BDSM, voor de liefhebbers - deel II

30-10-2010 00:08 3087 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al sinds de oudheid bestaat er op dit forum een 'centraal' BDSM topic. Het vorige topic vind je hier. Het clubje SM-ers is niet zo heel erg groot, dus het lijkt af en toe misschien alsof het een besloten topic is, maar niets is minder waar! Dus wil je meepraten, je hart luchten, gênante vragen stellen of wat dan ook, over welke variant van BDSM dan ook, stort jezelf er in, je wordt met open armen ontvangen.



Voor mensen die wel het waarom willen weten, maar het hóe niet op hun netvlies willen hebben staan en om die reden liever wegblijven uit dit specifiekere topic is het topic Bijzondere voorkeuren: vragen, vooroordelen en discussies misschien een fijnere plek. Mensen met ervaring zullen ook daar proberen je vragen te beantwoorden.



Aangezien de meeste mensen die net komen kijken nog op zoek zijn naar zo veel mogelijk informatie zijn hier wat links naar sites die Viva forummers in het verleden hebben aangedragen:



Wandering Spirits



Dè site bij uitstek voor de beginnende en ontdekkende sub. Je vindt hier onder andere theorie, afbeeldingen, een sublijst en er is een chat.



Ter leeringh:



BDSM info Albany Power Exchange

Angelfire



Ter vermaeck:



www.bdsm-jongeren.net



www.bdsm-35.nl



www.collarme.com



En last but not least, de vakbond der BDSMerts Den VSSM



Klein detail, naast gewone heerlijke geile ranzigheid komen er hier ook een hoop emoties om de hoek kijken. Meer dan in andere topics wordt het hier dus op prijs gesteld als je jezelf even summier voorstelt.



Met dank aan Sprankelend voor de OP.
Ik ben zelden dominant. Wel assertief en krachtig, je moet van goede huize komen om mij omver te krijgen. Zowel in het dagelijks leven als binnen de bdsm.

Maar als ik er voor kies onderdanig te zijn aan iemand, dan ben ik dat ook. Dan is 1 blik genoeg om door mijn knieën te zakken (letterlijk en figuurlijk ).

Mijn onderdanigheid is 1 aspect van mij, wat er op het juiste moment uitkomt en alleen door de juiste persoon getriggert wordt.
quote:Moiren_ schreef op 27 maart 2015 @ 23:34:

Ik ben zelden dominant. Wel assertief en krachtig, je moet van goede huize komen om mij omver te krijgen. Zowel in het dagelijks leven als binnen de bdsm.

Maar als ik er voor kies onderdanig te zijn aan iemand, dan ben ik dat ook. Dan is 1 blik genoeg om door mijn knieën te zakken (letterlijk en figuurlijk ).

Mijn onderdanigheid is 1 aspect van mij, wat er op het juiste moment uitkomt en alleen door de juiste persoon getriggert wordt.

Hier kan ik me meer in herkennen...Ik herken onderdanig zijn alleen in mijn seksleven...

In mijn dagelijkse leven zou je dat niet van mij verwachten...denk ik tenminste..haha
BDSM en seks hoeven voor mij niet samen te gaan hoor
quote:Moiren_ schreef op 27 maart 2015 @ 23:34:

Ik ben zelden dominant. Wel assertief en krachtig, je moet van goede huize komen om mij omver te krijgen. Zowel in het dagelijks leven als binnen de bdsm.

Maar als ik er voor kies onderdanig te zijn aan iemand, dan ben ik dat ook. Dan is 1 blik genoeg om door mijn knieën te zakken (letterlijk en figuurlijk ).

Mijn onderdanigheid is 1 aspect van mij, wat er op het juiste moment uitkomt en alleen door de juiste persoon getriggert wordt.Ik denk dat, dat voor de meesten geldt..dat er de juiste persoon voor nodig is waar je je aan over kan/wil geven, ook vanuit de kant van de D gezien. Er is een klick tussen beiden nodig wil je grensverleggend (indien dat gewenst is) kunnen spelen.
quote:Moiren_ schreef op 27 maart 2015 @ 23:50:

BDSM en seks hoeven voor mij niet samen te gaan hoor



Op welke manieren voer jij uit (of onderga je) BSDM als er geen seks bij zit?



Ik zit in de mode dat (en mn meiske vraagt daar ook om) dat het toedienen van extra pijnprikkels op de erogene zones een must is.

Daar komt heel vaak geen echte seks bij kijken, maar is toch zeer seksueel gerelateerd.



Ben dus benieuwd naar hoe anderen dat ondergaan als er geen seks aan te pas bij komt.
Alles behalve zoenen, pijpen, beffen, vingeren en neuken.
Dus eigenlijk wel op de erogene zones of ook buiten deze zones?
quote:jacq47 schreef op 28 maart 2015 @ 01:13:

Dus eigenlijk wel op de erogene zones of ook buiten deze zones?Wat heb jij toch een fixatie op die erogene zones. Het lichaam bestaat uit zoveel meer dan dat.
Dat is zo gegroeid.



Zoals ik al een keer eerder heb geschreven..ben nog een beginner



En mijn partner is ook een beginner..en zoals het er nu uitziet.. is het prettigst/lekkerst wanneer er op die plekken extra pijnprikkels worden toegevoegt, dus daar ligt onze huidige focus



Maar dat wil niet zeggen dat andere plaatsen geen meerwaarde hebben..vandaar dat ik daar naar vraag
Maar wat wil je horen dan? Dat ik tijdens een spel niet neuk? Dat had ik al gezegd. Dan kan je zelf toch prima verzinnen dat andere seksuele handelingen ook niet gedaan worden.

En een klem op mijn tepel valt voor ij niet onder seks. Daarbij schreef ik al dat het lichaam nog veel meer onderdelen heeft. En met een beetje fantasie kan je daar best wat leuks bij verzinnen. Of richt jij je met seks ook alleen op borsten/kut/kont?
Fantasie zat.



Maar ik sta ook open voor andere ideeen...waarom het wiel voor een tweede keer uitvinden als iemand dat al ooit heeft gedaan?
Alle reacties Link kopieren
@jacq dus eigenlijk gaat het er voor jou wat jouw sub lekker vind? Nils mis mee hoor, maar dat is een beldving waarin ik mij niet kan herkennen.



Als ik onderdanig ben, ben ik dienstbaar aan de ander en of ik het fjjn of lekker vind is dan niet erg relevant. Ik sta als onderdanige namelijk niet centraal. Het is fijn als ik dingen ook fijn vind, maar voor mij absoluut geen noodzaak.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
quote:jacq47 schreef op 27 maart 2015 @ 23:29:

Ik kan deels met je redenatie meegaan.



De vraag die er gesteld werd was..hoe de mix eigenlijk in elkaar zit.. dominant dagelijkse leven..dominant in seks etc.



Voor mij is werken ook een deel van mijn dagelijkse leven, net zoals dat voor mn sub ook is.

Mijn sub is alleen "onderdanig" naar mij toe en heeft tijdens haar normale leven een leiding gevende functie..een functie die je als dominant kunt omschrijven.



Dominantie is ook een veel te sterk woord hiervoor, maar hoe dan ook...we drukken wel een stempel op onze medewerkers...net zo goed als mijn leidinggevenden hun stempel op de mijne drukken..etc



In het andere grote deel van wat hier tussen nog in valt ..kun je me als normaal omschrijven...een mix van alles bijelkaar, hoe het moment het vraagt, zo ben ik.



En er zit idd geen link tussen mn werk en bdsm, gelukkig niet!Ik interpreteerde haar vraag als dst ze wilde weten of bdsn enkel seksueel was. Vandaar voor mij een vreemd zijpad.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:lollypopje schreef op 28 maart 2015 @ 07:44:

@jacq dus eigenlijk gaat het er voor jou wat jouw sub lekker vind? Nils mis mee hoor, maar dat is een beldving waarin ik mij niet kan herkennen.



Als ik onderdanig ben, ben ik dienstbaar aan de ander en of ik het fjjn of lekker vind is dan niet erg relevant. Ik sta als onderdanige namelijk niet centraal. Het is fijn als ik dingen ook fijn vind, maar voor mij absoluut geen noodzaak.



Het wordt eerlijk gezegd steeds moeilijker voor mij om het te begrijpen. Ik volg jou Jacq met je nieuwsgierigheid,dat ben ik zelf ook.

Ik koppel het persoonlijk aan seks..soms vind ik het leuk om onderdanig te zijn...maar zelfs dán moet ik er wèl seksueel genot van hebben. Dan ben ik dus geen goede sub, realiseer ik me nu. Mijn man heeft er plezier in als hij me genot kan geven met pijnprikkels...maar hij zou mij nooit pijn doen voor zijn eigen genot. Ik vertrouw hem volledig...dat is het punt niet.



Interessante topic vind ik dit maar pfff...veel verschillende belevingen qua personen in de beleving van BDSM...dus voor mij als beginner- nogmaals- moeilijk te vatten soms.



Ik weet niet of Jacq is aan het hengelen, persoonlijk denk ik niet. Ik denk dat hij een precieze situatieschets wilt hebben om zich een beeld te vormen...haha.



Logisch Jacq...dat gaat niet gebeuren...je zult dus zelf op ontdekkingstocht moeten gaan bij je partner....net zoals ik trouwens.groetjes!
Alle reacties Link kopieren
@Tinkerbell dat hoeft jou niet perse geen goede sub te maken hoor, maar dan heb je gewoon een andere invulling van de definitie. Daarbij weet ik dat mijn vorm van onderdanigheid verder gaat dan die van de meeste. Dus zie mij gerust als de uitzondering op de regel hoor



Maar voor mij is bij onderdanigheid wel essentieel, dat de ander niet vooral bezig is met mijn behoeftes. Wat ik lekker vind en wil. Ik ben onderdanig, dus gaat het mij er om wat ik kan doen voor die ander, niet wat hij kan doen voor mij. Als ik dat had gewild was ik wel dominant geworden

Tegelijkertijd ken ik genoeg mensen, voor wie dat wel geld. Waarbij de D juist vooral bezig is met het plezieren van de ander. Met het vervullen van de behoeftes van de sub en dus eigenlijk een soort serviceDom is. Waar uiteraard niks mis mee is, maar het is een dynamiek die ik vanuit mijn onderdanigheid dan weer minder begrijp. Wat maakt iemand dan sub of Dom, behalve dat ze vinden dat ze dat zijn? Wat ik overigens ook reden genoeg vind om jezelf zo te noemen, dus ik ben niet tegen die invulling van die labels. Het is vooral een invulling die ik probeer te begrijpen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
quote:lollypopje schreef op 28 maart 2015 @ 07:44:

@jacq dus eigenlijk gaat het er voor jou wat jouw sub lekker vind? Nils mis mee hoor, maar dat is een beldving waarin ik mij niet kan herkennen.



Als ik onderdanig ben, ben ik dienstbaar aan de ander en of ik het fjjn of lekker vind is dan niet erg relevant. Ik sta als onderdanige namelijk niet centraal. Het is fijn als ik dingen ook fijn vind, maar voor mij absoluut geen noodzaak.



Het gaat bij ons verder dan dat..niet alleen wat zij lekker vind, maar grensverleggend ermee bezig zijn.

We sluiten gewoon precies op elkaar aan...dus alles wat zij ondergaat vindt ik heel erg leuk en opwindend om te doen...sommige dingen zijn nieuw voor haar...maar gaandeweg laat ik haar daar aan wennen en bouw ik het uit. Doordat wij zo goed op elkaar aansluiten, heeft zij natuurlijk heel veel profijt van hetgeen ik haar laat ondergaan.



Hoewel ik genoeg fantasie heb, zal ik de eerste zijn om toe te geven dat ik nog veel kan leren...dus het lezen van de ervaringen van anderen kan mij op een spoor zetten waar ik totnutoe nog niet aan gedacht heb ...vandaar dat ik er zoveel over vraag
Leuk om die verschillen in beleving in BDSM en Ds te lezen. En inderdaad; sub zijn op een specifiek vlak of op een andere manier zegt ook naar mijn mening helemaal niks over het feit of je wel of niet een goede/correcte sub bent. Dat is ook helemaal niet interessant denk ik; wie ga je dan bijvoorbeeld je sub-diploma laten zien als je een geslaagd sub bent (mooi dubbelzinnig ) ? Het gaat er volgens mij om dat je met elkaar je relatie beleeft zoals je je daar fijn bij voelt. En ik vind het in elk geval erg fijn en 'bevrijdend' dat ik herkenning heb gevonden bij anderen. Met name het feit dat deze beleving dus niet heel 'correct' en gelijk aan elkaar moet worden ingevuld. Als ik naar mezelf kijk dan relateer ik het 'correct' invullen van een relatie aan het (vanille) kader wat ik eerst had. Nu ik een nieuw kader heb (Ds) wil ik er wel voor waken dat ik me dan ook weer niet te veel aan trek van wat er binnen dat kader dan weer als 'normaal' bestempeld wordt. Juist ook daarom vind ik het leuk om hier verschillende belevingen bij verschillende personen te zien. En wellicht heb ik over 10 jaar zelf weer een hele andere beleving/invulling. Ik wil dan niet over 10 jaar terug kijken en denken dat ik het toen fout deed. Ik wil dan terugkijken en zien dat ik het toen heb ingevuld zoals het voor mij goed was en tevens ruimte voor mezelf heb gelaten om te groeien in wat nu goed voor me is. Kunnen jullie svp een notitie in jullie agenda zetten om mij over 10 jaar te vragen of dat gelukt is?



Alvast bedankt
quote:lollypopje schreef op 28 maart 2015 @ 09:37:

@Tinkerbell dat hoeft jou niet perse geen goede sub te maken hoor, maar dan heb je gewoon een andere invulling van de definitie. Daarbij weet ik dat mijn vorm van onderdanigheid verder gaat dan die van de meeste. Dus zie mij gerust als de uitzondering op de regel hoor



Maar voor mij is bij onderdanigheid wel essentieel, dat de ander niet vooral bezig is met mijn behoeftes. Wat ik lekker vind en wil. Ik ben onderdanig, dus gaat het mij er om wat ik kan doen voor die ander, niet wat hij kan doen voor mij. Als ik dat had gewild was ik wel dominant geworden

Tegelijkertijd ken ik genoeg mensen, voor wie dat wel geld. Waarbij de D juist vooral bezig is met het plezieren van de ander. Met het vervullen van de behoeftes van de sub en dus eigenlijk een soort serviceDom is. Waar uiteraard niks mis mee is, maar het is een dynamiek die ik vanuit mijn onderdanigheid dan weer minder begrijp. Wat maakt iemand dan sub of Dom, behalve dat ze vinden dat ze dat zijn? Wat ik overigens ook reden genoeg vind om jezelf zo te noemen, dus ik ben niet tegen die invulling van die labels. Het is vooral een invulling die ik probeer te begrijpen.Ik denk dat ik heel aardig binnen die omschrijving pas. Alhoewel de titel 'serviceDom' me dan weer niet zo aanspreekt, denk ik wel dat ik me heel erg bezig hou met de behoeftes van mijn liefje. Ik ben heel erg gefocust op haar. Als ik niet weet wat haar bezig houdt en wat haar behoeftes, grenzen, verlangens, angsten, lusten zijn dan kan ik ook niet zo intensief met haar samen zijn zoals ik dat graag wil. Dat wil niet zeggen dat ik me er op richt al haar behoeftes in te vullen. Ik hou er juist van om er mee te 'spelen'. Ze invullen zoals ik denk dat het beste past op dat moment. Maar ik kan pas een behoefte met liefde negeren als ik weet dat die behoefte er is. Als ik me 'standaard' niet met haar behoeftes bezig zou houden dan zou mij dat van haar verwijderen. Voor mij is het juist essentieel om daar mee bezig te zijn.
Alle reacties Link kopieren
@shifty ik denk dat het zeer zeker essentieel is om de behoeftes van de sub ook in het oog te houden, als het haar niks geeft, zal zij er ook niet mee door willen gaan. Wat ik vooral bedoel is het verschil in wie er centraal staat in de D/s. In een D/s waar de D meer service gericht is, is vaak de sub het uitgangspunt. In een D/s waar de sub meer service gericht is, de Dominant. Wat dus niet wil zeggen dat de sub in het tweede geval irrelevant is. als ik kijk naar mijzelf ben ik zeer onderdanig en dienstbaar en zou ik mij er niet prettig bij voelen als een D zich te veel aanpast aan mij. Natuurlijk mag hij vragen wat ik wil, maar het is aan hem of hij daar wat mee doet en juist als hij er ook voor kiest dan juist het andere te doen, voel ik zijn macht en mijn onderdanigheid. Terwijl een meer service gerichte D, juist vooral zal volgen wat de sub aangeeft fijn te vinden of te willen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Dan snap ik iets meer in welke richting je denkt, alhoewel het voor mijzelf mijn 'plaatsbepaling' niet veel helderder maakt. Voor mij staat zij centraal aangezien ik op haar gericht ben; ik ben in mijn liefde niet op mezelf gericht. Anderzijds denk ik dat zij dat net zo ziet; dat zij volledig op mij gericht is en mij centraal stelt. Ik vind het mateloos interessant wat zij fijn vindt en wat niet. En daarnaast vind ik het aan mij om daar binnen onze dynamiek een invulling aan te geven. Die dynamiek is dat ik (over-)heers en zij volgt. En daarbij ben ik ook nog eens niet consequent; dus zij moet ook mijn grillen volgen. Maar daarnaast ligt mijn aandacht en focus bij haar; ik koester haar; zij is mijn middelpunt.



Soms wil ik haar genot geven en soms wil ik haar genot nemen. Soms wil ik haar als vrouw en soms als subje. Soms wil ik de liefde met haar bedrijven en soms wil ik haar druipend van geiligheid van de wereld neuken. Soms een zachte kus en soms een harde slag. Dezelfde hand die haar billen aait laat ze ook gloeien. Maar altijd staat zij daarin voor mij centraal. En wat mij dan Dominant maakt (naar mijn mening) is de richting. Wat er gebeurt komt van mij uit en is gericht op haar.
En ik leef ook nog...



Kwam vanochtend om de hoek kijken, zag jullie babbelen en besloot ook maar weer 's wat van me te laten horen lezen. Waarbij ik wel even in twijfel was waar ik dan precies wilde schrijven tot ik bedacht dat ik maar beter gewoon weer kan beginnen waar ik gebleven was. Hier dus.



Heel vanzelfsprekend is dat niet. Want mijn gevoelens zijn zo veranderd dat ik weer terug bij af ben momenteel. In die zin dat ik wéét dat ik heel erg heb genoten van wat ik de laatste maanden heb ondergaan maar er op dit moment verder weinig bij voel. Dat is op zich raar te noemen want het was juist wat ik onderging dat maakte dat ik wat voelde. Door pijn en vernederingen was ik in staat mijn gedachten te overrulen waardoor ik enorm kon genieten. Ik had dat echt nodig. Dacht ik. Of nou ja, dat wás ook zo.



Tot ik zo ver ging dat ik écht ging voelen. En compleet in de knoop raakte. Alles wat ik niet wilde is de afgelopen weken gebeurd. Het deksel waar ik altijd zo over waakte opdat het geen millimeter zou verschuiven is van de beerput gevlogen. Alles kwam keihard binnen en alles knalde eruit. Van wat er bij me binnenkwam wilde ik niet langer alles hebben. Ik wilde géén vernederingen meer. Géén pijn. Al mijn oude pijn werd getriggerd en ik wilde het allemaal uit mijn systeem hebben. En dat is gebeurd. Alles kwam los en ik heb alles eruit gegooid. En om te weten wat je precies wilt deleten moet je het eerst voelen en (in mijn geval, maar denk zomaar dat het ook voor anderen geldt) van je af schrijven. Of praten maar bij mij werkt schrijven beter. Ik ben niet goed in staat te praten over de details van het extreme geweld en misbruik dat ik heb meegemaakt en al schrijvende lukte dat wel. Op die manier kreeg alles een plekje en kon ik de puzzelstukjes op de goede plek leggen.



Heb er een hele tijd over gedaan om weer bij zinnen te komen. Het heeft een week geduurd voordat ik mijn concentratie weer terug had en die is nog niet zoals voorheen. Van de andere kant is het bijna wonderbaarlijk hoe vlug ik van de bodem (oh... ja! dieper kon echt niet!) weer naar boven ben gezwommen. Het duurde niet lang voordat ik weer boven water was en normaal kon ademen. Maar ik heb me dan ook echt keihard afgezet.



Zou willen zeggen dat ik bijna weer de oude ben. Maar dat is niet waar. En dat word ik ook niet meer. Zou het niet willen ook. Mijn hele 'zijn' van hiervoor was gebaseerd op oude pijn. Gebouwd op een scheefgezakte fundering. Ik heb gebruik gemaakt van de mogelijkheid die fundering recht te zetten en kan daardoor weer bij mijn gevoel. Daar heb ik niet langer pijn voor nodig. Sterker nog, daar moet ik op dit moment niet eens aan denken. Ik weet dat ik ervan kan genieten en dat zal altijd wel zo blijven. Maar op dit moment staat mijn gevoel zo open dat die prikkel al gauw veel te sterk zou zijn. En ik zal er goed voor waken dat ik niet nog een keer mijn eigen grenzen overschrijd. Want dat is wat ik de laatste tijd heb gedaan. Ik ben mezelf heel hard voorbij gelopen. Niet eens bewust. Ik was me op seksueel vlak niet zo bewust meer van mijn eigen behoeftes. Ik deed maar wat. Al neemt dat niet weg dat ik er enorm van genoot. Tot ik ging voelen. Daar hield het op.
Alle reacties Link kopieren
@Yojanne dat klinkt als een heftige ervaring. Tegelijkertijd kan ik me ook voorstellen dat het toch fijn en goed is dat dit de katalysator heeft kunnen zijn, om weer bij je gevoel te komen. Ik kan me ook voorstellen dat je er daardoor nu ook totaal geen behoefte meer aan hebt. Misschien komt het terug, misschien niet, maar dat je weer bent gaan voelen daardoor is een mooi iets.

En verder gewoon een dikke knuffel...
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
@shifty hoewel dit een gedicht is dat uiteraard op meerdere manieren interpreteren is, sluit het voor mij wel aan bij wat ik bedoel.

http://67.159.222.79/Poetry/davidsteinslaveryis.htm
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Wauw yojanne, dat klinkt als een hele intensieve beleving die je afgelopen tijd doorstaan hebt.



Knap dat je dat zo helder kan verwoorden als dat zo intensief is binnen gekomen. En een knuffel voor je omdat het zo intensief is binnen gekomen.



Ik lees wel aan de manier waarop je schrijft dat je alles weer netjes op een rijtje hebt gezet. Dat is enerzijds kracht, maar anderzijds lijkt dat ook een beetje op 'de deksel weer netjes terugleggen' ...



Het was denk ik niet voor niets dat je een wat extremere kant hebt opgezocht om dat extremere deel van wie je bent (onbewust) naar boven te laten komen. Ik kan me best voorstellen dat je dat nu dan ook juist niet wil opzoeken omdat het nog heel dichtbij is. Anderzijds zou je misschien jezelf een klein beetje open kunnen zetten zodat je niet ofwel de deksel dicht hebt (druk op de ketel) of de deksel er af knalt (ontploft).



Het klinkt heel mooi en evenwichtig dat je de laatste tijd heb geevalueerd en ziet waar het extreme vandaan is gekomen. Maar het klinkt ook een beetje als iets wat je vrij afstandelijk bekijkt. Alsof je ziet wat je hebt beleefd en waar het vandaan kwam. En dat je het daarom kan afsluiten en de draad weer op kan pakken. Een fundering trek je niet even recht ook al heb je gezien waar deze scheef gezakt is.



Ik wil zeker niet suggereren dat je dus weer iets bdsm-erigs moet doen om in contact te blijven met je diepere beleving of zo. Ik wil alleen mee geven dat je je eigen kracht om recht op te blijven op een scheve fundering niet moet verwarren met het recht trekken van die fundering (je ziet ik vond het een mooie beeldspraak)



En daarnaast nog een knuffel .. gewoon omdat het kan
quote:lollypopje schreef op 30 maart 2015 @ 20:50:

@shifty hoewel dit een gedicht is dat uiteraard op meerdere manieren interpreteren is, sluit het voor mij wel aan bij wat ik bedoel.

http://67.159.222.79/Poetry/davidsteins ... mDankjewel; mooi om te lezen. Ik kan me voorstellen dat je er veel in herkent omdat het veel zegt over hoe je het beleeft en niet hoe je het 'doet'. Ik vind vooral ook mooi dat hij zo iets zegt als: Onderdanig zijn is niet onderdrukt worden, maar je toewijding geven (vrij vertaald van .. slavery is not about being unable to escape .. slavery is about being committed).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven