Z.g.a. Nieuwe Auto? Of spaargeld?

10-04-2015 18:37 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kan even wat meedenkhulp gebruiken..

Ik rij in een klein, heul oud autotje. Al veel aan vervangen, maar ik denk dat het binnen een jaar echt op is en niet meer rendabel.

Ik ben dus ( al een jaar) hard aan het sparen voor een andere. Het idee was om er een van een jaar of 6 a 7 oud te kopen, klein, zuinig. Vooral omdat het mijn woon-/werkverkeer auto is. Vriend heeft geen auto. Ik had mijn budget op zo'n 7000 euro gezet. Met de bedoeling toch wel voor zeker 5 jaar die auto te rijden, met niet te veel kosten.



Ook met mijn vriend over gehad en we kwamen er op dat het misschien verstandig is om toch een iets grotere, iets krachtigere auto te kopen, met het oog op de toekomst. Dus dat er 2 kinderstoeltjes inpassen, nog redelijk wat kofferbakruimte heeft en een die ook een aanhanger kan trekken.

Aangezien ik het belangrijk vind dat hij wel zuinig is (1:19) en max 1050 kilo weegt (wegenbelasting), kwamen we op een B-klasse auto uit, ipv een A klasse auto. Verschil tussen peugeot 107 en 206, toyota Aygo en Yaris. Beetje dat verschil.



Omdat ik de auto nodig heb en dus betaal, heb ik een model en merk gevonden die voldoet aan alle eisen die ik aan een auto stel (als ik zo veel geld uitgeef, moet hij ook wel heel goed zijn). Heel veel keus is er dan overigens niet, tot dat gewicht, zuinig en betrouwbaar. En dan ook niet te oud. En het verschil tussen dat type auto van 8 jaar oud of 3 jaar oud is 2000 euro, dus dat heb ik er dan wel voor over (minder km, jonger)



Echter: deze auto's staan te koop voor ca 10.000 euro (waaah!). Vriend wil mij helpen (ook ivm mijn budget) en 2000 euro inleggen, omdat dit ook de belangrijkste auto gaat worden en hij er ook profijt van heeft (kunnen er mee op vakantie, langere ritten comfortabeler). Ondanks dat het mijn auto wordt en ik hem het meest gebruik. Dat vind ik dus lief van hem.

Rest mij, nog 8000 euro in te leggen.

En dat vind ik heul veul geld. Iets meer dan een jaar sparen.

En als ik dan denk wat je nog meer voor dat geld kan doen (inleggen voor een huis te kopen bijv..) dan krijg ik het benauwd. Ook omdat mijn ouders vroeger geen cent te makken hadden, we best arm waren, en ik opeens een auto van 10.000 euro koop.

Na die aanschaf hou ik overigens nog zo'n 5000 euro spaargeld over.



Aan de andere kant, zo'n "nieuwe" auto heeft na een jaar of 5 a 8 nog best wat restwaarde, dus bij inruil krijg ik nog wat terug van die 10.000 euro.. Het is dus niet helemaal "weg".

En ik wil heel graag een auto die langer meegaat, niet zoveel onderhoud nodig heeft etc.

Wat ik ook met een auto van 7.000 euro en 8 jaar oud zou kunnen krijgen.. Alleen heeft die dus niet wat ik graag zou willen.



Iemand ervaringsverhalen of tips of meningen? Ook of die 10.000 over de top is, of juist verstandig?
slagroom-met-dip wijzigde dit bericht op 10-04-2015 19:56
Reden: Ik was onduidelijk...
% gewijzigd
quote:redbuIIetje schreef op 12 april 2015 @ 07:46:

Als de aanschaf van een 'nieuwe' auto al zo'n rib uit je lijf is, zou ik me bij deze nog maar niet te druk maken of er kinderzitjes in passen.Precies. Je mag pas kinderen als je met nieuwe auto's kunt strooien alsof het smarties zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb je al uitgerekend wat een kind kost ondertussen?

Gelukkig is de afschrijving minder
quote:Feeksje1977 schreef op 11 april 2015 @ 17:50:

En fiat? Italiaanse auto's staan niet erg bekend om hun goede auto's zeker niet in dat segment.

Koop een japanner of een duitser.Hier meer problemen gehad met mijn suzuki alto dan met mijn fiat panda. Voordeel van de panda is wel dat ie een stuk hoger en ruimer is dan alto ;P Stoot zoon tenminste zijn hoofd niet meer bij in het kinderzitje zetten.
Alle reacties Link kopieren
Je kan ook kijken naar bv een Spacestar is qua verhouding met een Yaris goedkoper en zuiniger, is wel een auto in het A-segment maar wel een van de ruimste die er is op de markt.



Ik vindt wel dat er altijd krampachtig wordt gereageerd net als je 5 jaar met een auto wilt rijden dat hij duur of minimaal 5k moet kosten.



Heb hier een barrel staan was ruim 5 jaar geleden aangeschaft voor 800 euro dus het kan gewoon geen afschrijving en lekker oprijden tegen betaalbare kosten uiteraard, hoeveel mensen rijden hun auto echt op? dat zijn er niet veel omdat het haast niet te doen is starletje,micra etc.. gaat zo 30 jaar mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven