Geld & Recht alle pijlers

Onderhandse lening

30-03-2015 20:51 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ben niet bezig met mijn huiswerk wel benieuwd of iemand antwoord kan geven op het volgende;



In 2013 doet meneer A een schenking aan mevrouw B, mondeling wordt afgesproken dat het om een bedrag gaat wat niet hoeft te worden terugbetaald. Meneer A zet in de omschrijving persoonlijke lening ten tijde van het overmaken van het geld.



Nu overlijd meneer A en eist Fam van meneer A dat mevrouw B dit geld terugbetaald.



Er is verder niks ondertekend en er is dus alleen de omschrijving. In hoeverre staat mevrouw B in haar recht dit bedrag niet terug te betalen?



Zo staat hij even zwart/wit ivm herkenbaarheid



Dank jullie wel
Alle reacties Link kopieren
Als het om een bedrag ging wat niet terug betaald hoefde te worden had 'schenking' in de omschrijving moeten staan en niet 'persoonlijke lening'.
D'r staat zwart op wit "lening". Dat wordt betalen dus...
Mevrouw B moet betalen. Ik kan me enigszins voorstellen dat een rechter daar anders over kan denken (maar daar heb ik geen verstand van). Toch is gelijk hebben en gelijk krijgen niet hetzelfde. Het geld dient terugbetaald te worden.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen overeenkomst op schrift is gesteld, dan is de hamvraag hoe de mondelinge overeenkomst dan luidde.



Die omschrijving bij de overschrijving is wel een heel sterke indicatie dat...

(Want verder zal het een welles-nietes-spel zijn)
Alle reacties Link kopieren
IK zou denken.

ER is geen contract ondertekend o.i.d. Als mevrouw B zegt dat ze het contant heeft terugbetaald heeft de fam. van A geen poot om op te staan zou ik denken.

Maar ik denk dat een notaris je meer duidelijkheid kan verschaffen.



vraagje: waarom zet A, persoonlijke lening bij de omschrijving als het gift was? Weet je zeker dat B wel eerlijk is op dat punt?
Alle reacties Link kopieren
Na het overlijden van een schuldeiser blijft de schuld gewoon bestaan. De rechten en plichten gaan over op de erfgenamen van de overledene. Als in de leenovereenkomst is afgesproken dat de lening direct opeisbaar is, kunnen de erfgenamen onmiddellijke terugbetaling eisen. Maar als daarentegen in de leenovereenkomst een aflossingsregeling voor de looptijd van de lening is opgenomen, zijn de erfgenamen daaraan ook gebonden. Je kunt dan net zoals je gewend was de lening verder afbetalen. Mocht de overledene je binnen 180 dagen voor het overlijden de restschuld hebben kwijtgescholden, dan geldt het bedrag als te zijn geërfd en moet je er successierecht over betalen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 maart 2015 @ 21:01:

Na het overlijden van een schuldeiser blijft de schuld gewoon bestaan. De rechten en plichten gaan over op de erfgenamen van de overledene. Als in de leenovereenkomst is afgesproken dat de lening direct opeisbaar is, kunnen de erfgenamen onmiddellijke terugbetaling eisen. Maar als daarentegen in de leenovereenkomst een aflossingsregeling voor de looptijd van de lening is opgenomen, zijn de erfgenamen daaraan ook gebonden. Je kunt dan net zoals je gewend was de lening verder afbetalen. Mocht de overledene je binnen 180 dagen voor het overlijden de restschuld hebben kwijtgescholden, dan geldt het bedrag als te zijn geërfd en moet je er successierecht over betalen.Zit je weer zomaar wat te knippen/plakken van google? Dit is toch helemaal geen antwoord op de vraag van TO...
Alle reacties Link kopieren
https://www.vraagdenotari ... s-mijn-ouders-overlijden/



Gaat het om een lening / schenking aan een kind?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 30 maart 2015 @ 21:03:

[...]



Zit je weer zomaar wat te knippen/plakken van google? Dit is toch helemaal geen antwoord op de vraag van TO...Waarom zou dat geen antwoord op de vraag zijn? Er is al gezegd dat het nu een lening betreft vanwege de omschrijving en mijn antwoord vult aan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de antwoorden tot nu. Ik kan het hele verhaal hier niet neerzetten ivm herkenbaarheid. Als ik dat wel zou doen weet ik zeker dat jullie het een trieste kwestie zouden vinden.



Ik ga morgen even voor haar (betreft een ouder persoon) bellen naar een notaris.



Ze heeft wel jarenlang voor meneer A gezorgd. Waarom meneer B dat zo heeft neergezet is nu niet meer na te gaan, we vermoeden vanwege belasting. Wel zijn er mensen die kunnen bevestigen dat het om een schenking zou gaan (waaronder ik zelf).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 30 maart 2015 @ 21:04:

[...]





Waarom zou dat geen antwoord op de vraag zijn? Er is al gezegd dat het nu een lening betreft vanwege de omschrijving en mijn antwoord vult aan.Er is helemaal geen overeenkomst opgesteld en daarnaast is er mondeling afgesproken dat het niet terugbetaald hoeft te worden. Jouw stukje gaat Ook nog over verder afbetalen zoals ze gewend is. Dat is hier helemaal niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Juist desperate housewife, daarom kan ik er niks over terug vinden. Is een lastig punt en in dit geval ook in triest van Fam van meneer B.
Helaas vermoed ik dat je er weinig aan zult hebben dat het vermoedelijk om een schenking is gegaan wanneer zwart op wit staat dat het een lening betreft. Aangezien dit betrekking had op de belastingdienst vermoed ik dat het om een hoog bedrag gaat (>2000 euro). Geen idee wat nu de rechten en plichten zijn en op welke termijn...
Alle reacties Link kopieren
http://open.navigator.klu ... schenking-g/#.VRmhm9PCSpo
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
@NYC ja echt net iets erboven.



@BGB dank je wel voor het googlen, die laatste ga ik met morgen even op focussen.



Er is ook nooit een regeling getroffen en er is ook nooit iets "afbetaald", dan is het toch ook aan te tonen dat het geen lening betrof? Ze heeft 3 jaar voor meneer B gezorgt en intens gelat zeg maar.



Ga morgen wel wat af bellen.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs voor een schenking is het nog van belang hoe lang voor het overlijden ze dat geld heeft gehad.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoe bedoel je dat BGB?
Alle reacties Link kopieren
quote:liefkind1985 schreef op 30 maart 2015 @ 21:56:

Hoe bedoel je dat BGB?http://www.hlb-van-daal.n ... ling-schenkbelasting.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tsja, probeer je de belasting te tillen, heb je vervolgens een probleem met de familie.



Karma. A bitch.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alleen de mededeling 'lening' in de omschrijving voldoende is om het ook bewijsbaar een lening te maken. Zeker aangezien degene die het geld overmaakte dat zelf niet beweert (want overleden).

Ik heb een lening bij mijn ouders, en betaal iedere maand een bedrag terug. Maar daar zet ik ook altijd 'lening' als omschrijving bij. Als in 'in verband met de lening'. Ik neem toch niet aan dat ik dat geld nu ook zomaar terug kan vorderen, alleen omdat dat in de omschrijving staat.
Als er niets op papier staat kunnen de erfgenamen helemaal niet hard maken dat er sprake is van een lening. Dat er niet maandelijks terug betaald is geeft een indicatie dat het geen lening betrof. En bij een bankomschrijving kun je eenzijdig neerzetten wat je wilt.



Verder zeg je dat er sprake was van een latrelatie en een zorgsituatie tussen schenker en begunstigde. Dat maakt het aannemelijk dat er sprake is van een schenking.



Volgens mij hebben de (hebberige) erfgenamen geen poot om op te staan maar zekerheidshalve zou ik dat na gaan vragen bij een notaris.



Wat een aasgieren trouwens, de bankafschriften navlooien en geld terug eisen van degene waar je ouder een relatie mee had. En wel die partner voor de ouder laten zorgen.
Alle reacties Link kopieren
En wie zegt dat de "lening" inmiddels niet allang weer afbetaald is. Als familie van kun je hiermee niets bewijzen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gromm schreef op 31 maart 2015 @ 09:00:

En wie zegt dat de "lening" inmiddels niet allang weer afbetaald is. Als familie van kun je hiermee niets bewijzen lijkt me.Probleem is dat degene die meent de lening afgelost te hebben, aan moet tonen dat dat ook daadwerkelijk zo is.
Alle reacties Link kopieren
Dit is typisch een geval waarin het bewijsrechterlijk alle kanten op kan gaan. In principe geldt "wie stelt moet bewijzen" De erfgenamen stellen dat er een lening is gedaan. Zij bewijzen dit aan de hand van de omschrijving op de overschrijving "persoonlijke lening" en dat er nog geen bedragen via overschrijving terug zijn betaald. Mevrouw B stelt dat het een schenking was en bewijst dit door te zeggen dat het een mondelinge overeenkomst was en laat anderen zeggen dat dit ook zo was. Of dat voldoende bewijs is om de stelling van de erfgenamen te weerleggen durf ik niet te zeggen, want ik ken de precieze situatie niet. Maar met de info van TS vrees is dat dit niet makkelijk zal zijn. Ik denk dat (hoe moeilijk dit misschien ook is) toch alle partijen rond de tafel moeten gaan zitten om tot een oplossing te komen. Gelijk hebben is één, gelijk krijgen is helaas iets anders

Mijn advies is altijd om schenkingen/leningen binnen de familie nooit alleen mondeling te regelen, om dit soort situaties te voorkomen. Zorg dat er altijd wat op papier staat en zorg dat je allebei daarvan een afschrift hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven