Geld & Recht alle pijlers

Fraude?

09-04-2015 13:52 158 berichten
Een bonnetje. Alleen het woord al. Het woord dat zoveel stof deed opwaaien in Den haag is nu ook

de oorzaak van tumult op het Viva Forum. Mijn suggestie dat een ondernemer wel eens creatief zal zijn met een bonnetje, kwam mij meteen op de titel fraudeur te staan. En iets over karma, al heb ik met dat woord afkomstig van een wildvreemde niet zo veel.

In de praktijk kan het voorkomen dat er een bon(netje) zoekraakt. Of dat zakelijk gerichte uitgaven (t.b.v. personeel, relaties, leveranciers) niet altijd met een bon afgerond worden. Gaan we de ondernemer die het "gat" vult met een dinerkwitantie dan aan de schandpaal nagelen?

Dat vind ik pas onzakelijk. De reacties op het topic "Gierig" en andere zijn dik beneden de maat.

De heer in het forumverkeer is geen dame, zo blijkt.
Heb geen idee over welk topic dit gaat. Kan dit niet beter in het Napraattopic? Of denk je dat de mensen die het aangaat dit topic gaan lezen? Je kan de mensen die jou daarvoor uitmaken beter een PB sturen denk ik.
Alle reacties Link kopieren




Whut?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het over de laatste pagina's van dit topic gaat:

Gierige acties deel IV



Echt wat een huiliegedoe om je zoveel aan te trekken van wat andere mensen van je bonnetjesgejoemel vinden.
Je zit er wel erg mee hè. Misschien toch een teken dat je het zelf ook niet helemaal netjes vindt?
Ik heb ook geen idee waar dit over gaat, maar blijkbaar voel je je aangevallen/aangesproken door het viva forum. In plaats van het halve forum af te schrijven is het misschien handig om te bedenken:

A) het is maar een forum.

B) mensen hier volgen elkaar vaak in reacties en die reacties kunnen per dag verschillend zijn, net wat de stemming is. Soms is iedereen o zo tolerant, maar vaak genoeg zijn we een stelletje heilige boontjes of moraalridders.

C) je kan ook eens over de reacties nadenken voordat je je op je tenen getrapt voelt. Misschien zit er ergens een kern van waarheid in waar je wat mee kan. Of niet, maar dan zie A.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt overigens al een keileuk topic om zeep geholpen met die huilie-discussie.
Beste Doreia, je hebt gelijk. (Ik kan het!)
Ik krijg soms ook wel eens rare opmerkingen. En er is 1 iemand die mij volgt en mijn kennis in twijfel trekt en sneert (yes,ik hoor erbijijijij!). Het heeft een tijd mijn forumplezier vergalt, maar toen dacht ik: ik vind het leuk, de to is er soms mee geholpen, dus die ene zure pruim die kan mij mijn rug op! Laat gáán, echt waar.
Geen idee waar dit over gaat, maar in het bedrijf waar ik werk ga ik over de declaraties. En ik neem geen genoegen met het gat vullen van het ene, met een bon van het andere. Ik open de agenda erbij en als tijd en plaats niet matchen gaat het feest niet door. En als er achteraf in de agenda tóch wordt gematcht is het jammer want dan heb ik er al een aantekening van. Niet omdat ik de Gestapo ben, maar wel omdat ze bij mij komen als de fiscus een controle uitvoert.
quote:kerol schreef op 09 april 2015 @ 14:06:

Je hebt overigens al een keileuk topic om zeep geholpen met die huilie-discussie.+ 10000
Waarom een topic openen over een ander topic? Dat is voor mensen die het andere topic niet gelezen hebben heel onduidelijk. En het is overbodig, aangezien alles in het andere topic ook al besproken is/wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet wel waar het over gaat.

Een bonnetje vragen aan degene die een privé-etentje betalen.

Het is blijkbaar voor TO en iemand anders in dat topic heel normaal om als bv opa en oma het familie-diner voor een verjaardag ofzo betalen, zijzelf het bonnetje meevragen om zakelijk op te geven bij de belasting.

En ja, dat is fraude!
En ja, ik heb ook wel andere kwalificaties voor de reacties hier. Maar sommige woorden kun je beter voor je houden. Beschuldigen is zo makkelijk, vanachter dat schermpje. Oordelen, bah. Ik nam het een beetje op voor iemand op dat "Gierig" nog wat topic, omdat diegene de volle laag kreeg. Een beetje bijval leek mij wel aardig, een beetje tegengeluid. Maar dat is niet gebruikelijk hier. Misschien is dat wel de smet die op het hele internet rust; het opinie-teiltje. Iedereen kotst er maar wat op, naast of in.
blijekip: ik vind u lief.
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 14:32:

En ja, ik heb ook wel andere kwalificaties voor de reacties hier. Maar sommige woorden kun je beter voor je houden. Beschuldigen is zo makkelijk, vanachter dat schermpje. Oordelen, bah. Ik nam het een beetje op voor iemand op dat "Gierig" nog wat topic, omdat diegene de volle laag kreeg. Een beetje bijval leek mij wel aardig, een beetje tegengeluid. Maar dat is niet gebruikelijk hier. Misschien is dat wel de smet die op het hele internet rust; het opinie-teiltje. Iedereen kotst er maar wat op, naast of in.Ik doe het in real life ook hoor. Net als whopper ga ik (o.a.) ook over de declaraties en bij mij hoeven ze ook niet met bonnetjes aan te komen die duidelijk niet zakelijk zijn. Dan kun je de baas van het bedrijf zijn, ik ben de baas van de declaraties
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het heel goed. Het leven is duur genoeg, mensen doen hun best, leven eerlijk en huoden weinig over. En dan zijn er bestuurders die frauderen met bonnetjes, bankdirecteuren met enorme bonussen, foute politici, grieken die op te grote voet leven, en al die zaken kosten uiteindelijk de eerlijke belastingbetaler geld. Geld dat ze veel liever zelf hadden gehouden. En al die frustratie kunnen ze nauwelijks kwijt, want er lopen nooit politici in de buurt om een keer lekker in het gezicht te stompen.



En dan komt er iemand langs. Gewoon op het viva-forum. Iemand die eerlijk toegeeft zelf zo'n fraudeur te zijn. En die ook nog eens vind dat ze daar recht op heeft, omdat ze al zoveel belasting betaalt.



Dan word je boos. Wat mij betreft terecht.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Boze mensen, die de plaatselijke groenteboer bekogelen met rotte tomaten (van de Aldi) omdat de arme man een boontje verkeerd codeerde en deze schande op straat kwam te liggen door de boekhoudster, die op volleybal zit met de penningmeester van het dorpshuis.
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 14:44:

Boze mensen, die de plaatselijke groenteboer bekogelen met rotte tomaten (van de Aldi) omdat de arme man een boontje verkeerd codeerde en deze schande op straat kwam te liggen door de boekhoudster, die op volleybal zit met de penningmeester van het dorpshuis.Eeeh, wat?
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 09 april 2015 @ 14:38:

Ik begrijp het heel goed. Het leven is duur genoeg, mensen doen hun best, leven eerlijk en huoden weinig over. En dan zijn er bestuurders die frauderen met bonnetjes, bankdirecteuren met enorme bonussen, foute politici, grieken die op te grote voet leven, en al die zaken kosten uiteindelijk de eerlijke belastingbetaler geld. Geld dat ze veel liever zelf hadden gehouden. En al die frustratie kunnen ze nauwelijks kwijt, want er lopen nooit politici in de buurt om een keer lekker in het gezicht te stompen.



En dan komt er iemand langs. Gewoon op het viva-forum. Iemand die eerlijk toegeeft zelf zo'n fraudeur te zijn. En die ook nog eens vind dat ze daar recht op heeft, omdat ze al zoveel belasting betaalt.



Dan word je boos. Wat mij betreft terecht.Bednek je wel dat deze iemand in datzelfde topic juist boos werd op die bestuurders en bankdirecteuren, maar zijn eigen gesjoemel prima vind, want klein bier en doodnormaal. Als een geboren en getogen Griek zeg maar.
opletten, nerd. :-)
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om een onbewuste fout. Het gaat om het afkeuren van het principe 'ik declareer ook wel prive-etentjes als zakelijk, want ik betaal al genoeg belasting'. Dat is iets heel anders dan een werkelijk grijs gebied, het is gewoon fraude. Als de uitspraak was geweest 'ach, het begon zakelijk, maar uiteindelijk hebben we wel een heel leuke avond gehad maar nauwelijks over de deal gesproken, maar ik declareerde het bonnetje toch maar', was er waarschijnlijk niemand over gevallen.



Als de groenteboer het laatste handje bonen uit de vorige krat in de volgende gooit, ook al waren de vorige nog goedkope griekse bonen en zijn de nieuwe nederlandse, dan klaagt er niemand. Maar als hij het hele krat overstort en zijn griekse bonen als nederlands verkoopt, dan kan hij een tomaat in z'n falie krijgen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 14:47:

opletten, nerd. :-)Ik mis iets, denk ik
Lees "bonnetje" i.p.v. "boontje". En ik zou je, als valse groenteboer, met een zachte meloen inwrijven dat je niet met eten mag gooien. Uit principe!
Alle reacties Link kopieren
quote:smalltalkxpert schreef op 09 april 2015 @ 14:32:

En ja, ik heb ook wel andere kwalificaties voor de reacties hier. Maar sommige woorden kun je beter voor je houden. Beschuldigen is zo makkelijk, vanachter dat schermpje. Oordelen, bah. Ik nam het een beetje op voor iemand op dat "Gierig" nog wat topic, omdat diegene de volle laag kreeg. Een beetje bijval leek mij wel aardig, een beetje tegengeluid. Maar dat is niet gebruikelijk hier. Misschien is dat wel de smet die op het hele internet rust; het opinie-teiltje. Iedereen kotst er maar wat op, naast of in.

Hoi.



Allicht dat ik me gisteren ook wat mee liet slepen, maar op een gegeven moment zag ik het licht en dacht ik "Ach, het blijft Internet hé?". Ik vond het aan een kant wel grappig om te zien hoe de discussie zich ontwikkelde (en nu nog steeds aan de gang is, zo te zien). Er wordt nu zelfs klakkeloos van onterechte insinuaties of speculaties uit gegaan die linea recta uit de duimen van het moraalriddersgilde zijn gezogen. Zo zou ik nu ook al bonnetjes declareren die ik niet eens zelf betaald heb (hoi "swimkim"), zou ik een stinkend rijke ondernemer met een dikke audi onder m'n reet zijn, en ga zo maar door. Ja, zo kan ik ook 'discussiëren'.



Ik weet wel beter, de situatie op dit forum en het internet komt totaal niet overeen met de werkelijkheid. En van die gefrustreerde typetjes die mij zonder pardon neerzetten als crimineel of fraudeur met gebrek aan moreel besef, mag ik alleen maar hopen dat ze in het dagelijks leven niet zo overtrokken op zaken reageren en zaken uit hun verband trekken. Zijn ze 'in het echt' ook zo, dan heb ik al medelijden met hun vrienden, familie en buren.



Dat gezegd hebbende, blijf ik er bij. Over hetgeen dat jij als ondernemer mag aftrekken is de fiscus zelf vaag; het is een groot grijs gebied. En elke ondernemer declareert wel eens iets waarvan het discutabel is of het zakelijk aftrekbaar is. Neem een tas boodschappen bij de Makro, of een etentje, enzovoorts. We hebben het nota bene over tientjeswerk, dat in schril contrast staat met de (tien)duizenden euro's die je als beetje ondernemer mag inleveren in het kader van belastingen.



Ten slotte, en dat vroeg ik mij gisteren al af, die lui die het zo immoreel vinden dat ik 'steel' van de maatschappij/staatskas door mijn mogelijke onterechte declaraties van enkele tientjes, hoe veel daarvan zullen in de baas zijn tijd zitten te internetten? Of nog erger, hoe veel daarvan zitten werkloos thuis en hangen aan een financieel staatsinfuus waar ik zo veel aan mag bijdragen? Gisteren zag ik meermaals de smoes "ik heb vandaag een vrije dag" voorbij komen, maar ook vandaag zie ik een handjevol van dezelfde mensen wéér al te fanatiek onder werktijd hun frustraties uiten op het Viva forum.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven