seksualiteit met handicap

28-03-2015 21:08 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 'probleem' waar ik me eigenlijk met niemand in mijn omgeving kan spreken en waar ik graag wat advies zou over hebben.



Ik heb enkele maanden geleden iemand leren kennen, waar ik het erg goed mee kan vinden. We delen dezelfde humor, we kunnen goed praten en ik voel mij echt helemaal op mijn gemak bij hem. We zijn redelijk snel goede vrienden geworden en ik ben ook verliefd op hem geworden. Helaas zit hij door ziekte in een rolstoel. Ik vind het oppervlakkig en kortzichtig, maar dit zorgt wel voor twijfels bij mij. Hij is erg zelfstandig en positief ingesteld. Hij woont alleen, heeft vast werk en gaat gaan sporten als ontspanning. Als ik eerlijk ben, maak ik mij dan ook vooral ongerust over seksualiteit tussen ons. Hij is natuurlijk belemmerd in zijn bewegingen en ook lichamelijk werkt niet alles zoals het zou moeten. Ik vind het erg om toe te geven, maar ik weet niet of dit op lange termijn 'genoeg' zal zijn voor mij. Hij is in korte tijd echt wel belangrijk voor mij geworden en daarom wil ik hem ook niet kwetsen. Herkent iemand mijn twijfels? Zijn er mogelijkheden om hier creatief mee om te gaan? Ik vind het sowieso al erg fijn dat ik hier even mijn verhaal kwijt kon.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 29 maart 2015 @ 10:10:



Oefenen doe je op een opblaaspop lijkt mij? Zijn eerste keer sinds de dwarslaesie of zijn eerste keer ooit?Dat maakt nogal wat verschil.

Zoals je hem beschrijft klinkt hij als iemand die niet snel bij de pakken gaat neerzitten, ontspannen, inmiddels gewend aan bepaalde dingen niet meer kunnen doen.

De mate van verlamming zegt misschien ook iets over zijn sexuele mogelijkheden: als hij nog zelf naar het toilet kan of moet katheteriseren en met klysma's moet werken, scheelt dat ook nogal. In dat geval is het voor hem, maar ook voor jou, een stuk lastiger. Als het gesprek het toelaat, er naar vragen, gewoon zeggen dat je blanco bent op dat gebied, dat alles nieuw voor je is.



"Oefenen" is misschien een dom woord. Ik bedoel experimenteren en kijken wat precies zijn mogelijkheden zijn. Ik ben eigenlijk gewend dat mannen wisten wat ze precies deden. Misschien ben ik wel verwend .

Hij was relatief jong toen hij ziek werd. Hij heeft dus helemaal geen ervaring. Hij heeft inderdaad zijn leven meer op de rit dan anderen van dezelfde leeftijd.

Ik weet dat hij katheteriseert. Hoe hij verder naar het toilet gaat, weet ik niet. Hij heeft nog verteld dat hij dit het moeilijkst vond om mee om te gaan na zijn ziekte.
Alle reacties Link kopieren
Samen op ontdekkingstocht!

Kan zo mooi zijn,

Ervaren mannen.....heb je daar niet een te hoge pet van op? Ik ben 40 plus en de ervaren mannen kunnen erg tegenvallen hoor.....
--
Alle reacties Link kopieren
quote:_Doortje_ schreef op 28 maart 2015 @ 22:21:

Waarom onnodig kwetsend? Hij zit in een rolstoel, maar is niet van suiker. Hij bespreekt dit soort dingen niet voor niets met je, hij is daar eerlijk over omdat hij ook wel snapt dat dat een struikelblok in de relatie kan zijn. Erken gewoon dat dat het misschien ook wel is en praat daar over. Dan kom je er samen achter of er meer in zit dan een vriendschap.Ik zie nu pas je reactie. We hebben wel al gesproken over het feit dat hij nog weinig ervaring heeft. Hij is ook wat onzeker over wat nog lukt en wat niet. Hij is ook al lang alleen geweest, terwijl hij echt een leuk persoon om bij te zijn, ook omdat hij wat 'bang' is om op zijn lichaam afgewezen te worden. Ik vind het gewoon onnodig kwetsend om hem dus ook te zeggen dat ik mijn twijfels heb. Ik denk net dat dit het probleem nog zal doen toenemen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, eerst 'uitproberen' wat allemaal wel of niet mogelijk is.

Stel dat je hem nu al onzeker maakt terwijl dat eigenlijk niet had gehoeven.

Maar dan presteert hij misschien minder door zijn onzekerheid.



Ik zou ff afwachten. Lijkt me een prima man. Die stoel is niet belangrijk, het mens dat erin zit is

belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij geeft dit topic wel (gedeeltelijk) herkenbaarheid. Mijn vriend is incontinent en katheteriseert ook zelf. Het is een geïsoleerd probleem, niet op basis van ruggenmergaantastasting. Ik zal niet liegen, het geeft bij ons een enorme impact op ons seksleven. Hij is er onzeker door, zijn penis is 'vuil', wat hem toch belemmert.



Ik denk dat het belangrijk is dat je je eerdere seksuele ervaringen niet op hem projecteert. Seks met iemand nieuws is altijd anders. Als je met iemand wel of niet een klik hebt, kan weinig te maken hebben met zijn handicap. Hij hoeft ook niet mobiel te zijn om creatief te kunnen zijn. Hij lijkt in het dagelijks leven goed met zijn ziekte om te gaan, dus zal dit waarschijnlijk ook wel doorspelen in bed. Daarnaast is het volgens mij erg belangrijk dat je hem niet als gehandicapte ziet in bed. Zelfs al is zijn gevoel in zijn benen/onder zijn middel minder, ik denk dat het voor hem heel belangrijk is dat je het blijft betrekken tijdens de seks. Hetzelfde geldt voor zijn penis, dat blijft toch altijd belangrijk voor een man .



Het feit dat hij weinig ervaring heeft, lijkt mij net ideaal. Wellicht staat hij hierdoor open om veel dingen te proberen. Je kunt bijvoorbeeld zijn gevoel ook versterken door gebruik te maken van ijsblokjes/thee. Warmteverschillen voelt hij misschien beter. Hij is waarschijnlijk al op zoek gegaan naar plekjes of manieren die voor hem werken. Je kunt hierop verder bouwen.



Ik denk dat het een fijne ontdekkingstocht kan zijn als je dit wil. Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 28 maart 2015 @ 21:41:

Poeh, ik ben heel eerlijk: voor mij wordt hem dat niet.



Heb er ooit een potentiële date om afgezegd, ik kan er niks mee.



Kijk, als je tig jaar samen bent en je partner overkomt zoiets, dan is het anders. Je hebt een verleden samen en dingen opgebouwd. Om zo met iemand iets nieuws te starten lijkt me erg moeilijk.



Ik lees dit wel vaker en vaag mij eigenlijk af of mensen effectief bij hun partner zouden blijven als hun lichaam plotseling zo verandert. Ik denk dat het net dan moeilijk is omdat je je beeld van de toekomst samen, die je ongetwijfeld al gemaakt hebt, moet bijstellen. Dit lijkt mij oprecht moeilijk. Ik vind het heel droevig om vast te stellen, maar spijtig genoeg wordt er zelfs voor minder uit elkaar gegaan.



TO, wat voor mij zeer belangrijk zou zijn, is wat hij precies kan met zijn handen. Ik kan mij voorstellen dat als zijn fijne motoriek verstoord is dat dingen als strelen, massages, handen verstrengelen ook moeilijk zijn. Dit is toch een belangrijk deel van de intimiteit. Ik denk dat ik dit toch heel hard zou gaan missen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mij eigenlijk altijd afgevraagd of iemand met een handicap eigenlijk ook geniet van seks. Ik bedoel als je niets voelt onder je middel lijkt er daar niet veel aan. Misschien is het feit dat hij al lang geen relatie heeft gehad wel te wijten aan het feit dat seks hem op zich niet zoveel doet. Ik zou passen voor iemand die lichamelijk niet in staat is om echt opgewonden te worden.
"Je kunt bijvoorbeeld zijn gevoel ook versterken door gebruik te maken van ijsblokjes/thee. Warmteverschillen voelt hij misschien beter."



Whitedove999: Bedoel je dat op de lichaamsdelen die nog wel gevoel hebben, of op de gevoelloze lichaamsdelen? Wanneer je dat laatste bedoelt, moet je bedenken dat gevoelloos niet wil zeggen pijnloos. Juist zo'n groot contrast met de normale toestand kan een pijnlijke reactie veroorzaken.





"Misschien is het feit dat hij al lang geen relatie heeft gehad wel te wijten aan het feit dat seks hem op zich niet zoveel doet."



Dat weet je niet, Smellycat. TO benoemt dat hier niet dus je vult nu wel veel in.



Gelukkig bestaan er mensen met meer begrip voor een handicap, die laten de situatie gewoon op zich afkomen zonder van tevoren al allerlei muren op te werpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gewoon dat mensen met een ruggenmergletsel waarschijnlijk niet in staat zijn om een orgasme te krijgen (weet ik niet zeker). Als man lijkt mij dit echt niet leuk. Als je aan de slag moet met pillen en allerlei technische hulpmiddelen om de andere te bevredigen en er zelfs niets voor terug krijgt, kan ik mij voorstellen dat seks nogal eenzijdig wordt. Ik kan mij gewoon voorstellen als je alleen maar kan geven in bed en er niet voor wordt 'beloont' dat het je na een tijdje gaat tegenstaan. TO zegt dat hij al langer alleen is en nog geen ervaring heeft. Ik geef gewoon aan dat dit kan te wijten zijn aan het feit dat hij seks misschien niet zo belangrijk vindt. Aan haar twijfels te lezen is een goed seksleven voor TO wel belangrijk. Ik denk dat ze hier ook rekening mee moet houden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Carenza schreef op 29 maart 2015 @ 21:27:

"Je kunt bijvoorbeeld zijn gevoel ook versterken door gebruik te maken van ijsblokjes/thee. Warmteverschillen voelt hij misschien beter."



Whitedove999: Bedoel je dat op de lichaamsdelen die nog wel gevoel hebben, of op de gevoelloze lichaamsdelen? Wanneer je dat laatste bedoelt, moet je bedenken dat gevoelloos niet wil zeggen pijnloos. Juist zo'n groot contrast met de normale toestand kan een pijnlijke reactie veroorzaken. Ik heb hier eigenlijk geen ervaring mee, dus misschien is het wel een slechte tip. Maar ik heb ergens gelezen dat de 'gezonde' delen veel gevoeliger worden en dat het erg lekker kan voelen om er met verschillende structuren/temperaturen op te komen. Zo vond de man in het artikel het erg lekker dat er gesmolten chocolade in zijn nek werd gedruppeld. Ik denk dat dit ook de gevoeligheid op de 'zieke' delen kan versterken. Maar zoals gezegd klopt dit misschien niet.
Alle reacties Link kopieren
@smellycat: Ik vind het trouwens buitengewoon kortzichtig om te denken dat mensen met een handicap of met lichamelijke tekortkomingen geen seksuele gevoelens meer hebben. Waarschijnlijk beleven ze hun seksualiteit gewoon op een andere manier. Na een ziekte of ongeval reageert het lichaam waarschijnlijk gewoon op andere seksuele prikkels. Delen die niet verlamd zijn, worden vaak gevoeliger. Seks bestaat nu eenmaal uit meer dan een penis en een vagina en het krijgen van een orgasme. Er zijn nog andere erogene zones die vaak gevoeliger worden, zoals oren, nek of tepels. Hun lichaam heeft al zoveel meegemaakt, dus zij hebben ook 'recht' op plezierige gevoelens en aanrakingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een handicap, ik mis een been en loop dus met een kunstbeen. Natuurlijk kan ik niet alles, maar met een partner vind ik altijd wel een weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat sommige mensen dingen invullen voor anderen met een beperking, als het om seks gaat. Ik denk dat het beter is om te kijken hoever seks mogelijk is.



Beperking wordt vaak niet geassocieerd met seks, en er heerst een taboe op seksuele behoeftes van mensen met welke vorm van handicap dan ook. Bij aantrekkelijke personen denk je niet gauw aan een handicap.



Ik sluit mij daarom aan bij Whitedove.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:whitedove999 schreef op 29 maart 2015 @ 22:30:

@smellycat: Ik vind het trouwens buitengewoon kortzichtig om te denken dat mensen met een handicap of met lichamelijke tekortkomingen geen seksuele gevoelens meer hebben. Waarschijnlijk beleven ze hun seksualiteit gewoon op een andere manier. Na een ziekte of ongeval reageert het lichaam waarschijnlijk gewoon op andere seksuele prikkels. Delen die niet verlamd zijn, worden vaak gevoeliger. Seks bestaat nu eenmaal uit meer dan een penis en een vagina en het krijgen van een orgasme. Er zijn nog andere erogene zones die vaak gevoeliger worden, zoals oren, nek of tepels. Hun lichaam heeft al zoveel meegemaakt, dus zij hebben ook 'recht' op plezierige gevoelens en aanrakingen.+100!!!
Alle reacties Link kopieren
Nog even een kleine update...

We hebben deze week nog eens samen afgesproken, we hebben samen gekookt. Normaal is dit nogal moeilijk voor hem ov zijn handen, maar hij heeft toch een manier gevonden om mee om te gaan, lekker traag en met wat hulpmiddeltjes. Het was echt een gezellige avond. Ik durf echt wel zeggen dat ik verliefd op hem ben.

We hebben wat gekust en gevoeld en het voelde echt goed. Ook hij was erg enthousiast en een gebrek aan seksuele gevoelens heeft hij zeker niet. We zullen wel zien waar het ons brengt. Voorlopig ben ik erg gelukkig .
Alle reacties Link kopieren
Geniet er van TO!

Veel geluk samen!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk, geniet ervan! Ga samen op ontdekkingstocht en wie weet wat voor moois ervan komt!!
Alle reacties Link kopieren
Super TO en dat zo met Pasen voor de deur. Geniet en laat geen dag liggen.
Zonder Viva wisten we minder
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zeer benieuwd hoe het er nu mee gaat.

Het zal best moeilijk zijn met een handicap. In het begin van een relatie is iedereen lijkt me onzeker over hoe de sex is, uiterlijk, dat soort dingen. Met een handicap wordt het dan nog wat lastiger.

Maar ik ben ervan overtuigd als je echt verliefd op elkaar bent dat het dan goed moet komen. Dit zal met ups en dows zijn waarschijnlijk.

Wil je nog even laten weten hoe het nu gaat?
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaat het nu met jullie TO? *nieuwsgierig*
Alle reacties Link kopieren
De seks zou ik van ondergeschikt belang vinden, maar ik zou me niet een partner/vrouw voelen van iemand die niet naast me kan lopen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:nieuweforumnaam1 schreef op 28 maart 2015 @ 22:13:

Ik zou hem heel graag een kans geven, maar ik ben soms bang dat ik niet goed besef waaraan ik begin. Ik respecteer hem te veel om het gewoon enkele maanden uit te proberen en hem dan te dumpen als het niet goed genoeg voelt.



Op één of andere manier is het niet de erectieproblemen waar ik het meest mee zit. Er zijn voldoende hulpmiddelen en medische mogelijkheden om hier mee om te gaan. (of misschien zie ik het wel te optimistisch). Ik ben wel bang dat het na een tijd niet meer 'genoeg' gaat zijn. Waar ik wel mee inzit is dat ik bang ben dat het niet opwindend gaat zijn op lange termijn, te soft en met weinig variatie. Ik ben nog jong en er zijn wel dingen die ik graag nog zou uitproberen en meemaken en ik denk dat het gewoon moeilijker gaat zijn bij iemand met een beperking. Of misschien zie ik wel beren op de weg waar er gene zijn. Hem hierover vertellen lijkt mij echt onnodig kwetsend



In elke relatie kan na een paar maanden het gevoel weg zijn.

In elke relatie kan het seksleven niet-bevredigend blijken.



De boot afhouden voordat je het een kans hebt gegeven lijkt me respectlozer.

Je eerlijke gevoel niet uitspreken is een killer voor elke relatie, en daarmee behandel je hem niet alleen als een gehandicapte, maar vooral ook als een kind dat de werkelijkheid niet aankan.



Kom op, neem hem serieus, deel je eerlijke gedachten, ze zijn menselijk en het zal jullie alleen maar nader bij elkaar brengen als je deze gedachten allemaal juist wel bespreekt. Hij is een volwassen mens, hij voelt al die dingen net zo goed als jij ook al spreek je ze niet uit.



Gun hem ook als ieder nromaal mens de kans om gekwetst te worden in de liefde, dat klinkt misschien heel gek, maar:

It's better to have loved en lost, then to have never loved at all.



edit: oh shit, spuit 11, ik heb niet naar de postdata gekeken. Fijn om te lezen dat jullie het gingen proberen! Nu ben ik ook nieuwsgierig hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Wat lief dat er nog aan mij en ons gedacht wordt.

Hier gaat het heel goed…



We zijn nu een maandje officieel samen en ik ben al wat meer geconfronteerd met zijn handicap. Zo was ik enthousiast aan het vertellen over een restaurant, waar ik vaak ga eten en stelde ik voor om samen te gaan. Hij zei dat hij ook al eens geweest was en dat hij niet binnen raakte omdat je daarvoor enkele trappen moet doen. Ook gaan winkelen bv is veel moeilijker, zeker als het druk is (er zijn heel veel slechte voetpaden, was mij nog nooit zo opgevallen). De eerste keer dat hij bij mij bleef slapen en hij zijn zak met katheters om naar het toilet te gaan mee had was ook wel confronterend. Bepaalde dingen zijn anders als je een relatie hebt met iemand met een handicap, dat valt niet te ontkennen.

Hij blijft wel alle hobbels op de weg met een glimlach nemen en hij gebruikt veel humor. Op veel vlakken is hij zelfs avontuurlijker en sportiever dan mij. Hij gaat wekelijks gaan sporten met een groepje vrienden. De eerste maal dat hij op reis ging na zijn ziekte (was met zijn ouders), had hij een speciaal rolstoeltoegankelijk hotel uitgezocht. Daar aangekomen bleek het totaal niet aan de voorschriften te voldoen. De badkamer was zelfs te klein om met zijn rolstoel in te kunnen en zijn ouders moesten hem om het toilet en in bad helpen. Maar het past wel bij hem dat dit hem niet heeft laten stoppen. Hij heeft hierna nog veel verre reizen gemaakt.

Ik vind hem heel bijzonder.



Wat betreft de seks… Wel hier zijn we op ontdekkingstocht. We zijn het rustig aan het opbouwen en het voelt goed. Ik vind het wel leuk om samen met hem te ontdekken wat er te ontdekken valt. Ook doe ik nu dingen in bed, die ik totaal niet verwacht had. Hij heeft bepaalde erogene zones, waarvan ik nooit had gedacht dat iemand ze zo opwindend zou vinden. Hij heeft trouwens veel oog voor wat ik wil.

Ik ben helemaal gelukkig met hem, veel gelukkiger dan ik in lange tijd ben geweest. Ik ben heel blij dat hij in mijn leven gekomen is en dat we onze relatie een kans hebben gegeven. We zien wel wat de toekomst brengt.

Bedankt voor alle lieve woorden.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit mijn rolstoel wens ik je heel veel geluk en liefde met deze man
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen zeg, veel geluk samen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven