopen jaren onze karakters steeds meer gaan botsen. De intimiteit is er nog wel, maar in de slaapkamer spatten de vonken er helaas ook niet echt meer af.



Mijn man wil geen relatietherapie. Daar hebben we het al eens over gehad.



Hoe kunnen we de sleur doorbreken en onze relatie weer nieuw leven inblazen?
quote:misia schreef op 30 maart 2015 @ 10:17:

T gaat om TO en haar ervaringen, maar het kan goed doen en relativeren om te weten dat 'de zwijgzame man', cliché of niet, wel een probleem is in méér huwelijken. Want zo'n man die moeilijk praat over gevoelens en de vrouw die daar na verloop van tijd geen genoegen meer mee neemt: dat is niet iemand in een hokje duwen cq veroordelen, noch een aanval oid, maar een constatering dat dit blijkbaar vaker voorkomt.Het onvermogen van veel vrouwen om anders dan verbaal te communiceren wordt wel vaker op mannen geprojecteerd. Daarmee is het nog geen werkelijkheid.
Hoe gaat het TO?
Alle reacties Link kopieren
quote:TheHorseWithNoName schreef op 30 maart 2015 @ 11:31:

[...]



Het onvermogen van veel vrouwen om anders dan verbaal te communiceren wordt wel vaker op mannen geprojecteerd. Daarmee is het nog geen werkelijkheid.Denk dat ik het eens met je ben. Wat zijn andere manieren van communiceren behalve verbaal volgens jou? Daar zouden TO en anderen die meelezen wellicht wat van kunnen opsteken.
Alle reacties Link kopieren
quote:misia schreef op 30 maart 2015 @ 10:17:

T gaat om TO en haar ervaringen, maar het kan goed doen en relativeren om te weten dat 'de zwijgzame man', cliché of niet, wel een probleem is in méér huwelijken. Want zo'n man die moeilijk praat over gevoelens en de vrouw die daar na verloop van tijd geen genoegen meer mee neemt: dat is niet iemand in een hokje duwen cq veroordelen, noch een aanval oid, maar een constatering dat dit blijkbaar vaker voorkomt.Dit dikgedrukte stuk tekst is precies ons verschil in inzicht. Wat jij gevolg noemt, noem ik oorzaak en vice versa.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 30 maart 2015 @ 12:30:

[...]





Denk dat ik het eens met je ben. Wat zijn andere manieren van communiceren behalve verbaal volgens jou? Daar zouden TO en anderen die meelezen wellicht wat van kunnen opsteken.



Je hebt verbaal en non- verbaal : lichaamstaal en daden.

Je partner hoeft bijvoorbeeld niet perse te zeggen dat hij van je houdt als het verder uit alles blijkt, toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij pikt TO die non verbale communicatie prima op. Namelijk een man die haar de rug toe draait in bed, haar van zich af duwt, blijft zwijgen en in de garage verdwijnt.
Alle reacties Link kopieren
quote:waterplant schreef op 29 maart 2015 @ 17:56:

Maar ze weet het toch al? Haar man leeft op de automaat en TO zou wel willen dat er iets meer leven in komt want ze leven als een stel bejaarden. :



Ze leven waarschijnlijk op de manier waarop een gemiddeld stel met kinderen leeft. Redelijk voorspelbaar en niet groots en meeslepend. Een leven zoals ze graag gehad zouden willen hebben MET kinderen.

Dat die kinderen er niet gekomen zijn is iig voor TO's man geen reden om wel groots en meeslepend te willen leven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:---klaproos--- schreef op 30 maart 2015 @ 13:06:

Volgens mij pikt TO die non verbale communicatie prima op. Namelijk een man die haar de rug toe draait in bed, haar van zich af duwt, blijft zwijgen en in de garage verdwijnt.Hrt gaat er om welke uitleg ze eraan geeft: gekwetstheid, angst voor afwijzing, onverschilligheid, straf, etc.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Sensy12 schreef op 30 maart 2015 @ 12:30:

[...]





Denk dat ik het eens met je ben. Wat zijn andere manieren van communiceren behalve verbaal volgens jou? Daar zouden TO en anderen die meelezen wellicht wat van kunnen opsteken.

Eigenljk is de beste tip die ik kan geven: lees "omder mannen" van Norah Vincent (zeg ik uit het hoofd, dus mogelijk iets andere naam of titel).



Mannen communiceren vrij veel onder elkaar, en met vrij weinig woorden. Wel met lichaamstaal, met handelen, of met nalaten. Het valt mij vaak op hoe slecht vrouwen dat oppikken, en dan vervolgens denken dat een man niets zegt. Andersom net zo overigens, vrouwen praten vooral veel, en mannen horen dat maar matig vaak.



En alles gemiddeld, en enorm generaliserend natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mooie uitleg HWNN en BGB. Kort gezegd bereid zijn je eigen aannames opzij te zetten en de ander werkelijk te zien.
quote:Sensy12 schreef op 30 maart 2015 @ 13:23:

Mooie uitleg HWNN en BGB. Kort gezegd bereid zijn je eigen aannames opzij te zetten en de ander werkelijk te zien.Ja, dat is de kern denk ik
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties om door te lezen. Dank jullie wel daarvoor. De link van @waterplant gelezen. Veel herkenbare dingen worden daar gezegd. De discussie of het clichématig is en daarom te simplistisch om de werkelijkheid te begrijpen, laat ik maar even aan mij voorbij gaan. Ik heb er even de energie niet voor.



Overigens staat er (ik heb nog niet alles gelezen) ook het volgende genoemd (wel hier even uit de context gehaald):

Vrouwen hebben dit niet altijd in de gaten. Van nature is de - gemiddelde - vrouw wel gericht op het uitwisselen van de emotionele beleving en en van wat haar dwarszit. En ze gaat er, dom genoeg, vanuit dat de man dat ook doet.



Ik snap dat wanneer er sprake is van verbale/non verbale miscommunicatie er problemen ontstaan. Maar mijn man praat nu gewoon niet en dat vind ik heel zwaar. Zeg wat! Ik kan niet ruiken wat hij voelt of denkt en ga het daarom invullen. Is hij boos, onzeker? Ik twijfel of hij van me houdt. Ik heb nachten niet geslapen, ben doodmoe dus kan ook niet meer helder denken. Ik moet mijn verstand blijven gebruiken, hem tijd geven. Maar dit ga ik niet erg lang volhouden. Ik ga toch proberen een gesprek aan te gaan.



Dit is natuurlijk allemaal egoïstisch van me, want hoe moet mijn man zich wel niet voelen?



Ik heb net een afspraak gemaakt bij een relatietherapeut (psycholoog). Ik kan daar over 2,5 week terecht.
succes!
Alle reacties Link kopieren
Het pijnpunt voor jou is dus dat je niet met zekerheid kunt zeggen dat je man van je houdt en niet de sleur die je in eerste instantie gaf als reden voor 'een goed gesprek'.



Succes bij de psycholoog en schrijf van je af tot die tijd als je hier behoeft aan hebt
Alle reacties Link kopieren
quote:RaiderTwix schreef op 30 maart 2015 @ 16:04:





Ik snap dat wanneer er sprake is van verbale/non verbale miscommunicatie er problemen ontstaan. Maar mijn man praat nu gewoon niet en dat vind ik heel zwaar. Zeg wat! Ik kan niet ruiken wat hij voelt of denkt en ga het daarom invullen. Is hij boos, onzeker? Ik twijfel of hij van me houdt. Ik heb nachten niet geslapen, ben doodmoe dus kan ook niet meer helder denken. Ik moet mijn verstand blijven gebruiken, hem tijd geven. Maar dit ga ik niet erg lang volhouden. Ik ga toch proberen een gesprek aan te gaan.Je zou ook kunnen proberen hem een kop koffie te brengen in de schuur zo rond 20:00. Het is maar een idee...
Alle reacties Link kopieren
quote:TheQ schreef op 30 maart 2015 @ 17:33:

[...]





Je zou ook kunnen proberen hem een kop koffie te brengen in de schuur zo rond 20:00. Het is maar een idee...Dit zou ik doen. Dat praten moet je echt even op ergens op een boekenplank leggen. Werkte niet en werkt nog steeds niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Je zou ook kunnen proberen hem een kop koffie te brengen in de schuur zo rond 20:00. Het is maar een idee...

Lijkt mij een prima idee.

En probeer eens iets met humor. Humor is een uitstekend smeermiddel om vastgelopen en verharde situaties een kleine opening te geven, zodat er weer ruimte en beweging naar elkaar toe mogelijk wordt.



"Kijk es lief. Een zoenoffer.... Wil je 'm met of zonder suiker?"

Alle reacties Link kopieren
quote:iemand_anders schreef op 30 maart 2015 @ 17:59:

[...]

Wil je 'm met of zonder suiker?"



Van die vraag zou ik dan weer een beetje boos worden na 20 jaar huwelijk.

"Ben je geil of wil je een koekje" zou ik dan wel kunnen waarderen.



Zie. Wij mannen zijn helemaal niet zo moeilijk
Alle reacties Link kopieren
Haha TheQ.... so right.
Alle reacties Link kopieren
RT goed dat je zelf naar een psycholoog gaat, die stap is gezet!
Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
Nou die kop koffie brengen had ik al eerder gedaan. Dat doe ik nl. best vaak. Ik weet dat als mijn man aan 't klussen is de tijd vergeet. Dus ik doe vaak een bakkie bij hem in de garage. Normaal gesproken is dat gezellig. Maar de laatste dagen niet, dus zet ik zijn koffie neer (en zeg dat ook, dus geen zwijgen van mijn kant) en ga ik maar weer weg. Er kan nog net een dank je wel af.



Nu is hij al naar bed en ik zit me op te vreten. Er is niet zoveel ruimte voor verdriet. Het is boosheid. Ik lijk het wel bijna zakelijk te benaderen. Dit doe ik normaal gesproken nooit. Ik flap normaal mijn 'drama' eruit, deel het met mijn man of vriendin(nen), voel me even heel beroerd en krabbel weer overeind.



Ik probeer wel te relativeren. Wat is er nu helemaal aan de hand? Niet zo veel: 2 mensen die een lastige periode in hun relatie doormaken. Er zijn natuurlijk veel ergere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man is zojuist zelf naar de logeerkamer vertrokken. We lagen in bed. Ik vroeg hem hoe hij zich voelde. En ik vertelde hem dat ik mij onzeker voel en niet goed weet wat ik moet doen om de situatie te verbeteren. Toen stapte hij uit bed en vertrok naar de andere kamer.



Ik weet het echt niet meer. Ik denk eraan tijdelijk weggaan. Ik snap dat zoiets juist een breuk in de hand zou kunnen werken, maar het gevoel dat hij me geeft, die afwijzing keer op keer.... Het houdt een keer op.



Ik wil echt niet in de slachtofferrol zitten, maar dit is echt gekmakend. Wat is er toch met mijn man? Verdomme man praat, doe iets!
Alle reacties Link kopieren


Hey TO, wat naar....

Snap je frustratie ZO goed!!!!

Echt, dit is zo niet fijn, hij communiceert helemaal niet.



Hoe akelig ook: je kunt hier niets mee. Je kunt op je hoofd gaan staan, dat zal niet helpen. Hij weet, voelt dat al je voelsprieten op hem gericht zijn....als je eerlijk bent: wie heeft nu de macht/het overwicht?

Juist, hij, omdat hij weet dat jij in de behoeftige positie zit.



WERK JE DAAR UIT, trek jezelf desnoods met je haren daar uit. Probeer het echt, de komende dagen. 1 van de strategiën die je zou kunnen uitproberen is inderdaad weg gaan (tijdelijk).

Waar denk je dan aan? Vakantie? Even bij een vriendin of familielid intrekken?

Doe dit voor jezelf, om alles op een rij te zetten voor jezelf, zonder telkens die pijn van de afwijzing te hoeven voelen. Je bent dit niet waard, hij lijkt je bijna te straffen voor iets door zo te zwijgen (zoals gezegd, dit heet 'withholding' en is een strategie om de situatie onder controle te houden). Of het is onmacht. Hoe dan ook: stop met jagen op hem. Probeer het echt, hoe begrijpelijk je behoefte aan een gesprek ook is: het zal nu echt niet gaan werken.



Lieverd, ik leef met je mee. Als ik kon kwam ik nu bij je zitten en sloeg even een arm om je heen. Hopelijk kun je een beetje slapen.



SOP! Maak dat je mantra. Als ie weer zwijgt, denk dan: SOP.

Kort voor: Laat hem in zijn sop gaar koken.

Until you have stood in another woman’s stilettos, you will never begin to know the year of pain she felt breaking them in. (S. L. Alder)
Alle reacties Link kopieren
@Raider wat vervelend voor je.

Ik heb dit advies voor je: wanneer een man het gevoel heeft dat hij bij jou niet kan winnen, zal hij zich sluiten en vertrekken (emotioneel of zelfs lichamelijk). Deel je gevoel met hem op een manier waar jij je concentreert op de dingen die nu wel goed gaan en wat je nodig hebt om nog gelukkiger te zijn ipv 'ik ben ongelukkig en het komt door jou'. Weet je wat ik bedoel? Heb ik van Anna Klijn geleerd - staan veel interessante dingen op haar site. Gebruik het positieve die jullie nu wel hebben als basis voor groei en nog meer geluk. In plaats van vertellen wat je aan hem niet leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn koffer gepakt. Vandaag uit werk zal ik niet naar huis gaan. Hoe of wat, weet ik nog even niet, maar ik wil een vakantiehuisje huren o.i.d.



Ik heb een nette brief (zonder verwijten) voor mijn man geschreven.



Ik heb jullie reacties nog niet gelezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven