Help! Ik ben een jas?

30-03-2015 23:52 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar maanden heb ik een relatie met een jongen uit Volendam. Het gaat hartstikke goed tussen ons. Zelfs zo goed, dat hij wil dat ik zijn familie ontmoet en we niet meer al te lang willen wachten met samenwonen.

Hij heeft zijn eigen huisje. Ik ben wel een paar keer bij hem thuis geweest maar toen zijn we het dorp niet ingegaan en ik heb dus verder ook nog niemand van zijn kant ontmoet.



Ik ben echter bang dat ik als een beruchte JAS word gezien in Volendam. Ik ben zelf immers niet uit het dorp afkomstig. Kom zelf uit Venlo.



Is de mentaliteit in Volendam heel anders dan in Venlo?

Hoe zijn de Volendamse families?

Wordt je als JAS snel opgenomen in de gemeenschap?

Praat iedereen in Volendam dialect?



Het lijkt me leuk om een nieuw leven te beginnen maar doe ik er goed aan om dat te beginnen in een hechte gemeenschap als Volendam?



Groetjes Lidewij.
Bizar die jas en bodywarmer uitdrukkingen
quote:amreg schreef op 31 maart 2015 @ 00:12:

En ( serieuze vraag hoor) wat ben je dan als allebei je ouders uit Volendam komen? Of heb ik daar overheen gelezen ?Een onesie natuurlijk!
quote:Dubbus schreef op 31 maart 2015 @ 08:30:

Bizar die jas en bodywarmer uitdrukkingenNou. Daarbij vraag ik me dus af of mensen die zoiets verzinnen en serieus menen wel goed in hun bovenkamer zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal de lange post van unuance niet quoten, maar zij omschrijft Volendam perfect.

Je wordt nooit een van hen, maar kan best geaccepteerd worden. Je moet er alleen wel een bepaald type voor zijn, en de normen en waarden omarmen die unuance zo treffend beschrijft. Ik zou het er zelf niet redden. Ik ben te individualistisch en zou ook mijn ramen niet vaak genoeg lappen
.
Alle reacties Link kopieren
al de tweede vandaag....



Is het zo'n dag?
quote:Enn schreef op 31 maart 2015 @ 00:05:

Ok, nou voor het eerst snap ik Yolanthe oprecht.

Zoveel beter dat zij de citruspers en 10 gastendoekjes in haar vlucht heeft gegrepen en nu een Xavy Cabouter met Wesley heeft gemaakt. Echt zó-veel beter. Ik zou het ook gedaan hebben. Echt.
Beter een jas dan een jocushaan
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook sterk het vermoede dat de man/vrouw rollen daar wat ouderwetser verdeeld zijn....
Alle reacties Link kopieren
quote:Enn schreef op 31 maart 2015 @ 00:08:

Okay, nou succes! Ik hoop voor jou dat er veel kapstokken reageren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik woon ook in Purmerend en kom wel eens in Volendam. Ken ook wel Volendammers. Sterker nog, ik herken ze meestal al van een afstandje.



Ik zou er niet willen wonen, je komt er gewoonweg niet tussen. Je blijft een jas.

En bovendien spreekt het typisch Volendamse me eigenlijk niet zo aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens in Volendam geweest om een terrasje te pakken en visje te eten maar wonen HELL no! Lijkt me helemaal niets.

Denk idd ook dat het erg moeilijk zal zijn om daar tussen te komen.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:impala schreef op 31 maart 2015 @ 08:57:

Ik zal de lange post van unuance niet quoten, maar zij omschrijft Volendam perfect.

Je wordt nooit een van hen, maar kan best geaccepteerd worden. Je moet er alleen wel een bepaald type voor zijn, en de normen en waarden omarmen die unuance zo treffend beschrijft. Ik zou het er zelf niet redden. Ik ben te individualistisch en zou ook mijn ramen niet vaak genoeg lappen Ik vind dat altijd zo'n typische opmerking Waarom zou je dat überhaupt willen? Je hoeft toch niet 'een van hun' te worden? Wat is dat eigenlijk?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Je blijft altijd een jas.

Het is vergelijkbaar met eigen familie en aangetrouwde familie.

En ik woon ook in P. :-)

Het klopt dat je Volendammers aan hun gezicht kan herkennen. Vooral de vrouwen. Ze zijn vaak op een bepaalde manier mooi. Tot ze hun mond open doen.
.
Als je niet één van hen bent dan heb je gewoon helemaal geen sociaal leven in Volendam. En als je een Volendamse partner hebt dan is dat niet leuk lijkt me. Je voelt je snel buitengesloten.
Alle reacties Link kopieren
Jassen, bodywarmers.

Je wordt nooit een van hen.

Mijn god. Ik krijg het al spaans benauwd als ik het lees.

Dat je er uberhaupt wil gaan wonen.

Klinkt als een behoorlijk bekrompen volk.



Ik begrijp Yolanthe idd ook wel, ik was ook gaan rennen als ik daar moest wonen.



Plaatsje verderop geen optie? Jij hoeft je toch niet als enige in de relatie aan te passen?
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Alle reacties Link kopieren
Wij liepen ooit nietsvermoedend een rondje door Volendam. Op de Dijk gaat 't prima want daar kunnen ze aan je verdienen.

Maar later liepen we door wat straatjes, werd speciaal voor ons de deur van een café opengetrokken om ons toe te roepen dat we jassen waren. Idioten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:MadameQetesh schreef op 31 maart 2015 @ 10:28:



Plaatsje verderop geen optie? Jij hoeft je toch niet als enige in de relatie aan te passen?Je hoeft niet ver. Edam grenst aan Volendam, het is zelfs één gemeente. Maar de mentaliteit is er totaal anders. Ik denk alleen dat geen Volendammer naar Edam wil. Dan nog eerder naar Purmerend.
.
Alle reacties Link kopieren
Te oordelen naar de moeder van Jan Smit en al die andere bekende rotkoppen uit dat dorp, lijkt het me geen gezellig volk. Om over het spuuglellijke accent nog maar te zwijgen. Ik begrijp niet dat je daar zou willen wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 31 maart 2015 @ 10:05:

Als je niet één van hen bent dan heb je gewoon helemaal geen sociaal leven in Volendam. En als je een Volendamse partner hebt dan is dat niet leuk lijkt me. Je voelt je snel buitengesloten.Iedereen is daar familie van elkaar. Er zijn maar een handjevol achternamen, iedereen heet er Schilder, Smit, Keizer of Veerman.
Rotkoppen? Doe effe normaal zeg.
Met het risico op mosterd, maar ik moest meteen aan Broek en Rits denken. En buiten haring eten met buitenlandse vrienden die per se naar Volendam moesten, zou ik er zelf niet zo snel naartoe gaan. Om de reeds genoemde redenen.



Alle reacties Link kopieren
quote:Vl43inder schreef op 31 maart 2015 @ 09:55:

Ik woon ook in Purmerend en kom wel eens in Volendam. Ken ook wel Volendammers. Sterker nog, ik herken ze meestal al van een afstandje.



Ik zou er niet willen wonen, je komt er gewoonweg niet tussen. Je blijft een jas.

En bovendien spreekt het typisch Volendamse me eigenlijk niet zo aan.

En dan de volendamse mentaliteit tegenover vrouwen.. ai ai.

Zolang je "vriendin" bent of een buitenstaander met een sterretje (eentje die ze leuk vinden , je moet er dan NIET willen wonen) gaat het wel. Als vrouw.....

echt de jaren 50 zijn er niets bij. Een volendamse man zal echt niet dweilen bv als hij een vrouw heeft. Heb echt eens in de clinch gelegen met zo'n archaïsche ouwe sok Of ik niet ff dat en dat kon schoonmaken. Ja meer eh dat is job zijn werk hoor. Jaaaa maar job is een MAN. Huh??!!?? pardon. En de vrouwen zelf ook. Moet je ze zien kijken als je een duidelijk mannenklusje doet als een gaatje boren ofzo en dé man pakt een lapje voor de wc Echt ze vallen spontaan van hun stoel

Nee wonen moet je daar niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Maar t.o., als je zelf uit limburg komt moet je weten hoe het voelt om er niet tussen te komen. Daar staan Limburgers algemeen om bekend. Ons kent ons en alles buiten Limburg is Holland en dus fout.
quote:Vl43inder schreef op 31 maart 2015 @ 10:50:

Rotkoppen? Doe effe normaal zeg.Ik heb liever een rotkop dan een rotkarakter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ikbenlidewij schreef op 31 maart 2015 @ 00:07:

[...]



Ik ben Lidewij en ik ben zoveel anders dan Yolanthe. Ik zou me bijvoorbeeld best willen verdiepen in het Volendamse dialect.Nou, dan doe je een inburgeringscursus en klaar ben je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven