Hoe lang bewaar je bestanden in een back up?

05-04-2015 23:17 19 berichten
Ik ben bezig mijn back up op een nieuwe externe HD te zetten en daarbij ben ik dus ook aan het kijken wat ik in de loop der jaren heb bewaard en soms kom ik dingen tegen van ruim 6 jaar geleden, soms zelfs meer dan 10 jaar geleden.

School opdrachten die ik ooit heb gemaakt, plaatjes die ik ooit heb bewerkt, sollicitatiebrieven die ik ooit heb geschreven, gewone plaatjes en filmpjes die ik op internet vond en wilde bewaren.



Het is logisch dat je je belangrijke dingen bewaard zoals je foto's, filmpjes en andere belangrijke bestanden maar wat doe je met al die andere dingen? Ik kwam ook nog belastingaangiftes van 2006 en 2007 tegen. Heb ze niet weg gegooid maar ik vraag me ook af: heb ik die ooit nog nodig?! Net zoals pdf's van rekeningen voor o.a. mijn webhost van 2008 etc.



Hoe pakken anderen dat aan met digitale dingen?
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe bewaar ik nog steeds alles, en maak ik ook iedere keer braaf een backup van alle bestanden. Ik neem me al lange tijd voor om eens wat oude documenten te gaan lozen en ook 'afgekeurde' foto's. Ik zet altijd een selectie van 'goedgekeurde' foto's - van bijvoorbeeld de vakantie - in een aparte map om daar een fotoboek van te maken. Maar die honderden foto's die het nét niet zijn, die moeten toch echt eens weg .....

Maar ja, het is net als je kast opruimen: dan kom ik weer van alles tegen en voor ik het weet zit ik weer een hele avond oude foto's door te kijken en oude bestanden te lezen.
Belastingaangiftes en foto's altijd bewaren.

Heb je die schoolopdrachten nog nodig voor je huidige baan? Zo nee, weg ermee.

En die andere spullen, hoevaak heb je die de afgelopen jaren bekeken? Niet, weg ermee.
Alle reacties Link kopieren
Uitzoeken kost veel meer energie dan om het gewoon allemaal over te zetten.

Tot nu toe past bij mij alles nog op mijn externe harde schijf. Geen reden om me hier druk over te maken dus.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ik zet alles op zolder. Zolang daar nog genoeg plek is blijft het rustig staan. Vroeger zocht ik alles door en haalde obsolete papieren er tussenuit maar sinds ik me een keer daarin vergist heb doe ik zelfs dat niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb overal foto's staan, moet die echt eens allemaal verzamelen, in een map gooien en dan uitzoeken want heel veel zijn van die foto's die ik snel op mijn computer heb gezet om mijn kaartje leeg te maken met het idee "dat zoek ik later wel uit". Ik heb nu inmiddels al wat bestanden gewist van dingen die ik van internet heb geplukt of creaties die ik ooit met photoshop heb gemaakt en ook wel weg kunnen. Maar ik vind het best moeilijk ook al heb ik de bestanden al jaren niet meer bekeken. Vind het soms leuk om oude bestanden te kijken en te vergelijken met hoe ik het nu doe maar hoe vaak doe ik dat nou?!



Ben met gewone spullen trouwens ook echt een verzamelaar, kan moeilijk dingen weg gooien want het komt vast ooit nog van pas.. NOT. Helpt ook niet echt mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens per ongeluk spullen weggegooid maar daar ben je gauw overheen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb ook wel eens spullen per ongeluk weg gegooid, bij het meeste heb ik "jammer dan" maar er zijn ook dingen waar ik nog steeds een beetje van baal.
Alle reacties Link kopieren
Dat is het voordeel van digitaal of ik de cloud opslaan. Er zit geen limiet aan. Wij hebben meerdere schijven van 1 Terrabyte die gewoon vol zitten en die bewaren we. Ik let er wek op dat ik niks meer op USB of CD opsla, dat zet ik alsnog over.
Alle reacties Link kopieren
Tja, bij 'in de cloud' ben ik dan juist weer bang dat die cloud op een dag opeens in de wolken verdwenen is .....

Ik heb gewoon een externe harde schijf waar meer dan genoeg ruimte is voor al mijn documenten. Ik maak iedere week een backup, dan staan die van de voorgaande weken er nog op, en pas als deze week erop staat verwijder ik de backup van drie weken geleden. Daarbij bewaar ik mijn backup elders, dus als mijn huis afbrandt heb ik in ieder geval mijn backup nog
Ben zelf ook niet zo van de cloud maar heb er wel een op internet omdat mac dat wil. Ik weet niet maar ik ben bang dat iemand ooit dat wachtwoord kraakt en dan overal bij kan.



Ik ben ook best slecht in back up's maken trouwens. Moet mezelf echt nog leren beter op te letten.
Je snapt het concept van backup niet helemaal



Hoe lang je je data bewaart is één ding, hoe ver je back-up terug gaat is een tweede. De back-up is een kopie van je data. Als je alleen data bewaart en daar geen kopie van maakt, heb je geen back-up en ben je dus kwetsbaar voor verlies van data.



Als je een goede back-up strategie hebt, en de meeste moderene back-up programma's leveren dat, dan heb je geen oude back-up nodig, maar de data in je back-up is net zo oud als de data die je gebruikt zelf.



Om je vraag te beantwoorden: ik heb twee back-up systemen, een virtueel raid-1, dus een exacte kopie van mijn harde schijf, en een tweede volgens het systeem van Apples back-upsysteem. Die laatste maakt dagelijks een back-up, plus elk uur cummulatief, en bewaart elke dag-back-up tot de schijf vol is.
quote:closednote schreef op 06 april 2015 @ 11:30:

Ben zelf ook niet zo van de cloud maar heb er wel een op internet omdat mac dat wil. Ik weet niet maar ik ben bang dat iemand ooit dat wachtwoord kraakt en dan overal bij kan.



Ik ben ook best slecht in back up's maken trouwens. Moet mezelf echt nog leren beter op te letten.Mac wil dat niet. Jij wil dat, of niet.
Ja ik gebruik ook time machine en zet om de zoveel tijd ook wat over op mijn externe HD. Maar soms wis ik dat wat ik op mijn HD heb gezet waardoor het dus niet meer een back up is want ik onthoud niet wanneer ik het gewist heb.
quote:closednote schreef op 06 april 2015 @ 13:03:

Ja ik gebruik ook time machine en zet om de zoveel tijd ook wat over op mijn externe HD. Maar soms wis ik dat wat ik op mijn HD heb gezet waardoor het dus niet meer een back up is want ik onthoud niet wanneer ik het gewist heb.Een back-up is ook niet bedoeld om bewust gewiste bestanden te bewaren
Alle reacties Link kopieren
Ik bewaar alles. Het staat me digitaal toch niet in de weg. Wel een goeie mappenstructuur opzetten, anders vind je niks meer terug.



En ik sync naar de cloud voor backup.
Ik bewaar alles en hoop ook dat ze binnenkort met grotere opslag komen voor van die kleine harddiskjes.

Syncen naar de cloud gaat nog steeds een beetje lastig als het om veel bytes gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot zijn jou harddiskjes dan? Op een terrabyte kan je aardig wat kwijt.
Ik heb er één van 2TB en wacht met smart op USB C

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven