Gezondheid alle pijlers

mantoux test...

15-08-2008 23:57 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Ik ga in september met de duale opleiding verpleegkunde beginnen, super veel zin in! Voordat ik in het ziekenhuis ga werken moet ik een "TBC vrij verklaring"kunnen afleggen.

Ik heb vandeweek mijn mantoux prik laten zetten, en vandaag laten aflezen. Er was een bult(je) opgekomen en dan is de kans aanwezig dat ik besmet ben met het TBC virus. Moest gelijk een thorax foto laten maken...maar hoorde wel van de laborant (en zag het ook op het papier staan) dat dat er goed uit zag, dat er geen afwijkingen gevonden waren.

Nu moet ik a.s. vrijdag nog naar de longarts, denk om nog te horen over de thorax foto. Maar ik ben zo bang en zenuwachtig..straks moet ik aan de medicijnen en kan ik niet met de opleiding beginnen. Ik moet natuurlijk een tbc vrije verklaring hebben wil ik in een ziekenhuis kunnen werken.

Ik heb hier zo lang van gedroomd om dit beroep te mogen leren, vaak al gesolliciteerd in zkh'en...en nu eindelijk aangenomen..en nu dit! Ik moet het naast me neerleggen, maar het lukt me niet.

Iemand misschien ervaring? Met een positieve mantoux, maar verder geen consequenties?

Ik voel me trouwens verder prima, nergens last van!



Groetjes, Anne
Alle reacties Link kopieren
Yep, hier hetzelfde. Meerdere testen gehad, vaak twijfelachtig.

Na overleg met arts besloten dat medicijnen niet nodig waren, omdat er volgens hem geen sprake was van TBC. Moet wel in de gaten houden dat ik geen klachten krijg.

Ze hebben ondanks het bultje bij mij trouwens geen foto gemaakt, ben dus wel bij de arts geweest.



Maak je dus maar niet teveel zorgen. De kans op TBC is erg klein en het gebeurd vaak dat er een bultje tevoorschijn komt terwijl er geen sprake is van TBC vertelde de arts mij.
Alle reacties Link kopieren
Hey Saartje!



Dankjewel voor je reactie, geeft me weer hoop! Moest jij die mantoux prik ook krijgen voor een opleiding? En ook bij longarts geweest?En hoe groot was het bultje bij jou? Bij mij ongeveer 1 bij 2 cm.

Wat een vragen! haha.

Thnx in ieder geval...voel me al wat opgeluchter..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 1 keer een positieve test gehad, waarna er nog een tweede mantoux test is gedaan, middels twee prikjes. Deze reageerden niet, en daarmee was de zaak afgedaan. Er is nooit een thoraxfoto gemaakt en ben ook nooit gezien door een longarts!
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik moest hem voor een verblijf in het buitenland laten doen.

Voor vertrek was er kleine twijfel, maar was ie te klein en niet nodig verder na te kijken.

Terug in nederland nog 2x de test gehad en beide keren twijfel en groter dan voor vertrek. Na laatste keer bij de arts geweest. Hij was geen voorstander van medicijnen, omdat TBC niet vast te stellen was. Heb verder ook geen klachten dus dat zit wel goed.

De grootte was trouwens ongeveer als die van jou, weet niet meer precies.



Het is vast niets. Laat je nog even weten hoe het gesprek met de arts is geweest?
Alle reacties Link kopieren
mn man is laatst positief getest op tbc.

erg vervelend, vooral voor hem.

ook gelijk foto's moeten laten maken.

ik getest, kinderen getest, collega's getest maar hij is de enige 'gelukkige'.

hij heeft gelukkig niet de 'open' versie.

hij draagt het virus wel, maar besmet dus niet.

bij de longarts van de GGD hoorde we dat hij wel medicijnen zou kunnen krijgen (geloof een half jaar lang) en dat het daar wel mee weg zou gaan, maar dat hij daarmee niet resistent zou zijn.

en dat bij elke volgende test de uitslag weer tbc zou wezen, of hij nou wel of geen medicijnen zou nemen.

of we konden kiezen voor 3 jaar lang longfoto's maken die dan beoordeeld zouden worden door de GGD.

we hebben ervoor gekozen om elk jaar een foto te laten maken, omdat de medicijnen dus niet uitsluiten dat hij niet nog een keer geinfecteerd zou worden.



ik heb eigenlijk geen idee welke invloed deze uitslag op je baan zou kunnen hebben.

als er op de foto niks te zien was heb je waarschijnlijk niet de open versie en dan ben je niet besmettelijk.

maar je gaat natuurlijk wel met een kwetsbare groep werken.

durf er geen zinnig woord over te zeggen.

ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en dat je je opleiding mag doen.

succes en ik zal voor je duimen :-)
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of ik hier mag linken, maar als je iets wilt weten over tuberculose, hier de site van het tuberculosefonds. Je kunt daar ook je vragen stellen: www.tuberculose.nl
Alle reacties Link kopieren
Ook hier tot 2 keer toe een positieve mantoux test. 2 keer niets te zien op de thorax. Waarschijnlijk ben ik gevoelig voor het spul wat ze intracutaan spuiten...Vandaar elke keer 'een rood vlekje' wat als positief wordt ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde als Enigme: wel een reactie, geen TBC. Soort allergie, gelukkig (!) X-D .
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Wat ben ik blij met jullie reacties! Ik was zo zenuwachtig dat straks door die mantoux uitslag mijn opleiding naar de klote ging!

En heel veel info ook..echt super!

Ja de radioloog zei me dat het er goed uitzag en zag het er ook opstaan, op het papiertje. Wat ik dan nog bij de longarts moet doen weet ik niet, mss een formaliteit?

Extrahalo; jij werkt toch ook in de verpleging? Dus het was geen probleem bij jou, alleen die foto's dan om de zoveel tijd moeten maken...nou ja..als dat alles is..:-)

Ben weer wat opgeluchter.......ga er maar vanuit dat het niks is, dat mijn lichaam ooit besmet is geweest, maar dat ik er niet ziek van geworden ben, en ook nooit zal worden..:-)



Fijn weekend allemaal!



groetjes, Anne
Alle reacties Link kopieren
De link naar de folder over een TBC-infectie lukt niet, dus maar even hoe je die kunt vinden (en vervolgens downloaden):

www.kncvtbc.nl, klik op voor professionals, klik op voorlichtingsmaterialen, klik op wat is een tuberculose-infectie. Heb zelf in de tuberculosebestrijding gewerkt, maar ben te lui om alle informatie die al in de folder staat te typen ;-)......, maar in deze folder staat (vrijwel) alles wat je wilt weten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft net deze week ook een mantouxtest gehad om dezelfde reden. Bij hem geen bultje, gelukkig. Jammer is dat zijn hep.B. titer te laag uitviel en hij de hele reeks opnieuw moet laten zetten. Bij hem spant het er nu ook om of hij zijn stage mag gaan doen.

Zo gezond als hij is komt hij wel op een afdeling met erg zieke mensen en het risico wil natuurlijk geen enkel ziekenhuis nemen.
anoniem_5010 wijzigde dit bericht op 16-08-2008 23:39
Reden: Typen is moeilijk ;-))
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een hepatitis b non-responder zijn is veel vervelender inderdaad. Ik hoop dat hij na een booster wel reageert lolotte! Ik dacht dat er soms met de bedrijfgezondheodsdienst wel wat te regelen viel, qua werkzaamheden, testen ed, ik weet echter niet precies hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
We gooien die spuiten er gewoon nog eens in |-) en zien wel of de titer dan wel binnen de marche valt. Zo niet dan moeten we toch eens bekijken of hij toch toegelaten kan worden.
Alle reacties Link kopieren
@Extrahalo, ik ben speciaal geprikt op die 'allergie' voor de vloeistof die ze intracutaan spuiten...Ik verzin het echt niet. Zelf van de dames van infectiepreventie gehoord. Een reactie heeft dus niet altijd te maken met aanmaken van antistoffen.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Extrahalo, ik had verwacht dat jij er wel van op de hoogte zou zijn dat die blote tieten níet zichtbaar worden op een rontgenfoto! :-P
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Jemig die hangen wel erg laag X-D
Alle reacties Link kopieren
Het bultje op mn arm is nu met de dag minder aan het worden. Maak me niet al teveel zorgen meer, ik moet vrijdag naar de longarts dus zal het dan verder wel horen. Ben iig blij dat mijn longetjes het goed doen!

Ik had nog nooit zo'n thoraxfoto laten maken, wist ook niet dat ik in halfnaakt moest. En dan nog wel bij een super aantrekkelijke radioloog...:-)..Maar goed, weet ik dat voor de volgende keer weer! :-)
Alle reacties Link kopieren
En ja, ik heb wel behoorlijke jetsers, maar niet zo laag hangend als op die foto! haha.
Alle reacties Link kopieren
mijn zusje heeft het ook altijd (reactie op de mantoux) waarschijnlijk heeft ze anti stoffen gemaakt tegen de anti stoffen die mijn moeder in haar bloed heeft (die heeft vroeger in een sanatorium gewerkt). het heeft ook iets te maken met of de mantoux op varkensbloed ge ent is of op koe (of zo iets).



ze moest altijd een week later of zo een 2de prik halen en die was dan negatief.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb altijd zo'n bultje na zo'n test. Altijd foto's maken en terug naar de arts. Of ze zien me erg graag of ze doen hun werk erg scherp. Nog nooit TBC geconstateerd!



TBC vrij dus.... En is hoop.......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven