Lijf & Lijn alle pijlers

Maagverkleining ervaringen?

09-04-2015 17:31 159 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eindelijk de knoop voor mezelf doorgehakt dat ik voor een maagverkleining wil gaan. Morgen ga ik na de huisarts voor een verwijzing.



Hoewel ik al veel op internet heb gelezen vraag ik me af hoe t verder gaat zo'n voortraject en wat de wachttijd is.

Ik weet dat t per ziekenhuis verschilt, maar wil graag wat meer ervaringen horen. Ik ben van plan om me aan te melden bij het Maasstad. Iemand die wat meer wil vertellen over hoe t ging/gaat? Of wellicht mensen die ook het traject in willen en mee willen kletsen?
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 09 april 2015 @ 20:05:

[...]



Diabetesmedicatie en Prozac, antidepressivum. Ik had bedankt. Maar fijn dat het voor jou werkt!Zou je echt liever geopereerd worden? Ik moet zeggen dat ik ook hiervoor al een ander AD slikte, dus die drempel was voor mij niet zo hoog. (bovendien kan ik achteraf concluderen dat de Prozac ook nog beter werkt dan wat ik hiervoor slikte . Ben er dus inderdaad erg blij mee. (en blij met een arts die de ontwikkelingen bijhoudt, het is inderdaad een nieuwe combi die uitgeprobeerd wordt, bij mij werkt het dus heel goed, maar hij heeft er met andere patiënten ook goede ervaringen mee.) Ik had alleen in het begin de opdracht erop te letten dat ik niet te snel zou afvallen, dat is namelijk ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een maagverkleining , AD en Metformine. Voor depressie en glucise resistentie. Maar het maakt voor mij niks uit. Geen gram eraf.
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
quote:nimbus schreef op 09 april 2015 @ 20:09:

[...]





Zou je echt liever geopereerd worden? Ik moet zeggen dat ik ook hiervoor al een ander AD slikte, dus die drempel was voor mij niet zo hoog. (bovendien kan ik achteraf concluderen dat de Prozac ook nog beter werkt dan wat ik hiervoor slikte . Ben er dus inderdaad erg blij mee. (en blij met een arts die de ontwikkelingen bijhoudt, het is inderdaad een nieuwe combi die uitgeprobeerd wordt, bij mij werkt het dus heel goed, maar hij heeft er met andere patiënten ook goede ervaringen mee.) Ik had alleen in het begin de opdracht erop te letten dat ik niet te snel zou afvallen, dat is namelijk ook niet goed.

Ik had geen keuze, ik moest toch al geopereerd worden. En zo niet, dan zou ik echt liever voor de operatie kiezen.

Ik heb slechte ervaringen met AD
Alle reacties Link kopieren
quote:O.L.L.A schreef op 09 april 2015 @ 20:13:

Ik heb een maagverkleining , AD en Metformine. Voor depressie en glucise resistentie. Maar het maakt voor mij niks uit. Geen gram eraf.Wat jammer dat het voor jou niet helpt, welke AD slik je? Sommige kunnen er ook juist voor zorgen dat je aankomt.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst kan ik me heel goed voorstellen dat mensen die niet dik zijn maagverkleiningen beoordelen als geen ruggegraat hebben. Ik kan hier heel uitgebreid gaan vertellen waarom ze volgens mij geen gelijk hebben en dat het makkelijk oordelen is als je zelf niet al tig diëten hebt gevolgd. Echter kom ik hier niet om mezelf te verdedigen tegenover tegenstanders of het werk van bariatrische chirurgen te verdedigen. Al was het maar, omdat ik denk dat wie in termen van ruggengraat denkt, niet hier komt om te horen dat ze het volgens mij bij het verkeerde eind hebben. Dus laten we vooral elkaar in elkaars waarde laten en geen oeverloze welles-nietes discussies houden. Daar gaat niemand zich beter van voelen en het verandert ook niks aan mijn beslissing.



De reden dat ik niet voor medicijnen kies is dat ik geen galblaas meer heb. Als gevolg daarvan zijn mijn darmen relatief snel van slag. Medicijnen die mijn darmen extra prikkelen wil ik daarom niet nemen.



Ik weet dat een maagverkleining geen wondermiddel is en dat ik alsnog zelf heel veel moet doen. Ik weet ook dat het weer uit te rekken en saboteren valt (zelf gezien hoe een ex-collega zich weer dik vrat door de hele dag door alsnog ongezond te eten zij het verdeeld over heel veel kleine porties). Ook hoor ik viavia verhalen van mensen die nog steeds immens dik zijn. Daarom zei ik ook altijd nee als iemand tegen mij zei: is dat niets voor jou? Ik wilde me niet laten opereren om dan alsnog veel te dik zij het iets minder dan eerst te blijven. Uiteindelijk heb ik nu wel een succesgeval in mijn nabije omgeving en zie ik dus dat het wel kan. Haar ervaring is alleen een in het verre buitenland, omdat ze hier nog niet dik genoeg werd bevonden en dus niet in aanmerking kwam. Ze weet dus niet veel van het Nederlandse traject en daarom zoek ik hier verder.



Ik zal ook eens een kijkje gaan nemen bij het eerder genoemde topic.
Alle reacties Link kopieren
quote:[message=18342017,noline].

De reden dat ik niet voor medicijnen kies is dat ik geen galblaas meer heb. Als gevolg daarvan zijn mijn darmen relatief snel van slag. Medicijnen die mijn darmen extra prikkelen wil ik daarom niet nemen.

Of dat in jouw geval zo is, weet je toch pas als jet het geprobeerd hebt? Met medicijnen kun je gewoon weer stoppen als het middel erger is dan de kwaal. Als de operatie mislukt of ernstige complicaties met zich meebrengt zit je daar de rest van je leven mee. Ik zou een operatie niet overwegen als ik niet eerst alle andere wegen bewandeld zou hebben. Zeker als je toch al een operatie in dat gebied gehad hebt om je galblaas te verwijderen. Elke nieuwe operatie brengt weer risico's op blijvende schade met zich mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het er niet op op zo'n operatie.

Het idee er achter is dat je niet veel voedsel meer in je maag kan stoppen. Het komt er uit en je kan maar kleine beetjes eten.

Maar heeft dit niet ook met wilskracht te maken? Met kleine slokjes milkshake kun je ook aardig wat calorieën naar binnen werken en heeft zo'n maagverkleining weinig nut lijkt me. En als je zoveel wilskracht hebt dat je niet eet totdat je spuugt waarom heb je dat zonder zo'n operatie dan niet? Dat is dus wat ik me afvraag. Wat is nou de meerwaarde van zo'n operatie. Het komt toch eigenlijk altijd weer op wilskracht neer. Want honger stillende medicatie die is er wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er wel respect voor!

Zou het zelf niet durven zo'n operatie, hopelijk is dit het begin voor een gezonder en slanker leven.
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:barefoot schreef op 09 april 2015 @ 21:42:





Ik weet dat een maagverkleining geen wondermiddel is en dat ik alsnog zelf heel veel moet doen. Ik weet ook dat het weer uit te rekken en saboteren valt (zelf gezien hoe een ex-collega zich weer dik vrat door de hele dag door alsnog ongezond te eten zij het verdeeld over heel veel kleine porties). Ook hoor ik viavia verhalen van mensen die nog steeds immens dik zijn. .En dat is dus precies wat ik een paar seconden geleden al schreef. Wat doet het 'm bij zo'n operatie dat je daarna wel je eetpatroon kunt veranderen? En waarom kan dat niet zonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik meng me verder niet in de discussie want je zal altijd voor en tegenstanders blijven houden.

Momenteel zit ik zelfin het traject voor een redo (maagband eruit en krijg dan een mini-gbp) in oktober mijn eerste intake gehad, ondertussen twee voorlichtingsmiddagen verder, gesprek met psycholoog, dietiste,chirurg en verpleegkundige. De volgende gesprekken staan alweer op de kalender en dan wachten op de operatie datum. Na de operatie sowieso 8 bijeenkomsten met lotgenoten ook weer onder begeleiding van psycholoog, verpleegkundige, dietist en bewegingsdeskundige.

Het is een heel traject en ook een pittige, ik wens je heel veel succes
Alle reacties Link kopieren
Hoi Barefoot,



Ik heb 7 weken geleden een maagverkleining ondergaan, een gastric sleeve. Alles wat MissChicken hier schrijft, klopt helemaal.

Een dergelijke ingreep krijg je echt niet zomaar, daar gaat een heel traject aan vooraf.

Ik doe ook geen moeite meer om mensen uit te leggen waarom ik niet "gewoon" aan het diëten ben geslagen en de voor hen "makkelijke weg" heb gekozen. Ik verwacht dat dergelijke mensen mij net zo min begrijpen als ik een anorexia patiënt begrijp. Oordelen hebben we allemaal, al dan niet gehinderd door kennis van de situatie.



Hoewel ik nog in de herstelfase zit, heb ik geen enkele complicatie gehad en tot nu toe verloopt de genezing voorspoedig. waarschijnlijk heeft het feit dat ik verder kerngezond was daar ook aan bijgedragen.

Toch zou ik de ingreep niemand snel aanraden, het is geen gemakkelijk traject en een stuk ingrijpender, zowel fysiek als mentaal, dan je vooraf kunt bedenken. De operatie en bijbehorende pijn ben je snel vergeten, maar ik vind het een enorme strijd om weer normaal voedsel te gaan eten, na de vloeibare fase.
Alle reacties Link kopieren
"Slank in 1 dag"



Te bekijken bij uitzending gemist.

Zembla, 11 november 2011.



Onthullend!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu bijna een jaar geleden een gastric bypass gekregen. Heb er eerst een jaar over nagedacht en toen ben ik ervoor gegaan. Ook ik via een traject bij de obesitas kliniek dat nog steeds bezig is. Ik ben zeer tevreden en ben blij met hoe ik het heb aangepakt.

Voor mij was het wel de laatste oplossing. Ik ben eerst alle andere afgegaan voordat ik hiervoor koos. Ik heb wel geluk gehad. Ik heb geen complicaties gehad en heb zelfs geen pijn gehad na de operatie.

Dat geldt niet voor iedereen uit mijn groep... Het is en blijft een operatie en dat kan fout gaan. Niet iets waar je van uit moet gaan maar wel rekening mee moet houden.

Daarbij is het geen wondermiddel en maakt het je niet automatisch gelukkig. Ik heb best een moeilijke tijd gehad, ook psychisch. Maar het positieve overheerst bij mij absoluut. Ik zou het zo weer doen!

Denk er heel goed overna en zorg dat je er 100% achter staat.

Ik wens je veel sterkte met de beslissing die je gaat nemen.

Kijk ook op het forum voor gastric bypasses en zo. Daar zitten veel ervaringsdeskundigen!
quote:dubbeltje4 schreef op 10 april 2015 @ 02:27:

"Slank in 1 dag"



Te bekijken bij uitzending gemist.

Zembla, 11 november 2011.



Onthullend!!



Ja gezien hoor. En wat is je punt?



(even voor het gemak voor wie het ook wil zien: http://www.npo.nl/zembla/11-11-2011/VARA_101266818 )
quote:nina1966 schreef op 09 april 2015 @ 21:53:

Ik heb het er niet op op zo'n operatie.

Het idee er achter is dat je niet veel voedsel meer in je maag kan stoppen. Het komt er uit en je kan maar kleine beetjes eten.

Maar heeft dit niet ook met wilskracht te maken? Met kleine slokjes milkshake kun je ook aardig wat calorieën naar binnen werken en heeft zo'n maagverkleining weinig nut lijkt me. En als je zoveel wilskracht hebt dat je niet eet totdat je spuugt waarom heb je dat zonder zo'n operatie dan niet? Dat is dus wat ik me afvraag. Wat is nou de meerwaarde van zo'n operatie. Het komt toch eigenlijk altijd weer op wilskracht neer. Want honger stillende medicatie die is er wel.



Een gastric bypass is niet alleen het verkleinen van je maag, maar een complete omleiding. Je kleine maagje wordt rechtstreeks aangesloten op je dunne darm. De voeding slaat dus een deel van het normale traject over. Daarnaast wordt je dunne darm ingekort.

De vertering gaat dus anders, er wordt minder opgenomen. (helaas geldt dat ook voor vitamines, eiwitten, calcium, wardoor je levenslang supplementen moet slikken) Daarnaast is je dunne darm niet gediend van bepaalde voedingsstoffen die normaal gesproken eerder in het verteringsproces aan de beurt zijn. Zo kan je dunne darm nogal in shock raken van suikerrijke, vetrijke, soms ook van koude producten. Je krijgt dan een "dumping". En dan voel je je een paar uur hondsberoerd. Geloof me, dat wil je niet. Die milkshake zou er dus in kleine slokjes best in kunnen, maar de reactie van je darmen houdt je dan tegen.



En ja, er zijn mensen die na de operatie alles nog kunnen eten. Zelfs mensen zoals in die uitzending van Zembla die enkele weken na de operatie al lekker gaan uitproberen wat voor zooi ze nog naar binnen kunnen krijgen. (9 weken na de operatie al naar de Mc Donalds) Ik had er eentje in mijn groepje die bij de eerste controle, een week na de operatie, al trots vertelde dat ze nog wel een wijntje kon drinken, en zelfs al ijs had gegeten. Sorry hoor, maar die mensen hadden ze beter aan hun hersenen kunnen opereren. Ik ben er ook eentje tegen gekomen die al het verloren gewicht weer aangekomen was. Die ging meerdere keren op een dag een warme maaltijd nemen. Je kan minder eten, dan maar vaker ofzo?

Nog eentje in mijn groepje die in het voortraject riep dat ze na de operatie een fiets zou gaan kopen om eindelijk met haar kind te kunnen fietsen. We zijn nu ruim 2 jaar verder en die fiets is er nog steeds niet, want ze vindt bewegen niet zo leuk...



De operatie is dus geen tovermiddel. In het traject eromheen wordt je geleerd hoe je gezond met voeding om moet gaan. Dat je moet gaan bewegen. Wat gezonde keuzes zijn na de operatie. En door die operatie, met de bijbehorende begeleiding, kun je dus ver komen. Maar als je wil kan je dus ook verkeerde keuzes maken en terug vallen naar je oude patroon.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel vreemd, vind ik, dat je weer zoveel aan kan komen met je 'halve' maag weg.

Ook al eten ze dan vaker op een dag, het kunnen toch niet zulke hoeveelheden zijn als

voor de operatie want het past gewoon niet meer.

Een kennis van mij eet 5 of 6 keer op een dag kleine porties. Waaronder 2 x daarvan bestaat

uit fruit of yoghurt, dus die gaat wel goed. Kleine porties warm eten en maar 1 boterham

bij het ontbijt. Meer krijgt ze er ook gewoon echt niet in.
Een maag kan oprekken, ook na een maagverkeining.

Als jouw kennis besluit om volgende week 1,5 boterham te eten, en die week daarop 2, dan lukt dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 09 april 2015 @ 21:55:

[...]

En dat is dus precies wat ik een paar seconden geleden al schreef. Wat doet het 'm bij zo'n operatie dat je daarna wel je eetpatroon kunt veranderen? En waarom kan dat niet zonder.Dat vraag ik me dus ook af. Waarom niet een intensief traject a la Obese. Lijkt me een stuk gezonder. Ik vind het eigenlijk maar bizar, die operaties.
.
Obese? Zodat ze daarna net zo hard weer terug kunnen vallen zoals Danny Bouwman?

Zij worden trouwens ook begeleid door de Obesitas Kliniek he, net als velen die een GBP krijgen.

En Obese is voor iemand met een fulltime baan bijna niet te doen. Je wil niet weten hoeveel tijd zij in sport moeten steken.

En nog een kleinigheidje....het reguliere afvaltraject van de Obesitaskliniek wordt NIET vergoed. De GBP wel, als je door de screening komt.
Alle reacties Link kopieren
Kennelijk kun je na de operatie net zo hard terugvallen. En ja, een Obese aanpak kost tijd. Een operatie niet dan? Belachelijk dat een operatie met alle kans op complicaties wel vergoed wordt en een gezonder traject niet.
.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 07:50:

Een maag kan oprekken, ook na een maagverkeining.

Als jouw kennis besluit om volgende week 1,5 boterham te eten, en die week daarop 2, dan lukt dat.



Dat zou zonde zijn na alle inspanningen. Alhoewel het beter is dat ze wel

wat meer gaat eten want de helft van haar haren zijn al uitgevallen.
quote:salinarosseno schreef op 10 april 2015 @ 08:19:

[...]





Dat zou zonde zijn na alle inspanningen. Alhoewel het beter is dat ze wel

wat meer gaat eten want de helft van haar haren zijn al uitgevallen.Dat is niet alleen een gevolg van te weinig eten, maar vooral een reactie op de operatie. Over het algemeen trekt dat vanzelf weer bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:misschicken schreef op 10 april 2015 @ 05:36:

[...]





Een gastric bypass is niet alleen het verkleinen van je maag, maar een complete omleiding. Je kleine maagje wordt rechtstreeks aangesloten op je dunne darm. De voeding slaat dus een deel van het normale traject over. Daarnaast wordt je dunne darm ingekort.

De vertering gaat dus anders, er wordt minder opgenomen. (helaas geldt dat ook voor vitamines, eiwitten, calcium, wardoor je levenslang supplementen moet slikken) Daarnaast is je dunne darm niet gediend van bepaalde voedingsstoffen die normaal gesproken eerder in het verteringsproces aan de beurt zijn. Zo kan je dunne darm nogal in shock raken van suikerrijke, vetrijke, soms ook van koude producten. Je krijgt dan een "dumping". En dan voel je je een paar uur hondsberoerd. Geloof me, dat wil je niet. Die milkshake zou er dus in kleine slokjes best in kunnen, maar de reactie van je darmen houdt je dan tegen.



En ja, er zijn mensen die na de operatie alles nog kunnen eten. Zelfs mensen zoals in die uitzending van Zembla die enkele weken na de operatie al lekker gaan uitproberen wat voor zooi ze nog naar binnen kunnen krijgen. (9 weken na de operatie al naar de Mc Donalds) Ik had er eentje in mijn groepje die bij de eerste controle, een week na de operatie, al trots vertelde dat ze nog wel een wijntje kon drinken, en zelfs al ijs had gegeten. Sorry hoor, maar die mensen hadden ze beter aan hun hersenen kunnen opereren. Ik ben er ook eentje tegen gekomen die al het verloren gewicht weer aangekomen was. Die ging meerdere keren op een dag een warme maaltijd nemen. Je kan minder eten, dan maar vaker ofzo?

Nog eentje in mijn groepje die in het voortraject riep dat ze na de operatie een fiets zou gaan kopen om eindelijk met haar kind te kunnen fietsen. We zijn nu ruim 2 jaar verder en die fiets is er nog steeds niet, want ze vindt bewegen niet zo leuk...



De operatie is dus geen tovermiddel. In het traject eromheen wordt je geleerd hoe je gezond met voeding om moet gaan. Dat je moet gaan bewegen. Wat gezonde keuzes zijn na de operatie. En door die operatie, met de bijbehorende begeleiding, kun je dus ver komen. Maar als je wil kan je dus ook verkeerde keuzes maken en terug vallen naar je oude patroon.Het heeft dus idd voor een groot deel met wilskracht te maken. Zonder dat heeft zo'n operatie geen zin.
quote:impala schreef op 10 april 2015 @ 08:16:

Kennelijk kun je na de operatie net zo hard terugvallen. En ja, een Obese aanpak kost tijd. Een operatie niet dan? Belachelijk dat een operatie met alle kans op complicaties wel vergoed wordt en een gezonder traject niet.

Een operatie kost ook tijd, maar ik betwijfel of een traject als Obese gezonder is. Wel eens gezien hoeveel mensen er geblesseerd raken in dat programma door de hoeveelheid sporten, en doordat ze met hun te grote lijf dingen moeten doen die ze jaren niet gedaan hebben?

Ik heb helemaal niets tegen sporten hoor, ik ben zelf ook gaan trainen in een sportschool en zelfs gaan hardlopen. Maar die mensen moeten zo'n 4 uur sporten op een dag.
quote:nina1966 schreef op 10 april 2015 @ 08:24:

[...]



Het heeft dus idd voor een groot deel met wilskracht te maken. Zonder dat heeft zo'n operatie geen zin.Wilskracht, motivatie, toewijding. Als je niet bereid bent om te veranderen dan heeft het allemaal geen zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven