Werk & Studie alle pijlers

Dat stomme solliciteren.... (klaagtopic)

19-09-2014 18:20 3059 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vast niet de enige ben die gek wordt van solliciteren en afwijzingen, hier een klaagtopic.



Niet bedoeld om mensen te beledigen (als in 'vind je het gek dat je geen werk vind, als je zulke kromme zinnen maakt'), maar om gewoon even te je hart te luchten bij een zoveelste afwijzing of mislukte sollicitatiepoging.
Alle reacties Link kopieren
Oooo jongens ( :-dmeiden) ik heb even wat advies nodig!



Ik ben net terug van 1,5 maand reizen. Zoals jullie vast begrijpen: Mijn geld is op! Dus ik ben nu alweer 2 weken op zoek naar een baantje. Nee, dat is niet super lang, maar toch. Voordat ik op reis ging heb ik 3 baantjes gehad en ik weet nog heeeel goed wat een drama het was om een beetje redelijk baantje te vinden. Nu heb ik gister een gesprek gehad in een horeca bedrijfje. In principe leuk werk en ik hoor maandag of ik ben aangenomen. Nu zit er wel een 'maar' aan... namelijk; Ik heb nog niks besproken over reiskosten of loon omdat ik dat zo asociaal vond tijdens het eerste gesprek, maar ik lees op internet dat het minimumloon gaat worden EN geen reiskosten vergoed. Dat zou niet zo'n probleem zijn als het om de hoek was, maar ik moet met de trein en dan ben ik per maand al ¤ 170 euro kwijt aan reiskosten en als ik 4 dagen per week werk zou ik zo'n ¤ 450 euro per maand verdienen en daar gaan de reiskosten dus nog vanaf... Weet niet of dat het wel waard is. Natuurlijk; liever wat geld dan helemaal niks. Maar me een slag in de rondte werken voor zo weinig geld? Ik weet het echt niet meer...
Lastig hoor, een gesprekje waar je het asociaal vond om de relevante puntjes te bespreken over je nieuwe baantje bij dit bedrijfje. Reizen tot je geld op is en dan zonder nadenken en voorbereiding in een baantje stappen heeft consequenties he. Maar het past opvallend goed bij de titel: stom solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:TheHorseWithNoName schreef op 07 maart 2015 @ 14:34:

Lastig hoor, een gesprekje waar je het asociaal vond om de relevante puntjes te bespreken over je nieuwe baantje bij dit bedrijfje. Reizen tot je geld op is en dan zonder nadenken en voorbereiding in een baantje stappen heeft consequenties he. Maar het past opvallend goed bij de titel: stom solliciteren.Nou ik hoopte dat ze er zelf over zou beginnen. Ik heb namelijk van te voren allemaal tips opgezocht over solliciteren en hier stond overal dat het niet gepast is om over het loon te beginnen en dat ze het niet op prijs stellen bij dit bedrijf. Vandaar dat ik bang was mijn eigen ruiten in de gooien door over geld te beginnen. En hoezo zonder nadenken en zonder voorbereiding? Ik heb nog niets definitief besloten en wie zegt dat ik er niet over heb nagedacht? Ik kon toen ik reageerde op de vacature niet weten dat ik geen reiskosten vergoed zou krijgen.
Ik zou ook niet tijdens het eerste gesprek al over reiskosten en uurloon beginnen. Dus zo stom vind ik je niet. Misschien dat je al niet wordt aangenomen, dan lost het zich vanzelf op. En anders kun je maandag alsnog zeggen dat je graag de laatste dingen nog door wilt nemen en maar kijken wat zij zeggen. Die reiskosten is echt lastig, ik ging er eerst altijd vanuit dat het verplicht was, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. En 170 euro is wel echt heel veel geld.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Jonijoni! Ja eerst maar afwachten of het wat wordt natuurlijk ;) maar mochten ze zeggen dat ik ben aangenomen zal ik er denk maar naar moeten vragen. Is voor hun ook niet prettig als ik er na een week alweer vandoor zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben na 3,5 jaar thuis, begonnen met werken bij de post als bezorger. Het zijn niet veel uur maar het is weer een begin. Nu zag ik alleen dat ze ook postvoorbereiders zoeken in mijn buurt alleen dat zijn van die onmogelijke tijden 😕. Als het niet zo vroeg was dan had ik het er zo bij willen doen. En oppas zoeken voor die uurtjes wordt dan weer te duur, dan hou ik niks over.
Alle reacties Link kopieren
Morgen maar weer naar de gemeente voor bijstand... Aankomende week sta ik maar weer voor 1 dag ingepland en bij het andere uitzendbureau waar ik voor werk moet ik maar weer afwachten of ik nog ingepland word deze week.



Fuck, voor mijn gevoel ben ik weer op hetzelfde punt aanbeland dan waar ik in oktober was. En overal zie je mensen zonder diploma een baan krijgen, maar ik... nee hoor... afwijzing na afwijzing. Vorige week kreeg ik op 1 dag zelfs 5 afwijzingen, uiteraard allemaal in dezelfde sfeer: 'je hebt niet genoeg ervaring' of ' andere passen beter binnen het profiel', alsof ik dat zelf niet weet! Sta je dan met je hbo-diploma....

Hopelijk kunnen ze me bij de gemeente ook helpen om ergens binnen te komen (al gok ik van niet), er zal toch wel ergens iemand op mij zitten te wachten...



Ik ben ondertussen 29, om mij heen gaan mensen trouwen en krijgen ze kinderen... En ik hang ergens onderaan de samenleving een kansloos bestaan te leiden. Ik wil ook wel eens vooruit komen in mijn leven, in plaats van steeds maar moeten vechten om überhaupt te blijven staan... Al die jaren mezelf kapot gewerkt om mijn diploma te halen, enorme studieschuld opgebouwd... Ik vraag me echt af waar ik dit aan verdient heb.. Zou al bijna gaan denken dat ik in een vorig leven iets vreselijks heb gedaan ofzo.. (als ik daarin zou geloven)
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:Monochra schreef op 07 maart 2015 @ 20:04:

Dankje Jonijoni! Ja eerst maar afwachten of het wat wordt natuurlijk ;) maar mochten ze zeggen dat ik ben aangenomen zal ik er denk maar naar moeten vragen. Is voor hun ook niet prettig als ik er na een week alweer vandoor zou gaan.Ja, ik zou gewoon enthousiast reageren en dan zeggen dat je nog wat vraagjes hebt.
Alle reacties Link kopieren
Aantal jaren nu aan werk als woonbegeleider (mbo niveau) ,tijdelijk coördinerend begeleider (hbo niveau) geweest ivm ziekte van mn collega. Inmiddels een jaar verder, en gesprekken gehad met hoofd vd psychologie afdeling, met mn directe baas, weer een ander persoon. Er was me nu voor tijdelijk een hogere functie voorgelegd maar sinds vrijdag weer ingetrokken. Oftewel, er wordt me van alles beloofd, maar er gebeurt niets. Dus i, gooi mezelf weer op solliciteren (na een jaar niet solliciteren) en bereid me voor op de "uheeft te weinig ervaring reacties". Ik ben in nov 2011 afgestudeerd, wo psychologie gedaan. En ik wil niet zeuren want ik heb tenminste een baan, maar waarom krijgen sommige oide studiegenoten wel die felbegeerde psychologen baan of gz opleidingsplek en blijf ikmaar bungelen onderaan, terwijl iedereen me wel de hemel in prijst... oftewel lichtelijk gefrustreerd maar weergaan solliciteren.... succes allen!
quote:cybermeisje schreef op 08 maart 2015 @ 21:57:

Al die jaren mezelf kapot gewerkt om mijn diploma te halen, enorme studieschuld opgebouwd... Ik vraag me echt af waar ik dit aan verdient heb.. Is het een studie waar je (in een normale arbeidsmarktsituatie) wel een redelijk perspectief hebt op een baan? En heb je tijdens je studie relevante werkervaring opgedaan of iets extra's gedaan?
Alle reacties Link kopieren
In het onderwijs heb je een bepaalde periode waarbij er vacatures zijn, daarna zijn ze meestal voor ziektevervanging/zwangerschapsverlof, ik gok dat er vanaf april ongeveer weer vacatures gaan komen. Heb ook invalpooles geprobeerd, maar daar vragen ze minimaal 1 jaar werkervaring en stage telt niet mee

Tijdens mijn opleiding heb ik natuurlijk wel de verplichte stages gedaan, waarbij ik altijd een stapje extra heb gedaan en dus ook veel extra tijd aan die stages heb besteed. Dus niet alleen de x-aantal dagen stage, maar ook extra werkzaamheden op me nemen (mentoraat en vervangen collega's) en ontwikkelen van lesmateriaal (zonder methode) en toepassen van nieuwe didactische middelen (Flipping The Classroom).

Zelf heb ik het idee dat ik met mijn kennis als docent ook wel in andere vakgebieden aan de slag kan, ook omdat ik hiervoor wel de vaardigheden heb (probleemoplossen vermogen, organisatorisch sterk, sterk in mijn schoenen staat, flexibel). Ik zeg altijd: 'als ik een leerling enthousiast kan krijgen over het bestuur van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, dan kan ik ook aan de slag in bijv. de buiten- of binnendienst."

Maar probeer dat maar eens uit te leggen aan de werkgever, zonder dat je een sollicitatiebrief van 4 kantjes gaat schrijven.



Ik zoek het dus vooral in de administratieve hoek, binnendienst, B2B klantenservice e.d.. Ik ga niet in een 'belfabriek' zitten, wat niet komt omdat ik het niet wil, maar met ADHD lijkt me dat gewoon een heel slecht plan. Ik hoor alle gesprekken om me heen en kan me dan dus niet op mijn eigen gesprek concentreren.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:viva400 schreef op 05 maart 2015 @ 23:06:

Voor schoonmaakwerk moet je tegenwoordig vca hebben



!!

VCA is niet zo moeilijk hoor.

Als dit je kansen vergroot zou ik het gaan halen.
Ik solliciteerde bij een bekende winkelketen, krijg ik 9x dezelfde ontvangstbevestiging.
Alle reacties Link kopieren
quote:bankje schreef op 10 maart 2015 @ 09:25:

Ik solliciteerde bij een bekende winkelketen, krijg ik 9x dezelfde ontvangstbevestiging.hahah, nou het is in ieder geval doorgekomen!
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag weer een gesprek. Gister 2 afwijzingen gehad (waarvan bij 1 gesprek gehad) dus hoop dat dit wat word! En anders maar weer door...
quote:cybermeisje schreef op 08 maart 2015 @ 21:57:

Morgen maar weer naar de gemeente voor bijstand... Aankomende week sta ik maar weer voor 1 dag ingepland en bij het andere uitzendbureau waar ik voor werk moet ik maar weer afwachten of ik nog ingepland word deze week.



Fuck, voor mijn gevoel ben ik weer op hetzelfde punt aanbeland dan waar ik in oktober was. En overal zie je mensen zonder diploma een baan krijgen, maar ik... nee hoor... afwijzing na afwijzing. Vorige week kreeg ik op 1 dag zelfs 5 afwijzingen, uiteraard allemaal in dezelfde sfeer: 'je hebt niet genoeg ervaring' of ' andere passen beter binnen het profiel', alsof ik dat zelf niet weet! Sta je dan met je hbo-diploma....

Hopelijk kunnen ze me bij de gemeente ook helpen om ergens binnen te komen (al gok ik van niet), er zal toch wel ergens iemand op mij zitten te wachten...



Ik ben ondertussen 29, om mij heen gaan mensen trouwen en krijgen ze kinderen... En ik hang ergens onderaan de samenleving een kansloos bestaan te leiden. Ik wil ook wel eens vooruit komen in mijn leven, in plaats van steeds maar moeten vechten om überhaupt te blijven staan... Al die jaren mezelf kapot gewerkt om mijn diploma te halen, enorme studieschuld opgebouwd... Ik vraag me echt af waar ik dit aan verdient heb.. Zou al bijna gaan denken dat ik in een vorig leven iets vreselijks heb gedaan ofzo.. (als ik daarin zou geloven)Welke opleiding en welke regio?
Alle reacties Link kopieren
Sinds twee weken weet ik dat mijn contract niet verlengd wordt omdat men mij geen vaste aanstelling wil geven. Ik was al wat aan het rondkijken en stuurde gemiddeld 1/2 brieven per week, maar nu dus weer erg druk aan het solliciteren en me overal aan het inschrijven. De afwijzingen vond ik al vervelend, maar nu ik echt geen baan meer heb komen ze net even wat harder binnen dan de afgelopen maanden. Staffuncties in de zorg liggen helaas niet voor het oprapen, dus ik denk er over om weer een opleiding te gaan volgen. Maar ja, daar hangen weer hoge kosten aan. Lastig!
Alle reacties Link kopieren
quote:TheHorseWithNoName schreef op 10 maart 2015 @ 12:11:

[...]



Welke opleiding en welke regio?



Docent Geschiedenis/ Mens&Maatschappij en alle variaties. Op dit moment woon ik in Noord-Brabant, maar ik gok dat ik wel weer richting Randstad zal vertrekken, richting Utrecht/Arnhem/Nijmegen.

Hou de bekende websites (Meesterbaan/VObanen) in de gaten en sta ook ingeschreven bij bijvoorbeeld Maandag (zij doen ook veel onderwijs), maar de vacatures zijn er nu gewoon (nog) niet.



Daarom zoek ik nu vooral vacatures uit waarbij ik denk dat ik iets kan met mijn 'docent'-vaardigheden. Dus vandaag weer een rondje uitzendbureaus gedaan en bij één waren ze eerlijk en zeiden ze dat het in deze regio heel lastig gaat zijn om iets te vinden, hier bieden ze vooral veel logistiek aan en dan vooral op het ongeschoold/lagere niveau.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
Okeeeeeee, ik lees al een tijdje mee en wil ook mee ''klagen'' ik ben sinds 2013 klaar met mijn studie.Ik ben gaan solliciteren, en mocht vrij snel aan de slag. Dit werk doe ik nog steeds maar kan het helaas nog maar 10 uurtjes ong. in de week doen.. dus daarnaast heb ik nog een andere baan aangezien ik toch al samen woon en er toch geld binnen moet komen. Ik wil het werk helemaal niet doen.. ik vind het echt verschrikkelijk en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Ik word ook keer op keer op keer afgewezen..
make the rest of your life, the best of your life
quote:cybermeisje schreef op 10 maart 2015 @ 19:43:

[...]





Docent Geschiedenis/ Mens&Maatschappij en alle variaties. Op dit moment woon ik in Noord-Brabant, maar ik gok dat ik wel weer richting Randstad zal vertrekken, richting Utrecht/Arnhem/Nijmegen.

Hou de bekende websites (Meesterbaan/VObanen) in de gaten en sta ook ingeschreven bij bijvoorbeeld Maandag (zij doen ook veel onderwijs), maar de vacatures zijn er nu gewoon (nog) niet.



Daarom zoek ik nu vooral vacatures uit waarbij ik denk dat ik iets kan met mijn 'docent'-vaardigheden. Dus vandaag weer een rondje uitzendbureaus gedaan en bij één waren ze eerlijk en zeiden ze dat het in deze regio heel lastig gaat zijn om iets te vinden, hier bieden ze vooral veel logistiek aan en dan vooral op het ongeschoold/lagere niveau.Poeh, onderwijs. Wil je in die sector blijven?
Alle reacties Link kopieren
quote:TheHorseWithNoName schreef op 10 maart 2015 @ 22:15:

Poeh, onderwijs. Wil je in die sector blijven?



Aangezien ik buiten mijn stages nog niet in het onderwijs gewerkt heb, ben ik nog niet eens werkzaam in die sector. (sorry, flauw grapje)

Ik heb je ff een PB gestuurd, dit gaat denk ik wel iets verder dan het zeuren over solliciteren :P
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 06 maart 2015 @ 10:29:

En in een winkel werken? Bij een bakker, groenteboer, slagerij? Is dat niks voor je?

Daar heb ik helaas geen ervaring in en moet je 18-23 jaar max voor zijn schijnbaar.. Al tig keer geprobeerd.

thnx voor het meedenken.



Een opleiding gaan doen is ook geen optie omdat geld kost, wat ik niet heb.
Alle reacties Link kopieren
De eerste week van februari heb ik gereageerd op een vacature. Toen kreeg ik keurig een reactie terug dat ze dacht begin maart de selectieprocedure te gaan doen, maar tot op heden heb ik nog niks gehoord. Telefonisch kunnen ze mij niet helpen, en op mijn e-mail krijg ik geen antwoord. De vacature staat overigens wel nog steeds online. Frustrerend!
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,



Ik wil even een positieve noot toevoegen. Na ongeveer tien maanden solliciteren, zeven maanden na mijn officiele afstuderen, heb ik een baan! Bij mijn oude stageplek. Op mijn opleidingsniveau (hbo). Ik ben nu ook ( voorlopig) wajonger af. Ik had net leuk en passend vrijwilligerswerk gevonden, maar dat heb ik dus al opgezegd.



Ik weet hoe moeilijk het kan zijn. Ik weet hoe hopeloos je je kan voelen. Steeds als ik hier las "uiteindelijk lukt het" dan dacht ik: ja, dat geldt voor iedereen, behalve voor mij."En zo kun je je ook echt voelen.



Toch wil ik zeggen: hou vol!
Liefde is als Sinterklaas: je moet er in geloven, anders wordt het niks...
Alle reacties Link kopieren
Oh leuk dat je een baan hebt. Hopelijk voor lange tijd?

Zucht nu wij nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven