Alleen water mee naar school

27-03-2015 11:04 1639 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Mijn zoontje van 4 mag vanaf nu alleen nog water meenemen naar school. Dus zowel bij de eerste pauze (fruit eten) als de tweede pauze (brood eten) water. Er is een continurooster, hij is om 14.15 uur vrij en op woensdag om 13.00 uur.



Ik snap wel waarom de school deze keuze maakt. Die pakjes zitten vol suiker, veel afval enz.

En toch heb ik er een beetje moeite mee en ervaar ik het als betuttelend.

Mijn zoontje heeft licht ondergewicht en dat yoghurtdrankje 's ochtends en fruitsap 's middags bij het brood was voor hem juist wel goed.



Hij vindt het zelf overigens geen probleem. Dus ik ga niet zeuren. Maar ben wel benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Weer even bijgelezen. Lijn van de discussie blijft wel hetzelfde vind ik. Er wordt heftig gestreden om het recht op zelfbeschikking, want ik denk dat het daar in wezen uiteindelijk om draait. Dat is een recht dat 100% verdedigbaar is. Al vind ik het in deze context een tikkie uit zijn verband gerukt.

En alle Wiebes met allergieën en speciale diëten, tuurlijk moet daar rekening mee gehouden worden.



Los daarvan vind ik de argumenten van 'water smaakt niet' en 'ik zet mijn kinderen niet op enkel water' nog steeds verwend. De WHO strijdt nog steeds voor wereldwijde toegang - voor iedereen- tot schoon drinkwater. In Nederland komt het gewoon uit de kraan, goede kwaliteit voor relatief lage kosten en daar trek je dan je neus voor op? En dan begin ik maar niet over de kinderen die elke dag weet ik veel hoever moet lopen voor een pisstraaltje roestwater.
quote:Mevrouw75 schreef op 30 maart 2015 @ 20:11:

[...]





Daar heeft de basisschool vrij weinig aan bijgedragen, dat begint een beetje op de middelbare en op de universiteit is toen ooit de bom gebarsten. En wij ouders hebben dat natuurlijk met de paplepel erin gegoten gekregen, als kinderen van de babyboomers.Hele domme zet geweest. Direct terugdraaien die hap.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 30 maart 2015 @ 20:13:

[...]





Hele domme zet geweest. Direct terugdraaien die hap.Daar is die school al mee begonnen door gewoon strak 'alleen maar water' voor te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:riannerianne schreef op 30 maart 2015 @ 20:12:

[...]





Je bedoelt waarschijnlijk Nederlands of Wiskunde op middelbaar onderwijs?



Ben ik ook geen voorstander van, de aangeleerde kennis op de Pabo is nauwelijks voldoende voor velen om het niveau van groep 8 aan te kunnen.Nee, dat andere kernvak.
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 maart 2015 @ 20:12:

Weer even bijgelezen. Lijn van de discussie blijft wel hetzelfde vind ik. Er wordt heftig gestreden om het recht op zelfbeschikking, want ik denk dat het daar in wezen uiteindelijk om draait. Dat is een recht dat 100% verdedigbaar is. Al vind ik het in deze context een tikkie uit zijn verband gerukt.

En alle Wiebes met allergieën en speciale diëten, tuurlijk moet daar rekening mee gehouden worden.



Los daarvan vind ik de argumenten van 'water smaakt niet' en 'ik zet mijn kinderen niet op enkel water' nog steeds verwend. De WHO strijdt nog steeds voor wereldwijde toegang - voor iedereen- tot schoon drinkwater. In Nederland komt het gewoon uit de kraan, goede kwaliteit voor relatief lage kosten en daar trek je dan je neus voor op? En dan begin ik maar niet over de kinderen die elke dag weet ik veel hoever moet lopen voor een pisstraaltje roestwater. Eigenlijk is er gewoon maar 1 truc: geef ze keuze. Dat werkt bij kinderen, bij hun ouders blijkbaar ook.
quote:Mevrouw75 schreef op 30 maart 2015 @ 20:15:

[...]





Daar is die school al mee begonnen door gewoon strak 'alleen maar water' voor te schrijven.Ach nee, dat is een onbeduidend incident. Leerkrachten die het vervelend vinden dat mensen geen zaken aannemen zonder ze te bevragen, dàt vind ik zorgwekkend.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 30 maart 2015 @ 20:19:

[...]





Ach nee, dat is een onbeduidend incident. Leerkrachten die het vervelend vinden dat mensen geen zaken aannemen zonder ze te bevragen, dàt vind ik zorgwekkend.Huh?
quote:Mevrouw75 schreef op 30 maart 2015 @ 20:16:

[...]





Nee, dat andere kernvak.Zelfde mening.
quote:fairy1 schreef op 30 maart 2015 @ 20:12:

Weer even bijgelezen. Lijn van de discussie blijft wel hetzelfde vind ik. Er wordt heftig gestreden om het recht op zelfbeschikking, want ik denk dat het daar in wezen uiteindelijk om draait. Dat is een recht dat 100% verdedigbaar is. Al vind ik het in deze context een tikkie uit zijn verband gerukt.

En alle Wiebes met allergieën en speciale diëten, tuurlijk moet daar rekening mee gehouden worden.



Los daarvan vind ik de argumenten van 'water smaakt niet' en 'ik zet mijn kinderen niet op enkel water' nog steeds verwend. De WHO strijdt nog steeds voor wereldwijde toegang - voor iedereen- tot schoon drinkwater. In Nederland komt het gewoon uit de kraan, goede kwaliteit voor relatief lage kosten en daar trek je dan je neus voor op? En dan begin ik maar niet over de kinderen die elke dag weet ik veel hoever moet lopen voor een pisstraaltje roestwater. mooie samenvatting en helemaal eens
Alle reacties Link kopieren
quote:fairy1 schreef op 30 maart 2015 @ 20:12:

Weer even bijgelezen. Lijn van de discussie blijft wel hetzelfde vind ik. Er wordt heftig gestreden om het recht op zelfbeschikking, want ik denk dat het daar in wezen uiteindelijk om draait. Dat is een recht dat 100% verdedigbaar is. Al vind ik het in deze context een tikkie uit zijn verband gerukt.

En alle Wiebes met allergieën en speciale diëten, tuurlijk moet daar rekening mee gehouden worden.



Los daarvan vind ik de argumenten van 'water smaakt niet' en 'ik zet mijn kinderen niet op enkel water' nog steeds verwend. De WHO strijdt nog steeds voor wereldwijde toegang - voor iedereen- tot schoon drinkwater. In Nederland komt het gewoon uit de kraan, goede kwaliteit voor relatief lage kosten en daar trek je dan je neus voor op? En dan begin ik maar niet over de kinderen die elke dag weet ik veel hoever moet lopen voor een pisstraaltje roestwater. Goed punt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:Pantax schreef op 30 maart 2015 @ 20:07:

[...]





Onhandig hè, hoe het onderwijs zichzelf zo in de kont heeft gebeten met dat snottige kritisch denken.+100
quote:Mevrouw75 schreef op 30 maart 2015 @ 20:18:

[...]





Eigenlijk is er gewoon maar 1 truc: geef ze keuze. Dat werkt bij kinderen, bij hun ouders blijkbaar ook.



Exact!

Ik heb net weer eens even de schoolgids van de toekomstige basisschool van mijn kind bekeken en daar staat eigenlijk niets in over eten en drinken (en ook niet over traktaties), behalve:

- handen wassen voor het eten

- handen wassen na het eten
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 30 maart 2015 @ 20:19:

[...]





Ach nee, dat is een onbeduidend incident. Leerkrachten die het vervelend vinden dat mensen geen zaken aannemen zonder ze te bevragen, dàt vind ik zorgwekkend.Nee dat is niet per se wat ik vervelend vind. Ik vind het vervelend dat er zo zwart/wit gedacht wordt. Ik heb soms het gevoel dat mensen ergens tegen zijn om maar hun stem te laten horen; ik vind het een goed idee, maar er wordt voor me gekozen dus ik vind het geen goed idee. Hetzelfde als dat mijn vorige reactie totaal uit de context wordt getrokken omdat ik zeg dat mensen soms iets mogen aannemen, ik direct een tegenstander ben van kritisch denken. Ik ben juist een voorstander van kritisch denken, maar daar hoort niet alleen het kritische gedeelte, maar ook denken bij. Een (school)samenleving kan niet functioneren als iedereen zijn of haar standpunt er doorheen wilt drukken, soms moet je er bij neerleggen.
De kwaliteit en de smaak van drinkwater verschilt per regio. Ik denk van daaruit dat drinkwater niet altijd gezond hoeft te zijn. Ge en verboden werken vaak tegen de doelstellingen in en jagen mensen in het harnas. Laat door een dietiste een aantal relatief gezonde drankjes samenstellen en laat ouders daaruit kiezen ipv water verplicht te stellen. Iedereen blij.



Nina, in chips en friet oa zit de schadelijke stof acrylamide. Ik zou denk ik alternatieven zoeken voor extra calorieen en zout als dat nodig zou zijn. In bv guacamole, gedroogd fruit en 2 zoute dropjes per dag ofzo of zelfgemaakte ovenchips (zoete aardappel, banaan) met zeezout, ik noem in de vluchtte maar even wat.Genoeg te googlen daarover denk ik zo. Voor vet en zout zijn genoeg gezondere alternatieven te bedenken dan chips.
quote:lamamma1966 schreef op 30 maart 2015 @ 21:53:

De kwaliteit en de smaak van drinkwater verschilt per regio. Ik denk van daaruit dat drinkwater niet altijd gezond hoeft te zijn. Ge en verboden werken vaak tegen de doelstellingen in en jagen mensen in het harnas. Laat door een dietiste een aantal relatief gezonde drankjes samenstellen en laat ouders daaruit kiezen ipv water verplicht te stellen. Iedereen blij.



Nina, in chips en friet oa zit de schadelijke stof acrylamide. Ik zou denk ik alternatieven zoeken voor extra calorieen en zout als dat nodig zou zijn. In bv guacamole, gedroogd fruit en 2 zoute dropjes per dag ofzo of zelfgemaakte ovenchips (zoete aardappel, banaan) met zeezout, ik noem in de vluchtte maar even wat.Genoeg te googlen daarover denk ik zo. Voor vet en zout zijn genoeg gezondere alternatieven te bedenken dan chips.kwaliteit van kraanwater wordt contant bewaakt en is goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 30 maart 2015 @ 16:28:

Maar waarom dan vraag ik me af? Ik zie vaak mensen hun kleine peuters ook diksap oid in een beker geven. Waarom? Wat voegt het toe voor zo'n peuter? Geef dat kind gewoon water te drinken!



Echt niet dat ik alleen maar water drink hoor, maar water als primaire drank aanleren (en de rest als extra) heeft geen nadelen.Ik ga even bij mezelf na, en ik denk dat dit wel herkenbaar is. Drinken is belangrijk, daar begint het mee. Als je dreumes op een gegeven moment niets wil drinken, ga je dingen uitproberen, want je raakt lichtelijk in paniek als al het drinken wat je aanbiedt gewoon niet gedronken wordt. Want drinken is belangrijk, toch? Ik denk dat er dan maar weinig ouders zijn die denken, ze krijgt vanzelf wel een keer dorst, het is warm, en dan drinkt ze het water vast wel op. Ik tenminste niet, en toen gaf ik haar cola en dat werkte als een tierelier . Geen cola natuurlijk, maar ik zocht wel en uiteindelijk dronk ze de pakjes sap van Zonnatura. Met groente en fruit. En we waren blij dat ze in ieder geval iets opdronk. En die luxe hebben wij hier gewoon. We zijn niet afhankelijk van water. Ik denk dat het zo ontstaat, die gewenning aan smaakjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Jippertje schreef op 30 maart 2015 @ 18:09:

Bij mijn zoon op school was er eerst ook ontzettend veel weerstand tegen de regel dat er alleen nog maar groente/fruit gegeten mocht worden om 10 uur. Geen brood, koekjes, etc. Wat ik heel erg vond, is dat een moeder die er niet mee eens was, dit belachelijk vond omdat een pak koeken kopen en elke dag meegeven toch makkelijker is dan al dat fruit halen, veel duurder ook zij ze. Op mijn opmerking dat groente/fruit toch veel gezonder is, zei ze alleen zuchtend dat ze het teveel moeite vond. Tja...



Ik woon in Rotterdam en hier is lekker fit heel 'hot'. Vorig kregen alle kinderen een bidon van Lekker Fit en daarmee mochten ze tussen door water drinken, die bidon mocht gewoon op hun bureau's staan. Volgens mijn zoon drinken nog heel veel kinderen water om 10 uur en tussen de middag. Zo'n positieve benadering werkt dus ook.





Kijk DAT vind ik dus idd een veel betere manier.

Als je dan kinderen iets mee wil geven doe dit dan op een aantrekkelijke leuke manier zoals dit.

Werkt ook vele malen beter dan met regels gaan smijten die eigenlijk weinig hout snijden.

Bidon water voor op het bureau, geniaal om kinderen te leren meer water te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dreumes drinkt pertinent geen water. Bij ons niet, op het KDV niet, bij opa en oma niet. Alle bekers uitgeprobeerd. Gewoon niet. Als je haar stiekem toch water geeft, slikt ze het niet door, maar laat haar mond openvallen en loopt alles eruit. Vanaf het allereerste moment dat we haar (eten en) drinken naast fv gaven. Waarom is ons ook een raadsel, wij drinken water bij het eten. Maar als de plasluiers minder worden, dan vind ik dixap toch een prima alternatief voor helemaal niet drinken. Ik denk dat we het 1-25, 1-30 aanlengen ongeveer, en ik probeer het steeds dunner te maken zodat ze uiteindelijk toch water drinkt (lijkt mij persoonlijk ook lekkerder dan dat enorm waterige sap maar goed). Maar goed, daarom geven mensen hun peuters dus soms diksap in een beker. Het voegt vocht toe, en vocht is belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:joyce1987 schreef op 30 maart 2015 @ 19:35:

[...]





Dat is hun expertise niet? Denk je dat echt??? Weet niet welke opleiding jij hebt gedaan maar de "nieuwe" opleidingen die ook maar iets met kinderen te maken heeft (o.a. Pabo) hebben allemaal voeding en beweging in hun programma. Weet je waarom?? Omdat wij (Nederlanders) te veel problemen hebben met overgewicht. Onderzoek wijst uit dat je op een jonge leeftijd een goed eet/drink patroon moet aanleren.



Een school verzint dit niet zomaar omdat ze hier zin in hebben. Hier gaat jarenlang onderzoek aan vooraf waarna al die mensen die zoals jij zegt "de expertise" hebben, advies geven om dit zo te gaan doen. Omdat ouders domweg denken dat hun kind niet genoeg drinkt als het geen 3 klontjes suiker bevat: bullshit. Geen kind, maar dan ook geen enkel kind is nog dood gegaan omdat het alleen water mocht drinken ipv gezoete drankjes. Wat misschien een vertekend beeld geeft is dat kinderen de helft meer drinken als het zoet word gemaakt met suiker, maar dat wil niet zeggen dat zij al dit vocht daadwerkelijk nodig hebben.



Klopt, het is hun expertise niet. Ze zijn immers leerkracht, en geen diëtiste, noch arts.

Daarom is het idd ook vrij raar dat ze een eenduidige regel voor alle kinderen willen inzetten, als dit als doel heeft overgewicht bij kinderen te gaan bestrijden.

Dan ga je namelijk een grote groep kinderen er in meenemen die dat helemaal niet nodig heeft, of wellicht helemaal niet gebaat is op water te zetten.



Je maakt ook aannames, die helemaal niet voor elk kind gelden.



Nogmaals. Ik ben helemaal niet tegen water. Ik ben ook niet tegen sap, tegen melk, tegen thee, tegen aanmaaklimonade.
Alle reacties Link kopieren
Waar het volgens mij om gaat is dat het een maatregel is waar iedereen zich aan moet houden. School bepaalt. Nou mag ik ook wel eens ergens wat van vinden, en dat ook nog opschrijven, en volgens mij moet je er -ook als school- voor zorgen dat je beleid doelmatig en proportioneel is, en dat vind ik in dit geval geen van beide.



De opmerking 'kinderen worden steeds dikker' wordt (hier ook) vaak aangehaald. Maar de redenatie "steeds meer kinderen zijn te dik, van water drinken kom je niet aan, dus als je een kind (op school) water laat drinken hebben ze een gezond gewicht" werkt natuurlijk niet. Dat is makkelijk gedacht, maar klopt gewoon niet. Kinderen met een slecht eet/bewegingspatroon gaan niet afvallen als je ze twee glazen water laat drinken in plaats van sap. Kinderen die water moeten drinken zullen niet de rest van hun leven slank blijven. (ik denk dat het verplichten van water eerder een signaal geeft dat iets anders verboden is, en daarmee des te aantrekkelijk). Daarbij ontneemt de school de kinderen en zichzelf met deze kort door de bocht maatregel de enorme kans om kinderen te leren (!) goede keuzes te maken. Je weet wel, gedragsverandering waardoor ook nadat het verbod is opgeheven mensen die keuze blijven maken. Pintereststaat vol met massa's recepten voor het maken van smaakjeswater door bijv. vruchten en mintblaadjes toe te voegen, of licht ze voor over gezonde voeding (en drinken!) + bewegen.



Hoe lekker ik water zelf ook vind, hoe goed de kwaliteit ook is, ik denk echt dat scholen een veel betere keuze kunnen maken voor kinderen. Voor àlle kinderen dus, niet alleen die paar met overgewicht.
quote:sabbaticalmeds schreef op 30 maart 2015 @ 21:57:

[...]



kwaliteit van kraanwater wordt contant bewaakt en is goed.Primair goed....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Drinkwater
Alle reacties Link kopieren
quote:matroesjka_ schreef op 30 maart 2015 @ 16:21:

[...]



Voor kinderen die veel buitenspelen trouwens misschien geen probleem, maar die kinderen worden volwassenen (met vaak auto's en kantoorbanen waar ze op hun luie dikker wordende reet zitten) en zijn dan dus nog steeds gewend dat alles een smaakje heeft en dat ze de godganse dag licht-zoete dingen tot zich nemen.



Nee hoor, ik werd pas dik toen ik student werd en ineens veel bier ging drinken. Wij dronken thuis altijd volle melk en frisdrank (van zoetstoffen kreeg ik buikpijn, dus geen light shit, vind dat nog steds smerig) en ik ben als volwassene gewoon over die zoete trek heengegroeid. Wil geeneens suiker in mijn thee of koffie n ik drink veel water. Ikzelf werd ook dikker toen ik ineens verhuisde en niet meer naar werk fietste, maar met de bus moest en verder niks aan mijn patroon veranderde. Van eten werd in ieder geval 'bij ons' vroeger nooit veel problemen gemaakt. En niemand van het gezin was dik. Er werden gewoon niet veel woorden aan vuil gemaakt, dus ik ben ook nooit bang geweest als kind voor eten, of dik worden.



En ik vind het zo apart dat alles zo stellig wordt gebracht: Als dit...dan zulke volwassenen. En ook de moreliteit die er omheen hangt, om de oordelen. Alsof je per se een betere ouder bent als je het een of het andere doet.



Terwijl nu ook blijkt of je dik wordt zelfs te maken kan hebben met of je oma honger had toen ze zwanger was van je moeder. Nou ja, om daar op in te grijpen is het nu een beetje te laat.....
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 30 maart 2015 @ 23:08:

Waar het volgens mij om gaat is dat het een maatregel is waar iedereen zich aan moet houden. School bepaalt. Nou mag ik ook wel eens ergens wat van vinden, en dat ook nog opschrijven, en volgens mij moet je er -ook als school- voor zorgen dat je beleid doelmatig en proportioneel is, en dat vind ik in dit geval geen van beide.



De opmerking 'kinderen worden steeds dikker' wordt (hier ook) vaak aangehaald. Maar de redenatie "steeds meer kinderen zijn te dik, van water drinken kom je niet aan, dus als je een kind (op school) water laat drinken hebben ze een gezond gewicht" werkt natuurlijk niet. Dat is makkelijk gedacht, maar klopt gewoon niet. Kinderen met een slecht eet/bewegingspatroon gaan niet afvallen als je ze twee glazen water laat drinken in plaats van sap. Kinderen die water moeten drinken zullen niet de rest van hun leven slank blijven. (ik denk dat het verplichten van water eerder een signaal geeft dat iets anders verboden is, en daarmee des te aantrekkelijk). Daarbij ontneemt de school de kinderen en zichzelf met deze kort door de bocht maatregel de enorme kans om kinderen te leren (!) goede keuzes te maken. Je weet wel, gedragsverandering waardoor ook nadat het verbod is opgeheven mensen die keuze blijven maken. Pintereststaat vol met massa's recepten voor het maken van smaakjeswater door bijv. vruchten en mintblaadjes toe te voegen, of licht ze voor over gezonde voeding (en drinken!) + bewegen.



Hoe lekker ik water zelf ook vind, hoe goed de kwaliteit ook is, ik denk echt dat scholen een veel betere keuze kunnen maken voor kinderen. Voor àlle kinderen dus, niet alleen die paar met overgewicht.Dat idd.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 30 maart 2015 @ 23:08:

Waar het volgens mij om gaat is dat het een maatregel is waar iedereen zich aan moet houden. School bepaalt. Nou mag ik ook wel eens ergens wat van vinden, en dat ook nog opschrijven, en volgens mij moet je er -ook als school- voor zorgen dat je beleid doelmatig en proportioneel is, en dat vind ik in dit geval geen van beide.



De opmerking 'kinderen worden steeds dikker' wordt (hier ook) vaak aangehaald. Maar de redenatie "steeds meer kinderen zijn te dik, van water drinken kom je niet aan, dus als je een kind (op school) water laat drinken hebben ze een gezond gewicht" werkt natuurlijk niet. Dat is makkelijk gedacht, maar klopt gewoon niet. Kinderen met een slecht eet/bewegingspatroon gaan niet afvallen als je ze twee glazen water laat drinken in plaats van sap. Kinderen die water moeten drinken zullen niet de rest van hun leven slank blijven. (ik denk dat het verplichten van water eerder een signaal geeft dat iets anders verboden is, en daarmee des te aantrekkelijk). Daarbij ontneemt de school de kinderen en zichzelf met deze kort door de bocht maatregel de enorme kans om kinderen te leren (!) goede keuzes te maken. Je weet wel, gedragsverandering waardoor ook nadat het verbod is opgeheven mensen die keuze blijven maken. Pintereststaat vol met massa's recepten voor het maken van smaakjeswater door bijv. vruchten en mintblaadjes toe te voegen, of licht ze voor over gezonde voeding (en drinken!) + bewegen.



Hoe lekker ik water zelf ook vind, hoe goed de kwaliteit ook is, ik denk echt dat scholen een veel betere keuze kunnen maken voor kinderen. Voor àlle kinderen dus, niet alleen die paar met overgewicht.Krijg je daardoor niet juist kinderen die bang zijn voor e-nummers of gluten in hun muffin? Ik vind dat je kleine kinderen vooral het goede voorbeeld moet geven wbt gewoontes, maar niet teveel moet lastigvallen met bangmakerij over dik worden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
quote:boebezoebe schreef op 30 maart 2015 @ 23:14:

[...]





Krijg je daardoor niet juist kinderen die bang zijn voor e-nummers of gluten in hun muffin? Ik vind dat je kleine kinderen vooral het goede voorbeeld moet geven wbt gewoontes, maar niet teveel moet lastigvallen met bangmakerij over dik worden.dit ja

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven