Zo ben ik, kijkje in het leven van een ADHD'er

11-09-2014 00:21 375 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zo ben ik...



30 jaar en ADHD/OCD. Moeder van 2 jonge kinderen. Man die vaker weg is dan thuis ivm zijn werk. Druk druk druk... zo druk dat je dat drukke hoofd er eigenlijk niet bij kunt hebben. Maar zo ben ik.



Kijk ik RTL late night vanavond waar ze het over psychische aandoeningen hebben en het taboe daarop. Tja.... durf het eigenlijk met niemand erover te hebben inderdaad!

Denkend daaraan krijg ik zin om blogs te lezen. Joh... wat zou ik dat ook willen, zo goed kunnen schrijven. Dat kan ik niet denk ik. Maar toch die inspiratie blijft.. ik ga het proberen op het forum.



Ervaringen van die mensen, denk ik aan mijn eigen ervaringen.

Dan denk ik weer aan mijn vorige werk waar ik zo'n beetje buiten ben gepest. Onbegrip onbegrip onbegrip. Nu een nieuwe baan... zal ik het vertellen? Nee...nog even niet. Contract van 6maanden... jeej het wordt weer verlengd!!, want eigenlijk gaat het gewoon keigoed! Toch blijft het idee in je hoofd zitten... ik val er buiten, ik ben anders.. terwijl anderen dat niet vinden.. MAAR dat is het probleem.. het onzichtbare! De vinger op de zere plek!



Denkend daaraan denk ik gelijk weer aan de opmerkingen van familie en vrienden... ja wat zeiden die nou ook alweer?? O ja.. dat heb ik ook en dat is toch niet zo erg? Word er beetje moe van.

Daarna maar opgegeven om er met iemand over te hebben.



Opmerkingen van ex-baas. Je bent niet geschikt om te functioneren in dit vak... ga wat anders doen, dat is mijn advies... Potverdikkie nee!! Ik weet wat ik kan! En ik ga het doen ook! En.. het is me gelukt!

Toch blijft altijd het probleem er zijn van.... zou me eigenlijk ziek moeten melden... en niet als in migraine (die gebruikte ik altijd als excuus uit schaamte) maar om een paar dagen uit te puffen van de prikkels. Maar dat kan niet, je moet door! In het verleden veel problemen gehad met ziekmeldingen/arbo-artsen blablabla. Nu gaat het beter, medicatie is afgestemd. Maar het neemt het probleem niet voor 100% weg natuurlijk. Het probleem is dat alles 3x meer moeite kost dan bij een ander. En o o wat lijken die collega's toch beter georganiseerd!!!! Want hoe alles moet... ja dan kom je al snel uit bij.. dat kan dus niet... Kijken naar hoe het wel kan! Dikke pakken papier met aantekeningen, een volle tas ;)

Hoop daardoor dat dat lage zelfbeeld ooit wat opgekrikt wordt! Ben op de goede weg... maar nooit, nooit zal het 100% worden.





Een verzonnen ziekte zeggen ze dan, pfff! Je zou eens een dagje in mijn hoofd moeten leven. Dit is maar een klein stukje gedachtes van het afgelopen half uur! Denkend daaraan zakt die stemming weer weg... dat gaat sneller dan weer omhoog. Dat is toch ook 1 van de grote problemen, waarom komen alle emoties toch zo hard binnen? zowel goed als fout! Ach heeft ook weer zijn voordeel. Plus het lage zelfbeeld.



Problemen met manlief... als jij 10jaar geleden ook al ADHD had was ik niet getrouwd met je. Wat een kwetsende opmerking, die nu weer omhoog komt. Ik ben geen ADHD, ik ben mezelf en mijn gedrag komt door de ADHD, gelukkig niet alles natuurlijk! Het zal altijd wel met ups en downs gaan. Hopelijk kan hij het ooit accepteren.



He... dat nr van Ed Sheeran.. bloodstream over antidepressiva! Sluit aan bij mijn gedachten over mijn stemmingswisselingen. Even opzetten. (gaat halverwege een zin naar YouTube) Fijn om het weer te luisteren



Klinkt best negatief over het algemeen als ik het teruglees. Maar heb gewoon wat gedachtes opgeschreven. Zou dat elke dag wel kunnen haha. Maar het gaat echt de betere kant op. Behandeltraject afgesloten, medicatie en een nieuw contract.



En nu nog even mijn mede ADHDers van de groep mailen om een afspraak te maken voor een bak koffie (dit wordt overigens al de 5e hopeloze poging, valt niet mee om ons bij elkaar te krijgen en ik werk er net zo goed aan mee :P)



Dit was een half uurtje uit het leven van een ADHD-er :D

Ik weet niet anders en mijn man zegt dan, denk gewoon nergens aan, doe ik ook!!! Ja.... jij snapt het nog niet helemaal! ;)

ZO BEN IK NIET!
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraagje,

Zijn er meer mensen die 's nachts last hebben van vreemde/drukke/wilde dromen?
Alle reacties Link kopieren
Twijfel of ik moet reageren, mijn man sinds twee jaar diagnose Adhd, diagnose zoon ook twee jaar geleden, zoon iets eerder getest liep vast in het brugjaar middelbare school, man had de crisis van zijn leven, diagnose zoon opende bij mij meteen de ogen, en heb dit kenbaar bij behandelend psychiater man, en jawel na burn out, depressie ook diagnose Adhd. Zoon en man zijn niet druk in bewegingen etc. maar wel veel innerlijke onrust, aan veel dingen tegelijk denken, altijd herrie in hun hoofd.

Man was ook doorgeslagen in schematisch leven (had zich al jarenlang manieren aangeleerd om maar te functioneren, Zoon hebben wij altijd structuur gegeven, ja is ja nee is nee, zo laat eten zo laat naar bed, sporten, En is dus probleemloos de lagere school zonder inspanning met hoge cijfers doorgekomen, brugklas VWO ging het mis, de concerta heeft zijn schoolgaan gered, daardoor betere concentratie ging het sociaal makkelijker, en nu inmiddels 3 havo, en daarna gaat hij alsnog vwo doen zegt hij. Man is nog bezig met therapie en re-integratie heeft het ook moeilijk van de kansen die hij heeft laten liggen, niet eruit gehaald hebben wat er in zit, qua opleiding etc. En hoe veel makkelijker zijn leven had kunnen zijn met een veel eerdere diagnose. Herkennen jullie dit?
Jep Herken ik wel. Maar ja dat is geweest. Hij moet dat verwerken en dan kan hij misschien alsnog iets gaan leren?
Alle reacties Link kopieren
Is via het werk wel opgeklommen maar dat heeft veel moeite gekost, nu een bepaalde leeftijd dat het niet makkelijk meer is om te switchen, zeker niet in de huidige arbeidsmarkt (50+). Voor zoon gelukkig wel op tijd die medicatie werkt bij hem heel goed, en gaf binnen een paar weken al goed resultaat, dat heeft hem gered, wel een niveau lager, maar wel op school gebleven. Bij mijn man zit echt een stuk verwerking, en het is wrang je hele leven op je tenen te hebben moeten lopen, je aan te passen om sociaal mee te komen, en te denken dat je niet goed genoeg bent.



Voor mij als partner vind ik die stemmingswisselingen zwaar, en daar hou ik dus onbewust heel veel rekening mee, nu er veel op ons pad ligt, ben ik die tact van mij ook weleens beu, en dan schut het huis hier.. en ga zelfs ik weleens tekeer als een viswijf.. Maar ja in een relatie van 23 jaar mag dat wel.
Hier ook de diagnose ADHD gekregen, op mijn 25e pas (ben nu 32).



Ben heel chaotisch en druk in mijn hoofd en dat uit zich met veel praten.. Alles tegelijk en half doen herken ik heel erg.

Ook de dopjes van de tandpasta ontbreken hier thuis..

Ik kan aan iets beginnen met veel motivatie, maar meestal maak ik het nooit af.

Ik zeg heel vaak afspraken met vriendinnen af op het laatste moment (echt niet goed)

Heb wel mezelf aangeleerd om alles zo goed mogelijk schoon te houden, maar georganiseerd zal het nooit worden..



Waar ik vooral last van heb is onrust en raak snel in een paniekaanval.. herkennen jullie dit? Ben behoorlijk gevoelig en trek me dingen erg snel aan..

Voel vaak veel innerlijke onrust en denk vaak aan heel veel dingen tegelijk...

Bij bijvoorbeeld vergaderingen, waar ik lang stil moet zitten en moet luisteren, raak ik in een paniek..

Mijn emoties schommelen ook heel veel..

Ik vraag me eigenlijk af of dit met de ADHD te maken heeft??

Verder vind iedereen me altijd wel heel gezellig en ik kan een echt gangmaker zijn (hoor ik vaak)..



Mijn man accepteert me gelukkig precies zoals ik ben en mijn zoontje praat net zoveel als ik :-)
Wel fijn dat je man je accepteerd. Paniek herken ik niet en zeg echt zelden iets af. Vroeger maakte ik wel vaak dubbele afspraken, maar dan combineerde ik dat of de ander zei af. Het kwam allemaal wel weer op zijn pootjes terecht vaak. Ik ben ook nooit te laat. Wel belachelijk te vroeg! Werk is wel een issue. Saaie vergaderingen zing ik amper uit en saaie klussen neem ik ritalin voor in, anders doe ik van alles, behalve daar waar ik echt mee bezig moet zijn. Ik heb gelukkig wel een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Dus soms moet ik het uit mijn tenen halen, maar dan lukt het wel op tijd. Nu moet ik een nieuwe baan gaan zoeken en dat vind ik wel lastig ja.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb wat gehoord over mijn werk. Ik zou vandaag mijn contract gaan tekenen en inderdaad met die 5uur minder p week maar heb me vandaag ziek gemeld, heb barstende koppijn. Ben dit leven zo beu het op dit moment, die moodswings en die medicijnen lijken ook niet echt te helpen die ik ervoor heb. Met manlief loopt het ook niet altijd even lekker, vaak woorden en ruzie. Hij heeft oogkleppen op en heeft me gekwetst.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het gewoon allemaal niet meer. Maar morgen kan de mood weer anders zijn hoor
Wat naar, sterkte
Alle reacties Link kopieren
dank je lieveSophie



Hoe gaat het met jullie? Ook van die moodswings regelmatig? Naar beneden gaat makkelijk maar terug opkrabbelen duurt altijd paar dagen langer.
.
anoniem_63aed19671f86 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 11:16
99.46% gewijzigd
Bij ons gaat het wel. We wonen na een jaar latten weer in 1 huis om de financiele situatie op te lossen en we staan op redelijke vriendschappelijke voet. We slapen niet samen (en seks al helemaal niet) maar zo is het wel even uit te houden. Ik zie de kinderen opleven en hij ook. Hij heeft veel geleerd over zichzelf en ons (geeft hij zelf aan) maar ziet ook wel in dat we geen gezonde relatie hebben.



Ik ben vanaf 1 april werkloos. Dat is balen )0: Het bedrijf loopt erg slecht en ik ben te duur voor wat ik oplever. Ik red het wel met salaris van man en ww. Maar zou toch graag wat vinden snel.



Heel verhaal. Kan nog wel 2 kantjes schrijven. Hahahaha



Hoe is het vandaag?
Alle reacties Link kopieren
Ietsje beter wel weer. Ik ben van plan contact op te nemen met de psychiater of er iets aan mijn medicijnen kan veranderen want die moodswings zijn zo ongelooflijk klote. Krijg er ook lichamelijk klachten van als vermoeidheid en hoofdpijn/buikpijn (stress)

Vanmiddag moet ik werken, eens kijken of dat gesprekje wat gister eigenlijk moest vandaag komt.
Slaap je wel?
Alle reacties Link kopieren
Die moodswings herken ik bij mijn partner helaas, en omdat ik het zelf heel druk heb (reorganisatie fulltime werk, overlijden schoonvader, zieke vader, twee puber kinderen en depressieve adhd burnout man) kan ik het moeilijk hebben, ook het getrommel en getik ik word er op het moment knetter van.



Mentor van adhd zoon zeer tevreden, zijn inzet kan absoluut hoger maar haalt goede cijfers (niveau eigenlijk te laag voor hem, maar moest toen een niveau lager of liever nog van school... Heb toen gevraagd of hij niet drie maanden nog VWO mocht proberen maar nee dat hij op school mocht blijven was al een toegift van school) en nu doet hij tijdens de lessen heel goed opletten maakt in de les zijn huiswerk en doet thuis niets meer... Zonde aan de andere kant hij heeft geen stress..



Jammer dat er veel onbegrip is, en kinderen niet de tijd krijgen om te wennen, of zich te bewijzen, maar vind het heel fijn, geen school of mentor aan de lijn te krijgen omdat er weer iets was..
Zeker fijn! Ook voor je zoon. Mijn hele schooltijd op middelbare was 1 grote strijd. Ik hoop dat je zoon het goed kan afmaken!
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiana schreef op 01 april 2015 @ 23:29:

Die moodswings herken ik bij mijn partner helaas, en omdat ik het zelf heel druk heb (reorganisatie fulltime werk, overlijden schoonvader, zieke vader, twee puber kinderen en depressieve adhd burnout man) kan ik het moeilijk hebben, ook het getrommel en getik ik word er op het moment knetter van.



Mentor van adhd zoon zeer tevreden, zijn inzet kan absoluut hoger maar haalt goede cijfers (niveau eigenlijk te laag voor hem, maar moest toen een niveau lager of liever nog van school... Heb toen gevraagd of hij niet drie maanden nog VWO mocht proberen maar nee dat hij op school mocht blijven was al een toegift van school) en nu doet hij tijdens de lessen heel goed opletten maakt in de les zijn huiswerk en doet thuis niets meer... Zonde aan de andere kant hij heeft geen stress..



Jammer dat er veel onbegrip is, en kinderen niet de tijd krijgen om te wennen, of zich te bewijzen, maar vind het heel fijn, geen school of mentor aan de lijn te krijgen omdat er weer iets was..



Vervang het woordje van mentor door lerares en het is mijn verhaal.

Ik heb niet alles gelezen, maar krijgt jouw zoon ritalin? De kinderarts heeft ons geadviseerd om nu geen medicatie op te bouwen aangezien het et allemaa nog gaat.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie het al van de medicatie Mag ik vragen welke je geeft?
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon ging probleemloos door de lagere school, hoge cijfers, goede cito score, pas in de brugklas ging het mis, hij slikt concerta de langwerkende variant van ritalin. S'morgens één tablet en werkt bij hem tot 17.00 uur ongeveer. In het begin had hij wel last van een rebound dat is nu minder.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Man is begonnen met schematherapie, iemand hier ervaring mee?
quote:twijlfelmiep schreef op 16 april 2015 @ 11:33:

Hoe gaat het met iedereen?Druk met werk en mijn nieuwe woning inrichten, en het gaat verbazingwekkend goed. Soms is het lastig om alle ballen hoog te houden, maar door een strak dagschema en het ADD-proof maken van mijn woning, loopt het allemaal vrij soepel. Ik ben alleen elke avond doodop, maar daardoor slaap ik voor het eerst in 25 jaar weer goed
Fysieke inspanning kan je hoofd rust brengen, waardoor je beter slaapt.

Gefeliciteerd met je nieuwe woning!
Dankje!
Lees hier heel veel herkenning. Sinds een paar maanden de diagnose ADHD. In begin ging er wereld voor mij open toen ik met ritalin begon. Heb alleen het idee dat het effect nu al minder is, en ik slik het pas een paar maanden. Herkent iemand dit? De wilde dromen heb ik ook. Word dan heel moe wakker. In slaap komen gaat moeizaam terwijl ik toch na 15 uur niets meer slik. Concerta ook al geprobeerd maar daar werd ik heel somber van. Heb nu ook met ritalin veel last van stemmingswisselingen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven